AnonymBruker Skrevet 15. januar #1 Del Skrevet 15. januar Legger denne på sosiale relasjoner, da jeg føler at det ikke er et motespørsmål. Jeg er en søring og kjenner ikke mye til samekultur, men syntes at samekofter er fantastisk fine. Hva tenker samer om jeg skaffet meg en? Er det innafor? Ser også at trenden som bunader har fått, med å bruke utradisjonelle farger og materiell har spredt seg til kofter. Er det innafor? Anonymkode: 052a0...31b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #2 Del Skrevet 15. januar Jeg vil anta at samene bærer sin samekofte med stolthet , og at det har mye med identiteten deres også. Ingenting som ligner på det klesplagget. For meg så er den kofta et varemerke for samene så da hadde jeg nok ikke skaffet meg en nei. Jeg hadde tenkt at jeg hadde fått klar beskjed om å ta den av også Du har vel en bunad du kan bruke ? Anonymkode: ed5a7...b50 17 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 15. januar #3 Del Skrevet 15. januar (endret) Dette må man spørre samene om. De har fått sin kultur så tråkket på opp gjennom årene at jeg egentlig tviler på om de hadde likt det. Selv syns jeg det høres respektløst ut å vanne ut deres tradisjonelle drakter på den måten, selv om jeg skjønner at du slett ikke mener det sånn. Endret 15. januar av Maia70 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #4 Del Skrevet 15. januar Nei, jeg synes ikke det er innafor at du får sydd deg en kofte bare fordi du liker plagget. Å bruke forskjellige farger og pynt har derimot alltid vært vanlig i noen deler av Sápmi. Innenfor visse grenser. Såvidt jeg vet var det også slik med bunader før Norsk husflid nærmest tok patent på bunadene. Det som de fleste ikke synes er ok er å blande kofter fra forskjellige steder, eller gå vekk fra tradisjonelle koftemønstre. Det tenker mange blir en utvanning som visker vekk det stedsbundne, og håndverkstradisjonene. Anonymkode: f1383...b51 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #5 Del Skrevet 15. januar Nei, om du ikke har en eneste same i familien din skal du heller ikke ha noen samekofte! Anonymkode: 33996...514 4 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #6 Del Skrevet 15. januar Hvorfor vil du identifisere deg med noe du ikke er? Anonymkode: 8e26a...587 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #7 Del Skrevet 15. januar Jeg er kvart same, og til og med det synes jeg ikke er nok til å skaffe meg en kofte.. Så nei, jeg tenker ikke det er innafor. Jeg tenker heller ikke det er innafor å ha bunad fra en plass du ikke har tilknytning til. Litt strenge får man være😅 Anonymkode: a5c2c...9f7 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #8 Del Skrevet 15. januar Ingenting er som når koloniherrer benytter seg av kulturell appropriasjon. Anonymkode: 34dba...7d2 5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #9 Del Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (På 15.1.2025 den 16.00): Jeg er kvart same, og til og med det synes jeg ikke er nok til å skaffe meg en kofte.. Så nei, jeg tenker ikke det er innafor. Jeg tenker heller ikke det er innafor å ha bunad fra en plass du ikke har tilknytning til. Litt strenge får man være😅 Anonymkode: a5c2c...9f7 Ekspander Jeg synes kvart same kan ha kofte dersom du ønsker det? En besteforelder er nær slekt. Eller om man er inngift f.eks. Enig i at det er merkelig for en helt uten tilknytning å plutselig bruke det. Ulovlig er det selvsagt ikke. Jeg har en venninne fra utlandet som er gift og bosatt her, hun er kjempestolt av bunaden sin som hun og svigermor har brodert sammen. Jeg synes det er veldig fint at hun ønsker å bruke den, selv om hun ikke er herfra. Jeg husker også på tv en tid tilbake, 2 jenter som kom til Norge som barn, de valgte bunad fra det stedet den første norsklæreren deres kom fra. For å hedre henne. Da ble jeg faktisk rørt. Da synes jeg det er merkeligere når folk bare shopper den bunaden din syns er finest, helt uten noen tilknytning. Men igjen, selvsagt ikke ulovlig. Anonymkode: 8d5f4...2d3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #10 Del Skrevet 15. januar Nei. Jeg står i samemanntallet, og engasjerer meg i oppreisningen etter fornorskingen, men føler ikke jeg har "rett" til å bruke kofte. (Min bestemor ble tatt fra familien og vokste opp i barnehjem/fosterhjem, min oldemor står oppført i kirkeboken som "lapp" så det har vært viktig for min far og meg å ta tilbake den delen av familiehistorien. Farmor nekter for å være av samisk bakgrunn, til tross for kirkeboken. Av respekt for bestemor venter vi med å snakke høyt om dette til hun dør.) Anonymkode: 9fa2f...6d1 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #11 Del Skrevet 15. januar du ser på det som et plagg du syns er fint og kjøper det men legger det ikke i mote trådene fordi det ikke er mote... 😝 du GJØR det jo til mote med hele innlegget ditt og viser at du overhode IKKE har respekt for kulturarven det handler om og folket det representerer.. Jeg syns sari er nydelig men jeg går ikke å kjøper meg en sari, jeg syns også hodeplagget til de hijab damene noen ganger er ekstremt vakre men jeg drar de ikke på meg av respekt for det hodeplagget representerer for de som "eier det" - så nei nei og nei.. Anonymkode: 1f26c...271 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #12 Del Skrevet 15. januar Jeg ville forventet at du kunne redegjøre for opprinnelsen til kofta di, og hva de ulike elementene på kofta representerer. Jeg synes det er skikkelig respektløst å kle seg i ett tradisjonsplagg kun for mote, uten å gidde lese seg opp på historien og kulturen til plagget. Anonymkode: 6ab8c...d2e 3 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #13 Del Skrevet 15. januar Nei, synes ikke den er innenfor å bruke kofte bare fordi det er fint. Det samme gjelder også bunader. Synes man skal ha tilhørighet til koften eller bunaden man bruker. I tillegg viser også kofter ofte hvilken familie du hører til eller som har sydd den. Kofte er en hverdagsplagg som forandrer seg konstant og følger «moten». Man har tradisjonelle kofter som gjerne brukes i høytidelige anledninger. Så har man lett-kofter/sommerkofter som kan være mer utradisjonelle og fargerike. Anonymkode: 81b02...2c3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #14 Del Skrevet 15. januar Ja du kan bruke samekofte, du kan til og med identifisere deg som same hvis du ønsker det. Blir det samme som innvandrere som bruker telemarksbunad selv om de aldri har satt sin fot i Telemark og som identifiserer seg som nordmenn. Kultur og identitet er ikke noe som er privat, det skal deles og alle kan være det de ønsker i 2025. Anonymkode: aa3d9...d3e 14 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 15. januar #15 Del Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (På 15.1.2025 den 16.17): Nei. Jeg står i samemanntallet, og engasjerer meg i oppreisningen etter fornorskingen, men føler ikke jeg har "rett" til å bruke kofte. (Min bestemor ble tatt fra familien og vokste opp i barnehjem/fosterhjem, min oldemor står oppført i kirkeboken som "lapp" så det har vært viktig for min far og meg å ta tilbake den delen av familiehistorien. Farmor nekter for å være av samisk bakgrunn, til tross for kirkeboken. Av respekt for bestemor venter vi med å snakke høyt om dette til hun dør.) Anonymkode: 9fa2f...6d1 Ekspander Men da er du jo same, jeg syns absolutt du har rett til å bruke kofte, og at det at du bruker den blir en slags oppreisning for kulturen at flere bruker den. Jeg har en venninne som er same, men som er bortadoptert og vokste opp hos norske samehatere, helt tragisk. Om jeg hadde sett henne i kofte tror jeg jeg hadde grått. 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #16 Del Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (På 15.1.2025 den 16.18): du ser på det som et plagg du syns er fint og kjøper det men legger det ikke i mote trådene fordi det ikke er mote... 😝 du GJØR det jo til mote med hele innlegget ditt og viser at du overhode IKKE har respekt for kulturarven det handler om og folket det representerer.. Jeg syns sari er nydelig men jeg går ikke å kjøper meg en sari, jeg syns også hodeplagget til de hijab damene noen ganger er ekstremt vakre men jeg drar de ikke på meg av respekt for det hodeplagget representerer for de som "eier det" - så nei nei og nei.. Anonymkode: 1f26c...271 Ekspander Jeg syntes at det er lite hyggelig at du prøver å latterliggjøre meg. Anonymkode: 052a0...31b 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #17 Del Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (På 15.1.2025 den 16.32): Ja du kan bruke samekofte, du kan til og med identifisere deg som same hvis du ønsker det. Blir det samme som innvandrere som bruker telemarksbunad selv om de aldri har satt sin fot i Telemark og som identifiserer seg som nordmenn. Kultur og identitet er ikke noe som er privat, det skal deles og alle kan være det de ønsker i 2025. Anonymkode: aa3d9...d3e Ekspander Synes det er hakket verre med samekofte enn bunad ettersom samer har vært et undertrykt folk. Anonymkode: c3811...714 12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #18 Del Skrevet 15. januar Om du er på FB, så finnes det grupper som heter "Gákti". Der vil du få svar. Anonymkode: 51436...507 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #19 Del Skrevet 15. januar Nei det er ikke ok?! Skal jeg kjøpe meg høvding hodeplagg fordi jeg er født i USA og tilfeldigvis digger fjær? Nope. Anonymkode: 0ab5f...173 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snabeltann Skrevet 15. januar #20 Del Skrevet 15. januar Hva med å få sydd en samiskinspirert kjole? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå