Gå til innhold

Spørsmål om forventning til lønn på intervju, hva svarer du?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dersom omtrentlig lønn ikke er oppgitt i stillingsbeskrivelsen svarer jeg alltid «hva er lønnsrammene for denne stillingen og hvor ville en med min kompetanse og erfaring havne?». Og så kan man diskutere videre utifra hva de svarer. 

Anonymkode: aa80e...58e

Takk!!

Skal på 3 intervjuer dek neste uken!!😬

Gruer meg! 17 år siden var på ett intervju 🙈🙈

Anonymkode: 4700b...944

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Neste gang skal jeg si noe sånn som at "jeg forventer iallefall å få uttelling for både erfaring og utdanning". 

Men nå har jeg bare gått nedover i lønn hver gang jeg bytter jobb, så jeg er sikkert ikke den beste til å spørre hvordan jeg har tenkt å gjøre det neste gang. 

Anonymkode: 8db5a...d68

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Problemet med å opplyse om egen lønn er at mange arbeidsgivere regner med at folk lyver om dette på intervju. Og dermed gir et tilbud ut fra denne forutsetningen.

Det ville jo ha vært ganske idiotisk å gjøre i og med at de aller fleste jo ikke vil bytte jobb uten å gå opp ganske vesentlig i lønn. Da vil man jo bare gå glipp av mange kandidater fordi man gir de et alt for lavt tilbud.

Anonymkode: 8ef65...6f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Neste gang skal jeg si noe sånn som at "jeg forventer iallefall å få uttelling for både erfaring og utdanning". 

Men nå har jeg bare gått nedover i lønn hver gang jeg bytter jobb, så jeg er sikkert ikke den beste til å spørre hvordan jeg har tenkt å gjøre det neste gang. 

Anonymkode: 8db5a...d68

Er dette i privat eller offentlig sektor?

Anonymkode: 11f83...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Summeer skrev (På 15.1.2025 den 12.03):

Jeg er leder og rekrutterer ganske mye. 

Spørsmålet er viktig; vi må vite at det er match på forventninger til lønn. Jeg har et budsjett og en lønnsramme jeg må holde meg innenfor, og forventer kandidaten langt over det så svarer jeg det på intervjuet. Ingen er tjent med å bruke masse tid dersom vi vet at vi ikke kommer til å bli enige. Da er det bedre at vi prater om det med en gang på intervjuet. Er det drømmekandidaten og det er noe over, så sier jeg ikke noe, ser hva jeg kan gjøre for å strekke meg, og så kan jeg  ringe og formidle om vi ikke kan strekke oss, og spørre om vi skal gå videre eller avslutte.

Det er ikke for å dytte folk ned i lønn vi gjør det sånn, jeg regner med at folk har sjekket litt "markedspris" når de søker jobb, og jeg vil ha så likt lønnsnivå på mine ansatte ihft erfaring og "nivå" som mulig, for at det skal være rettferdig lønn.

Hvis den lønnsrammen var så viktig hadde det stått i annonsen 😉 heldigvis må det det fra 2026

Anonymkode: 71d20...f06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville ærlig talt ikke giddet å søke på en stilling der lønnsramme ikke var opplyst om..

Så svaret mitt ville være basert på hva som er oppgitt. For eksempel: "Leste i utlysningen at dere tilbyr lønn i spennet 604900-679700, og med min utdanning og erfaring ser jeg for meg plassering i øvre sjikt her".

(Men er vel kanskje sånn at arbeidsgiver "alltid" prøver seg med å tilby det laveste innen lønnsrammen?)

Anonymkode: 2ccd9...806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis den lønnsrammen var så viktig hadde det stått i annonsen 😉 heldigvis må det det fra 2026

Anonymkode: 71d20...f06

Den gjør det. Se det andre innlegget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.1.2025 den 9.44):

Har ikke vært på jobbintervju på snart 30 år, men hvis jeg skulle på intervju, ville jeg vel sagt at jeg måtte hatt omtrent det samme som jeg har nå. Er bonde og inntekten varierer fra 500 000 til 1,4 mill i året, avhengig av hvordan vår-, sommer- og høstværet blir, så et sted i det området ville jeg vel si at lønnsforventningen skulle ligge....

Anonymkode: 7d66c...7ae

Men det spriker jo veldig da. Du kan ikke forvente så mye som feks butikkansatt eller rørlegger. Kommer jo an på hvilke jobber man søker. 

Jeg er sykepleier, men kan ikke kreve like høy lønn hvis jeg søker på en stilling som ikke er sykepleier.

Ts: sjekk gjennomsnittslønn og lønn etter annsienitet. Ville sagt jeg tjente mer, men ikke såpass at det virker rart (spesielt om du har lavere lønn nå og dette er en annen bransje/høyere stilling). Men alt fra 20-50 000.

Anonymkode: 3c326...5f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

3 millioner. Må ha til smør på skiva.

Anonymkode: 706c7...3b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Summeer skrev (På 15.1.2025 den 12.03):

Jeg er leder og rekrutterer ganske mye. 

Spørsmålet er viktig; vi må vite at det er match på forventninger til lønn. Jeg har et budsjett og en lønnsramme jeg må holde meg innenfor, og forventer kandidaten langt over det så svarer jeg det på intervjuet. Ingen er tjent med å bruke masse tid dersom vi vet at vi ikke kommer til å bli enige. Da er det bedre at vi prater om det med en gang på intervjuet. Er det drømmekandidaten og det er noe over, så sier jeg ikke noe, ser hva jeg kan gjøre for å strekke meg, og så kan jeg  ringe og formidle om vi ikke kan strekke oss, og spørre om vi skal gå videre eller avslutte.

Det er ikke for å dytte folk ned i lønn vi gjør det sånn, jeg regner med at folk har sjekket litt "markedspris" når de søker jobb, og jeg vil ha så likt lønnsnivå på mine ansatte ihft erfaring og "nivå" som mulig, for at det skal være rettferdig lønn.

AnonymBruker skrev (På 15.1.2025 den 12.17):

Problemet med å opplyse om egen lønn er at mange arbeidsgivere regner med at folk lyver om dette på intervju. Og dermed gir et tilbud ut fra denne forutsetningen.

Jeg ser ingen grunn til å opplyse om hva man har i nåværende stilling. 

Anonymkode: 11f83...b09

Jeg er 100% enig med summeer at det er Absolutt av relevans å ha en viss dialog rundt lønn hvis man mistenker at det kan foreligge årsak til store forskjeller i lønns forventning og reell lønn en stilling utbetaler. Jeg har selv vært i intervju hvor jeg var en sterk kandidat for stillingen men den som rekrutterte (leder) spurte litt forlegent om min lønns forventning, da sa svarte jeg. « hva ligger lignende stillinger på»? Og fikk ett lønsspenn som strekte seg over noen hundrede tusen men fortsatt var den «best betalte» vesentlig under mitt lønnsnivå. Da var det bare å si takk for seg og lykke til videre med rekrutteringen. Jeg tror min lønns forventning ble etterspurt fordi den som rekrutterte mistenkte at jeg muligens var bedre betalt i daværende stilling (som var riktig). Jeg på min side var ikke klar over at lønnsnivået på stillingen jeg hadde søkt på, var så mye lavere enn mitt eget. Det er den eneste gangen jeg har blitt spurt direkte om lønn i ett intervju. 

Anonymkode: 103c6...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...