AnonymBruker Skrevet 15. januar #61 Del Skrevet 15. januar mereo skrev (5 minutter siden): Nei, men det har jo ikke diakonen gitt seg ut for å være, det er en rolle som diakonen har fått tildelt av TS. Jeg tviler på at noen har fått tips fra kurs etc, om å lage en eske med decoupage av bilder av avdøde uten på for å samle på minner. Nå bør ikke du og jeg spore av tråden med flisespikkeri. Men Prester eller diakoner eller liknende som fungerer som sjelesørger tar kurs jo. Men folk som trenger psykolog må jo oppsøke det, en sjelesørger er ikke en erstatning. En sorggruppe på dette nivået passer ikke for alle, og heller ikke for de som f.eks. lider av komplisert sorg. Anonymkode: 636b7...ba0 3 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #62 Del Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er dette virkelig den rette måten for deg å bearbeide sorg? At dette med den maten og boksen plager deg slik er vel mer et symptom på at du ikke er der enda. Jeg hadde ikke fortsatt i en slik. Jeg har vært i noe lignende, og fant aldeles ikke trøst i å sitte tålmodig og høre på alle andre med helt ulike problemstillinger. Jeg kuttet ut og ble henvist til en psykolog. Hadde mer enn nok med meg selv, og kjente meg nesten sint på alle de andre. Sorg har faser. Fikk veldig mye mer ut av å bearbeide sammen med en ekspert, være med venner og familie og ta ett steg av gangen. Og det BLIR bedre. Tid er en venn. ❤️ Anonymkode: a5609...19c Nå er det lange ventelister hos psykolog og jeg blir heller ikke prioritert, da jeg har sorg etter dødsfall som ikke er en diagnose, og må dermed gå til privat psykolog som jeg ikke har økonomi til nå. Jeg kan sikkert kontakte lederen av gruppen og be om å få slippe å ta med hjemmebakst, og avvente med minneboksen og se på hva de andre deltakerne har laget. Ts Anonymkode: 2bfd7...4be 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #63 Del Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hadde jeg bestemt hadde vi ikke spist noe mat i gruppa, så jeg legger ikke opp til stress men blir lett stresset pga lite energi. jeg fikk beskjed om å ta med noe som jeg og de to andre som ikke tåler egg kunne spise, og de andre deltakerne som ikke har eggallergi har med kaker med egg i. Ts Anonymkode: 2bfd7...4be Hvis noen gir deg beskjed om å gjøre noe som du ikke orker å gjøre så sier du nei. Du er både syk og i sorg, men egentlig trenger du ikke noen grunn en gang! Du kan si nei bare fordi du ikke har lyst. Du kan si nei på en pen måte hvis du vil, men det er ditt ansvar å sette grenser når andre kommer og prøver å kreve ting av deg. Anonymkode: eed04...07c 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #64 Del Skrevet 15. januar Herlighet, ta med en pakke kjeks eller sjokolade. Det går greit å sitte et sted noen timer uten snacks. Minneboks derimot høres ut som en del av sorgbearbeidingen. Det synes jeg du skal gjøre. Å kunne se og snakke om den avdøde er vel litt av meninhen i en slik gruppe Anonymkode: 685b4...ff0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-venter- Skrevet 15. januar #65 Del Skrevet 15. januar mereo skrev (48 minutter siden): Da er han ikke terapeut. Det forklarer denne boksen han har kommet fram til selv. Oppsøk hjelp via fastlegen. Du vet at diakoner har utdanning i sorgbehandling? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #66 Del Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg kan sikkert kontakte lederen av gruppen og be om å få slippe å ta med hjemmebakst, og avvente med minneboksen og se på hva de andre deltakerne har laget. Ts Anonymkode: 2bfd7...4be Nå lager du bare enda mer stress for deg selv. Du trenger ikke en sorggruppe bestående av pensjonister som er ensomme. Anonymkode: 25fc1...f8c 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #67 Del Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Alle måtte ta med bakst, det var ikke frivillig . Jeg klarer ikke å se på bilder enda, da det er for ferskt og vondt og heller ikke ta på tingene hans eller klesplagg. Lurer på om dette er vanlig i sorggrupper? Ts Anonymkode: 2bfd7...4be Kjøp boller/kake på butikken og minneboksen er kanskje til for nettopp klare å se tilbake på positive minner etter hvert? Anonymkode: e0a72...144 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tradegy Skrevet 15. januar #68 Del Skrevet 15. januar (endret) Det er viktig at ikke alt tolkes negativt, så bremseklossene blir værende på ❤️ Du står med et slør av sorg som i seg selv, er utmattende. Det er dog hèlt avgjørende at enhver idé, ikke blir slått hånden av. Stol på sorgprosessen. Nå handler det sekundært om aktive valg. Baksten kan du selvfølgelig droppe.Hva er det verste som kan skje? At Gunvor og Rolf ikke får nok sukker i nebbet? (En pakke orange cookies, til nød.) Minneboksen er ditt personlige minne. Ingen skal tvinges i en så sårbar setting. Si til lederen at du har som mål at "innen utgangen av februar" eller noe lignende skal bildene på. Eller prosessen i gang. Da har du reflektert og "er på saken", men fortsatt i ditt tempo ❤️❤️❤️ Endret 15. januar av Tradegy 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 15. januar #69 Del Skrevet 15. januar (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er deltakerne som ønsket bakverk, og helst da hjemmebakt for det var best. Ts Anonymkode: 2bfd7...4be Da er det på tide å lære deg å sette grenser. «Ønsker seg» er ikke ensbetydende med at du må noe som helst. Ta med en pakke kjeks. Se på at de andre lager boks. Lær deg å si «nei, dette ønsker jeg ikke være med på» og øv på å stå i det. Endret 15. januar av BobbySocks 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #70 Del Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jeg har ikke noe problem å forholde meg til andre og ønsket oppriktig å høre hvordan andre i lignende situasjon har det, men trodde ikke dette ble et kaffeslabberas med ønske om at vi skulle ta med hjemmebakst. ts Anonymkode: 2bfd7...4be Beklager, jeg formulerte meg klønete, jeg mente det ikke som at du kunne forholde deg til andre. Opplegget du beskrev hørtes ut som ganske standard for min del, derfor jeg lurte på hvilke forventninger du hadde i forkant, og om dette var riktig sted for deg. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nå er det lange ventelister hos psykolog og jeg blir heller ikke prioritert, da jeg har sorg etter dødsfall som ikke er en diagnose, og må dermed gå til privat psykolog som jeg ikke har økonomi til nå. Jeg kan sikkert kontakte lederen av gruppen og be om å få slippe å ta med hjemmebakst, og avvente med minneboksen og se på hva de andre deltakerne har laget. Ts Anonymkode: 2bfd7...4be Jeg forstår, du faller på en måte mellom to stoler. Du kan be diakonen om han har tid til samtaler med deg alene? Syns ikke du skal stresse deg opp angående hverken mat eller boks nå etter første møte. ❤️ Anonymkode: 636b7...ba0 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #71 Del Skrevet 15. januar Det er viktig å kunne sette grenser. Selvfølgelig kan du ta med litt frukt/sjokolade. Dette er frivillig! Du bestemmer selvfølgelig selv. Hvorfor skulle noen andre ha mer å si enn deg? Klem ♥️ Anonymkode: e5b65...f0f 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #72 Del Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Beklager, jeg formulerte meg klønete, jeg mente det ikke som at du kunne forholde deg til andre. Opplegget du beskrev hørtes ut som ganske standard for min del, derfor jeg lurte på hvilke forventninger du hadde i forkant, og om dette var riktig sted for deg. Jeg forstår, du faller på en måte mellom to stoler. Du kan be diakonen om han har tid til samtaler med deg alene? Syns ikke du skal stresse deg opp angående hverken mat eller boks nå etter første møte. ❤️ Anonymkode: 636b7...ba0 Har spurt om det og han hadde ønske om å samle alle i gruppe, og hadde ikke tid til å tilby én til én samtale. Ts Anonymkode: 2bfd7...4be 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #73 Del Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har spurt om det og han hadde ønske om å samle alle i gruppe, og hadde ikke tid til å tilby én til én samtale. Ts Anonymkode: 2bfd7...4be Jeg forstår. Jeg synes du er tøff som prøver, og ønsker å ta tak i dette! Når du ikke har andre alternativer her, håper jeg du gir det en sjanse. Ønsker deg lykke til, og håper du får utbytte av det på sikt - selv om det kanskje tar litt tid før det løsner ❤️ Anonymkode: 636b7...ba0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #74 Del Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Nå er det lange ventelister hos psykolog og jeg blir heller ikke prioritert, da jeg har sorg etter dødsfall som ikke er en diagnose, og må dermed gå til privat psykolog som jeg ikke har økonomi til nå. Jeg kan sikkert kontakte lederen av gruppen og be om å få slippe å ta med hjemmebakst, og avvente med minneboksen og se på hva de andre deltakerne har laget. Ts Anonymkode: 2bfd7...4be Har du sjekket om din kommune har et lavterskeltilbud for psykisk helse? Her omkring heter det for eksempel Rask psykisk helsehjelp eller Mestringsenheten. De har noe ventetid, men de tilbyr støttesamtaler for innbyggere som har behov for psykisk hjelp og som ikke er 'dårlige nok' for DPS. Her i kommunen søker man seg bare inn selv ved å ringe/maile den som er oppgitt som enhetsleder på kommunens hjemmeside. Anonymkode: a5bee...dca 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 15. januar #75 Del Skrevet 15. januar Dette høres veldig ulik fra sorggruppen jeg gikk i, hvertfall. Jeg hadde nok også slitt litt med denne formen. Jeg tror du må være åpen og ærlig. Det finnes ingen fasit på sorg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #76 Del Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Har du sjekket om din kommune har et lavterskeltilbud for psykisk helse? Her omkring heter det for eksempel Rask psykisk helsehjelp eller Mestringsenheten. De har noe ventetid, men de tilbyr støttesamtaler for innbyggere som har behov for psykisk hjelp og som ikke er 'dårlige nok' for DPS. Her i kommunen søker man seg bare inn selv ved å ringe/maile den som er oppgitt som enhetsleder på kommunens hjemmeside. Anonymkode: a5bee...dca Takk for tips Ts Anonymkode: 2bfd7...4be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #77 Del Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg synes 12 er for mange i en gruppe. Jeg driver grupper selv og har aldri mer enn 8 personer og dette er par. Vi holder «maten», kjeks, litt frukt, vann og kaffe. Deltakerne er ganske like i alder og har forholdsvis like tapsopplevelser. Så… jeg vet ikke jeg, om denne gruppa vil fungere som sorggruppe skal jeg være ærlig. Anonymkode: 85710...15c Helt enig. Jeg er ikke terapeut men samlinger med 12 stk er mye, det blir lite plass per deltaker da. AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå er det lange ventelister hos psykolog og jeg blir heller ikke prioritert, da jeg har sorg etter dødsfall som ikke er en diagnose, og må dermed gå til privat psykolog som jeg ikke har økonomi til nå. Jeg kan sikkert kontakte lederen av gruppen og be om å få slippe å ta med hjemmebakst, og avvente med minneboksen og se på hva de andre deltakerne har laget. Ts Anonymkode: 2bfd7...4be Bruk heller kommunens lavterskeltilbud. Er du heldig kommer du til psykolog der evt er det andre med utdannelse innen psykisk helse og samtaleterapi som du får snakke med. Ventetiden er ikke veldig lang der, de ringer deg i løpet av ett par uker for å avtale første samtale. Anonymkode: b2e68...316 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #78 Del Skrevet 16. januar Hei ts her🙂 Jeg har kommet frem til at jeg skal prøve å begynne å lage en minneboks, men det blir ikke med bilder av avdøde, men med bilder av natur og fjell som han var veldig glad i. Den eggefrie baksten skal jeg prøve å drite i, og gi beskjed til diakonen om at jeg tar med frukt, så får heller "kaffemat" deltakerne bare bli skuffet. Takk for gode innspill. Anonymkode: 2bfd7...4be 6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #79 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hei ts her🙂 Jeg har kommet frem til at jeg skal prøve å begynne å lage en minneboks, men det blir ikke med bilder av avdøde, men med bilder av natur og fjell som han var veldig glad i. Den eggefrie baksten skal jeg prøve å drite i, og gi beskjed til diakonen om at jeg tar med frukt, så får heller "kaffemat" deltakerne bare bli skuffet. Takk for gode innspill. Anonymkode: 2bfd7...4be Dette var en god plan, ts. Minneboksen kan du absolutt gjøre på den måten som er hensiktsmessig for deg. En skål med frukt passer kjempefint inn på et kakebord, og du behøver da ikke gi beskjed om det på forhånd. Anonymkode: 636b7...ba0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #80 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Dette var en god plan, ts. Minneboksen kan du absolutt gjøre på den måten som er hensiktsmessig for deg. En skål med frukt passer kjempefint inn på et kakebord, og du behøver da ikke gi beskjed om det på forhånd. Anonymkode: 636b7...ba0 De andre deltakerne sa hva jeg skulle bake og ta med, som passet sammen med det som de skulle bake, så da føler jeg at jeg må gi beskjed på forhånd at jeg ikke kommer med bakst, eller? Har lyst å drite i å ta med noe som helst egentlig. Ts Anonymkode: 2bfd7...4be 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå