AnonymBruker Skrevet 15. januar #1 Del Skrevet 15. januar Hvor er det best å bo i gokk? Hvor bor dere? Fordeler? Ulemper? Der du bor. Ønsker å bo i meget rimelig enebolig i gokk og landlig på Østlandet. Anonymkode: 52c7c...32b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #2 Del Skrevet 15. januar Tror du må lenger vekk enn Østlandet, tror ikke østlendinger mener de bor i gokk. Anonymkode: 41468...ac8 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #3 Del Skrevet 15. januar Spørs hvem du spør; i "utlandet" synes de hele Norge er gokk.... Anonymkode: 7c87a...0e4 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #4 Del Skrevet 15. januar Hva mener du med gokk på Østlandet? Løten? Dalsbygda? Anonymkode: 46aa5...cf5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 15. januar #5 Del Skrevet 15. januar 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #6 Del Skrevet 15. januar Jeg bor i gokk på østlandet (Hadeland) og eeeelsker det. Har flytta mye rundt, bodd 11 år i Oslo,noen år i Lofoten, på fjellet, på sørlandet osv. Det er her jeg føler meg hjemme, selvom jeg ikke har noen konkrete bindinger. Føler jeg endelig har landa. Bor rett i utkanten av skogen, omringet av jorder og bondegårder, nydelige naturstier året rundt, lite lysforurensing like bak huset, rådyr og småfugl i hagen, et lite sentrum med alt av butikker 10 min unna med bil, og 1 time fra Oslo. Helt perfekt!! Anonymkode: 605ef...916 7 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #7 Del Skrevet 15. januar Jeg bor i gokk, ei ukjent bygd på Sørlandet. 40-60 minutt fra flere byer langs kysten her. Fordeler: har naturen for oss selv, trenger ikke stå i kø på verken buss eller parkeringsplass for å komme ut i skogen. Har flere badevann i umiddelbar nærhet, også helt for oss selv. Barna vokser opp i et miljø preget av mye natur og lite asfalt. Vet ikke om det har noe å si, men det finnes knapt allergier her. Vi trenger ikke forholde oss til noen ulemper med naboer (støy, grenser, parkering, katter som driter i hagen vår osv) da nærmeste nabo er 300 meter unna. Opplever også svært lite press på kostbare merker, dyre ferier, fine biler osv. Kan lage så stor kjøkkenhage vi orker, kjøpe høner, haner, hunder etter eget ønske. Jakt og fiske er også en bonus hvis man liker sånt (vi har et gårdsbruk med slike rettigheter). Ulemper: ikke så mye av sånne «sjeldne» fritidstilbud å velge i. Likevel, vi har håndball, fotball, barneidrett og div knyttet til kunst og musikk. Ikke så store klasser på skolen, som gjør at de som ikke er helt a4 kan slite med å finne plassen sin. Arbeidsmarkedet er helt umulig, hvis du vil noe annet enn skole - helse - industri - dagligvare så må du pendle 40-60 min hver vei. Vanskelig å komme inn i et miljø om du kommer utenfra, da vennegjenger gjerne er litt satt. Er nok enklere om du har barn, eller er religiøs og mingler i de kretsene der. Forøvrig også negativt for meg at det er veldig religiøst, så noen tema lar jeg konsekvent ligge (Israel-Palestina, abort osv). Er fullstendig avhengig av bil til alt i hverdagen. Anonymkode: 15fdf...d8d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #8 Del Skrevet 15. januar Jeg bor i gokk ved Brumunddal. Har kun en nabo som er husverten, resten er 200+ meter unna i luftlinje, nærmeste nabo som man kan nå fra veien her er 2 km borte. Her er skog og sau rundt huset, og lite turgåere. Før bodde jeg i gokk på Helgøya, der nærmeste nabo var 100 m lengre bort i veien, og huset jeg bodde i lå ved en vei der det kjørte max to biler forbi i uka. Veldig pent der, og fint å gå tur. Her jeg bor nå er det mer meh. Anonymkode: 7c42a...0fd 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #9 Del Skrevet 15. januar Er i fra Oslo. Født og oppvokst. Bor i ei lita fjellbygd helt nord i Gudbrandsdalen sammen med bikkjene mine. Anonymkode: 8a6a3...973 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #10 Del Skrevet 15. januar Føler jeg bor i gokk. Men bor bare 20 min fra Elverum sentrum og 50 min fra Sverige. Det er stille og rolig her. Har stor tomt og dyrker en hel mat selv. Bor billig. Ingen naboer som plager meg, og ingen naboer for som plages av meg. Ulempe: for min del så er jeg vant med å se vann/sjø. Så å være tilnærmet i skogen føles rart. Ungene må kjøres overalt pga dårlig kollektiv. I dag kom ungene sent hjem pga forsinkelse med bussene da de måtte vente på strøbilen (aldri skjedd før). Litt knotete når vi skal på ferie, men får det til. Det går buss til skolen. Skolen starter senere enn vanlig, så de må ikke ekstra tidlig opp. Anonymkode: ee422...c36 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #11 Del Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Tror du må lenger vekk enn Østlandet, tror ikke østlendinger mener de bor i gokk. Anonymkode: 41468...ac8 Masse gokk på østlandet. Østerdalen, Gudbrandsdalen, spesielt øvre delen, Valdres, Numedal, indre telemark. Jeg vil ikke bo der for jeg er fra en av dem men vær så god, det er dritbillig. Anonymkode: 5814f...10b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #12 Del Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er i fra Oslo. Født og oppvokst. Bor i ei lita fjellbygd helt nord i Gudbrandsdalen sammen med bikkjene mine. Anonymkode: 8a6a3...973 Fordelen med å bo i Ringsaker er at det er flere byer i grei kjøreavstand her, og man får tak i "alt", samt at det er relativt kort vei til Oslo, samtidig som det er landlig. Bakdelene er at det har blitt så mye folk her og også mer forurensning. Fra her jeg bor ser jeg at snøen er grå rundt Br.dal og langs E6 og en annen trafikkert vei som jeg ser, og på vinteren kan det ligge en grå tåke over området også. Kan ikke handle i Br.dal uten munnbind nå, det er bare for forurenset. Har også bodd på Hadeland, og det var MYE bedre, mer landlig, mer beskyttet, mindre bråk og forurensning, og faktisk kortere vei til Oslo. Der fikk du ikke tak i "alt", men det venner man seg til. Anonymkode: 7c42a...0fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #13 Del Skrevet 15. januar En kan i grunnen bo i gokk over hele Norge. Finnes nok av småbruk, eneboliger og hytter som ligger for seg selv langt fra folk og fe. Selv bor jeg bynært, men er i skogen hver dag, så jeg kan absolutt tenke meg å bo i gokk etter at barna har flyttet ut. Anonymkode: 92f3f...b21 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kommodevaran Skrevet 15. januar #14 Del Skrevet 15. januar Bor i ei lita sidebygd i Gudbrandsdalen. Men røper ikke hvor, for jeg vil ikke trekke flere mennesker hit 😛 3,5 km til nærmeste nabo, så vil si jeg bor ganske øde. For meg har det absolutt ingen ulemper. Det er sikkert mange som ville synes det er ensomt og stille her, som ville klagd på stritt vær, få fritidsaktiviteter og annet sosialt, langt til nærmeste matbutikk, enda lenger til andre butikker, ubrøytede veier, m.m., men for meg er alt sammen tipp topp. Eneste jeg savner av og til er å kunne kjøpe take-out når jeg har hatt en lang dag, det hadde vært deilig, men det er ikke så gjennomførbart når nærmeste mulighet for dét er en times kjøretur unna. Ellers av fordeler: det er fullstendig stille her, hører ikke et eneste menneske, bil eller annet, bare fuglekvitter og litt sau om sommeren. Fantastiske turmuligheter året rundt, jeg har teknisk sett en hel skog og et digert fjellområde for meg selv, inkludert flere flotte badevann, det er sjeldent andre mennesker som benytter seg av området. Masse dyreliv, får både elg, hjort, rådyr, rev og hare inn på tunet nesten daglig. Jeg kan gå ut naken om jeg vil, og ellers gjøre akkurat det som passer meg, her er det ingen som ser meg. God plass, frisk luft, null drama, bare fryd og gammen. Men dette livet passer jo ikke for alle 😊 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #15 Del Skrevet 15. januar Lørenskog. Anonymkode: e8a10...c5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #16 Del Skrevet 15. januar Er ikke gokk bare et gammelt ord som betyr langt borte? 😊 Anonymkode: 5312d...2d8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PITTY Skrevet 15. januar #17 Del Skrevet 15. januar (endret) Alltid bodd i Oslo. Men jeg har en kone idag som også har et lite hus på en knøttliten forblåst øy på Vestlandet med kun tre hus. Joda, kult iblant det. Men svært ofte står regn og blåst vannrett i lufta og sjøsprøyten når helt frem til vinduskanten. Én uke i strekk med dette da bikker det faktisk over for meg.. Vet ikke om dette kan anses å være gokk, men udelt positivt er det ikke.. Endret 15. januar av PITTY 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #18 Del Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Er ikke gokk bare et gammelt ord som betyr langt borte? 😊 Anonymkode: 5312d...2d8 https://naob.no/ordbok/gokk_1 Anonymkode: 2a0cf...d46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #19 Del Skrevet 15. januar bor i Gokk 40 minutter fra Oslo, her er det skole og butikk, og alle pendler til Oslo eller de nærmeste tettstedene. Fint for ungene når de vokste opp, tett lite miljø med god oversikt, bygdedyret lever i beste velgående, men det kan temmes. etter at ungene flytta, betyr lokal miljøet mindre og mindre, som pensjonist (om noen år) blir nok de lokale pensjonistmiljøene viktigere! Anonymkode: fff05...048 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #20 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (10 timer siden): https://naob.no/ordbok/gokk_1 Anonymkode: 2a0cf...d46 Uh oh, samisk opprinnelse? Kanskje vi ikke har lov å bruke det med mindre vi har minst en samisk oldeforelder? Hva østlendinger angår så hadde jeg en slektning som bodde i indre Østfold, og hadde hytte på Sjusjøen. Hun kalte boligen og hytta for henholdsvis Sør-gokk og Nord-gokk 😅 Anonymkode: 65cf2...623 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå