AnonymBruker Skrevet 15. januar #1 Skrevet 15. januar Hei! For en stund siden flyttet jeg fondsene mine fra sbanken til Kron. Jeg trodde jeg satte pengene i et indeksfond, men det viste seg at de ble fordelt over flere fonds, blant annet to rente/obligasjonsfond, som har gått i minus/omtrent i null det siste året. Er det virkelig slik at jeg ikke kan ta ut pengene av disse to fondsene og putte alt i indeksfondet? Det virker så låst! Har latt det være fram til nå, da det er en liten del av pengene mine som står der, men ettersom jeg sparer mer og mer blir jo andelen høyere, og det er jo et tapsprosjekt for meg. For et års tid siden spurte jeg Kron om hva jeg skulle gjøre, men de anbefalte å vente, for en løsning der man lett kunne kjøpe og selge enkeltfonds var rett rundt hjørnet. Nå er det ett år siden... Anonymkode: 0fe6d...872
Gjest Cartman Skrevet 16. januar #2 Skrevet 16. januar Jeg vet ikke hvilke fond du har og har dessverre lite kjennskap til Kron. Jeg har fond hos Nordnet og DNB. Jeg har solgt meg ut av flere fond. Får du ikke logget inn og solgt andelene dine? Personlig ville jeg vært litt forsiktig med å kjøpe fondsandeler i indeksfond akkurat nå. Hvorfor? 1. Hvis Trump skal føre en merkantilistisk politikk, så vet vi ikke konsekvensene av det. 2. Det amerikanske aksjemarkedet er overpris. Det kan du se på nøkkeltall som p/e og p/b. Globale og amerikanske indeksfond består i hovedsak av disse overprisede selskapene. 3. Hvis du likevel vil kjøpe indeksfond, så ville jeg valgt Nordnet Suomi indeks eller et av DNBs sparefond. Førstnevnte har en fin spredning innenfor flere sektorer med solide selskaper. Sistnevnte gir en veldig vred spredning innen aksjer, renter og obligasjoner.
AnonymBruker Skrevet 17. januar #3 Skrevet 17. januar Det høres ut som at du har havnet i en av pakkene deres, basert på svarene på spørsmålene de stiller om din risikovillighet, kompetanse etc. Det kan du unngå, du kan velge fond selv. Men det må du aktivt gå inn og velge. Men per nå (i alle fall var det slik siste gang jeg byttet fond, ikke så lenge siden), så kan du ikke ha kun ett fond på én konto. Du må ha minst to. Jeg lurer på om de skal slutte med dette, men sånn er det nå, i alle fall. Jeg løste dette med å ha to ulike globale indeksfond, f.eks KLP og Storebrand sine, 50% i hver. Du kan selvsagt ha en annen fordeling hvis du ønsker det, til og med 5%/95%. Men jo lavere prosentandelen til et fond er, jo høyere er minstesummen du kan sette inn. Det er ikke alltid jeg setter inn 2000kr i gangen akkurat, så jeg legger meg som regel på ca 50/50 for å få ned minstebeløpet til 300kr. De har også rebalanseringsfunksjon som man ikke blir kvitt, men det skal snart bli mulig å velge bort dette. Det har de også sagt ganske lenge, men… Gå inn på kontoen, velg at du vil gjøre endringer, kryss av for at du selv vil velge fond (det som kommer opp først er deres pakker, ikke velg dette), og velg deretter to ganske like fond hvis du ønsker å holde deg til én ting (én bransje, globale indeksfond eller lignende). Jeg liker Kron godt, men det er noen ulemper også. Det er nettopp disse tingene jeg har skrevet om nå. Men siden det gikk som det gikk med Sbanken (som hadde den beste fondsløsningen i mine øyne), er Kron et godt alternativ. Det har blitt min foretrukne fondsløsning nå (jeg har også litt i Nordnet). Anonymkode: 9f08e...506
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå