Gå til innhold

Utekatt som må lære å tisse inne igje

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei jeg har en katt på 11 år som har fått diagnosen diabetes og samtlig UV på grunn av diabetes. Vi har fått beskjed om at vi måle urinen hans når han kommer på en diabetes medisin. Dette er for å sørge for at det ikke er ketoner i urinen da dette er dødelig, spesielt må det måles nøye med den nye medisinen. Mitt dilemma nå er at han har vært utekatt i 11 år. Helt i starten når vi fikk han tisset han i sandkasse men dette er som sagt flere år siden. I går var jeg suksessfull etter to døgn ved å få han til å gjøre fra seg i kassen. Før det hadde han et ut hell i stuen.

Min tankegang er å få han til å være inne litt nå i starten (dessverre med tvang fordi han vil ut) slik at han er nødt til å bruke toalettet hans. Et problem er at jeg ikke klarer å skille mellom om han kun vil ut eller om han vil ut for å gjøre fra seg. Jeg får ekstremt dårlig samvittig når han står og mjauer hele tiden nå for å gå ut, og vil gjerne slippe han ut men samtidig må jeg jo få lært han opp til å bruke doen hans. Det er litt hastverk og da vi skal sette igang med medisinen hans på mandag. Har noen tips?

Synes ikke familien min er veldig hjelpsomme heller og de har lyst til å slippe han ut men for meg blir det da utrolig vanskelig å få lært han til å bruke doen hvis han slippes ut. I tillegg blir det forvirrende for stakkars katten som blir plassert i kassen.

Anonymkode: a208c...34f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke særlig mange råd, men dem dårlige samvittigheten din; Kan du se for deg at han er nyoperert, eller har brukket noe? Da hadde du ikke vurdert å slippe han ut igjen. Det er ikke veldig ulikt, og du vet du holder han inne for sitt eget beste ❤️ En løsning kan kanskje være å tilby utslipp når han har tisset? Her i huset tar katten fort ibruk kassen når den av ulike grunner plutselig har vært tilgjengelig, ellers gjør de fra seg ute. Så det kan hende han skjønner tegninga raskere enn du tror. Masse lykke til ❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vanskelig når ikke hele familien er interessert i dyrets beste. 
Pus bør være inne under oppstart av medisiner, en ting er for å kunne kontrollere urinen, men medisiner kan ha mange andre bivirkninger også. 
Har de forståelse for resten av behandlingen av diabetes, med viktigheten av rutiner for både medisinering, og korrekt kosthold? 

Anonymkode: 25607...21f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han har gått nå i kassen siden da men man må putte han der. Men dessverre idag så åpnet en i familien min døren for han på morgen, selv om jeg har sagt at han skal holdes inne slik at han går på do inne først. Føler all læringen blir forgjeves når sånt skjer. Blir så lei meg og sur….

TS

Anonymkode: a208c...34f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...