Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg sliter veldig med å amme i sengen på natt. Jeg har en baby som både er prematur og dysmatur. I korrigert alder er han noen dager gammel nå, så naturligvis får han ikke godt tak i alle ammestillinger enda selv om jeg synes han har blitt veldig flink ❤️ Liggende amming får vi ikke til enda. Prøvde det i natt og det endte med at han ble helt utslitt etter en halvtime og ikke hadde fått i seg noe særlig, så da måtte jeg pumpe og gi han på flaske. Har begynt å få godt tak i tvillingstilling, så bruker nå den i tillegg til modifisert vuggestilling. Jeg synes det er vanskelig å få en god stilling med disse to når jeg sitter i sengen. I modifisert vuggestilling har jeg prøvd både med vanlig pute oppå lårene (under babyen) og bbhugme. Vanlig pute blir for myk som fører til at han blir for lavt nede i forhold til brystet, og med bbhugme så blir det en glippe mellom meg og puten som han glir ned imellom. I tvillingstilling har jeg vanlig hodepute under han, og føler da at kroppen hans blir for lavt nede i forhold til brystet, og i tillegg sparker han i fra med beina når de er inntil veggen bak meg, så han mister taket på brystet. Det ender med at jeg må tviholde på puten eller på han for at han skal holde seg påkoblet i begge stillingene, og jeg blir helt utslitt av å sitte sånn i 40 minutt hver ammeøkt. Når man er i veldig søvnunderskudd fører dette til at jeg blir veldig frustrert på natt, så det har endt med at jeg i mange netter (før nå i natt igjen) i stedet har sovet på sofaen i stua, fordi jeg får ammet han bedre når jeg sitter oppreist med beina i bakken. 

Er usikker på hva jeg skal gjøre. Føler jeg ikke kan ligge på sofaen i all evighet, så det optimale hadde vært å få en god løsning på amming i seng. Lurer derfor på om noen har tips og råd.

Anonymkode: 4eb48...ce4

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler virkelig cozyfix ammepute! Slet med det samme med bbhugme mens med cozyfix sin ble alt mye bedre da den sitter såppas tett på kroppen! Tipper liggende amming blir bedre når babyen er litt større :) 

Anonymkode: 8be7b...c66

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror liggende amming i seng er lettere når de blir litt større, jeg fikk heller ikke det til i starten. Cosyfix ammepute var helt nødvendig her også (kjøp på finn og ha tynt teppe over), da er det litt lettere å få til sittende i senga syntes jeg hvertfall. Ellers var jeg mye våken i sofaen med serier mens jeg ammet, og hadde en liten vugge jeg la baby ned i før jeg selv sovnet, og så sov jeg mesteparten av tiden pappaen var hjemme fra jobb de første ukene for å ikke sovne på sofaen.

Anonymkode: d0df3...f3b

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Støtter de to over, coxyfix er i en helt egen liga når det gjelder god støtte ved amming! Brukte den sittende i senga når jeg ammet om natta. Fikk ikke til liggende amming før babyen var et par måneder gammel, før det var hun for liten og slet med å få godt nok tak i den stillingen.

Anonymkode: 92900...322

AnonymBruker
Skrevet

Min var født til termin og tok brystet fint fra start, men det tok likevel noen uker (eller et par måneder?) før vi nailet liggende amming. Så jeg synes det høres ut som om babyen din må få mer tid på seg til å øve og bli større/sterkere😊 Jeg ammet liggende noen minutter først før jeg så satte meg opp og fullførte i en mer effektiv stilling. Tok sin tid før hun både fikk i seg nok melk liggende og hadde godt sugetak så jeg ikke ble sår. Så økte tiden liggende etter hvert. Var verdt det, jeg hadde null søvnmangel etter at vi fikk det skikkelig til (og hadde fine netter med nattamming i to år). 

Anonymkode: 0a105...cdd

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Og jeg fikk ikke til å amme med bbhugme, babyen havnet altfor lavt. Hadde en billig ammepute fra ikea som var mye bedre. Likte også cosyfix som de hadde på barsel. 

Anonymkode: 0a105...cdd

AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å amme fra det "øverste" brystet, når du ligger i senga? Det var det eneste som funket med vesla her. 

Anonymkode: 4e447...3e1

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du plass til å sette inn en stol på soverommet som du kan flytte deg over i når du skal amme på natt? 

Anonymkode: 5707f...cbd

AnonymBruker
Skrevet

Cozyfix er virkelig bra, angrer så på at jeg ikke hadde det fra starten av.

Anonymkode: 1855e...308

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sov på sofaen de første ukene med eldste, syntes også det var vanskelig å amme i sengen både liggende og stående. Dette går seg til, hvis det fungerer best med sofaen nå så er jo ikke det for evig. 

Anonymkode: 2bed6...e5b

AnonymBruker
Skrevet

Hadde også cozyfix ammepute, anbefales!

Begynte med liggende amming på rundt 5 måneder da vi uansett endte opp med å samsove da. Måtte øve litt, for fikk det ikke helt til de første gangene. Så hvis det er noe du gjerne vil få til anbefaler jeg å øve litt og prøve mange ganger, så blir det sannsynligvis enklere etterhvert!

Anonymkode: fe7d5...a22

AnonymBruker
Skrevet

Bbhugme er mer en gravidpute enn ammepute. Som flere sier. Begynn med å skaffe deg en skikkelig ammepute. 

Anonymkode: 8d1a2...062

AnonymBruker
Skrevet

Om flaske fungerer best på natta ville jeg bare gitt det, men skjønner du har lyst å amme. Kanskje ha flere puter å støtte deg opp med, også må du bare finne ut hva som fungerer av stillinger. 

Anonymkode: bc33d...843

AnonymBruker
Skrevet

Cozyfix. Min første fikk ikke til liggende amming fra dag 3 (født 14 dager over termin) men nummer 2 har alltid måttet jobbet mer med sugetaket og fikk det flrst til når hun var 2 mnd (født 9 dager over termin). Gjør det som funker, og fortsett å øve. 

Anonymkode: 02080...7a0

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring med to barn født til termin er at amming og ammestillinger er mye kav i starten. Hva som er optimalt for akkurat deg og din baby vet jeg ikke, men for mitt vedkommende hadde jeg ikke sjans til å få baby til å ta brystet på en måte som også var komfortabel for meg uten at jeg stod opp og satte meg i en lenestol med god støtte og Cozyfix ammepute. Selv da ble det ofte litt kaving og svelging av luft som gjorde at jeg måtte bruke tid til å få baby til å rape etterpå. 

Det var ganske slitsomt, særlig komboen med langvarige og hyppige måltider (min førstefødte la ikke på seg nok i starten så jeg fikk beskjed om å stille klokka på hver 3. time og rakk omtrent knapt å sovne før det var matetid igjen). 

Jeg skjønner at det er veldig slitsomt. Mitt beste råd er å søke avlastning til å få hvilt når du kan, enten det er på natt eller dag og ta tiden til hjelp. Fra tre måneder syntes jeg at alt ble mye bedre og lettere. 

Anonymkode: 4c95e...d35

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle ❤️ Skal se på om jeg får kjøpt cozyfix brukt. 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Min erfaring med to barn født til termin er at amming og ammestillinger er mye kav i starten. Hva som er optimalt for akkurat deg og din baby vet jeg ikke, men for mitt vedkommende hadde jeg ikke sjans til å få baby til å ta brystet på en måte som også var komfortabel for meg uten at jeg stod opp og satte meg i en lenestol med god støtte og Cozyfix ammepute. Selv da ble det ofte litt kaving og svelging av luft som gjorde at jeg måtte bruke tid til å få baby til å rape etterpå. 

Det var ganske slitsomt, særlig komboen med langvarige og hyppige måltider (min førstefødte la ikke på seg nok i starten så jeg fikk beskjed om å stille klokka på hver 3. time og rakk omtrent knapt å sovne før det var matetid igjen). 

Jeg skjønner at det er veldig slitsomt. Mitt beste råd er å søke avlastning til å få hvilt når du kan, enten det er på natt eller dag og ta tiden til hjelp. Fra tre måneder syntes jeg at alt ble mye bedre og lettere. 

Anonymkode: 4c95e...d35

Ja, slik er det her og. Har ikke sovet mer enn 2 timer i strekk i 6 uker nå. Det går overraskende greit, men tåler dårlig om det skjer noe ekstra som gjør at jeg må være våken ut over natta siden jeg er så lite uthvilt. 

Anonymkode: 4eb48...ce4

AnonymBruker
Skrevet

Ang liggende amming så måtte jeg bygge opp brystet med kluter for å få det opp av madrass og enklere for baby få tak. 

Støtter også cosyfix ammepute. 

Ellers er det å tenke "this to shall paaaass" til det kjedsommelige 💜

Anonymkode: c2392...0a4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri klart å få til liggende amming. 
BBHugme er super i svangerskap, ikke super til amming, den er for myk. Jeg brukte bare vanlige puter.

Anonymkode: edf81...74e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...