Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har spart en del penger som jeg har stående på fond. Jeg har også opparbeidet meg et stort studielån uten noe utdannelse å vise til. Derfor jeg må søke bostøtte.

Når jeg skal føre på gjelden min. Skal jeg ta det totale lånebeløpet i tillegg til alle rentene som er lagt på lånet? Eller er det kun selve lånebeløpet som regnes som gjeld. Synes det er rart hvis rentene ikke kommer med som din totale gjeld siden rentene må jo betales de og.

Grunnen til at jeg lurer er at denne informasjonen blir vesentlig for min del. Hvis rentene regnes med så vil gjelden utligne formuen min. Dermed kan jeg føre null på nettoformue. Men hvis ikke rentene skal komme med så blir det litt anderledes. 

Håper noen har svar på dette. 

Anonymkode: 0928c...f43

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du mener at du skal få bostøtte fordi du 1. har opparbeidet deg et stort studielån uten å ha fått deg en utdanning og 2. du ikke vil bruke dine egne penger? Jeg skjønner ikke.

Anonymkode: 1ddde...1b8

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Derfor jeg må søke bostøtte.

Hvorfor må du søke bostøtte når du har midler tilgjengelig?

Anonymkode: 8fd02...a27

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Du mener at du skal få bostøtte fordi du 1. har opparbeidet deg et stort studielån uten å ha fått deg en utdanning og 2. du ikke vil bruke dine egne penger? Jeg skjønner ikke.

Selvfølgelig måtte en slik kommentar komme. Jeg har for lav inntekt. Betaler over 3k i avdrag som videre påvirker hva jeg har hver måned. Pengene jeg har spart opp er låst kapital , og gjelden jeg har et mye større . Dermed er netto kapital lik 0. 

AnonymBruker
Skrevet

For å svare på det du lurer på:

Dersom det er renter fra dags dato og tilbake i tid, som du ikke har betalt, da regnes det med i gjelden.

Men dersom det er kommende renter frem i tid du tenker på, skal de ikke regnes med.

Anonymkode: 82e1f...99d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For å svare på det du lurer på:

Dersom det er renter fra dags dato og tilbake i tid, som du ikke har betalt, da regnes det med i gjelden.

Men dersom det er kommende renter frem i tid du tenker på, skal de ikke regnes med.

Anonymkode: 82e1f...99d

Tusen takk for svar.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hei. Jeg har spart en del penger som jeg har stående på fond. Jeg har også opparbeidet meg et stort studielån uten noe utdannelse å vise til. Derfor jeg må søke bostøtte.

Når jeg skal føre på gjelden min. Skal jeg ta det totale lånebeløpet i tillegg til alle rentene som er lagt på lånet? Eller er det kun selve lånebeløpet som regnes som gjeld. Synes det er rart hvis rentene ikke kommer med som din totale gjeld siden rentene må jo betales de og.

Grunnen til at jeg lurer er at denne informasjonen blir vesentlig for min del. Hvis rentene regnes med så vil gjelden utligne formuen min. Dermed kan jeg føre null på nettoformue. Men hvis ikke rentene skal komme med så blir det litt anderledes. 

Håper noen har svar på dette. 

?

Hva er ditt spørsmål  egentlig? Kan du få bostøtte med formue?

Jeg har 1 million på sparekonto.  Får bostøtte.

Anonymkode: 26bf3...3f0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

?

Nei spørsmålet mitt er: regnes rentene på studielån med i din totale gjeldspost. For hvis ja vil min gjeldspost bli over 200 k mer. Som igjen vil påvirke min netto formue. 

Kanskje jeg valgte en litt feil overskrift på dette innlegget. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig måtte en slik kommentar komme. Jeg har for lav inntekt. Betaler over 3k i avdrag som videre påvirker hva jeg har hver måned. Pengene jeg har spart opp er låst kapital , og gjelden jeg har et mye større . Dermed er netto kapital lik 0. 

Selvsagt. Helt betimelig. 

Skrevet

Nei spørsmålet mitt er: regnes rentene på studielån med i din totale gjeldspost. For hvis ja vil min gjeldspost bli over 200 k mer. Som igjen vil påvirke min netto formue. 

Kanskje jeg valgte en litt feil overskrift på dette innlegget. 

For klarhetens skyld: Rentene du snakker om er forfalne renter du skulle ha betalt, men ikke har betalt?

AnonymBruker
Skrevet

?

Hæ?

Hvorfor får du bostøtte når du har 1 mill på sparekonto?

Jeg er ufør med 23 000 utbetalt (nav+pensjons utbetaling som stopper når jeg blir 67) og har 13 300 i husleie.

Har aldri tenkt at jeg kan få bostøtte når jeg har penger på bok?

Anonymkode: 50d92...1d5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hæ?

Hvorfor får du bostøtte når du har 1 mill på sparekonto?

Jeg er ufør med 23 000 utbetalt (nav+pensjons utbetaling som stopper når jeg blir 67) og har 13 300 i husleie.

Har aldri tenkt at jeg kan få bostøtte når jeg har penger på bok?

Anonymkode: 50d92...1d5

Det kommer an på hvor mye formue/penger på bok du har. Du kan lese mer på husbanken, men samtidig så har du såpass mye utbetalt at du trolig ikke får pga det.

https://husbanken.no/person/bostotte/inntektsgrunnlaget/

Anonymkode: eb2c1...cd4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mye karrer til seg mer.

Anonymkode: 8fd02...a27

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...