Gå til innhold

Tar forkurs-matte (R1+R2), men har et problem

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det går stort sett greit, men jeg har problemer med å gå videre når det er noe jeg ikke forstår helt. Har en plan å følge og hvis jeg ikke skal falle helt bakpå, så må jeg jo gå videre før eller siden. Problemet er at ting bygger på hverandre, så neste delkapittel blir ikke nødvendigvis lettere. Har sett på løsningsforslag og fått det inn med teskje av ChatGPT uten hell. Hva gjør dere i slike situasjoner? 

Anonymkode: 61fa6...72c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg ville oppsøkt ENTR om det er noe slikt tilgjengelig der du bor. (Kanskje det også finnes digitalt?)

Og så er matematikk et modningsfag. Mange temaer trenger hjernen tid på å forstå og godta. Neste delkapittel kan godt være en god idé, selv om du ikke hang helt med på forrige.  Og så plutselig så faller ting på plass. 

Anonymkode: 72e0d...106

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg ville oppsøkt ENTR om det er noe slikt tilgjengelig der du bor. (Kanskje det også finnes digitalt?)

Og så er matematikk et modningsfag. Mange temaer trenger hjernen tid på å forstå og godta. Neste delkapittel kan godt være en god idé, selv om du ikke hang helt med på forrige.  Og så plutselig så faller ting på plass. 

Anonymkode: 72e0d...106

Hva er det? :) 

Jeg får noe undervisning gjennom kurset jeg tar over nett, men akkurat på dette delkapittelet synes jeg forklaringen er mangelfull. Og i boka står det bare en type eksempel med én tilhørende oppgave, før man går videre på neste oppgave som er et hakk høyere opp og krever mer tenking. Vanskelig når man sliter med å forstå logikken 😅 Men du har jo rett i at det er et modningsfag. Og det fører bare til frustrasjon å stå fast på ting, men samtidig føles det som et nederlag å hoppe over det uten å forstå også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Khan Academy fikk meg gjennom matte på universitetet. Helt gratis!

Anonymkode: b63b8...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Khan Academy fikk meg gjennom matte på universitetet. Helt gratis!

Anonymkode: b63b8...3d8

Brukte det før, har det kommet en skikkelig utgave av det på norsk nå? Jeg er stødig i engelsk altså, men jeg ORKER ikke dillet med å lære meg matte-uttrykk på begge språk 😩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det går stort sett greit, men jeg har problemer med å gå videre når det er noe jeg ikke forstår helt. Har en plan å følge og hvis jeg ikke skal falle helt bakpå, så må jeg jo gå videre før eller siden. Problemet er at ting bygger på hverandre, så neste delkapittel blir ikke nødvendigvis lettere. Har sett på løsningsforslag og fått det inn med teskje av ChatGPT uten hell. Hva gjør dere i slike situasjoner? 

Flipclass? Som over sier - modningsfag. Gjør oppgavene mandag, igjen på tirsdag, igjen på onsdag osv. Se videoer på youtube, kjøp deg andre lærebøker og les forklaringer. 

Anonymkode: 723d6...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Flipclass? Som over sier - modningsfag. Gjør oppgavene mandag, igjen på tirsdag, igjen på onsdag osv. Se videoer på youtube, kjøp deg andre lærebøker og les forklaringer. 

Anonymkode: 723d6...63b

Flipclass så ikke dumt ut, takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nå nevner du ikke hva du sliter med, men Høgskolen i Molde har en del videoer fra sitt forkurs i matte:

https://m.youtube.com/playlist?list=PLhNrndXuDGtkwx5h60ghGei2UBIixURdy

Anonymkode: 009df...5e4

Takk! Jo, det jeg sliter med er at jeg ikke klarer å legge fra meg det jeg synes er vanskelig før jeg har mestret det, om det så går en time eller tre dager. I sistnevnte tilfelle blir jeg raskt hengende etter og skulle helst begynt på noe nytt, da det er lagt opp til en viss progresjon i uka for å være ajour til eksamen i mai. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...