AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #1 Del Skrevet 5 timer siden Jeg har begynt i sorggruppe og hadde sett frem mot det. Den første gangen hadde terapeuten ordnet med mat og sa det var kun da, som er greit for meg da jeg ikke er der for å spise kaker og drikke kaffe. På slutten av timen sa terapeuten at til neste gang må vi deltakere lage en minneboks som vi skal dekorere med bilder av avdøde, og som etterhvert skal fylles med ting som minner oss om avdøde. Det ble også spurt om deltakerne ønsket kaker&kaffe neste gang og alle svarte ja i kor unntatt meg, og vi fikk beskjed om å ta med noe å spise som skulle settes på bordet, og det skulle være bakverk (helst hjemmebakt for det var best, fortalte flere av deltakerne) og ikke frukt eller sjokolade. For det første er jeg ikke frisk da jeg har ME, og det å skulle lage et eller annet bakverk er det siste jeg orker å bruke energi på, for jeg bruker nok energi på å komme meg til sorggruppe og høre på hva de andre sier og å snakke selv. Når det gjelder den minneboksen, så har jeg ikke noe behov for å lage en minneboks fordi jeg klarer ikke å se på bilder av min kjære eller ta frem hans ting. Dette sa jeg til terapeuten, men det virket ikke som han helt forstod det. Nå gruer jeg meg til neste gang og synes det er stress at jeg må bake og å ta med meg noe av avdødes ting Er det vanlig i sorggrupper å lage minnebokser? Er det kun krav om kaker fordi det er eldre deltakere som verdsetter kaker og kaffe og småprat? Anonymkode: 2bfd7...4be 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fionas Skrevet 5 timer siden #2 Del Skrevet 5 timer siden Å lage kake/bakverk er frivillig. Du kan gi minneboksen et forsøk? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #3 Del Skrevet 5 timer siden Fionas skrev (Akkurat nå): Å lage kake/bakverk er frivillig. Du kan gi minneboksen et forsøk? Alle måtte ta med bakst, det var ikke frivillig . Jeg klarer ikke å se på bilder enda, da det er for ferskt og vondt og heller ikke ta på tingene hans eller klesplagg. Lurer på om dette er vanlig i sorggrupper? Ts Anonymkode: 2bfd7...4be 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet 5 timer siden #4 Del Skrevet 5 timer siden Ta med en pakke ballerinakjeks og "call it a day". Og ingen kan tvinge deg til en sånn minneboks. Dette er kanskje ikke gruppen for deg? 6 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #5 Del Skrevet 5 timer siden Stor pike skrev (1 minutt siden): Ta med en pakke ballerinakjeks og "call it a day". Og ingen kan tvinge deg til en sånn minneboks. Dette er kanskje ikke gruppen for deg? Det er eneste sorggruppen her hvor jeg bor Ts Anonymkode: 2bfd7...4be 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #6 Del Skrevet 5 timer siden Er dette i privat eller offentlig regi? Religiøs? Jeg tviler på at de kan tvinge dere til å ta med bakverk! Hadde bare sagt at jeg er der for å få veiledning og støtte til å bearbeide sorgen, ikke sitte å ha kaffeselskap med kaker. Virker litt useriøst. Anonymkode: 4ee9e...444 2 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #7 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er dette i privat eller offentlig regi? Religiøs? Jeg tviler på at de kan tvinge dere til å ta med bakverk! Hadde bare sagt at jeg er der for å få veiledning og støtte til å bearbeide sorgen, ikke sitte å ha kaffeselskap med kaker. Virker litt useriøst. Anonymkode: 4ee9e...444 Det er livssynsnøytralt men holdes i regi av kirken ts Anonymkode: 2bfd7...4be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #8 Del Skrevet 5 timer siden Det er ikke alt man ser der og da, men som gir mening over tid. Så det er nok en tanke bak minneboksen. At det er hard nå å jobbe med den er naturlig, men ved å gi det et forsøk kan du se en mening med det som på sikt hjelper. Kaka kan du bare droppe, andre kan ikke bestille slikt fra deg på den måten. Ev. kan du ta med en After Eight, den går nok ned på høykant selv om noen forsøkte seg med sjokoladeforbud. Anonymkode: 207b8...bb7 4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #9 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er dette i privat eller offentlig regi? Religiøs? Jeg tviler på at de kan tvinge dere til å ta med bakverk! Hadde bare sagt at jeg er der for å få veiledning og støtte til å bearbeide sorgen, ikke sitte å ha kaffeselskap med kaker. Virker litt useriøst. Anonymkode: 4ee9e...444 Det er deltakerne som ønsket bakverk, og helst da hjemmebakt for det var best. Ts Anonymkode: 2bfd7...4be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #10 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er deltakerne som ønsket bakverk, og helst da hjemmebakt for det var best. Ts Anonymkode: 2bfd7...4be Bare si at du ikke fikk anledning til å bake. Det må jo bli noe enormt med bakst hvis alle tar med? Anonymkode: e662c...53d 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #11 Del Skrevet 4 timer siden Kjøp noe hos bakeren. Etter hvert vil du kanskje klare å være åpen om at du verken har helse eller kunnskap til å bake selv? Lag minneboksen, og så dropper du bildene enn så lenge dersom du ikke klarer. Gi det en sjanse. Anonymkode: d285f...261 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #12 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bare si at du ikke fikk anledning til å bake. Det må jo bli noe enormt med bakst hvis alle tar med? Anonymkode: e662c...53d Vi skulle ta med et lite bakverk og vi er 12 deltakere der omtrent alle er fra 70 år og oppover.i og så er det meg på 42 år. Tror kaker & kaffe er viktig for deltakerne som også er der for å dekke sitt sosiale behov. Ts Anonymkode: 2bfd7...4be 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #13 Del Skrevet 4 timer siden Kake i frysedisken på Rema 1000 er god Anonymkode: 48ed0...95e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #14 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kake i frysedisken på Rema 1000 er god Anonymkode: 48ed0...95e Jeg tåler ikke egg og det var to andre der som heller ikke tålte egg, så da må det bakes allergivennlig som er et jævla stress. Skjønner ikke hvorfor vi ikke skulle ta med frukt eller sjokolade. Er det fordi det ikke smaker godt sammen med kaffe? Jeg har aldri likt kaffe, så har ikke peiling på dette med "kaffemat". Ts Anonymkode: 2bfd7...4be 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vilde78 Skrevet 4 timer siden #15 Del Skrevet 4 timer siden Lag minneboksen, så kan du heller utfordre deg selv sakte på innholdet i den. Litt av poenget med en sorggruppe er å utfordre seg selv litt, for å kunne komme seg videre etter hvert. For det er det du må. Du må selv kjenne på hva som er nok utfordring, men å lage selve boksen bør du gjøre, tenker jeg. Angående baksten, dette er bare tull. Ta med noe du har kjøpt (ikke dyrt!), after eight eller en wienerstang fra butikken gjør susen. Om noen kommenterer (får håpe det holder seg for gode til det), så sier du at du ikke rakk, og at det er nok hjemmebakst her uansett (de andre har sikkert tatt med). Sjokolade smaker nydelig til kaffe! Så kjør på ❤️ 5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #16 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg har begynt i sorggruppe og hadde sett frem mot det. Den første gangen hadde terapeuten ordnet med mat og sa det var kun da, som er greit for meg da jeg ikke er der for å spise kaker og drikke kaffe. På slutten av timen sa terapeuten at til neste gang må vi deltakere lage en minneboks som vi skal dekorere med bilder av avdøde, og som etterhvert skal fylles med ting som minner oss om avdøde. Det ble også spurt om deltakerne ønsket kaker&kaffe neste gang og alle svarte ja i kor unntatt meg, og vi fikk beskjed om å ta med noe å spise som skulle settes på bordet, og det skulle være bakverk (helst hjemmebakt for det var best, fortalte flere av deltakerne) og ikke frukt eller sjokolade. For det første er jeg ikke frisk da jeg har ME, og det å skulle lage et eller annet bakverk er det siste jeg orker å bruke energi på, for jeg bruker nok energi på å komme meg til sorggruppe og høre på hva de andre sier og å snakke selv. Når det gjelder den minneboksen, så har jeg ikke noe behov for å lage en minneboks fordi jeg klarer ikke å se på bilder av min kjære eller ta frem hans ting. Dette sa jeg til terapeuten, men det virket ikke som han helt forstod det. Nå gruer jeg meg til neste gang og synes det er stress at jeg må bake og å ta med meg noe av avdødes ting Er det vanlig i sorggrupper å lage minnebokser? Er det kun krav om kaker fordi det er eldre deltakere som verdsetter kaker og kaffe og småprat? Anonymkode: 2bfd7...4be Jeg hadde bare sluttet om jeg var deg. Anonymkode: 41e8a...f08 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #17 Del Skrevet 4 timer siden Mat kan du bare la være å ta med, de kommer ikke til å ha opptelling og sjekke. Angående sorgboken bør du gi det et forsøk dersom du ønsker å fortsette i denne gruppen, du er jo der for en grunn, og da følger man opplegget. I en gruppe kan ikke alt tilpasses individuelt, da må du heller gå til vanlig psykolog. Når det er sagt passer ikke grupper for alle, og det er et frivillig tilbud. Anonymkode: 636b7...ba0 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #18 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mat kan du bare la være å ta med, de kommer ikke til å ha opptelling og sjekke. Angående sorgboken bør du gi det et forsøk dersom du ønsker å fortsette i denne gruppen, du er jo der for en grunn, og da følger man opplegget. I en gruppe kan ikke alt tilpasses individuelt, da må du heller gå til vanlig psykolog. Når det er sagt passer ikke grupper for alle, og det er et frivillig tilbud. Anonymkode: 636b7...ba0 Du kan gjerne ta med litt frukt forresten dersom du heller ønsker det, ser du har skrevet det mens jeg svarte. Anonymkode: 636b7...ba0 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #19 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi skulle ta med et lite bakverk og vi er 12 deltakere der omtrent alle er fra 70 år og oppover.i og så er det meg på 42 år. Tror kaker & kaffe er viktig for deltakerne som også er der for å dekke sitt sosiale behov. Ts Anonymkode: 2bfd7...4be De kan ta med bakverk selv hvis det er så viktig, de har sikkert masse tid til å bake. Det med å ikke ta med frukt og sjokolade var kanskje bare noe som noen slengte ut av seg, jeg hadde bare gitt blaffen. Hvis du tar med frukt eller sjokolade vedder jeg på at det blir spist likevel TS, du er der for din egen skyld og ikke for å tilfredsstille ønskene til kresne gamle grinebitere! Anonymkode: fc759...acd 4 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 4 timer siden #20 Del Skrevet 4 timer siden At andre mener at hjemmebakst er best, er deres personlige mening. Det er ikke noe du trenger å forholde deg til eller rette deg etter. Terapeuten kan ha mye god kunnskap og innsikt som ikke er så åpenbar for deg der du er nå - det er litt av poenget med dem - og følelsesarbeid er vanskelig og krevende og handler til dels om å gå utenfor komfortsonen. Men jeg vil også gjenta noe psykologen min sa en gang: Jeg kan ha en faglig vurdering av hva jeg tror er lurt, men du skal ikke gjøre noe som ikke føles riktig for deg. Klarer du ikke lage en minneboks nå, lar du det være. Kom heller til neste time med noen tanker om hvorfor dette ble feil og vanskelig for deg nå - det kan også være et godt og viktig sorgarbeid. 6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå