Gå til innhold

Samekofte, er det ok for en ikke same?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.1.2025 den 0.51):

Samisk kofte er ikke mote, det er identitet.  Jeg hadde trodd du var idiot om du brukte kofte for gøy uten noen tilknytning.

Anonymkode: 527a7...c60

Enig. 

Anonymkode: a3c2e...ee5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.1.2025 den 21.16):

Hvis du vet hvilken kofte din familie brukte, hvordan den skal syes for å passe deg og hvordan du kler den på. Hvis du vet hvilket tilbehør som er riktig for denne kofta, og hvordan du fester sjal og risku, surrer skallebånd, hvilket belte du kan bruke, hvordan lua skal sitte, så ja. Hvis ikke kler du på deg et kostyme fordi du syns det er fint. 

Anonymkode: a660f...abf

Alt kan læres. Man er ikke født ekspert 

Anonymkode: 6029c...f6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Illuminatum skrev (9 timer siden):

De samiske helleristningene i Alta er fra ca år 4000bc. Men det er funnet spor som er eldre og en estimerer at de første samene kom i tidlig steinalder.

I sørnorge er det registrert bosetninger fra ca 5000bc. Det var jegere og fiskere før den tiden.

Så hvem som kom først er vel ikke helt ubestridelig et faktum.

Uansett er det i de tradisjonelle samiske områder ikke så mye eldre tegn av andre folk enn samene på denne tiden? 

Ikke alle vil bosette seg på Finnmarksvidda med rekordkulde på -50, så har full forståelse om folk ikke bosetter seg der uten spesielle interesser, selv da. 

Anonymkode: 527a7...c60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser ikke problemet med at utlendinger ønsker å bruke bunad, eller ikke-samer ønsker samekofte. Men de må ha respekt for tradisjonene som følger med å bruke plagget, og ha respekt for landet og folket som har skapt de.

Anonymkode: 9551b...805

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illuminatum skrev (På 24.1.2025 den 12.52):

De samiske helleristningene i Alta er fra ca år 4000bc. Men det er funnet spor som er eldre og en estimerer at de første samene kom i tidlig steinalder.

I sørnorge er det registrert bosetninger fra ca 5000bc. Det var jegere og fiskere før den tiden.

Så hvem som kom først er vel ikke helt ubestridelig et faktum.

Uansett er det i de tradisjonelle samiske områder ikke så mye eldre tegn av andre folk enn samene på denne tiden? 

Det er jo helt feil og direkte desinformasjon https://www.norgeshistorie.no/eldre-steinalder/0116-de-første-menneskene-i-norge.html

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med skaller da, er det ok å bruke av ikke-samer? Jeg synes de er så flotte. Sko med den fasongen ble også brukt av folk i Norge generelt i middelalderen. Ronja hadde også den formen på sine sko. Skulle gjerne hatt sånne selv om jeg ikke er same.

Anonymkode: 4c093...c63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 15.1.2025 den 16.42):

Legger denne på sosiale relasjoner, da jeg føler at det ikke er et motespørsmål.

Jeg er en søring og kjenner ikke mye til samekultur, men syntes at samekofter er fantastisk fine.

Hva tenker samer om jeg skaffet meg en? Er det innafor? Ser også at trenden som bunader har fått, med å bruke utradisjonelle farger og materiell har spredt seg til kofter. Er det innafor?

Anonymkode: 052a0...31b

Kort svar fra en same her. Nei, det kan du ikke med mindre du har reell tilknytning.

Endret av OconMissy
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes Samekofte er kjempefint😍 På samer, eller de som slekter på samer. Selv er jeg fra Valdres og bunaden min gjenspeiler opphavet og identiteten min. Egentlig ønsket jeg meg en Bergensbunad, siden jeg synes den er fin, men siden jeg ikke har noen tilknytning til vestlandet så ble det ikke til dét. Nasjonaldrakter bør gjenspeile en viss identitet i forhold til hvor man kommer fra og hva man identifiserer seg med. Synes jeg, da 🙂 Men for all del, ingen ting er vel finere enn å pynte seg med en flott drakt man har valgt selv. Du gjør som du vil, selvsagt! 😃

Anonymkode: 87a90...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva med skaller da, er det ok å bruke av ikke-samer? Jeg synes de er så flotte. Sko med den fasongen ble også brukt av folk i Norge generelt i middelalderen. Ronja hadde også den formen på sine sko. Skulle gjerne hatt sånne selv om jeg ikke er same.

Anonymkode: 4c093...c63

Skaller kan alle bruke😊

Anonymkode: a660f...abf

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest issoras skrev (På 22.1.2025 den 19.26):

Altså, please, ikke kall det "samekofte". For meg er det på samme nivå som de som kaller 6 februar for "samenes dag". Greit nok at man bruker det for å forklare hva man mener, men å konsekvent si samekofte... Skal vi begynne å si norskebunad også? 

Trenger ikke å vite, går jo an å lære seg også. Er mange "erkesamer" som heller ikke "vet" hvordan man fester sjalet, for i gamle dager var det faktisk ikke så innmari nøye. Det er jo i nyere tid at sjalene har blitt større og riskuene større. 

Det er jo mange samer som ikke kan sy kofte og dermed ikke vet hvordan den skal syes for å passe - kan de da ikke bruke kofte? 

Kofte har to forskjellige betydninger. Det er navnet på plagget til samene, men det er også navnet på strikkejakker/gensere med mønster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...