Gå til innhold

Fra dagjobb til turnus

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har fått tilbud om stilling hvor jeg skal jobbe noe dagtid og noe kveld. Ca 70% dag og 30% kveld. Hver 5 helg. Det vil gi meg noe bedre betalt(60-70k i året) men vil jo innebære en annen arbeidstid. Jobben er svært spennende, men jeg trives godt der jeg er nå også… 

Jeg er 42 år og har jobbet dagtid med fleksible arbeidstider hele livet, så er litt skeptisk til hvordan det vil påvirke meg og livet ellers. Har det veldig fritt nå…Har ett barn på ti år, og mann. 

Noen som vil komme med erfaringer? 

Anonymkode: c9393...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg gikk fra dagjobb til turnus. Holdte ut i 1,5 år før jeg fant meg annen jobb med kun dagtid. Jeg fikk vel konstatert at turnus absolutt ikke er noe for meg, jeg sliter med søvn som blir forverret med turnus. Det var godt med fri på formiddager og ha muligheten til legetime/frisør etc før jobb, men savner det så absolutt ikke. Tenk deg godt om er mitt råd☺️ Noen funker med turnus, andre ikke. Tror du kommer til å savne fleksibiliteten på sikt.

Anonymkode: 86e65...f11

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg gikk fra dagjobb til turnus. Holdte ut i 1,5 år før jeg fant meg annen jobb med kun dagtid. Jeg fikk vel konstatert at turnus absolutt ikke er noe for meg, jeg sliter med søvn som blir forverret med turnus. Det var godt med fri på formiddager og ha muligheten til legetime/frisør etc før jobb, men savner det så absolutt ikke. Tenk deg godt om er mitt råd☺️ Noen funker med turnus, andre ikke. Tror du kommer til å savne fleksibiliteten på sikt.

Anonymkode: 86e65...f11

Det er det jeg er litt redd for. Jeg blir jo ikke akkurat yngre heller. Har fått betenkningstid frem til mandag, så får ta noen grundige vurderinger. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen som vil komme med erfaringer? 

For meg og for min familie, så passer det utmerket å jobbe turnus. Syntes det er veldig praktisk.

Jeg jobbet et par år kun dagtid, men gikk tilbake til turnus.

Anonymkode: 09c5a...7f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enten så liker man turnus eller ikke, du har ikke aller verst turnus med kun 30% kveld og hver 5 helg. 
Du får jo normal døgnrytme nesten, vet ikke hvor sent kveld er? 
Pluss med turnus er fridager og fri formiddager, mer tid alene på en måte. 
Du må jo da gi fra deg en helg og noen kvelder. 
Jeg elsker turnus, kunne aldri hatt dagtid og så korte frihelger som normalstilling gir. 
Jeg betaler for lange helger ved å jobbe annenhver helg. Det er jeg litt lei, men sånn er det i min jobb :) 

Anonymkode: 06bff...fb6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde ALDRI ALDRI ALDRI gjort det. Jeg gikk ned 150 000 for å slippe turnus. Livet over penger, hver dag, resten av tiden på denne jord. 

Anonymkode: 0d48c...91a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Med bare dag og kveld, og ingen natt, hadde jeg lett droppa dagstilling. Jeg spyr av tanken på å jobbe man-fre 8-16.

Anonymkode: 93e7a...14e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Med bare dag og kveld, og ingen natt, hadde jeg lett droppa dagstilling. Jeg spyr av tanken på å jobbe man-fre 8-16.

Anonymkode: 93e7a...14e

Helt enig.

Kan vel gå an hvis stillingen gir mulighet for delvis hjemmekontor, men oppmøte på jobb tidlig hver dag suger formelig livskraften ut av meg.

Anonymkode: c9884...f8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jobber turnus og kunne ikke jobbet man-fre 08-16. Jobber hver 3.helg, ellers noe dagtid ukedager og på helgene , kveldsvakter og kun 2 netter på 12 uker. Har fri uke innimellom. Så deilig med fri en vanlig ukedag når alle andre jobber, Får det beste fra 2 verdener

Anonymkode: bffaf...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.1.2025 den 22.35):

Jobber turnus og kunne ikke jobbet man-fre 08-16. Jobber hver 3.helg, ellers noe dagtid ukedager og på helgene , kveldsvakter og kun 2 netter på 12 uker. Har fri uke innimellom. Så deilig med fri en vanlig ukedag når alle andre jobber, Får det beste fra 2 verdener

Anonymkode: bffaf...4cf

Jeg også har det sånn. Jobber ikke natt da, men dag, kveld og helg, med flere langhelger fri. Kunne ikke tenkt meg noe annet. Har gjort det i 35 år da. Så jeg gjør det de 10-11 siste årene også. 

Anonymkode: 226d4...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobbet turnus i 10 år som fagarbeider. Så tok jeg en bachelor og fikk kontor-jobb i det offentlige, mandag-fredag 8.00-15.30. Vil A L D R I tilbake til turnus. Greit nok at man har en fridag i ny og ne og en formiddag her og der. Men det betaler man dyrt for i form av å måtte jobbe både kvelder, helger og røde kalender-dager. Noen jobber også natt. Ikke noe jeg ønsker. Jeg står opp om mårran hver dag og verdien av en jevn døgnrytme, fri hver helg og hver eneste røde dag er noe jeg ikke bytter mot turnus. Utrolig deilig å vite at når fredagen kommer så er det helg og fri. Er ikke det samme med fri på onsdag og tirsdag ifbm arbeidshelg. Frisørtimer tar jeg etter arbeidstid eller på lørdager. Skal man til lege eller tannlege så får man fri fra jobb uansett. Har mulighet for fleksitid men jeg foretrekker å jobbe vanlig kontortid hver dag. Kun om det er noe helt spesielt jobber jeg inn ekstra flex-timer til avspasering.

Anonymkode: a06ef...ab9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvordan folk greier å ikke ha turnus 😅😅 jeg hadde gått ned i lønn for å slippe å jobbe fag mandag-fredag 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde aldri jobbet dag man-fred. Lever for turnus.

Anonymkode: 3bcff...2ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg trives best med turnus. Godt å ha noen dager jeg kan sove lenge, og at jeg kan legge legetimer, utviklingssamtaler, tannlege, frisør osv, til de hverdagene jeg har fri.

Hadde ikke trivdes med bare dagvakter.
Og etter 18 år med turnus, hadde jeg nok slitt med å få alt til å «gå opp» i starten… 😅

Anonymkode: a992a...fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som du ser her TS, så er det ofte enten-eller om man elsker turnus eller hater det. Jeg hater det. Ikke pga kveldsvakter, men pga all tiden man er på jobb når resten av familien har fri. Jeg mistet altfor mye tid med min familie, og i tillegg var jeg helt fullstendig utslitt. Gikk også ned 150k i lønn for en dagtid stilling. Ville gjort det samme igjen hver dag.

Anonymkode: e257c...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Som du ser her TS, så er det ofte enten-eller om man elsker turnus eller hater det. Jeg hater det. Ikke pga kveldsvakter, men pga all tiden man er på jobb når resten av familien har fri. Jeg mistet altfor mye tid med min familie, og i tillegg var jeg helt fullstendig utslitt. Gikk også ned 150k i lønn for en dagtid stilling. Ville gjort det samme igjen hver dag.

Anonymkode: e257c...8bc

Mens jeg var helt utslitt av å ha en mann som jobbet skift, da han jobber på senter i butikk og jobber dag/kveld om hverandre. Den som ble stående med barna 70 % av ettermiddagene, ble meg. Mens mannen har formiddagene fri og tid for seg selv, så hadde jeg aldri den samme muligheten når jeg jobbet 8-16.

Byttet til turnus etter nyåret, og elsker det! Nå har jeg mulighet til å få hentet meg inn på fridager og ettermiddagsskift, og har faktisk overskudd til å ha kvalitetstid med barna. Har overskudd til å ikke bare sette de foran TVen hver ettermiddag mens jeg hviler ut. Skal sies at jeg kun har dag/kveld + helg, så jeg slipper natt 

Endret av Mrs Robinson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...