GĂ„ til innhold

Flere som fjerner navlestrengene i eggene? Mannen mener jeg er hysterisk og latterligđŸ€·â€â™€ïžđŸ™ˆ Er det bare meg som fjerner sĂ„nt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (PĂ„ 16.1.2025 den 1.42):

Det er vanlig Ä kalle det navlestreng da det er en streng, og kan minne om navlestreng. Videre vil alternativet vÊre chalaza eller «strukturen som stabiliserer plommen i egget». Som er mer komplisert og gjerne krever mer forklaring. 

Jeg tror ikke det er fordi man forveksler fugler med pattedyr, eller er dum pÄ noen annen mÄte. 

Anonymkode: f9d45...a4f

Jeg tror navlestreng krever mer forklaring enn plommestreng...

Anonymkode: 228fe...cc8

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (PĂ„ 16.1.2025 den 7.18):

Jeg fjerner den. Og dersom jeg koker egget skjĂŠrer jeg bort omrĂ„det den ligger i. Den blir jo som en liten larve inni der 😂

Anonymkode: 3d4ba...442

Hvordan dissekerer du egget for Ä finne den? Jeg ble nysgjerring og gikk i gang i dag. Fant en trÄd pÄ rÄtt egg nr. 3 og kan gÄ med pÄ at det kan vÊre greit Ä fjerne hvis man ikke gidder vispe lenge og skal ha egg i dessert.

Men jeg har ikke vÊrt i stand til Ä finne den igjen i noen av de eggene jeg kokte? Pluss at eggene ser ikke videre delikate ut nÄr jeg har rotet rundt i de, sÄ det er ikke noe jeg kunne servert andre. 

Spurte min mor og bestemor om de har hÞrt at den del av egget skal fjernes, og de sÄ bare rart pÄ meg. 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvordan dissekerer du egget for Ä finne den? Jeg ble nysgjerring og gikk i gang i dag. Fant en trÄd pÄ rÄtt egg nr. 3 og kan gÄ med pÄ at det kan vÊre greit Ä fjerne hvis man ikke gidder vispe lenge og skal ha egg i dessert.

Men jeg har ikke vÊrt i stand til Ä finne den igjen i noen av de eggene jeg kokte? Pluss at eggene ser ikke videre delikate ut nÄr jeg har rotet rundt i de, sÄ det er ikke noe jeg kunne servert andre. 

Spurte min mor og bestemor om de har hÞrt at den del av egget skal fjernes, og de sÄ bare rart pÄ meg. 

Den skal ikke fjernes, det er en preferanse. SÄ om din mor og bestemor ser rart pÄ deg handler det gjerne om formuleringer din. Dersom jeg hadde spurt min mor og bestemor ville sistnevnte himlet med Þynene da hun syns det er like teit som mange i denne trÄden, men min mor hadde sagt , selvsagt skal den fjernes, fulgt av ett grÞss. 

Videre siden du uttrykker vanskeligheter med Ä finne den, som det gjerne kan vÊre om man ikke er trent. Bruker du eggedeler sÄ vil strengen vÊre med pÄ de skivene sÊrlig i underkant av nedre tredjedel av eggeplomme om den butte enden er ned. Den vil se sirkelformet ut og ligge i den hvite delen av egget inntil plommen. Ett lite trekant kutt kan fjerne den med minimalt oppstyr, alternativt kan man forsyne seg av en annen del av egget om det blir servert pÄ fat for flere. 

Man kan ogsÄ se den pÄ ett speilegg, da den mer rigide strukturen ikke jevner seg ut rundt egget i like stor grad som den mer flytende eggehviten. Da speilegg oftest spises med kniv og gaffel er verktÞyet tilgjengelig for Ä skjÊre den ut mens man spiser, ogsÄ uten disseksjon. 

vel bekommen 

Anonymkode: f9d45...a4f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Navlestrengen....? Det er en plommestrng, det er den som holder plommen til skallet. Helt unÞdvendig Ä fjerne. Helt enig med mannen din. NÄr du koker egg, hvordan fjerner du da den sÄkalte navlestrengen? 

Her fÞlger den med oppi kaker, omelett og alt annet jeg lager med egg... 

Verden blir bare galere og galere.... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...