Gå til innhold

Barnehagen virket brydd over at jeg sto klar kl. 07.30.

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette bestemmer ikke de barnehageansatte selv så de kan ikke være "løsningsorienterte" på når de skal være på jobb.

Og de skal jo være klare, men det innebærer å selv være klare til å starte jobb, altså ha gått på do/drukket kaffe/hengt fra seg yttertøy/tatt på innesko. Det innebærer ikke å klargjøre selve barnehagen. Dette er vel ikke forventet i andre jobber heller, at man skal klargjøre for eksempel butikk på fritiden før man begynner på jobb.

Dessuten vil jeg heller at det skal være bedre bemanning et kvarter ekstra på ettermiddagen enn at tidligvakt ikke skal måtte ta ned stoler med barna til stede. De fleste får vel til det fint, så mye er det vel ikke å gjøre klart om morningen? Lenge siden jeg jobbet i barnehage men kan aldri huske at det var noe problem. Er det en barnehage der 90% av barne møter på åpning så kan de jo heller ta opp det med styrer som kanskje kan endre på vakt-tidene så det er mindre bemanning før stengetid og mer på morningen.

Anonymkode: b6782...52e

Dette er typisk tenkemåte der det er i overtall kvinner som er ansatt. 
Det var aldri så mye surr som i den tiden vi var overtall med damer på min jobb. 
Nå er vi bare to igjen, og resten menn og da er alt så mye enklere . 
Denne retten og systemet er det mange damer som ikke vil forandre på , iallefall de som har vært der en stund 😃

Anonymkode: afa5c...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis ikke ledelsen har skjønt at det må være klart for å låse opp døren kl 7.30 , og alt er klart innendørs så er det veldig lite funksjonelt . 
Det er lov å lage en god handlingsplan for både barn , ansatte og foreldre. 
Jeg er sikker på at dere kunne laget en intern avtale uten at helseministeren blander seg inn. 
En arbeidsgiver kan ikke forlange å få i pose og sekk . 
Bruk fornuften og hjelp barna m foreldre til å trives , og at de kan levere barna med en god følelse når de går ut av døra. 
Det er en grunn til vi har barnehager , og det er at vi må ha jobber for å ha noe å leve av 

Hvor står det at man ikke gir foreldre en god følelse eller at man ikke hjelper barna til å trives? 

Anonymkode: 1c1de...ece

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

At barnehagen ikke åpner før 7.30 er neppe tidligvakta sin feil. Vi har og noen som står klar, og det er stor forskjell på hvordan de venter.
Noen år er kan vi la de som er avhengige av å levere når vi åpner få komme inn i garderoben, så får de gjøre seg klar. De kommer aldri inn på avdeling før klokka er der.

Så har vi de årene vi faktisk må ha låst dør til klokka er der. Om ikke prøver de seg alltid. Leverer før tiden, går fra barnet i garderoben, river og sliter i dører som er låst, finner fort ut hvem av de ansatte som er tidlig ute på tidligvakt og prøver å utnytte det. Vi har noen foreldre som sender melding privat til ansatte og spør om de kan få levere en halvtime før, for de er jo der så tidlig uansett. 

Det er ikke vi som jobber i barnehagen som bestemmer åpningstidene, bli med i FAU og jobb for en vedtektsendring. 

Anonymkode: b48e2...6e7

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her begynner de ansatte på jobb 15 min før barnehagen åpner. Vi må jo ta sikkerhetssjekk på huset og morgenrunde, samt gjøre i stand  lekemiljøer for barna. Det er også viktig at de ansatte er klar med åpne armer og fang, og at fokuset er hos barna- ikke på åpningsrutiner. Undrer meg over barnehager som ikke praktiserer det samme...

Anonymkode: 66397...ff2

Både der barna mine går og der jeg jobber åpner barnehagen når de ansattes arbeidstid starter. Det er for å ha mest mulig tid med flest mulig på jobb mens barna er til stede i barnehagen. Jeg er glad det er slik.

Om jeg kommer før arbeidstid og ordner i stand ting på forhånd så er det for min egen del, fordi det er behagelig med en rolig start. Men både morgenrunde og å gjøre i stand lekemiljøer er fint for barn å være med på. Lekemiljøer kan en også la barna få ha hovedregien på. Mine barn har sagt at de liker tidligvakt best, og gir uttrykk for at det er koselig å være med å åpne barnehagen. Jeg har også inntrykk av at barna i min avdeling har det trivelig når de åpner sammen med meg. Og så går jeg da altså hjem et kvarter senere ut i deres barnehagetid enn jeg ville gjort om arbeidstiden startet et kvarter før vi åpnet. 

Anonymkode: 0b6c4...3ea

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er uprofesjonelle i alle yrker, ts. Så også i din barnehage.

Neste gang noen sier »oi» til deg tidlig på morgenen så svarer du «god morgen!». Det at andre ikke har normal folkeskikk betyr ikke at du behøver synke til deres nivå.

Dersom folk begynner klage og syte over eget valgt yrke så kan du enten bare lage en vag lyd type «hm» eller ignorere det helt og fortsette med ditt. Man svarer ikke på vag uhøflighet man sensurerer den bort ved stillhet. Dersom vedkommende er ufin mot barn eller øvrige voksne i ditt påhør må du derimot si «det var stygt sagt!» 

Anonymkode: e6613...802

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet ikke hvordan det er i barnehage, men på SFO er det en person som kommer på jobb 15 minutter før åpning for å gjøre sånne ting som du nevner, skru på pc så den er klar til innsjekk, sette frem frokost, åpne alle dører og skru på lys. Regner med den ansatte du møtte får betalt fra 7:15 etc., og dørene skal jo da åpne og være klare for barna klokken 7:30 så hun hadde ingen grunn til å bli sjokkert over at dere var klare til levering

Anonymkode: 88893...9e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Antar hun er sliten og lei av alle ekstra oppgaver de ansatte «pålegges». En ansatt tidlig på morgenen feks kl 0730-0800. Den skal ta imot alle som kommer i det tidsrommet alene. Samtidig som de skal ha tilsyn og passe på de som allerede er kommet. Div skal settes frem og forberedes. En forelder bruker kanskje 5min på å fortelle den ansatte om en hendelse som kan gjøre at barnet er litt ekstra lei seg den dagen, en annen bruker to minutter på å informere om en tannlegetime barnet skal rekke, to barn vil ikke inn i barnehagen samtidig som foreldrene prøver å gi den ansatte hint om at de trenger deg, et barn har hatt bleien skjevt på og har tisset gjennom klærne sine, en 2åring med lite språk er frustrert fordi en annen tok fargeblyanter så 2åringen biter det barnet… 

Forstår den ansattes reaksjon selv om frustrasjonen ikke skal gå utover deg som forelder. Du skal ikke ha dårlig samvittighet. 

Anonymkode: e9c38...a63

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg vet ikke hvordan det er i barnehage, men på SFO er det en person som kommer på jobb 15 minutter før åpning for å gjøre sånne ting som du nevner, skru på pc så den er klar til innsjekk, sette frem frokost, åpne alle dører og skru på lys. Regner med den ansatte du møtte får betalt fra 7:15 etc., og dørene skal jo da åpne og være klare for barna klokken 7:30 så hun hadde ingen grunn til å bli sjokkert over at dere var klare til levering

Dette vet du åpenbart ingenting om. Har du lest tråden? Vi er mange som jobber i barnehage og vi sier at vi ikke får betalt før barnehagen åpner. Jeg bruker selvfølgelig ikke fritiden min på å jobbe gratis for kommunen, våre betingelser på jobb er dårlige nok fra før.

Anonymkode: ad0b2...ee8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hvor står det at man ikke gir foreldre en god følelse eller at man ikke hjelper barna til å trives? 

Det var argumentasjonen din for at det ikke var åpning for å ta interne grep som inspirerte meg til å be deg og andre om å tenke nytt. 
Og det ved å tenke litt utenfor boksen , trivsel er et godt argument da 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vil ikke ta vekk fra dine opplevelser, men FUS har flere som åpner 7.15? 

Anonymkode: 3cfab...f27

Mange år jeg hadde småbarn, men ingen aktuelle barnehager åpnet før 07.30. Bra hvis det er endret! Oslofolk kan jo også ha lang reisevei til jobb.

Anonymkode: 87cec...1bb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette vet du åpenbart ingenting om. Har du lest tråden? Vi er mange som jobber i barnehage og vi sier at vi ikke får betalt før barnehagen åpner. Jeg bruker selvfølgelig ikke fritiden min på å jobbe gratis for kommunen, våre betingelser på jobb er dårlige nok fra før.

Men da kan dere gjøre interne avtaler der en kan begynne 15 min før og gå hjem 15 min før. Ingen jobber gratis da. 
Har en et godt arbeidsmiljø så det mulig. 
Må ordføreren gi tommel opp for en slik ordning ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Både der barna mine går og der jeg jobber åpner barnehagen når de ansattes arbeidstid starter. Det er for å ha mest mulig tid med flest mulig på jobb mens barna er til stede i barnehagen. Jeg er glad det er slik.

Om jeg kommer før arbeidstid og ordner i stand ting på forhånd så er det for min egen del, fordi det er behagelig med en rolig start. Men både morgenrunde og å gjøre i stand lekemiljøer er fint for barn å være med på. Lekemiljøer kan en også la barna få ha hovedregien på. Mine barn har sagt at de liker tidligvakt best, og gir uttrykk for at det er koselig å være med å åpne barnehagen. Jeg har også inntrykk av at barna i min avdeling har det trivelig når de åpner sammen med meg. Og så går jeg da altså hjem et kvarter senere ut i deres barnehagetid enn jeg ville gjort om arbeidstiden startet et kvarter før vi åpnet. 

Anonymkode: 0b6c4...3ea

Da er barnehagen dårlig organisert. Slik var det før her også, men heldigvis er det annerledes nå. Vi kartlegger avdelingene 2-3 ganger i året (ligger  trykket på morgen elller ettermiddag, og hvilke avdelinger) og vi organiserer vaktene deretter. Vi har kun én ansatt som starter 15 min før. I fjor måtte vi f.eks ha flere tidligvakter. I år derimot er det færre morgen, men mange ettermiddag. 

Anonymkode: 66397...ff2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Levere 07.30 er ikke noe problem. Hente 16.55 derimot skaper mer trøbbel for oss. Da må jeg gå ut med søppel og koste gangen osv etter kl 17, og da får jeg ikke betalt lenger 

Anonymkode: f74d3...f6a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hei. Barnehagen åpner kl 07.30 og de dagene jeg har tidligvakt så starter jeg på jobb kl 07.30. Derfor står jeg ofte utenfor døren 5min før det åpner bare fordi jeg ønsker å være presis til åpningstid. Jeg tar aldri i døra før kl 07.30 og det gjorde jeg i dag også.

Barnehageansatt går bort til døra, åpner og sier "oi!..", og da svarer jeg "Ja det er vel kl 07.30 dere åpner", med et smil. Den ansatte ser litt på meg og sier at "Ja men før i tiden måtte foreldrene være med å åpne, sette på plass stoler osv. Det var ikke sånn at det bare var å gå inn dørene kl 07.30. meen det har jo forandret seg litt siden den gang". 

Så sier jeg at "Ja det er vel sånn i alle yrker. I helsevesenet må vi sitte klar i uniform på slaget da jeg begynner kl 07.30. men godt det har forandret seg ja". 

Hun virket nesten brydd over at jeg kom med en gang det åpnet, på minuttet. Jeg la merke til at hun egentlig hadde andre ting å gjøre, som å sette fram stoler, ordne kjøkkenet osv.

men det kan vel ikke jeg noe for?

Burde jeg ha dårlig samvittighet for å levere kl 07.30? At jeg står ved døra frem til de åpner.

Anonymkode: 88b6b...8df

Høres ut som barnehageansatten kvapp litt, bare..? Vet ikke.

Vi har også noen som kommer akkurat når vi åpner (jobber i bhg), null stress det! Er jo en grunn til at vi åpner så tidlig, foreldre må rekke jobb! Barna syns det er stas å få være med å gjøre klart på kjøkken og avdeling, eller bare sitte helt i fred og ro og tegne eller perle.

Anonymkode: 6111d...61c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hei. Barnehagen åpner kl 07.30 og de dagene jeg har tidligvakt så starter jeg på jobb kl 07.30. Derfor står jeg ofte utenfor døren 5min før det åpner bare fordi jeg ønsker å være presis til åpningstid. Jeg tar aldri i døra før kl 07.30 og det gjorde jeg i dag også.

Barnehageansatt går bort til døra, åpner og sier "oi!..", og da svarer jeg "Ja det er vel kl 07.30 dere åpner", med et smil. Den ansatte ser litt på meg og sier at "Ja men før i tiden måtte foreldrene være med å åpne, sette på plass stoler osv. Det var ikke sånn at det bare var å gå inn dørene kl 07.30. meen det har jo forandret seg litt siden den gang". 

Så sier jeg at "Ja det er vel sånn i alle yrker. I helsevesenet må vi sitte klar i uniform på slaget da jeg begynner kl 07.30. men godt det har forandret seg ja". 

Hun virket nesten brydd over at jeg kom med en gang det åpnet, på minuttet. Jeg la merke til at hun egentlig hadde andre ting å gjøre, som å sette fram stoler, ordne kjøkkenet osv.

men det kan vel ikke jeg noe for?

Burde jeg ha dårlig samvittighet for å levere kl 07.30? At jeg står ved døra frem til de åpner.

Anonymkode: 88b6b...8df

Hun skal vel begynne 15 min før for å gjøre det, både bhg til barna her og der jeg jobbet før gjorde det slik. 

Anonymkode: c0f01...733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nei vi er mange som ikke får betalt for å åpne før 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hun skal vel begynne 15 min før for å gjøre det, både bhg til barna her og der jeg jobbet før gjorde det slik. 

Anonymkode: c0f01...733

Ikke alle steder det er sånn nei

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men da kan dere gjøre interne avtaler der en kan begynne 15 min før og gå hjem 15 min før. Ingen jobber gratis da. 
Har en et godt arbeidsmiljø så det mulig. 
Må ordføreren gi tommel opp for en slik ordning ? 

Nei det kan vi ikke gjøre

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det var argumentasjonen din for at det ikke var åpning for å ta interne grep som inspirerte meg til å be deg og andre om å tenke nytt. 
Og det ved å tenke litt utenfor boksen , trivsel er et godt argument da 

Vi følger det leder sier , enkelt og greit. Man kan ikke bare tenke på seg selv når man jobber i team 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...