Gå til innhold

Erfaringer med Femar

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Samboer og jeg har vært på IVF utredning, men grunnet ventetid kommer vi ikke i gang før godt ut på våren.

På forespørsel om de kunne hjelpe til med noe annet i mellomtiden fikk jeg resept på Femar, og en advarsel om at jeg måtte komme tilbake for å sjekke antall egg. 

Er det noen av dere som har erfaring med Femar? Ber de deg om å la være å prøve dersom du har flere enn 1 modent egg? 

Anonymkode: ad98a...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel det samme som letzerol. Å gi deg eggløsning. Jeg brukte dette i 8 mnd med nr 1 og 9 mnd med nr 2

Jeg var inne til skjekk innimellom. Fikk skjeldent eggløsning og om jeg fikk var det bare et egg.

Du kan få flere som blir større. Men ofte er det bare 1 som slipper..det som er modent og størst. Jeg har pcos 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Virkestoffet i femar er letrozol. Det kan være enklere for andre å vite hva du snakker om hvis du skriver letrozol, så vet du det. :)

Det er mye mindre sannsynlig at man slipper flere egg ved letrozol enn ved klomifen som man brukte i større grad før enn nå, så mange gynekologer anser det ikke som nødvendig å sjekke antall modne egg før eggløsning på letrozol. Jeg var aldri til UL i forbindelse med eggløsning på letrozol, men de første mnd tok jeg progesteronblodprøve ca 1 uke etter forventet eggløsning for å bekrefte eggløsning. Selv om jeg fikk eggløsning på både enkel og dobbel dose letrozol, var det tydeligvis for dårlig kvalitet på eggløsningen likevel. Jeg tok 7 runder med dobbel dose uten resultat. Første runde med trippel dose ble jeg gravid, og bare med 1 baby altså.

Anonymkode: 61ed0...e7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar, jeg var ikke klar over sammenhengen mellom femar og letrozol. 🙂
Jeg fikk anbefalt to tabletter, som kanskje vil si dobbel dose ved oppstart. 

Selv har jeg mistenkt PCOS, men fått det avkreftet både på sykehuset og av gynekologer i den private helsetjenesten. Under forundersøkelsen til IVF fikk jeg tilbakemelding om at "her var det klart og tydelig PCOS, iallefall på ene siden". Så ikke lett å vite hva man skal forholde seg til 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar, jeg var ikke klar over sammenhengen mellom femar og letrozol. 🙂
Jeg fikk anbefalt to tabletter, som kanskje vil si dobbel dose ved oppstart. 

Selv har jeg mistenkt PCOS, men fått det avkreftet både på sykehuset og av gynekologer i den private helsetjenesten. Under forundersøkelsen til IVF fikk jeg tilbakemelding om at "her var det klart og tydelig PCOS, iallefall på ene siden". Så ikke lett å vite hva man skal forholde seg til 🤷‍♀️

Er du sikker på at gyn ikke sa at det var klart og tydelig PCO? Man kan ha PCO, altså en polycystisk eggstokk uten å ha syndromet PCOS. Det er visse diagnosekriterier for PCOS. 

Anonymkode: 61ed0...e7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...