Gå til innhold

Samekofte, er det ok for en ikke same?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjøp en samekofte og sett den i glass og ramme og heng den på veggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Bunad brukes av alle så hvorfor ikke en same kofte?

Anonymkode: 51be1...6f8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Honey Dew skrev (16 timer siden):

Kjøp en samekofte og sett den i glass og ramme og heng den på veggen.

Sier du det om bunaden også til de som bruer den og ikke har tilhørighet til den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.1.2025 den 16.42):

Legger denne på sosiale relasjoner, da jeg føler at det ikke er et motespørsmål.

Jeg er en søring og kjenner ikke mye til samekultur, men syntes at samekofter er fantastisk fine.

Hva tenker samer om jeg skaffet meg en? Er det innafor? Ser også at trenden som bunader har fått, med å bruke utradisjonelle farger og materiell har spredt seg til kofter. Er det innafor?

Anonymkode: 052a0...31b

Det må da være like innafor at en som ikke har samisk bakgrunn anskaffer samekofte som at ikke etniske "nordmenn" bruker bunad. Det må jo t.o.m være greit å bruke hijab til. 

Anonymkode: e4e96...1f9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gákti viser hvor du og slekten din er fra, og hvilken slekt du tilhører. Jeg syns det er spesielt at det syes tradisjonelle gákti til de som ikke vet mer enn at tippoldemor var same, også velger de gákti fra der de bor.Det er visst viktigere å ha gákti enn å sette seg inn i kulturen eller lære seg språket. En kofteinspirert kjole er bedre for de som ikke er samer, og som ikke kjenner sin slekt. 

Anonymkode: a660f...abf

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Sier du det om bunaden også til de som bruer den og ikke har tilhørighet til den?

Jeg har en gammel bunad hengende på veggen. Synes det er fint. Jeg har 3 bunader og har valgt å henge den eldste på veggen med søljene jeg arvet.

Ingen grunn til å bli så sint.

Endret av Honey Dew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei. Samekofte er identitet og det blir like fjernt å bruke det som å bruke en sunnmørsbunad fordi den er fin, men egentlig er du fra Telemark. 

Anonymkode: da91b...e68

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei. Samekofte er identitet og det blir like fjernt å bruke det som å bruke en sunnmørsbunad fordi den er fin, men egentlig er du fra Telemark. 

Anonymkode: da91b...e68

Tror du må reise til Oslo og konfiskere tusenvis av Telemarksbubader. 

Anonymkode: 52775...167

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her spiller det ingen rolle hva du og jeg mener, her skal man heller høre på og respektere de som samekoftene opprinnelig er laget for. For dem er det ikke bare et fint plagg, den representerer identiteten og historien dems. Jeg tror ikke du finner mange samer som synes det er greit at hvermannsen går rundt i samekofte.

Den kan overhode ikke sammenlignes med bunaden, selv om jeg også der synes man kun skal gå med den som representerer opphavet sitt.

Anonymkode: 18ed4...6c8

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her spiller det ingen rolle hva du og jeg mener, her skal man heller høre på og respektere de som samekoftene opprinnelig er laget for. For dem er det ikke bare et fint plagg, den representerer identiteten og historien dems. Jeg tror ikke du finner mange samer som synes det er greit at hvermannsen går rundt i samekofte.

Den kan overhode ikke sammenlignes med bunaden, selv om jeg også der synes man kun skal gå med den som representerer opphavet sitt.

Selvfølgelig kan en sammenligne. Bunad er eller var også identitet i aller høyeste grad. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Personlig så synest jeg at dersom en skal ha en nasjonaldrakt så velger en den som tilhører området som en kommer fra. I dag er dette dessverre utvannet og folk velger drakt som de liker fremfor tilhørighet🙈

Anonymkode: ba91e...c8d

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor kan det ikke det? Vår bunad var vår identitet, bare fordi vi ikke har passet på vår kultur å latt den vannes ut så hadde den samme betydning.

Jeg synes ikke du kan det dessverre, men synes det er synd at hver gang man spør om noe med samene så får man beskjed om denne fornorskningen som foregikk. Det er vi alle (fleste) i mot, i dag har samene fått plass i vårt samfunn, de får lov å leve som samer, de har også eget sameting og vi feirer den samiske nasjonaldagen over hele landet. Veldig trist at man hele tiden skal bruke dette som argument i en diskusjon. Samene har en plass i det norske samfunnet i dag, jeg kan ikke rette opp feil gjort av mine forfedre. 

Anonymkode: 601c7...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maia70 skrev (På 16.1.2025 den 13.28):

Men tradisjonsdrakter er ikke kunnskaper og oppfinnelser nå i dag, det er kultur, og det å ikke utvanne samedrakter er en måte å vise respekt for kulturen på, en respekt som har manglet sårt tidligere og også mangler i dag.
Skjønner ikke hvorfor dette er så vanskelig å forstå.

Det er ikke vanskelig å forstå argumentet ditt. Jeg er bare ikke enig. Verken i premissene, argumentasjonen eller konklusjonen. Så jeg vurderer det annerledes enn deg. Selv i identitetspolitikkens storhetstid har vi enn så lenge juridisk - og alltid moralsk - anledning til å mene noe annet enn hverandre. Jeg innrømmer deg den rettigheten, og du burde gjøre det samme. Det handler ikke om å ikke forstå, men om å ha forskjellige meninger om en sak.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Samisk kofte er ikke mote, det er identitet.  Jeg hadde trodd du var idiot om du brukte kofte for gøy uten noen tilknytning.

Mannen min bodde i Finnmark som barn og fikk barnekofte, men den ble aldri brukt når han flyttet sørover og mine barn fikk ikke bruke den. 

Anonymkode: 527a7...c60

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor er det ok at samer eller folk som ikke er etnisk norske eller fra andre kulturer bruker bunad, når en som ikke er same vil bruke kofte? Det handler vel om kultur, tradisjon stedstilhørighet og lignende for begge plaggene?

Anonymkode: 4c093...c63

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 25% samisk. Kan jeg bruke samekofte? Bor i sør men mye slekt i nord. Lærte litt samisk av oldemor 🥰 drømmer om det 🥰

Anonymkode: 54e63...17e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvorfor er det ok at samer eller folk som ikke er etnisk norske eller fra andre kulturer bruker bunad, når en som ikke er same vil bruke kofte? Det handler vel om kultur, tradisjon stedstilhørighet og lignende for begge plaggene?

Anonymkode: 4c093...c63

Som same er jeg født i Finnmark og tenker jeg bør få bære finnmarksbunad.  Jeg er jo derfra, jeg er jo norsk og snakker norsk. 

Flere innvandrere får seg etterhvert kofte, eller blir gitt en i gave når de har bodd lenge i et samisk område, eller giftet seg med en same. Så de kan selvsagt også gå i kofte.

Anonymkode: 889f0...5d9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.1.2025 den 0.07):

Kulturell apropriasjon.

Anonymkode: d399b...b85

Sjekk skrivemåte. 

Anonymkode: f17ba...42e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er noe fantastisk hyklerisk med slike diskusjoner.

Hvis jeg sier at jeg ikke syntes en innvandrer burde bruke hardangerbunaden men heller sitt eget kulturelle festplagg,  er jeg rasistisk. Hvis en innvandrer ønsker å bruke en bunad er det bare fint og flott og vi bør ta det som et komplement at hen ønsker å hedre den norske kulturarven. 

Mens hvis jeg ønsker å få meg dreads eller samekofte fordi jeg syntes det er fint, er det kulturell appropriasjon og respektløst 🙄

Altså….

Anonymkode: c861d...979

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er noe fantastisk hyklerisk med slike diskusjoner.

Hvis jeg sier at jeg ikke syntes en innvandrer burde bruke hardangerbunaden men heller sitt eget kulturelle festplagg,  er jeg rasistisk. Hvis en innvandrer ønsker å bruke en bunad er det bare fint og flott og vi bør ta det som et komplement at hen ønsker å hedre den norske kulturarven. 

Mens hvis jeg ønsker å få meg dreads eller samekofte fordi jeg syntes det er fint, er det kulturell appropriasjon og respektløst 🙄

Altså….

Anonymkode: c861d...979

Det finnes nyanser her altså. Og det er vel ikke nødvendigvis de samme menneskene som mener det du skriver. 

Det er mange som mener at man bør ha tilknytning til bunad. Noen gir blaffen i det. Det er dermed trolig at sistnevnte gruppe synes alle kan bruke bunad. Uten at det har noe med etnisitet å gjøre. 

Du kan mene hva du vil om bunad. Men det har da lite med samer å gjøre. Ingenting vil jeg påstå.

Anonymkode: f1383...b51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...