AnonymBruker Skrevet 18. januar #121 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (PĂ„ 16.1.2025 den 1.42): Det er vanlig Ă„ kalle det navlestreng da det er en streng, og kan minne om navlestreng. Videre vil alternativet vĂŠre chalaza eller «strukturen som stabiliserer plommen i egget». Som er mer komplisert og gjerne krever mer forklaring.  Jeg tror ikke det er fordi man forveksler fugler med pattedyr, eller er dum pĂ„ noen annen mĂ„te. Anonymkode: f9d45...a4f Jeg tror navlestreng krever mer forklaring enn plommestreng... Anonymkode: 228fe...cc8 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
AnonymBruker Skrevet 18. januar #122 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (PĂ„ 16.1.2025 den 7.18): Jeg fjerner den. Og dersom jeg koker egget skjĂŠrer jeg bort omrĂ„det den ligger i. Den blir jo som en liten larve inni der đ Anonymkode: 3d4ba...442 Hvordan dissekerer du egget for Ă„ finne den? Jeg ble nysgjerring og gikk i gang i dag. Fant en trĂ„d pĂ„ rĂ„tt egg nr. 3 og kan gĂ„ med pĂ„ at det kan vĂŠre greit Ă„ fjerne hvis man ikke gidder vispe lenge og skal ha egg i dessert. Men jeg har ikke vĂŠrt i stand til Ă„ finne den igjen i noen av de eggene jeg kokte? Pluss at eggene ser ikke videre delikate ut nĂ„r jeg har rotet rundt i de, sĂ„ det er ikke noe jeg kunne servert andre. Spurte min mor og bestemor om de har hĂžrt at den del av egget skal fjernes, og de sĂ„ bare rart pĂ„ meg. Anonymkode: 228fe...cc8 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
AnonymBruker Skrevet 18. januar #123 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvordan dissekerer du egget for Ă„ finne den? Jeg ble nysgjerring og gikk i gang i dag. Fant en trĂ„d pĂ„ rĂ„tt egg nr. 3 og kan gĂ„ med pĂ„ at det kan vĂŠre greit Ă„ fjerne hvis man ikke gidder vispe lenge og skal ha egg i dessert. Men jeg har ikke vĂŠrt i stand til Ă„ finne den igjen i noen av de eggene jeg kokte? Pluss at eggene ser ikke videre delikate ut nĂ„r jeg har rotet rundt i de, sĂ„ det er ikke noe jeg kunne servert andre. Spurte min mor og bestemor om de har hĂžrt at den del av egget skal fjernes, og de sĂ„ bare rart pĂ„ meg. Anonymkode: 228fe...cc8 Den skal ikke fjernes, det er en preferanse. SĂ„ om din mor og bestemor ser rart pĂ„ deg handler det gjerne om formuleringer din. Dersom jeg hadde spurt min mor og bestemor ville sistnevnte himlet med Ăžynene da hun syns det er like teit som mange i denne trĂ„den, men min mor hadde sagt , selvsagt skal den fjernes, fulgt av ett grĂžss.  Videre siden du uttrykker vanskeligheter med Ă„ finne den, som det gjerne kan vĂŠre om man ikke er trent. Bruker du eggedeler sĂ„ vil strengen vĂŠre med pĂ„ de skivene sĂŠrlig i underkant av nedre tredjedel av eggeplomme om den butte enden er ned. Den vil se sirkelformet ut og ligge i den hvite delen av egget inntil plommen. Ett lite trekant kutt kan fjerne den med minimalt oppstyr, alternativt kan man forsyne seg av en annen del av egget om det blir servert pĂ„ fat for flere.  Man kan ogsĂ„ se den pĂ„ ett speilegg, da den mer rigide strukturen ikke jevner seg ut rundt egget i like stor grad som den mer flytende eggehviten. Da speilegg oftest spises med kniv og gaffel er verktĂžyet tilgjengelig for Ă„ skjĂŠre den ut mens man spiser, ogsĂ„ uten disseksjon.  vel bekommen Anonymkode: f9d45...a4f 1 1 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Faytastic Skrevet 21. januar #124 Del Skrevet 21. januar Navlestrengen....? Det er en plommestrng, det er den som holder plommen til skallet. Helt unĂždvendig Ă„ fjerne. Helt enig med mannen din. NĂ„r du koker egg, hvordan fjerner du da den sĂ„kalte navlestrengen? Her fĂžlger den med oppi kaker, omelett og alt annet jeg lager med egg... Verden blir bare galere og galere.... 1 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ