AnonymBruker Skrevet 16. januar #41 Del Skrevet 16. januar IKKE kall bygda for Gokk igjen! Det er hjemmet mitt du gjør narr av..... Hvorfor denne trangen til å tale i nedsettende ordelag om andre menneskers hjem? Anonymkode: f5d75...4f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #42 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (På 15.1.2025 den 19.24): Hvor er det best å bo i gokk? Hvor bor dere? Fordeler? Ulemper? Der du bor. Ønsker å bo i meget rimelig enebolig i gokk og landlig på Østlandet. Anonymkode: 52c7c...32b Jeg bor i gokk. Fordeler: - mye plass, både i huset og ute - tilgang til natur rett utenfor døra - Langt til nærmeste nabo - Kan dyrke vår egen mat og ha dyr ute - Barna får vokse opp med masse natur og trygge lekeområder Ulemper: - Langt inn til byen (Oslo) - Lang reisevei inn til jobb - Ingen relevante jobber for meg utenfor Oslo, så jeg må inn til Oslo - Dårlig kollektivtilbud - UTROLIG mye problemer med togene, så man kan ikke regne med at man kommer seg inn på jobb faktisk. Man får håpe det. Selv om jeg har skrevet opp like mange fordeler som ulemper syns jeg fordelene veier tyngre, og det gir meg mer glede i livet og bedre livskvalitet og bo her vi gjør. Anonymkode: 2a675...3be 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #43 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): IKKE kall bygda for Gokk igjen! Det er hjemmet mitt du gjør narr av..... Hvorfor denne trangen til å tale i nedsettende ordelag om andre menneskers hjem? Anonymkode: f5d75...4f3 "Gokk" er da ikke nedsettende. Det menes bare at man bor langt uten for allfarsveg. Anonymkode: 2a675...3be 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #44 Del Skrevet 16. januar Kommer litt an på definisjonen, men jeg tør å påstå at det er mange avsidesliggende steder nærme Oslo. T.o.m i Oslo, men det er kanskje ikke så billig. Anonymkode: 98a7c...3a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #45 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Å bo i "gokk"er det beste som finns. Nær naturen og langt fra naboene. Spiller høy musikk hele døgnet,støvsuge kl to om natta eller gå å hente posten i undertøy eller naken på verandaen. Det er mer luksus enn å bo nær kino, restaurant og konsertlokale. Jeg hadde aldri bytta! Anonymkode: 394bb...530 Friheten. Her kan jeg stå utenfor huset og skamhyle hele døgnet. Ikke en kjeft hører meg. Man kan lage sterk drikke i kjelleren, spille musikk og instrumenter på MAX når man vil. Subbe rundt i joggeklær ute og inne. Skiltløse biler og motorsykler. Ligge naken i hagen. Fjellet 10 min vekk og sjøen 20 min vekk. Fiske. Skyte. Jakte. Himmelrike. Anonymkode: 2a0cf...d46 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #46 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (38 minutter siden): "Gokk" er da ikke nedsettende. Det menes bare at man bor langt uten for allfarsveg. Anonymkode: 2a675...3be For oss som bor der er betegnelsen nedsettende. Vet du hvor begrepet kommer fra? Hva det betyr? Det kommer fra gook, betegnelsen som de amerikanske soldatene brukte på vitenamesiske innfødte i vietnamkrigen. Gook betyr barbar, undermenneske. Ikke kall meg det. Anonymkode: f5d75...4f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #47 Del Skrevet 16. januar Jeg bor i Oslo med bare noen minutter å gå til t-banen og er i sentrum på 15 min dør til dør. Litt bygd i byen her, vi har skog rett utenfor døra, velhus og skøytebane. For meg er gokk mer enn en halv time med tog fra Oslo sentrum, særlig melkerutene som går veldig sjeldent, og spesielt der det ikke går tog eller T-bane. Bjørndal er i gokk, Lørenskog er litt i gokk, Kløfta er i gokk, Lommedalen og Sørkedalen er i gokk, Hadeland er i gokk, Siggerud og Enebakk er i gokk. Byene Lillestrøm, Sørumsand, Jessheim, Ski, Asker og Drammen er ikke i gokk i seg selv, men du skal ikke langt ut av sentrum der før det er skikkelig i gokk for det tar lang tid å komme seg dit. Mtp boligpriser må du nok lengre ut enn det, hehe. Anonymkode: 8474d...7be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #48 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): For oss som bor der er betegnelsen nedsettende. Vet du hvor begrepet kommer fra? Hva det betyr? Det kommer fra gook, betegnelsen som de amerikanske soldatene brukte på vitenamesiske innfødte i vietnamkrigen. Gook betyr barbar, undermenneske. Ikke kall meg det. Anonymkode: f5d75...4f3 Tror du må ta deg en bolle, slik brukes jo ikke uttrykket. Det betyr bare langt unna/vanskelig og tidskrevende å komme seg dit osv. Hvis du tar deg nært og blir krenket av at noen mener noe er i gokk bør du kanskje begynne på en fritidsaktivitet eller noe og få litt innhold i livet ditt. Wokebeveglesen holder på å dø nettopp pga slike som deg som klarer å dra inn krenkelser i denne diskusjonen. Anonymkode: 8474d...7be 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #49 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (23 timer siden): Lørenskog. Anonymkode: e8a10...c5b Lørenskog er ikke gokk😂 Anonymkode: dd0a5...e20 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #50 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Tror du må ta deg en bolle, slik brukes jo ikke uttrykket. Det betyr bare langt unna/vanskelig og tidskrevende å komme seg dit osv. Hvis du tar deg nært og blir krenket av at noen mener noe er i gokk bør du kanskje begynne på en fritidsaktivitet eller noe og få litt innhold i livet ditt. Wokebeveglesen holder på å dø nettopp pga slike som deg som klarer å dra inn krenkelser i denne diskusjonen. Anonymkode: 8474d...7be Hvilket begrep benytter dere om tettbefolkede steder? Intet begrep? Du aner ikke hvor smertefullt det føles å få hjemstedet ditt karakterisert som "langt faen uti gokk"! Anonymkode: f5d75...4f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #51 Del Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (12 timer siden): IKKE kall bygda for Gokk igjen! Det er hjemmet mitt du gjør narr av..... Hvorfor denne trangen til å tale i nedsettende ordelag om andre menneskers hjem? Anonymkode: f5d75...4f3 AnonymBruker skrev (12 timer siden): "Gokk" er da ikke nedsettende. Det menes bare at man bor langt uten for allfarsveg. Anonymkode: 2a675...3be Nettopp, mange på bygda kaller det selv for gokk. Anonymkode: 65cf2...623 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #52 Del Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (15 timer siden): For oss som bor der er betegnelsen nedsettende. Vet du hvor begrepet kommer fra? Hva det betyr? Det kommer fra gook, betegnelsen som de amerikanske soldatene brukte på vitenamesiske innfødte i vietnamkrigen. Gook betyr barbar, undermenneske. Ikke kall meg det. Anonymkode: f5d75...4f3 "Oss"? Hvem snakker du på vegne av? Flere av oss som bor i gokk har jo svart i denne tråden med et åpenbart positivt syn på våre kjære gokk ❤️ Anonymkode: 67d4d...46d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #53 Del Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): "Oss"? Hvem snakker du på vegne av? Flere av oss som bor i gokk har jo svart i denne tråden med et åpenbart positivt syn på våre kjære gokk ❤️ Anonymkode: 67d4d...46d Du bor på østlandet forstår jeg? Lekegokk med tog? Anonymkode: f5d75...4f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #54 Del Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du bor på østlandet forstår jeg? Lekegokk med tog? Anonymkode: f5d75...4f3 Jada, det kan vi godt si hvis det gjør deg glad 🚂🚃🚃🚃 Anonymkode: 67d4d...46d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #55 Del Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Du bor på østlandet forstår jeg? Lekegokk med tog? Anonymkode: f5d75...4f3 Hva er det egentlig med enkeltes mindreverdighetskomplekser overfor Østlandet, og da spesielt Oslo? Det er knapt en tråd eller et kommentarfelt om nesten hva som helst, uten at det kommer sure kommentarer om at det finnes en verden utenfor Østlandet. Og det til og med i en tråd som handler om gokk. Jeg abonnerer på en lokalavis i Oslo, og det er en helg haug folk utenbys fra som følger dem i sosiale medier bare for å kunne svare surt at ikke alt handler om Oslo. Tror ikke mange følger Nordlys for å kunne kommentere på samme måten. Anonymkode: 65cf2...623 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #56 Del Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (21 timer siden): For oss som bor der er betegnelsen nedsettende. Vet du hvor begrepet kommer fra? Hva det betyr? Det kommer fra gook, betegnelsen som de amerikanske soldatene brukte på vitenamesiske innfødte i vietnamkrigen. Gook betyr barbar, undermenneske. Ikke kall meg det. Anonymkode: f5d75...4f3 Gokk stammer nok heller fra det samiske ordet "guhkin", som betyr "langt borte". Gokk og gook har ingenting med hverandre å gjøre i denne sammenheng. Er det bedre å bruke ord som huttiheiti eller avkrok? Anonymkode: 5ab6c...7e3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #57 Del Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Er det bedre å bruke ord som huttiheiti eller avkrok? Anonymkode: 5ab6c...7e3 Utpost, kanskje. Anonymkode: 65cf2...623 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #58 Del Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Gokk stammer nok heller fra det samiske ordet "guhkin", som betyr "langt borte". Ja for vi pleier jo å adaptere samiske fremmedord i hytt og vær her i landet? Anonymkode: f5d75...4f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #59 Del Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (På 15.1.2025 den 20.49): Jeg bor i gokk på østlandet (Hadeland) og eeeelsker det. Har flytta mye rundt, bodd 11 år i Oslo,noen år i Lofoten, på fjellet, på sørlandet osv. Det er her jeg føler meg hjemme, selvom jeg ikke har noen konkrete bindinger. Føler jeg endelig har landa. Bor rett i utkanten av skogen, omringet av jorder og bondegårder, nydelige naturstier året rundt, lite lysforurensing like bak huset, rådyr og småfugl i hagen, et lite sentrum med alt av butikker 10 min unna med bil, og 1 time fra Oslo. Helt perfekt!! Anonymkode: 605ef...916 Vi har visst litt ulike oppfatning av hva som er gokk. Jeg tenker på Der ingen skulle tru. 10 min med bil? Da er det mange som bor i gokk da... Anonymkode: 2e3b5...8bb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #60 Del Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja for vi pleier jo å adaptere samiske fremmedord i hytt og vær her i landet? Anonymkode: f5d75...4f3 joika, pulk, lavvo Anonymkode: 2e3b5...8bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå