Gå til innhold

Samekofte, er det ok for en ikke same?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er noe fantastisk hyklerisk med slike diskusjoner.

Hvis jeg sier at jeg ikke syntes en innvandrer burde bruke hardangerbunaden men heller sitt eget kulturelle festplagg,  er jeg rasistisk. Hvis en innvandrer ønsker å bruke en bunad er det bare fint og flott og vi bør ta det som et komplement at hen ønsker å hedre den norske kulturarven. 

Mens hvis jeg ønsker å få meg dreads eller samekofte fordi jeg syntes det er fint, er det kulturell appropriasjon og respektløst 🙄

Altså….

Anonymkode: c861d...979

Men kan du ikke se en stor forskjell her? Har du blitt tvunget til å gi opp kulturen din av innvandrerne?
Det er noe med å respektere det som faktisk er igjen av kulturen til samene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Indian Maiden Sexy Costume – Fantasia Inc.

Hva med å heller gå for et Pocahontas-kostyme?

Anonymkode: 63cd9...00b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Tror du må reise til Oslo og konfiskere tusenvis av Telemarksbubader. 

Anonymkode: 52775...167

De aller aller aller fleste i Norge har bunad fra et sted de har tilknytning til, enten der de bor eller der slekta stammer fra. Noen få shopper den de synes er finest, men dette er langt fra normen. Og ja, jeg ( og mange andre) synes det er en merkelig ting å gjøre, selv om det ikke er «ulovlig». De som har detaljer på bunaden som tilhører en spesifikk slekt, der er det kun den slekten som bruker den detaljen. 

Anonymkode: 8d5f4...2d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hvorfor kan det ikke det? Vår bunad var vår identitet, bare fordi vi ikke har passet på vår kultur å latt den vannes ut så hadde den samme betydning.

Jeg synes ikke du kan det dessverre, men synes det er synd at hver gang man spør om noe med samene så får man beskjed om denne fornorskningen som foregikk. Det er vi alle (fleste) i mot, i dag har samene fått plass i vårt samfunn, de får lov å leve som samer, de har også eget sameting og vi feirer den samiske nasjonaldagen over hele landet. Veldig trist at man hele tiden skal bruke dette som argument i en diskusjon. Samene har en plass i det norske samfunnet i dag, jeg kan ikke rette opp feil gjort av mine forfedre. 

Anonymkode: 601c7...ef3

Samme betydning for hvem? 

Jeg er da minst like glad i bunaden min selv om Fatima bruker bunad. 

Men når det kommer til samekofte, ville jeg spurt en same. For folket der er ikke fullt så privilegerte som hvite etisk norske nordmenn. 

Anonymkode: 26e43...335

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

De aller aller aller fleste i Norge har bunad fra et sted de har tilknytning til, enten der de bor eller der slekta stammer fra. Noen få shopper den de synes er finest, men dette er langt fra normen. Og ja, jeg ( og mange andre) synes det er en merkelig ting å gjøre, selv om det ikke er «ulovlig». De som har detaljer på bunaden som tilhører en spesifikk slekt, der er det kun den slekten som bruker den detaljen. 

Tillegg: må poengtere at jeg har ikke noe i mot at invandrere / nye landsmenn bruker bunad, synes det er veldig positivt. Men tenker også for de at det er naturlig å bruke en de har tilknytning til, f.eks. der de bor, første bosted i landet, eller som de jeg har nevnt tidligere som hedrer sin lærer ved å bruke bunad fra hennes hjemsted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg er 25% samisk. Kan jeg bruke samekofte? Bor i sør men mye slekt i nord. Lærte litt samisk av oldemor 🥰 drømmer om det 🥰

Anonymkode: 54e63...17e

Absolutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Samekofte om en ikke er same, blir jo omtrent som «blackface» 

Anonymkode: fef10...d7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg er 25% samisk. Kan jeg bruke samekofte? Bor i sør men mye slekt i nord. Lærte litt samisk av oldemor 🥰 drømmer om det 🥰

Anonymkode: 54e63...17e

Hvis du vet hvilken kofte din familie brukte, hvordan den skal syes for å passe deg og hvordan du kler den på. Hvis du vet hvilket tilbehør som er riktig for denne kofta, og hvordan du fester sjal og risku, surrer skallebånd, hvilket belte du kan bruke, hvordan lua skal sitte, så ja. Hvis ikke kler du på deg et kostyme fordi du syns det er fint. 

Anonymkode: a660f...abf

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er noe fantastisk hyklerisk med slike diskusjoner.

Hvis jeg sier at jeg ikke syntes en innvandrer burde bruke hardangerbunaden men heller sitt eget kulturelle festplagg,  er jeg rasistisk. Hvis en innvandrer ønsker å bruke en bunad er det bare fint og flott og vi bør ta det som et komplement at hen ønsker å hedre den norske kulturarven. 

Mens hvis jeg ønsker å få meg dreads eller samekofte fordi jeg syntes det er fint, er det kulturell appropriasjon og respektløst 🙄

Altså….

Anonymkode: c861d...979

Har du bodd lenge i Norge og ønsker bunad: ok

Har du bodd lenge i Finnmark og fått kofte: ok

Har du null kontakt med noe samisk og ønsker kofte: ikke ok

Anonymkode: 527a7...c60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis du vet hvilken kofte din familie brukte, hvordan den skal syes for å passe deg og hvordan du kler den på. Hvis du vet hvilket tilbehør som er riktig for denne kofta, og hvordan du fester sjal og risku, surrer skallebånd, hvilket belte du kan bruke, hvordan lua skal sitte, så ja. Hvis ikke kler du på deg et kostyme fordi du syns det er fint. 

Anonymkode: a660f...abf

👏

Anonymkode: 527a7...c60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...