AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #1 Del Skrevet 2 timer siden Hvordan går man frem med et barn som er ekstremt glad i mat? Spiser mye, snakker mye om mat, det første barnet spør om hver dag er hva som er til middag, hva med i morgen da osv osv.. Barnet elsker å lage mat, og jeg får knapt lage mat selv fordi det skal bli med. Søtt ja, men litt frustrerende av og til når det er travelt og jeg egentlig må hakke opp de grønnsakene selv. Barnet er overvektig og jeg ønsker ta vekk det ekstreme fokuset på mat. Ellers funker barnet bra. 8 år gammelt.. Barnet må begrenses på inntak og det er frustrerende.. Anonymkode: 3e659...377 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #2 Del Skrevet 2 timer siden Tenk faste spisetider så har du noe å peke på når barnet spør etter mat, og dermed kan barnet også følge med på "når viserene er på rett plass". Server mat på små tallerkener. Halve tallerken grønnsaker, en fjerdedel protein (kjøtt, fisk), en fjerdedel karbohydrater (potet, ris, pasta). Barnet kan spise ubegrenset med grønnsaker: kjør på! Ikke snacks (annet enn grønnsaker, grønnsaksstaver eller annet sunt, husker frukt har mye sukker i seg så begrens fruktinntaket). Ikke mellommåltider, kun vann til drikke (særlig mellom måltider). Styr unna lett produkter, kunstig søtningsstoffer, og annet som "liksom være et bedre valg". Det er bedre å drikke et glass saft/brus eller kose deg med den kaka/chipsen/skiven med smør, men heller mindre mengder. Kunstig søtningsstoffer hjelper ikke mot søtsuget, tvert i mot. I tillegg er det dem som mener at det kan klasse med hormonene til barn (tidlig utvikling bl.a) og det hjelper ikke til å fremme bevisstgjøring av hva vi spiser og gode valg. Her koser vi oss med ekte mat og ekte sukker, men i mindre mengder og gjerne på en onsdag men vi gjør barna klar over hva de faktisk spiser og drikker. Faktisk velger de ofte smoothie fremfor brus om de får valget, barna er gjerne enklere enn vi tror å få på rett spor... Anonymkode: 824ba...b2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå