Gå til innhold

Kommende “bonus bestemor“

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Barnet til partneren min venter barn, vi bor ikke sammen. Har kjent barnet i en del år, har god kontakt. Barnet og far har god kontakt med bio mor, bio mor og jeg har en god tone oss i mellom. 
Hva slags rolle skal jeg tenke at jeg skal ha? Jeg er gjerne “bestemor“ til barnet, behandler det gjerne som mitt eget på alle mulige måter, tilbyr meg gjerne å kjøpe de store tingene før fødsel men jeg er så usikker på om bio mor og far syns det er greit at jeg tar så stor plass. Jeg hadde håpet at rollene våre skulle bli like da jeg behandler henne som min egen. Jeg er kjempe redd for å snakke med bio mor om dette og far snakker ikke om disse utfordringene fordi han ser ikke på dette som en utfordring(kanskje han har rett også..?!) Jeg er redd for å ødelgge noe før det har startet samtidig så ønsker jeg et godt forhold til det kommende barnet. Noen som har noen gode råd? 

Anonymkode: ccf73...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Her snakker dere med foreldrene til barnet, særlig den kommende moren. 

Si det enkelt. Du gleder deg masse til dette barnet og er veldig glad i de to kommende foreldrene men at de får vi beskjed hvis du trenger deg for mye på,  at du er redd for å tråkke på noen tær osv. 

Ikkje snakke ned bio-mor om dette tenker jeg. La det være opp til de kommende foreldrene å styre.

Anonymkode: 95234...0ec

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min svigermor har ny mann (de bor sammen da) også er svigerfar alene. Her syns jeg det var skikkelig koselig at når vi ventet første barn, at nye mannen til svigermor sa rett ut at han gledet seg veldig på våre vegne, og ville si til oss at han gjerne ville ta en rolle i barnets liv som en slags bestefar, om det var noe vi ønsket. Syns det var fint at han sa det, så var det på en måte klart fra start hvordan han så det. Og også veldig fint å høre at det var noe han ønsket og ikke følte "presset på han". Kanskje du kan si nettopp dette til bonus-barnet ditt? Tipper hun sikkert syns det er veldig koselig å høre.

Ang de store tingene, så hadde jeg nok ikke troppet opp å kjøpt barnevogn selv. Men heller sett an hva mor og far (din partner) tenker de ønsker å bidra med. Så er det kanskje naturlig da at gaver fra kommende bestefar da også kommer fra deg.

Etter at ny mann til svigermor hadde denne lille praten under en middag, så kom det opp litt senere i svangerskapet hva vi skulle kalle han. Og vi fant ut at vi syns det var koselig alle sammen at han skulle ha et "bestefar"-navn for barnas del. Så da fikk han det :)

Dette er nå 5 år siden og vi har fått et barn til, og han er fortsatt kjempeflink og involvert helt på lik linje som svigermor med barnebarna, og yngste har helt klart han som favoritt :D 

Anonymkode: 89db2...bd5

• Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

du er kjæresten til bestefar, ikke bonusbesta - i alleflal ikke før barents mor evt sier du er det. La det ligge, ha is i magen og si ja om du blir spurt om noe.. 

Anonymkode: b6cbc...b0c

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min fars kone er bestemor til mine barn, og han er bestefar for hennes barnebarn. 
Det var helt naturlig selv om jeg ikke ser på henne som min bonusmor.

Anonymkode: ea068...29d

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bonusbestemor og er så heldig at barnets biologiske farmor synes det er helt fint at jeg ønsker å være bonusbestemor. Jeg forsøker på ingen måte å albue meg fram på bekostning av samboers eks, men jeg involverer meg og viser at for meg er dette et barnebarn på lik linje med biologiske barnebarn. Jeg er glad for at biologisk farmor inkluderer meg og ikke ser på mitt engasjement i barnet som en trussel. Jeg tenker at er barn ikke kan få for mange mennesker som er glad i det. Det er verre med dem som gjør forskjell basert på biologiske bånd. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Spør henne, det er enklest. Bare si du gleder deg er usikker på hva hun tenker om hvilen rolle du skal ha

Anonymkode: 2d44e...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er gift med kommende farfar. Han har allerede innstilt seg på å være tredjevalget, da farmor er invaderende i sin væremåte og dessuten er det en mormor og morfar her som nybakte mødre ofte foretrekker. 

Min rolle blir da tredje/fjerde-valg tenker jeg og har overhodet ikke tenkt å kjøpe kostbare  ting til baby, det mangler ikke på midler i noen leir her. 

Blir ikke (ekte) bestemor selv og har ikke tenkt å betegne meg som stebestemor, men håper den lille vil være med på skattejakt i fjæra, lage noe morsomt i skogen og senere lære seg å padle kajakk med meg🙂 

Jeg er ikke en person som ELSKER barn, men av en eller annen grunn elsker barn meg.

Jeg har tenkt at dette skal få utvikle seg naturlig og har ikke behov for rolleavklaringer og spørsmål rundt dette, ei heller har jeg tenkt å melde meg på besteforeldrekonkurransen som jeg kjenner er under oppseiling.

Anonymkode: 0f68b...23e

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Snakk med bonusdatter om dette. Et lite barn kan ikke få for mange som bryr seg om det 🙂

Har et veldig godt forhold til min bonusdatter. Ble likevel gledelig overrasket da hun sa at jeg skulle kalles bestemor ❤️. Tårene trillet 🙂. Nå har jeg vært lykkelig bestemor i noen år. Liker å kjøpe klær, leker og bøker fra meg. Gir selvfølgelig gaver sammen med morfar også. 

Barnet har mormor, morfar, meg, og farmor. Aldri vært noen problemer.

Anonymkode: a7dba...9ca

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er bonusbestemor og behandler barnet som et barnebarn. En dag får jeg biologiske barnebarn og vil ikke gjøre forskjell. Har vært bonusmor i 22 år så det var en selvfølge at jeg skulle få en rolle i barnebarnets liv også. Har fått et eget navn/tittel også🥰

Anonymkode: c3935...031

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Min fars kone er bestemor til mine barn, og han er bestefar for hennes barnebarn. 
Det var helt naturlig selv om jeg ikke ser på henne som min bonusmor.

Anonymkode: ea068...29d

"KONE"

Men har er det snakk om kjæreste. Ikke samboere en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for gode og konstruktive svar. Lander på at jeg har is i magen og forteller de kommende foreldrene at jeg gleder meg på deres vegne og at jeg gjerne har en rolle i barnets liv om foreldrene ønsker det. For meg er ikke tittel viktig men at de alle sammen vet at jeg gjerne stiller opp som en ekstra omsorgsperson hvis de ønsker det. Jeg har bio barnebarn hvor kjæresten selvfølgelig ble bestefar, foreldrene ønsker at vi er likestilte som besteforeldre. Noe kjæresten satte stor pris på

Anonymkode: ccf73...855

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...