AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:41 #21 Del Skrevet onsdag kl 17:41 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg synes kvart same kan ha kofte dersom du ønsker det? En besteforelder er nær slekt. Eller om man er inngift f.eks. Enig i at det er merkelig for en helt uten tilknytning å plutselig bruke det. Ulovlig er det selvsagt ikke. Jeg har en venninne fra utlandet som er gift og bosatt her, hun er kjempestolt av bunaden sin som hun og svigermor har brodert sammen. Jeg synes det er veldig fint at hun ønsker å bruke den, selv om hun ikke er herfra. Jeg husker også på tv en tid tilbake, 2 jenter som kom til Norge som barn, de valgte bunad fra det stedet den første norsklæreren deres kom fra. For å hedre henne. Da ble jeg faktisk rørt. Da synes jeg det er merkeligere når folk bare shopper den bunaden din syns er finest, helt uten noen tilknytning. Men igjen, selvsagt ikke ulovlig. Anonymkode: 8d5f4...2d3 Ja, det er det der med å kjøpe en bunad man synes er fin, men man ikke har noen tilknytning til stedet den er fra, jeg synes er feil👍 At utlendinger skaffer seg bunad fra der de bor er helt innafor synes jeg. For da har de jo en tilknytning😊 Anonymkode: a5c2c...9f7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:50 #22 Del Skrevet onsdag kl 17:50 Jeg foreslår at du går for Marius genser, Islender, eller lusekofte. For å bruke de trenger du hverken hete Marius, være islender eller ha lus. Tror også Setedølene tilater at du bruker Setedals-kofte, og folk fra Fana har gitt frislipp på sin Fana-kofte, så her er mye å velge i. Anonymkode: dd9fb...a5e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:54 #23 Del Skrevet onsdag kl 21:54 Du vil være leke-same fordi du synes plagget er pent? Nei, det synes jeg faktisk er respektløst. Som at jeg skulle virre rundt i en telemark-bunad. Aldr vært i Telemark engang. Anonymkode: 48ec3...631 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:04 #24 Del Skrevet onsdag kl 22:04 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja du kan bruke samekofte, du kan til og med identifisere deg som same hvis du ønsker det. Blir det samme som innvandrere som bruker telemarksbunad selv om de aldri har satt sin fot i Telemark og som identifiserer seg som nordmenn. Kultur og identitet er ikke noe som er privat, det skal deles og alle kan være det de ønsker i 2025. Anonymkode: aa3d9...d3e Kofte og bunad kan ikke sammenlignes. En kofte bør sys av din egen slekt. Hver kofte har ikke kun stedstilhørlighet som bunader, den har også slektstilhørighet. Jeg og naboen kommer begge fra Nesseby men vi har faktisk ikke helt like kofter. Så hvem sin families kofte skal du da gå for, når du ikke er i slekt med noen av dem? Anonymkode: 889f0...5d9 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:09 #25 Del Skrevet onsdag kl 22:09 Jeg synes også kofte er fantastisk nydelig, men jeg ville aldri i min villeste fantasi funnet på å bruke det. Det handler om respekt for kulturen og samenes identitet og historie. Jeg for min del synes heller ikke man skal skaffe bunad fra et sted man ikke er fra (hei, alle oslo-jenter med beltestakk fra øst-telemark), selv om det naturligvis ikke kan sammenlignes med den historien og identiteten som ligger bak en kofte. Anonymkode: a6239...074 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:09 #26 Del Skrevet onsdag kl 22:09 Nei, det synes jeg ikke er ok. Anonymkode: 014bd...046 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:15 #27 Del Skrevet onsdag kl 22:15 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ingenting er som når koloniherrer benytter seg av kulturell appropriasjon. Anonymkode: 34dba...7d2 Nå har (forhåpentligvis) ikke trådstarter kolonisert noen. Ikke sikkert det er en herre heller. Anonymkode: 3843b...5a5 7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:23 #28 Del Skrevet onsdag kl 22:23 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nei. Jeg står i samemanntallet, og engasjerer meg i oppreisningen etter fornorskingen, men føler ikke jeg har "rett" til å bruke kofte. (Min bestemor ble tatt fra familien og vokste opp i barnehjem/fosterhjem, min oldemor står oppført i kirkeboken som "lapp" så det har vært viktig for min far og meg å ta tilbake den delen av familiehistorien. Farmor nekter for å være av samisk bakgrunn, til tross for kirkeboken. Av respekt for bestemor venter vi med å snakke høyt om dette til hun dør.) Anonymkode: 9fa2f...6d1 Vi er mange som har slike historier! Er fra Troms og min mormor mistet språket og kulturen fordi hun ble satt bort som liten da moren døde. Jeg kunne tenkt meg å bruke kofte, for å «ta tilbake» kulturen som vi mistet. Til trådstarter: dessverre bruker man ikke kofte om man ikke har samisk tilknytning, det blir helt feil og historieløst. Du kan sy deg en festdrakt, sjekk ut de der Fæbrik jentene. Anonymkode: c56ab...f5d 1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:24 #29 Del Skrevet onsdag kl 22:24 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nå har (forhåpentligvis) ikke trådstarter kolonisert noen. Ikke sikkert det er en herre heller. Anonymkode: 3843b...5a5 Og de som ble kolonisert er vel for det meste dødd ut, så dagens samer har det vel på en litt annen måte tenker jeg. Anonymkode: 785e6...d7a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supermerry Skrevet onsdag kl 22:24 #30 Del Skrevet onsdag kl 22:24 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Legger denne på sosiale relasjoner, da jeg føler at det ikke er et motespørsmål. Jeg er en søring og kjenner ikke mye til samekultur, men syntes at samekofter er fantastisk fine. Hva tenker samer om jeg skaffet meg en? Er det innafor? Ser også at trenden som bunader har fått, med å bruke utradisjonelle farger og materiell har spredt seg til kofter. Er det innafor? Anonymkode: 052a0...31b Hvis kun folkeslag som fant opp noe skal få lov til å bruke det, vil det bli veldig vanskelig i verden for svært, svært mange. Alt som f eks kommer fra den industrielle revolusjon - inkludert nyere videreutviklinger som bil, fly, tog, tv, radio, moderne medisin, vitenskap, ingeniørkunst, byggeteknikk, militærteknologi, klesproduksjon, sosiale medier osv vil da bli forbeholdt en del vestlige land, og resten av verden må gi fra seg alt dette og gå tilbake til stein- eller jernalder. Det er inhumant. Bedre da at samene, som ikke fant opp noe av det de nyter godt av i dag av moderne teknologi, fortsatt får lov til å ha tilgang til både bøker, moderne helsehjelp, biler og banktjenester, og selvfølgelig til gjengjeld lar andre få tilgang til det de har funnet opp. I menneskets historie er normen at man lærer av hverandre og nyter godt av hverandres oppfinnelser. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:31 #31 Del Skrevet onsdag kl 22:31 Syns det er vanskelig… Skal man bruke samekofte så tenker jeg man bør ha familiær tilknytning. Samme gjelder Setesdalsbunad, som selv Husfliden ikke lager med mindre man bor i Valle… Anonymkode: a6392...549 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:34 #32 Del Skrevet onsdag kl 22:34 Hvor utvannet kan sameblodet være før man ikke kan ha kofte? Min morfar var halvt samisk og jeg har alltid fått høre at jeg har mye same i meg fra han. Han døde dessverre tidlig så jeg har aldri hadde noe relasjon til han. Føler likevel sterk tilknytning til røttene jeg har på den siden, men tør ikke flagge så høyt med det for er redd jeg ikke er «verdig». Anonymkode: 10da6...9e2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:42 #33 Del Skrevet onsdag kl 22:42 Supermerry skrev (9 minutter siden): Hvis kun folkeslag som fant opp noe skal få lov til å bruke det, vil det bli veldig vanskelig i verden for svært, svært mange. Alt som f eks kommer fra den industrielle revolusjon - inkludert nyere videreutviklinger som bil, fly, tog, tv, radio, moderne medisin, vitenskap, ingeniørkunst, byggeteknikk, militærteknologi, klesproduksjon, sosiale medier osv vil da bli forbeholdt en del vestlige land, og resten av verden må gi fra seg alt dette og gå tilbake til stein- eller jernalder. Det er inhumant. Bedre da at samene, som ikke fant opp noe av det de nyter godt av i dag av moderne teknologi, fortsatt får lov til å ha tilgang til både bøker, moderne helsehjelp, biler og banktjenester, og selvfølgelig til gjengjeld lar andre få tilgang til det de har funnet opp. I menneskets historie er normen at man lærer av hverandre og nyter godt av hverandres oppfinnelser. For no tull! 😂 Det er stor forskjell på innovasjon og moderne teknologi og kulturelle symboler som nasjonaldrakter! At du ikke evner å se forskjellen sier jo litt om deg. En nasjonaldrakt er ikke en «oppfinnelse» , men en videreformidling gjennom generasjoner. Anonymkode: a6392...549 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supermerry Skrevet onsdag kl 22:57 #34 Del Skrevet onsdag kl 22:57 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): For no tull! 😂 Det er stor forskjell på innovasjon og moderne teknologi og kulturelle symboler som nasjonaldrakter! At du ikke evner å se forskjellen sier jo litt om deg. En nasjonaldrakt er ikke en «oppfinnelse» , men en videreformidling gjennom generasjoner. Anonymkode: a6392...549 Det er vitenskapelige oppfinnelser også. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 23:07 #35 Del Skrevet onsdag kl 23:07 Kulturell apropriasjon. Anonymkode: d399b...b85 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 23:17 #36 Del Skrevet onsdag kl 23:17 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Legger denne på sosiale relasjoner, da jeg føler at det ikke er et motespørsmål. Jeg er en søring og kjenner ikke mye til samekultur, men syntes at samekofter er fantastisk fine. Hva tenker samer om jeg skaffet meg en? Er det innafor? Ser også at trenden som bunader har fått, med å bruke utradisjonelle farger og materiell har spredt seg til kofter. Er det innafor? Anonymkode: 052a0...31b Klart du kan! Om Oslo Vest-damene kan ha Hardangerbunad eller Setesdalsbunad utan så mykje som å kunne finne stadene att på kartet, så kan du sjølvsagt ha kofte. Det er 2025, alt er lov, så lenge det gjer deg glad! Anonymkode: 6a4a0...d6a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 23:20 #37 Del Skrevet onsdag kl 23:20 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Legger denne på sosiale relasjoner, da jeg føler at det ikke er et motespørsmål. Jeg er en søring og kjenner ikke mye til samekultur, men syntes at samekofter er fantastisk fine. Hva tenker samer om jeg skaffet meg en? Er det innafor? Ser også at trenden som bunader har fått, med å bruke utradisjonelle farger og materiell har spredt seg til kofter. Er det innafor? Anonymkode: 052a0...31b Nei, det er ikke innafor, dessuten er det ganske dyrt. Du skal jo bare gjøre det, men vet ikke om du får noen til å sy en til deg når du ikke er same. Anonymkode: ccbef...44b 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 23:23 #38 Del Skrevet onsdag kl 23:23 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg synes kvart same kan ha kofte dersom du ønsker det? En besteforelder er nær slekt. Eller om man er inngift f.eks. Enig i at det er merkelig for en helt uten tilknytning å plutselig bruke det. Ulovlig er det selvsagt ikke. Jeg har en venninne fra utlandet som er gift og bosatt her, hun er kjempestolt av bunaden sin som hun og svigermor har brodert sammen. Jeg synes det er veldig fint at hun ønsker å bruke den, selv om hun ikke er herfra. Jeg husker også på tv en tid tilbake, 2 jenter som kom til Norge som barn, de valgte bunad fra det stedet den første norsklæreren deres kom fra. For å hedre henne. Da ble jeg faktisk rørt. Da synes jeg det er merkeligere når folk bare shopper den bunaden din syns er finest, helt uten noen tilknytning. Men igjen, selvsagt ikke ulovlig. Anonymkode: 8d5f4...2d3 Men det er ikke det samme med en norsk bunad. Undertrykkingen av samene kan ikke akkurat sammenlignes med unionstiden. Anonymkode: 93200...7fd 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet onsdag kl 23:24 #39 Del Skrevet onsdag kl 23:24 Supermerry skrev (53 minutter siden): Hvis kun folkeslag som fant opp noe skal få lov til å bruke det, vil det bli veldig vanskelig i verden for svært, svært mange. Alt som f eks kommer fra den industrielle revolusjon - inkludert nyere videreutviklinger som bil, fly, tog, tv, radio, moderne medisin, vitenskap, ingeniørkunst, byggeteknikk, militærteknologi, klesproduksjon, sosiale medier osv vil da bli forbeholdt en del vestlige land, og resten av verden må gi fra seg alt dette og gå tilbake til stein- eller jernalder. Det er inhumant. Bedre da at samene, som ikke fant opp noe av det de nyter godt av i dag av moderne teknologi, fortsatt får lov til å ha tilgang til både bøker, moderne helsehjelp, biler og banktjenester, og selvfølgelig til gjengjeld lar andre få tilgang til det de har funnet opp. I menneskets historie er normen at man lærer av hverandre og nyter godt av hverandres oppfinnelser. Jeg tror ikke det jeg leser, og folk klikker liker på det også? Vet du hva som er inhumant? Fornorskingen av og heksejakten på samene, det er inhumant. Trist å lese noe så historieløst som dette. 2 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supermerry Skrevet onsdag kl 23:31 #40 Del Skrevet onsdag kl 23:31 Maia70 skrev (5 minutter siden): Jeg tror ikke det jeg leser, og folk klikker liker på det også? Vet du hva som er inhumant? Fornorskingen av og heksejakten på samene, det er inhumant. Trist å lese noe så historieløst som dette. Fornorskingen og heksejakten på samene har jeg ikke skrevet om. Du blander sammen helt forskjellige ting. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå