Gå til innhold

Flere som fjerner navlestrengene i eggene? Mannen mener jeg er hysterisk og latterlig🤷‍♀️🙈 Er det bare meg som fjerner sånt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg håper da virkelig det.

Er glad i å lage mat, har ofte gjester. 

Her serveres quiche og pai, gratenger i alle former, eggmuffins og eggs benedict til frokost, eggerøre, fritatta og omelett. Shakshuka til lunsj. Som bindemiddel i kjøttboller og kjøttkaker, og andre farseprodukter. I bakst, selvfølgelig, både for å gi volum, eller glans. Jeg lager majones og remulade fra bunnen. Lager også all panert mat selv. Pasta i alle varianter. Og selvfølgelig i en lang rekke desserter - creme brulle, iskrem, pavlova.... 

Hvordan klarer disse menneskene å omgås andre i sosiale settinger der mat er en del av det? 

Er det bare når man selv står på eget kjøkken og ser på egget dette er ekkelt? Eller alle gangene man er på besøk, på hotell, på arrangement, i lunsjen på jobb, kakefredag, på reise, restauranter, og alt mulig annet? 

Anonymkode: 2854d...761

Det må være et slitsomt liv. Det er jo egg i neste alt. Unngår de egg, eller sitter de bare og venter på grøsningene som kommer når de kjenner strengen?

Skal kjøpe egg i morgen med den beste datoen jeg finner og teste ut om det er mulig å kjenne den, for jeg tror det er psykisk.

Anonymkode: 228fe...cc8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, har alltid fjernet de når jeg skal bake eller lage eggerøre f.eks. Men spiser de jo når jeg koker eggene. Moren min gjorde/gjør alltid det, så da ble det bare noe som jeg tok med meg videre uten å tenke så mye over det.

Anonymkode: 86265...033

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ts, jeg skjønner jo at dette mest sannsynlig er en tulletråd. Men hvis ikke, har du noensinne sett matlagingsprogrammer på tv? Har du hatt skolekjøkken/mat og helse på skolen? Ta og kikk på et hvilket som helst matlagingsprogram, så har du svaret ditt. 

Jeg er ikke TS, men kjenner faktisk FLERE som gjør dette (LENGE før SoMe eksisterte så er ikke en tiktok-greie for dem), så har ikke problem med å tro på TS.

Selv fjerner jeg ikke en gang eggeskall om det kommer en liten bit i omelett-røra så streng er det siste jeg bryr meg om.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg fjerner det på hardkokte egg fordi da kan jeg risikere å kjenne konsistensforskjellen når jeg tygger, og er litt pysete på sånt 🙈

Men jeg merket det aldri før jeg var voksen. Tilfeldigvis dro jeg en bit i to og strengen satt fast mellom bitene 🤢

Anonymkode: 2c538...f2b

Hvordan fjerner du den når egget er kokt??

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vi bruker endel egg, i tillegg til omelett, speilegg ol, bruker vi også egg til baking og sånt. Det sier seg selv at det blir endel navlestrenger å fjerne, er nesten et eget prosjekt😅 Men jeg har funnet en teknikk og nå går det egentlig ganske kjapt🤞

Mannen derimot syns det er tullete, og om det er han som skal lage mat, så gidder han ikke å styre med det😏🤔

Er det han eller jeg som er ute å kjøre her? Jeg er vel ikke alene om å fjerne dem, de fleste tar dem vel bort? For noe annet er jo ekkelt🤷‍♀️

Anonymkode: eefe4...ed0

Tar den kun bort når jeg skal lage gul krem til suksessterte/pavlova og karamell-pudding. Det er fordi strengen lager små hvite harde klumper i kremen og pudding som jeg ikke vil ha, og da siler jeg plommene gjennom en finmasket sil. Ellers ser jeg ikke poenget med å fjerne de, har virkelig nok annet å bruke tiden på om jeg ikke skal stå å fjerne strengen inni eggene! 

Anonymkode: 9c07a...175

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være litt styrete når man spiser hos andre, på restaurant eller hotell.   Mye dere ikke kan spise

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Djungelvrål skrev (1 minutt siden):

Må være litt styrete når man spiser hos andre, på restaurant eller hotell.   Mye dere ikke kan spise

Det er en preferanse, null problem å jobbe rundt det om man spiser hos andre eller ute. 

Anonymkode: f9d45...a4f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er en preferanse, null problem å jobbe rundt det om man spiser hos andre eller ute. 

Noen skriver jo at de får grøsninger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Brunhilde skrev (1 time siden):

Og det du skriver her sier det meste. En liten bit eggeskall i eggerøre eller omelett og alt stopper opp for meg. Jeg får ikke ned en bit til. 

Strengen i egg har jeg derimot knapt tenkt over eksisterer. 

Ja, det er akkurat samme følelse, vi reagerer bare på forskjellige deler av egget. Man kan fint spise eggeskall, som jo også er en kilde til kalsium, men jeg har ikke noe problem med å respektere at vi alle er forskjellige og en persons æsj er en annens nam (selv om både eggeskall og eggestreng antageligvis er veldig få menneskers direkte nam :fnise: ).

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

I så fall er vel plommen en morkake og hviten er snørr? 

Hvorfor det? Hvis jeg misliker pak choy så må jeg automatisk mislike kinakål også? Hvis jeg hater den grønne delen av purre så får jeg ikke lov til å like den hvite delen? Ikke lov å like resten av ribba for dem som skjærer vekk fett eller svor? Jeg liker egg. Jeg liker ikke den hvite strengen i egget, derfor fjerner jeg den.

For all del - hviten kan sikkert minne om snørr hvis man bruker fantasien, men det å mislike én bestemt ting sier jo ingenting om hva slags forhold man ellers har til mat. Alle jeg kjenner har et eller annet de ikke liker. Noen av dem hater f.eks smør på brødskiva, men elsker å steke eller bake med smør, og kan fint spise béarnaisesaus. Noen liker syltetøy, men takler ikke at det er klumper i det, selv om klumpene bare er bær som syltetøyet er laget av.

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jepp. Og hele egget er mensen til høna. Som kommer ut gjennom kloakken. Jeg spiser masse egg selv men får meg ikke til å skjønne hvorfor en liten uanselig struktur i egget er ekkel, mens resten av egget er nam. Kun fordi influencere selger noen pinner til å pirke bort... 

Jeg har fjernet strengen siden tidlig på 90-tallet, og har ikke tiktok, så jeg aner ikke hva slags pinner det er snakk om. Bruker gaffel, sil eller fingre for å fjerne strengen, avhengig av hva jeg skal lage og tilberedningsmetode.

Anonymkode: 97a67...2df

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg og samboer gjør det. Syns det er heslig hvis man ikke fjerner det. Spiser ikke ting folk har laget med egg når jeg ikke vet om de har fjernet den strengen.

Anonymkode: 01f6b...473

Haha, da regner jeg med du aldri kjøper noe som det er egg i på butikken eller at du spiser hos andre?

Ts, eneste jeg fjerner når jeg kakker egg er skall. Men om du ønsker å gjøre dette så er det din rare greie. Jeg som en over fjerner mye som jeg vet egentlig er spiselig på kyllingfilet men jeg synes det blir så udelikat så jeg kutter det vekk.

Vi har alle våre issues.😊

Anonymkode: d038e...c07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Noen skriver jo at de får grøsninger...

Ja, jeg også kan få grøsninger, men jeg klarer fint å spise eggerøre, kokte egg eller speilegg uten at verten legger merke til noe. Oftest går det jo fint å velge noe annet også. 

Eneste måten mine nærmeste vet om det er om de har sett meg tilberede egg til dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ja, det er akkurat samme følelse, vi reagerer bare på forskjellige deler av egget. Man kan fint spise eggeskall, som jo også er en kilde til kalsium, men jeg har ikke noe problem med å respektere at vi alle er forskjellige og en persons æsj er en annens nam (selv om både eggeskall og eggestreng antageligvis er veldig få menneskers direkte nam :fnise: ).

Hvorfor det? Hvis jeg misliker pak choy så må jeg automatisk mislike kinakål også? Hvis jeg hater den grønne delen av purre så får jeg ikke lov til å like den hvite delen? Ikke lov å like resten av ribba for dem som skjærer vekk fett eller svor? Jeg liker egg. Jeg liker ikke den hvite strengen i egget, derfor fjerner jeg den.

For all del - hviten kan sikkert minne om snørr hvis man bruker fantasien, men det å mislike én bestemt ting sier jo ingenting om hva slags forhold man ellers har til mat. Alle jeg kjenner har et eller annet de ikke liker. Noen av dem hater f.eks smør på brødskiva, men elsker å steke eller bake med smør, og kan fint spise béarnaisesaus. Noen liker syltetøy, men takler ikke at det er klumper i det, selv om klumpene bare er bær som syltetøyet er laget av.

Jeg har fjernet strengen siden tidlig på 90-tallet, og har ikke tiktok, så jeg aner ikke hva slags pinner det er snakk om. Bruker gaffel, sil eller fingre for å fjerne strengen, avhengig av hva jeg skal lage og tilberedningsmetode.

Nå ble jeg nysgjerrig hvordan er det mulig at du kjenner så mange personer med et problematisk forhold til mat? Jobber du kanskje med personer som har diagnoser? Søsteren min spiste ikke gulrot når hun var liten. Sushi er ikke min favoritt, men jeg spiser det jo når jeg får det servert. Jeg gikk på folkehøyskole med folk som "liker ikke" fisk og bestilte pizza når det var fisk til middag. Og så har jo noen allergier. Men utenom det... Jeg får ganske ofte servert lunsj og middag via jobb og kan ikke huske noen tilfeller der folk sitter og pirker fordi de kan bare spise en viss del av purreløken, eller voksne mennesker (?) som ikke kan spise bitene i syltetøyet??! .

Det er rimelig spesielt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nå ble jeg nysgjerrig hvordan er det mulig at du kjenner så mange personer med et problematisk forhold til mat? Jobber du kanskje med personer som har diagnoser? Søsteren min spiste ikke gulrot når hun var liten. Sushi er ikke min favoritt, men jeg spiser det jo når jeg får det servert. Jeg gikk på folkehøyskole med folk som "liker ikke" fisk og bestilte pizza når det var fisk til middag. Og så har jo noen allergier. Men utenom det... Jeg får ganske ofte servert lunsj og middag via jobb og kan ikke huske noen tilfeller der folk sitter og pirker fordi de kan bare spise en viss del av purreløken, eller voksne mennesker (?) som ikke kan spise bitene i syltetøyet??! .

Det er rimelig spesielt. 

Jeg snakker om helt vanlige voksne familiemedlemmer og venner. De har virkelig ikke et problematisk forhold til mat bare fordi de har et par ting de ikke takler. Det er stor forskjell på "ikke en favoritt" og "denne er direkte ekkel og jeg brekker meg hvis jeg får den i munnen". Det er mye jeg spiser som jeg ikke er spesielt begeistret for også. For eksempel misliker jeg smaken av rosenkål, men jeg klarer fint å få den ned. Jeg har genet som gjør at koriander smaker som såpe, men også det klarer jeg å spise, selv om det kjennes mer ut som å helle lano i munnen enn å spise et måltid. 

Det at du ikke har sett noen som pirker i maten kan like gjerne komme av at de unngår det de ikke liker på en diskret måte. De unngår å ta til seg av akkurat det tilbehøret, velger et annet pålegg, tar en hvit løgn om at de ikke er så sultne akkurat nå, eller "kan dessverre ikke komme" akkurat den kvelden det er rekelag. Man plukker for øvrig ikke noe mer i maten når man legger til side purrebiter elller hele pepperkorn enn når man skjærer av fettranden eller skreller poteten (som jo er ansett som en helt vanlig ting å gjøre).

Hvorfor mener du at familiemedlemmet mitt som ellers spiser alt, men (helt ufrivillig) brekker seg bare av lukten av pultost har problemer med mat generelt? Eller hva med kokken jeg kjenner som lager og spiser de merkeligste ting (som er allment akseptert å mislike), men ikke takler akkurat pistasjenøtter og tynne nudler? Eller hva med venninnen min som ikke orker smaken av kaffe og heller velger te eller vann? Er det problematisk også? Til og med noe så uskyldig som ananas på pizza er det en drøss med mennesker som ikke takler, selv når de liker både ananas og pizza hver for seg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Visste du at hviten er det som blir til kyllingen, mens plomma er maten dens?

Lenge siden jeg har spist egg nå, men har for meg at jeg har fjernet noe sånt ja. Kan også slite med konsistens på ting ellers, som f.ex. brusk og slintrer i kjøttdeig, og muslinger kan jeg bare glemme. Husker også at de hvite årene inni lever var ufyselige.
Merkelig nok kun animalsk jeg har reagert på, av plantekost spiser jeg ALT. Kanskje derfor jeg spiser vegansk nå.

Anonymkode: 81c06...8f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tiuren skrev (5 timer siden):

Det vil alltid være noen andre med tilsvarende tvangstanker. 

Særlig dersom det selges en "fjerner" på sosiale medier... 

Det er ikke tvangstanker, det er konsistensen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Navlestreng i egg... Da har jeg hørt dét og. Har ikke folk fullført grunnskolen? 

Anonymkode: 0d296...df4

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er ikke tvangstanker, det er konsistensen.

Tvangstanker om konsistensen...

Anonymkode: d1891...7ab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Navlestreng i egg... Da har jeg hørt dét og. Har ikke folk fullført grunnskolen? 

Anonymkode: 0d296...df4

Det er vanlig å kalle det navlestreng da det er en streng, og kan minne om navlestreng. Videre vil alternativet være chalaza eller «strukturen som stabiliserer plommen i egget». Som er mer komplisert og gjerne krever mer forklaring. 

Jeg tror ikke det er fordi man forveksler fugler med pattedyr, eller er dum på noen annen måte. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fjerner alltid. Spiser aldri egg tilbredt av andre, med unntak av ting med egg i som jeg ikke ser. 
Spiser svært sjelden egg da jeg syns det er ekkelt (men ganske godt🤭)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...