Tiit Skrevet 5. mars 2006 #1 Skrevet 5. mars 2006 Jeg har fått lånt med noen gamle Ina-bøker på biblioteket (de måtte bestilles langveis fra) og har nå lest ut to av dem. Det er så utrolig artig å lese på nytt igjen, bøker som jeg likte kjempegodt da jeg var sikkert rundt 12 år eller så. Annik Saxegaard har skrevet dem. Noen flere som vil mimre om Ina, Assi, Torbjørn, tante Randi, Geggi og Annette? Leste en artikkel om forfatteren for ei tid tilbake. Hun var visst masseproduserende på bøker... Jeg har også lest ei som het "Bli som du er, Nina!" og så ei som het noe med Poni (navnet på ei jente) Noen fler som husker??
Cata Skrevet 5. mars 2006 #2 Skrevet 5. mars 2006 Jeg kan mimre - jeg har hele serien (riktignok trygt plassert i foreldrehjemmet ).
anonyma Skrevet 5. mars 2006 #3 Skrevet 5. mars 2006 Jeg og, i kjelleren. Synes Ina hadde mange gode sider og mange vi andre kunne kjenne oss igjen i
Tiit Skrevet 5. mars 2006 Forfatter #4 Skrevet 5. mars 2006 jeg har bare lånt disse på biblioteket, men har lest alle bøkene - i sin tid- nå fikk jeg bare lånt Ina innepike, Ina har ideer, Ina i Innsbruck, Ina inviterer og Ina og Ingolf. Det merkes jo selvsagt at det skrives om ei anna tid. Feks er det en ganske annen virkelighet som beskrives når Assi sender Ina en sjekk som blir stjålet, og de ikke får snakket sammen gr. ikke råd til telegram, vet ikke adressen osv, osv. Det hadde vært litt annerledes nå i mobilalderen. Men jeg syns også det er mange gode verdier og fine menneskelige følelser som blir beskrevet i bøkene. Det er mye kjærlighet og trofasthet. Og så ble jeg hektet på opera etter å ha lest serien .Da fikk jeg med meg alt som gikk på radio og tv av den slags.
Trude29 Skrevet 6. mars 2006 #5 Skrevet 6. mars 2006 Å ja ! Ina bøkene var svært populære hos meg ! Arvet noen av søsteren min, og kjøpte/lånte resten. Leste dem fra perm til perm flere ganger ! "Mimre, mimre". Husker jeg leste noen andre ungdomsbøker også, men tror forfatteren var norsk. Het hun Evy Bøgenes eller noe sånt ? Men det var Ina som var favoritten, husker hun lånte den fine kjolen til søsteren, brannen hos Ingolf osv.
Gjest Gjesta Skrevet 6. mars 2006 #6 Skrevet 6. mars 2006 Åja! Ina tyvlånte søsterens flotte kjole ja, hun visste ikke at man ikke skal bruke hvitt som gjest i bryllup..? Husker også at hun Assi var litt irriterende prektig. Også husker jeg all hintingen om sex: Ina (før sitt eget bryllup): "Assi, hvorfor brukte ikke du... (ett eller annet som skal symbolisere uskyld) da du giftet deg?" Assi: [smiler kjærlig]: "Av samme grunn som deg, Ina... Du vet, jeg og Torbjørn hadde kjent hverandre lenge"... Eller noe i den duren.. Kosemose 11 år: ":klø: hæ?..... " Samt massiv hinting når de var på bryllupsferien.. De bøkene var ganske lærerike ang musikk (opera) og diverse slott i Bayern-området
Cata Skrevet 6. mars 2006 #7 Skrevet 6. mars 2006 Dessuten fikk vi med oss litt om hvordan det er å være turist i Afrika, dvs. Serengeti. Tror den boken (husker ikke tittelen) var den første jeg fikk. Dernest kom Ina Inviterer - og så skjønte jeg at det var en fortsettelsesserie .
Tiit Skrevet 6. mars 2006 Forfatter #8 Skrevet 6. mars 2006 ja, det var myrtekrans hun ikke hadde i håret.. Husker det nå. Tror ikke heller jeg skjønte det da jeg leste boka. Det er jo en typisk overklasse-familie, og Ina er som hun selv sier "forkjælet", men de er jo veldig omtenksomme og snille mot familien og andre som kommer i deres vei. Og så var det spennende med hun stakkars foreldreløse, mishandlede Anny, som til slutt viser seg å være datter til Assis operakollega. Masse tilfeldigheter og en uvanlig blodtype (AB-rehsus-minus!) som gjorde at Ina fant ut av dette. Det syns jeg var nesten det mest spennende med hele serien. Noen som vet hvor en kan få tak i hele serien????
Gjest Gjesta Skrevet 6. mars 2006 #9 Skrevet 6. mars 2006 Åja, hun var også i Afrika. Husker omslaget på boken; Ina med en liten løveunge i armene? Husker også jeg var fascinert av omslagstegningene, hvor langt hår hun hadde på de ulike bøkene Hun Amy ja. Som egentlig het Anette. Husker han slemme fosterfaren sa "hold opp med den gnålingen". Det fikk han bite i seg når det viste seg at hun var datter av den store operasangeren Stephen(?) og selv var ultra talentfull... Men hva het denne guttejente-kusina? Geggi?
Cata Skrevet 6. mars 2006 #10 Skrevet 6. mars 2006 Neida, det er ingen løveunge - det er en gepard . Men det stemmer, det, kusinen het Geggi, dvs. egentlig het hun også Georgina akkurat som Ina gjorde. De hadde bokstavelig talt delt navnet .
Gjest Gjesta Skrevet 6. mars 2006 #11 Skrevet 6. mars 2006 Neida, det er ingen løveunge - det er en gepard . Men det stemmer, det, kusinen het Geggi, dvs. egentlig het hun også Georgina akkurat som Ina gjorde. De hadde bokstavelig talt delt navnet . ← Åja! Det stemmer. Husker jeg alltid tenkte at jammen trakk ikke Ina det lengste strået i så måte
Cata Skrevet 6. mars 2006 #12 Skrevet 6. mars 2006 Så sant, så sant. Geggi hørtes ikke helt bra ut. I det hele tatt så var det noen uvanlige navn ute og gikk der. Hvor vanlig er Felice, for eksempel, eller Rikki, eller Celia?
Gjest Gjesta Skrevet 6. mars 2006 #13 Skrevet 6. mars 2006 Jeg likte aldri Ina-bøkene jeg. Syntes de var kjedelige, men har en mengde av dem pga at pianolæreren min hadde konkurranser om hvem av elevene hennes som øvde mest. Og hver måned fikk den som var flinkest til å øve en Ina-bok som belønning . Husker jeg prøvde å få henne til å kjøpe Roald Dahl-bøker i stedet, men hun var tydeligvis veldig glad i Ina-bøkene. Og resultatet ble at jeg sluttet å øve for å slippe å fylle opp bokhyllene med flere Ina-bøker
Plonk Skrevet 12. mars 2006 #14 Skrevet 12. mars 2006 Å så gøy at det er flere som husker disse bøkene! Jeg har alle sammen på loftet og leste dem mange ganger da jeg var tenåring. Jeg var faktisk så opptatt av dem at jeg skrev brev til Annik Saxegaard, og fikk svar fra henne! Ikke så veldig langt, for hun skrev at hun hadde vært syk (jeg aner ikke hvor gammel hun var da, men hun er sikkert død for lenge siden nå), men det var veldig stas å få svar fra en ekte forfatterinne! Jeg har ikke våget å lese bøkene om igjen, er redd jeg ville synes de er teite i dag. Minnes at jeg allerede den gangen syntes at Ina var voldsomt snusfornuftig og veslevoksen... og tidene er jo utrolig forandret, så jeg tviler litt på at datteren min vil ha noe særlig glede av dem... Vi får se!
Tiit Skrevet 12. mars 2006 Forfatter #15 Skrevet 12. mars 2006 Å så gøy at det er flere som husker disse bøkene! Jeg har alle sammen på loftet og leste dem mange ganger da jeg var tenåring. Jeg var faktisk så opptatt av dem at jeg skrev brev til Annik Saxegaard, og fikk svar fra henne! Ikke så veldig langt, for hun skrev at hun hadde vært syk (jeg aner ikke hvor gammel hun var da, men hun er sikkert død for lenge siden nå), men det var veldig stas å få svar fra en ekte forfatterinne! Jeg har ikke våget å lese bøkene om igjen, er redd jeg ville synes de er teite i dag. Minnes at jeg allerede den gangen syntes at Ina var voldsomt snusfornuftig og veslevoksen... og tidene er jo utrolig forandret, så jeg tviler litt på at datteren min vil ha noe særlig glede av dem... Vi får se! ← Jeg synes det var utrolig artig å lese dem igjen, og har veldig lyst å få tak i alle i serien.... snufs.. Det er ganske høy "moralfaktor" i bøkene, men det syns jeg er fint. Ikke sånn pietistisk moral. Men det med å være snill, omtenksom, og gjøre vel mot andre, ikke spre sladder osv.osv. Mange gode verdier. Men det er mye som er helt avlegs, og som barn i dag ikke vil kjenne igjen; eks. bankremisse, det å sende telegram, å bruke De-form til folk, reiseskrivemaskin, sjekker, en del betegnelser på klær og utstyr som ikke brukes lenger osv. Det er en litt annen verden som beskrives. Tror nok kanskje unge i dag har annen litteratur de interesserer seg for, og som de kjenner seg mer igjen i. Men en del av verdiene i Ida-bøkene er veldig gode, og absolutt gyldige i dag også.
Cata Skrevet 12. mars 2006 #16 Skrevet 12. mars 2006 Jeg er ikke sikker på at dagens ungdom kommer til å mislike dem, i hvertfall ikke alle. Noen kan kanskje synes det er morsomt å lese fra "gamle dager" . Det vet jeg i hvertfall at jeg likte da jeg var barn.
Plonk Skrevet 12. mars 2006 #17 Skrevet 12. mars 2006 Kanskje jeg må hjem til mor og far og finne kassen med bøker på loftet, så jeg er sikker på at de ikke blir borte... Av en eller annen grunn tenker jeg ofte på Ina, enda jeg leste sinnsyke mengder med bøker da jeg var i den alderen. Så det kunne jo vært spennende å begynne å lese den første boken igjen for å se om det er kjekt nå også... Loftet skal besøkes snarest!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå