Gå til innhold

Tåler ikke sukker lenger

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har alltid vært glad i søtsaker men det siste året har jeg blitt veldig uvel av sukker. Jeg får høy puls, blir svimmel og kraftløs i kroppen og får svettetokter. Jeg har tatt blodprøver og langtidssukker og øyeblikkssukker er normalt. 

Jeg har en fortid som overvektig, gikk ned fra bmi 30 til 19 for 6 år siden og har holdt vekten siden. Da jeg var overvektig lå jeg på grensen til diabetes to, men som sagt er blodsukkeret normalt nå. 

Noen som vet hva dette kan være? Det er veldig ubehagelig. Og jeg er jo som sagt glad i søtsaker men kanskje kroppen min ikke har godt av det? 

Anonymkode: 551df...9a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kan det være ustabilt blodsukker?  Spis fiber, fett og proteiner før karbohydrater i noen uker og se om det hjelper. Anbefaler å lese boka glukoserevolusjonen. 

Anonymkode: bc784...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har det på samme måte, og jeg har jevnt og fint blodsukker som er målt flere ganger over tid. Er slank. Kan være så enkelt som at kroppen bare sier i fra at "nei, dette liker jeg ikke", og at vi kanskje har blitt mer sensitive mer årene. 

For meg er det også veldig forskjell på hva slags sukker og i hvilke andre ingredienser/mengde sukker. Ikke noe problem å spise en banan, men sjokolade med store mengder raffinert sukker, er no go. 

Anonymkode: 52cd5...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg har det på samme måte, og jeg har jevnt og fint blodsukker som er målt flere ganger over tid. Er slank. Kan være så enkelt som at kroppen bare sier i fra at "nei, dette liker jeg ikke", og at vi kanskje har blitt mer sensitive mer årene. 

For meg er det også veldig forskjell på hva slags sukker og i hvilke andre ingredienser/mengde sukker. Ikke noe problem å spise en banan, men sjokolade med store mengder raffinert sukker, er no go. 

Ja, jeg er 54 og i overgangsalderen så det kan jo spille inn. Likte godt det du sa om at det er kroppen som sier "hei, dette liker jeg ikke". Frukt går bra, rosiner også, og kanskje en liten saft-is, men i dag har jeg spist (mye) brownie og det var ingen suksess. Litt kjedelig for jeg liker å kose meg med søtsaker. Må finne på noe, kanskje yoghurt, nøtter og honning eller noe som kan erstatte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Ja, jeg er 54 og i overgangsalderen så det kan jo spille inn. Likte godt det du sa om at det er kroppen som sier "hei, dette liker jeg ikke". Frukt går bra, rosiner også, og kanskje en liten saft-is, men i dag har jeg spist (mye) brownie og det var ingen suksess. Litt kjedelig for jeg liker å kose meg med søtsaker. Må finne på noe, kanskje yoghurt, nøtter og honning eller noe som kan erstatte. 

Jeg er ikke i overgangsalderen, og har hatt det slik i mange år. Men det kan være at hormonelle endringer også påvirker, selvsagt! 
Kanskje det bare er fint at kroppen sier i fra, for det er jo ikke bra å spise det. Du kan bake brownies selv med lite sukker, lage tykke smoothies med frukt og bær som gir litt søtsmak. Mange måter å få i seg søtt på uten at det må få kroppen til å klikke :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...