Gå til innhold

Barnehagen virket brydd over at jeg sto klar kl. 07.30.

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis butikken åpner kl ni så skal ikke du være med å putte bananer i kasser og dandere agurker og hermetikk. Skal hun shame deg fordi du kom når de åpner. Så rart. Ignorer henne.

Anonymkode: 5a43b...fc6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva er det jeg vet ingenting om ?? 🤣🤣 Jeg har for min egen del i alle år møtt opp ca15 min før arbeidstid for å slippe noe stress, ta meg en kaffekopp og skifte til arbeidsklær. 
Noen velger å møte opp på minuttet, mens andre gjør som meg. 
Jeg tar også jobbet noen minutter over tiden for å bli ferdig med noen oppdrag uten at jeg føler meg utnyttet. 
Vi får det igjen i form av en leder som gir oss fordeler på annen måte fordi vi er en bedrift som scorer best i konsernet med å være gode på omstilling og samarbeid. 
Jeg vet meget godt hvordan en jobber i team , og det er også lov å komme med forslag og ideer om økt effektivitet og bedre løsninger som gagner alle. 
Derfor så rister jeg på hodet ang innstilling og evne til problemløsning til enkelte av de som har kommentert her. 
Er det bransjen som er vrien eller miljøet ? 

Anonymkode: afa5c...8a3

Virker ikke som at du forstår at det er barn i barnehagen som man må tilpasse driften til. Når man kommer og går på jobb er ikke bare å lage avtaler på så det blir mest behagelig for (noen) ansatte og foreldre, det skal funke for barna også! Om tidligvakt skal dra 15 minutter tidligere så står de kanskje plutselig med helt full barnegruppe og en mindre ansatt enn de trenger akkurat når de skal ordne ettermiddagsmat. Det går ut over barna og de ansatte som er igjen. Rammene rundt er også utrolig stramme i det at det allerede er for få folk på jobb. Da kan man ikke bare flytte litt på vakter og endre litt her og der.

Såklart kan de også komme før arbeidstid for å drikke kaffe og bytte til tøfler, det gjør sikkert noen også. Og kan love at de ofte går noen minutter over tiden uten å få et øre overtidsbetalt. Men de skal ikke drive å gjøre klar barnehagen på fritiden sin, barnehageansatte får allerede ekstremt lav lønn. Og det er veldig lite fleksibilitet de får tilbake, om noe noen gang. Så argumentet om å gi og ta med arbeidsgiver funker ikke.

Jeg kan godt yte litt ekstra for jobben min iblant. Den er fleksibel og jeg er fleksibel tilbake om jeg kan. Logger på om kvelden om noe haster for eksempel selv om jeg heller ville slappe av. Men lønn og alt rundt jobben min er noe annet. Jeg har tidligere jobbet i barnehage og det er rett og slett veldig annerledes. Så nei du vet ikke hva du snakker om.

Anonymkode: b6782...52e

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hva er det jeg vet ingenting om ?? 🤣🤣 Jeg har for min egen del i alle år møtt opp ca15 min før arbeidstid for å slippe noe stress, ta meg en kaffekopp og skifte til arbeidsklær. 
Jeg tar også jobbet noen minutter over tiden for å bli ferdig med noen oppdrag uten at jeg føler meg utnyttet. 
Vi får det igjen i form av en leder som gir oss fordeler på annen måte fordi vi er en bedrift som scorer best i konsernet med å være gode på omstilling og samarbeid. 
Jeg vet meget godt hvordan en jobber i team , og det er også lov å komme med forslag og ideer om økt effektivitet og bedre løsninger som gagner alle. 
Derfor så rister jeg på hodet ang innstilling og evne til problemløsning til enkelte av de som har kommentert her. 

Men da får du jo noe igjen for det? 

Har ikke fått ett eneste frynsegode på mine 25 år i barnehage. Har bare fått flere og mer krevende arbeidsoppgaver. Da jobber man ikke gratis! 

Men for all del, jeg kom gjerne for tidlig på jobb jeg også. Både for å rekke en kaffekopp og for å skravle litt med de andre tidligvaktene, men jeg låste opp døra på slaget 07:00, som var vår arbeidstid. 

Anonymkode: 8078f...9d7

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.1.2025 den 12.02):

Da er jo det ledelsen sitt ansvar å legge til rette for det. Er bhg åpen til kl. 17, ja da har man betalt for muligheten til å ha barnet sitt der til kl. 17..

Her har bhg. stengetid kl. 16:30, og ja, jeg prøver alltid å ha barna ute av døra til det. Men, med dager jeg slutter kl. 16 selv, og 20-25 min. kjøretid mellom jobb-bhg, sier det jo seg selv at jeg da kommer bare minutter på stengetid. Mine barn har da gjerne vært med å rydde, noe de synes er gøy, og er man ikke kommet frem innen 2 min innen bhg stenger, har det og hendt at ansatte har bistått med påkledning av yttertøy eller pakking av matboksen i sekken. Men, så har man også barn man har med å gjøre - mennesker. Har min yngste bæsjebleie, og det ikke har blitt oppdaget fordi det har vært én ansatt på flere barn den siste halvtimen, nei da venter jeg ikke med å skifte bleie til hjemme, da bleia allerede nok har vært der en stund, og barnet risikerer sår. Da forventer jeg ikke at den ansatte skifter på min unge, men jeg tar med barnet til stellerommet selv. I slike sjeldne tilfeller, kan kl. gå et par min over stengetid, og det er sånt det bør være rom for. Kan man ikke gå ut med søpla uten å forlate et barn alene inne, nei da må ledelsen sette av de ekstra minuttene i arbeidstiden, for foreldrene betaler faktisk for et tilbud som skal være åpent til stengetid. 
Da setter jeg også lite pris på selv, å bli påminnet om at barnehagen stenger dørene da og da, «husk å komme tidligere neste gang», når jeg faktisk er på vei ut av døra før (om så et min) stengetiden, og alt jeg har gjort etter jobb er å stresse meg til bhg, og kanskje også stresse barna ut, nettopp for å respektere de ansattes tid!

Anonymkode: 0db96...88b

Får ikke senvakta vridd om nøkkelen i døra kl. 17 (som er vår stengetid), vanker det bot på den foreldren som er for sein. Jeg har rett på overtid, hvis barna ikke er ute av døra ved stengetid. Og for å dekke inn denne overtiden, sender barnehageeier ut bot for forsent-henting. Selv om klokka er bare 17:02. 

Og slik måtte barnehageeier gjøre det, for at foreldre skulle slutte å utnytte oss. Vi kan jo ikke gå i fra barna, og da kom noen gjerne inn døra på slaget 17:00, og brukte fort 5-10 minutter på henting. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som denne barnehagen har noen dårlige rutiner.. 

Her starter barnehagen 0630. Da skal barnehagen være åpen og lysene på. Jeg pleier å komme 5-10min før (ulønnet) for å ordne ting, da er det kjipt når noen står på trappa 0620, og vil inn.. Men ber de aldri om å ordne ting. Det var en periode der mange barn kom 0630, og vi fikk komme med lønn 15min før, for å smøre frokost og mat til barna. 

Anonymkode: 5f8c4...a0d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du beviser bare poenget mer og mer.......

Anonymkode: ad0b2...ee8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.1.2025 den 9.52):

Hei. Barnehagen åpner kl 07.30 og de dagene jeg har tidligvakt så starter jeg på jobb kl 07.30. Derfor står jeg ofte utenfor døren 5min før det åpner bare fordi jeg ønsker å være presis til åpningstid. Jeg tar aldri i døra før kl 07.30 og det gjorde jeg i dag også.

Barnehageansatt går bort til døra, åpner og sier "oi!..", og da svarer jeg "Ja det er vel kl 07.30 dere åpner", med et smil. Den ansatte ser litt på meg og sier at "Ja men før i tiden måtte foreldrene være med å åpne, sette på plass stoler osv. Det var ikke sånn at det bare var å gå inn dørene kl 07.30. meen det har jo forandret seg litt siden den gang". 

Så sier jeg at "Ja det er vel sånn i alle yrker. I helsevesenet må vi sitte klar i uniform på slaget da jeg begynner kl 07.30. men godt det har forandret seg ja". 

Hun virket nesten brydd over at jeg kom med en gang det åpnet, på minuttet. Jeg la merke til at hun egentlig hadde andre ting å gjøre, som å sette fram stoler, ordne kjøkkenet osv.

men det kan vel ikke jeg noe for?

Burde jeg ha dårlig samvittighet for å levere kl 07.30? At jeg står ved døra frem til de åpner.

Anonymkode: 88b6b...8df

Det har aldri vært slik at foreldrene skal hjelpe til slik den ansatte antydet 

• Liker 2
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (2 minutter siden):

Det har aldri vært slik at foreldrene skal hjelpe til slik den ansatte antydet 

Nei. Foreldre får ikke betalt for det og de fleste har da ikke tid. De skal da selv på jobb. Tviler på at barnehageansatte selv hadde satt pris på å måtte hjelpe til i fbm levering av egne barn i en annen barnehage, før det startet på jobb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du beviser bare poenget mer og mer.......

Anonymkode: ad0b2...ee8

Og det er ? Fortell og undervis meg 🤓

AnonymBruker
Skrevet

Virker ikke som at du forstår at det er barn i barnehagen som man må tilpasse driften til. Når man kommer og går på jobb er ikke bare å lage avtaler på så det blir mest behagelig for (noen) ansatte og foreldre, det skal funke for barna også! Om tidligvakt skal dra 15 minutter tidligere så står de kanskje plutselig med helt full barnegruppe og en mindre ansatt enn de trenger akkurat når de skal ordne ettermiddagsmat. Det går ut over barna og de ansatte som er igjen. Rammene rundt er også utrolig stramme i det at det allerede er for få folk på jobb. Da kan man ikke bare flytte litt på vakter og endre litt her og der.

Såklart kan de også komme før arbeidstid for å drikke kaffe og bytte til tøfler, det gjør sikkert noen også. Og kan love at de ofte går noen minutter over tiden uten å få et øre overtidsbetalt. Men de skal ikke drive å gjøre klar barnehagen på fritiden sin, barnehageansatte får allerede ekstremt lav lønn. Og det er veldig lite fleksibilitet de får tilbake, om noe noen gang. Så argumentet om å gi og ta med arbeidsgiver funker ikke.

Jeg kan godt yte litt ekstra for jobben min iblant. Den er fleksibel og jeg er fleksibel tilbake om jeg kan. Logger på om kvelden om noe haster for eksempel selv om jeg heller ville slappe av. Men lønn og alt rundt jobben min er noe annet. Jeg har tidligere jobbet i barnehage og det er rett og slett veldig annerledes. Så nei du vet ikke hva du snakker om.

Anonymkode: b6782...52e

Jaja, dere vil ha det sånn og ikke innstilt på å lage forandringer som gjør det mere funksjonelt for alle. 
Desse typiske kvinneyrkene er ikke attraktive når alt er så tungrodd. 
Men du kan ikke påstå at jeg ikke vet hva jeg snakker om🤣 
Vi jobber alle sammen og må samarbeide for å få dagen til å gå på best mulig måte. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men da får du jo noe igjen for det? 

Har ikke fått ett eneste frynsegode på mine 25 år i barnehage. Har bare fått flere og mer krevende arbeidsoppgaver. Da jobber man ikke gratis! 

Men for all del, jeg kom gjerne for tidlig på jobb jeg også. Både for å rekke en kaffekopp og for å skravle litt med de andre tidligvaktene, men jeg låste opp døra på slaget 07:00, som var vår arbeidstid. 

Ja, når en har en bedrift som går til sine arbeidere og spør om hvordan vi kan løse utfordringer og be om ideer ting endring så blir det lettere og mere motiverende å jobbe. 
Men det har i tidligere år alltid vært noen som ikke vil ha forandringer. 
Det hjelper på at de ansatte VIL bidra og FÅR bidra. 
Jeg har lest så mange tråder som omhandler barnehager , driften og negative ansatte , og det må være noe av den mest utfordrende bransjen som finnes. 
Det virker nesten som ingen er fornøyde , lav lønn og «elendige» foreldre, og stakkars den som kommer med noen innsigelser om hvordan en kan forandre på hverdagen 

AnonymBruker
Skrevet

Får ikke senvakta vridd om nøkkelen i døra kl. 17 (som er vår stengetid), vanker det bot på den foreldren som er for sein. Jeg har rett på overtid, hvis barna ikke er ute av døra ved stengetid. Og for å dekke inn denne overtiden, sender barnehageeier ut bot for forsent-henting. Selv om klokka er bare 17:02. 

Og slik måtte barnehageeier gjøre det, for at foreldre skulle slutte å utnytte oss. Vi kan jo ikke gå i fra barna, og da kom noen gjerne inn døra på slaget 17:00, og brukte fort 5-10 minutter på henting. 

Samme praksis i kommunen jeg jobber i. Hvis foreldre og barn ikke er ute av barnehagen kl. 17 (da går dørene automatisk i lås), så får foreldrene bot. Det må dessverre praktiseres strengt, fordi det var endel foreldre som stadig kom typ 1-2 minutter før stengetid og senvakten ikke fikk stengt barnehagen før etter kl. 17. 

Anonymkode: 586ae...18d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, når en har en bedrift som går til sine arbeidere og spør om hvordan vi kan løse utfordringer og be om ideer ting endring så blir det lettere og mere motiverende å jobbe. 
Men det har i tidligere år alltid vært noen som ikke vil ha forandringer. 
Det hjelper på at de ansatte VIL bidra og FÅR bidra. 
Jeg har lest så mange tråder som omhandler barnehager , driften og negative ansatte , og det må være noe av den mest utfordrende bransjen som finnes. 
Det virker nesten som ingen er fornøyde , lav lønn og «elendige» foreldre, og stakkars den som kommer med noen innsigelser om hvordan en kan forandre på hverdagen 

Gud bedre , du aner jo ikke hva du snakker om! 

Anonymkode: 1c1de...ece

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gud bedre , du aner jo ikke hva du snakker om! 

Nei, jeg skjønner jo det , og er sjeleglad at jeg ikke behøver å jobbe i en barnehage anno 2025. 
Mine barn gikk i barnehage de og , og jeg kan ikke huske at det var sånt styr som det er nå. 
Hyggelige og greie damer jeg hadde stor respekt for. 
Jeg har  vel provosert med vilje , men ikke med usannheter. 
Jeg har reagert på at i kvinneyrker så er det ofte mere konflikter damene i mellom. 
Ingen skal fortelle dem hvordan ting skal gjøres, og da har mine nnspill ikke noe med det å gjøre . Bare generelt. 
Husker med gru hvordan jeg ble møtt når jeg var yngst på jobb. 
Ikke rart at tittelen på pauserommet var «Hønsehuset» 

God helg folkens ! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Samme praksis i kommunen jeg jobber i. Hvis foreldre og barn ikke er ute av barnehagen kl. 17 (da går dørene automatisk i lås), så får foreldrene bot. Det må dessverre praktiseres strengt, fordi det var endel foreldre som stadig kom typ 1-2 minutter før stengetid og senvakten ikke fikk stengt barnehagen før etter kl. 17. 

Anonymkode: 586ae...18d

Automatisk i lås, er vel bare å låse opp da for dem som henter.

Anonymkode: ceae8...fda

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg skjønner jo det , og er sjeleglad at jeg ikke behøver å jobbe i en barnehage anno 2025. 
Mine barn gikk i barnehage de og , og jeg kan ikke huske at det var sånt styr som det er nå. 
Hyggelige og greie damer jeg hadde stor respekt for. 
Jeg har  vel provosert med vilje , men ikke med usannheter. 
Jeg har reagert på at i kvinneyrker så er det ofte mere konflikter damene i mellom. 
Ingen skal fortelle dem hvordan ting skal gjøres, og da har mine nnspill ikke noe med det å gjøre . Bare generelt. 
Husker med gru hvordan jeg ble møtt når jeg var yngst på jobb. 
Ikke rart at tittelen på pauserommet var «Hønsehuset» 

God helg folkens ! 

Så utrolig sjarmerende 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så utrolig sjarmerende 

Hvorfor er du så sur ? 😃

AnonymBruker
Skrevet

Ikke tenk på det🥰  den BH ansatte kan ha hatt en dårlig natt/morgen. Lettere stressa kanskje, ville det skulle være bedre. Nå er jeg en voksen dame, med mine 55. Det jeg "ser" nå er at følelser /emosjoner - er en mer 1:1 greie der og da - og gjerne skal analyseres , mens da jeg var ung var vi mer sånn - det son skjer, skjer - hverdagen er fin, men kan ha sine SMÅ kræsjpunkter- pragmatiske og også rause iforhold til andres reaksjoner - og var egne emosjonelle der og da.  Vi så nok mer på intensjonen /bakgrunnen - enn selve hendlesen.  Ikke verdens største problem. Lett ubehagelig kanskje? men en kaffekopp for begge burde  gjøre at man glemmer det. 

Anonymkode: d71e5...c61

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...