Gå til innhold

Hvorfor er ikke Bjørnstjerne Bjørnson populær idag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Altså ikke like populær som i gamle dager; folk står ikke akkurat i kø for å kjøpe "Synnøve Solbakken".

Stort sett den eneste teksten hans som fortsatt er godt kjent, er "Ja, vi elsker".

Men ellers virker det som om han har gått i glemmeboken for folk flest, og det er lenge siden han prydet 50-kronesedlene.

6230799_82181.jpg

5146494_81141.jpg

Anonymkode: d2253...109

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Synes det er slitsomt å lese så gammeldags språk og lite relevant idag.  Selv bøker fra 1980-tallet føles noen ganger avlegs ut,  Jeg har lest bøker av alle gamle kjente forfattere, men det var noe jeg tvang meg til på vgs. Kun lest litt Hamsun etter det og det var kun på grunn av Kjærstad sine bøker.

Det har rett og slett kommet då mye nyere litteratur at det mye frister mer.  Det som er fordelen med utenlandsk litteratur er at det kan komme i ny oversettelse med modernisert sptåk, gamle norske klassikere beholder sin arkaiske stil. 

Anonymkode: 5d802...b00

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mest fordi nordmenn ikke er så opptatt av sin kultur lenger. De fleste vil ha rask, umiddelbar underholdning, ikke litteratur som betyr noe og har lange tradisjoner. Selv om stykker som "Over ævne" er like aktuelle nå som da de ble skrevet, er Bjørnsom lite markedsført, og vår tid er i det frie markeds vold.

Anonymkode: 6a8db...c88

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Synes det er slitsomt å lese så gammeldags språk og lite relevant idag.  Selv bøker fra 1980-tallet føles noen ganger avlegs ut,  Jeg har lest bøker av alle gamle kjente forfattere, men det var noe jeg tvang meg til på vgs. Kun lest litt Hamsun etter det og det var kun på grunn av Kjærstad sine bøker.

Det har rett og slett kommet då mye nyere litteratur at det mye frister mer.  Det som er fordelen med utenlandsk litteratur er at det kan komme i ny oversettelse med modernisert sptåk, gamle norske klassikere beholder sin arkaiske stil. 

Tror ikke det bare handler om språket; det er mange gamle forfattere og kunstnere som er blitt fornyet og tilpasset vår tid; for eksempel kommer det stadig nye oversettelsen av Bibelen til tross for at deler av teksten (Det gamle testamente) er godt over to tusen gammel.

Og det er vel få som ser på Shakespeare som en gammel olding fra 1500-tallet; også Ibsen, Kafka, Orwell, malere som da Vinci, van Gogh, Monet eller Munch og klassiske komponister er aktuelle den dag idag; dette har ikke sammenheng med tiden de levde i. Det samme gjelder litterære figurer som Sherlock Holmes eller Poirot, og betydningen deres i populærkulturen.

Men forholdet til Bjørnson har på sett og vis stoppet opp på 1800-tallet uten å komme seg lenger; Synnøve Solbakken er noe annet enn "Skrik".

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mest fordi nordmenn ikke er så opptatt av sin kultur lenger. De fleste vil ha rask, umiddelbar underholdning, ikke litteratur som betyr noe og har lange tradisjoner. Selv om stykker som "Over ævne" er like aktuelle nå som da de ble skrevet, er Bjørnsom lite markedsført, og vår tid er i det frie markeds vold.

Dette har du rett i, og som du skriver, kan grunnen være manglende markedsføring; den tradisjonelle Bjørnson er kanskje ikke spennende nok til å bli børstet støv av, i motsetning til Ibsen eller Munch, som har funnet sin plass i det 21. århundre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Synes det er slitsomt å lese så gammeldags språk 

Dette. Husker jeg haaaaaatet det på ungdomsskolen. Vi måtte lese masse av Ibsen også. Det var sååååååå pyton. Har ikke orket å lese en gammel, norsk forfatter siden det. 

Anonymkode: 1c76e...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å lese bøker, i særdeleshet litt ''tung'' litteratur krever kognitiv utholdenhet, er noe som stort sett er fraværende i dag. Den tid er nok over. 

Anonymkode: 6f1dd...e21

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Tror ikke det bare handler om språket; det er mange gamle forfattere og kunstnere som er blitt fornyet og tilpasset vår tid; for eksempel kommer det stadig nye oversettelsen av Bibelen til tross for at deler av teksten (Det gamle testamente) er godt over to tusen gammel.

Og det er vel få som ser på Shakespeare som en gammel olding fra 1500-tallet; også Ibsen, Kafka, Orwell, malere som da Vinci, van Gogh, Monet eller Munch og klassiske komponister er aktuelle den dag idag; dette har ikke sammenheng med tiden de levde i. Det samme gjelder litterære figurer som Sherlock Holmes eller Poirot, og betydningen deres i populærkulturen.

Men forholdet til Bjørnson har på sett og vis stoppet opp på 1800-tallet uten å komme seg lenger; Synnøve Solbakken er noe annet enn "Skrik".

Dette har du rett i, og som du skriver, kan grunnen være manglende markedsføring; den tradisjonelle Bjørnson er kanskje ikke spennende nok til å bli børstet støv av, i motsetning til Ibsen eller Munch, som har funnet sin plass i det 21. århundre.

"Over ævne II" er kanskje det mest intense teaterstykket som er skrevet om religiøs terror i Norden noensinne, og jeg synes det er pussig at det aldri blir bragt inn i den offentlige samtalen i våre dager. Men stykket sympatiserer jo delvis med terroristen da, så det passer jo kanskje ikke inn i fortellingen om det gode mot det onde som har vært rådende i vår kultur siden 2. verdenskrig.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...