Gjest GreenSky Skrevet 5. mars 2006 #1 Skrevet 5. mars 2006 Ja, kanskje litt klønete tittel. Jeg lurer på om du bruker matvarer til å sette smak, som du ikke spiser? Eksempelvis, så kan jeg f.eks koke en hel chilli eller løk i suppe for kraft/smak, men ikke spise løken/chillien. Laurbærblad bruker jeg også. Noen flere eksempler?
Grooo Skrevet 5. mars 2006 #2 Skrevet 5. mars 2006 Eneste er at jeg ofte slenger litt buljong og rå løk i vannet når jeg "koker" pølser
Gjest gjest1 Skrevet 5. mars 2006 #3 Skrevet 5. mars 2006 Er vel helst krydder som havner i den kategorien, som f.eks. kanelstang, hel nellik og stjerneanis. Ellers er det jo kraftkrydderier som store løkbåter, laurbærblad, hele stilker med krydderurter og bein etc. Sitrongress er også noe jeg tar ut av maten, så fremt det ikke er veldig finhakket.
Gjest gjest1 Skrevet 5. mars 2006 #4 Skrevet 5. mars 2006 Curryblader. Bruker det i asiatisk mat. Setter nydelig smak, men er ikke spiselige.
Gjest GreenSky Skrevet 5. mars 2006 #5 Skrevet 5. mars 2006 Hva er curryblader? Karri er jo en krydderblanding.
Gjest GreenSky Skrevet 5. mars 2006 #7 Skrevet 5. mars 2006 Hvordan smaker konbu? Er ikke så veldig glad i tang.
Arkana Skrevet 5. mars 2006 #8 Skrevet 5. mars 2006 Karriblader, laurbærblader, timiankvister, rosmarinkvister, hele pepperkorn i f.eks. fårikål, sitrongress. Til kraftkoking spiser jeg ikke de grønnsakene (gulrot, løk og hvitløk) og krydrene som jeg har brukt. Og bena fra kyllingen/kjøttet spises heller ikke, men bruker jeg en hel kylling/høne spiser jeg selve kjøttet.
Gjest GreenSky Skrevet 5. mars 2006 #9 Skrevet 5. mars 2006 Hva er karriblader? Si det, da! *nyskjerrig*
Gjest gjest1 Skrevet 5. mars 2006 #10 Skrevet 5. mars 2006 Hva er curryblader? Karri er jo en krydderblanding. ← Curryblader ligner på laubærblad i fasong og konsistens. De gir en veldig spesiell smak; vanskelig å forklare. Kokosmelk med hvitløk, ingefær, chili, lime, grønnsaker og curryblader er nam! Kjøpes i innvandrerbutikker. Jeg fryser de i en pose og tar ut ved behov.
Gjest GreenSky Skrevet 5. mars 2006 #11 Skrevet 5. mars 2006 Ok. Jeg kjøpte faktisk en pose med laurbærblader i invandrerbutikk (trodde jeg), forsto ikke det som sto på posen. Spurte ikke, fordi jeg tok det som en selvfølge at det var laurbærblader. Kanskje det ikke er det likevel? Har ikke smakt på dem enda. Det står "Tej patta" på posen.
Gjest piaf Skrevet 5. mars 2006 #12 Skrevet 5. mars 2006 Curry leaves. Jeg synes de smaker litt bittert, kanskje... ?
Arkana Skrevet 5. mars 2006 #13 Skrevet 5. mars 2006 Ok. Jeg kjøpte faktisk en pose med laurbærblader i invandrerbutikk (trodde jeg), forsto ikke det som sto på posen. Spurte ikke, fordi jeg tok det som en selvfølge at det var laurbærblader. Kanskje det ikke er det likevel? Har ikke smakt på dem enda. Det står "Tej patta" på posen. ← Tej patta er laurbærblader ja.
mari Skrevet 6. mars 2006 #14 Skrevet 6. mars 2006 Vanilje stangen i vaniljesaus/krem. Putter den ofte i en beholder med sukker etterpå, men synes ikke det blir så stek smak av det som alle "super kokker" skal ha det til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå