AnonymBruker Skrevet 15. januar #1 Skrevet 15. januar kan være litt ute å kjøre her, men har bodd flere lange perioder i afrika (zambia og nigeria, sør afrika) og svigers vil jeg skal lage min favoritt rett derifra. så om noen har noe tips på å "fornorske" fufu og chakalaka til folk som, ikke vondt ment, har sine ferier på granca, hadde det vært supert! Anonymkode: 44f4e...ee7
AnonymBruker Skrevet 15. januar #2 Skrevet 15. januar Chakalaka burde vel gå greit med brød som tilbehør? Anonymkode: 39c3c...34f 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar #3 Skrevet 15. januar Hvorfor trenger du å fornorske den? Mine foreldre er typisk turister på tur som aldri beveger seg utenfor Europa, men liker allikevel å spise autentisk mat fra hele verden som den er ment til å være. Det er en gøy opplevelse. Og var sikkert en grunn til at de spurte om du kunne lage en rett derfra! Anonymkode: caaf9...46b 8 1 3
AnonymBruker Skrevet 15. januar #4 Skrevet 15. januar Bare kutt litt ned på eventuell chili, så går det nok bra. Har de bedt om afrikansk mat så må du jo ikke fornorske den. Anonymkode: 44ac6...0f4 4 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar #5 Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor trenger du å fornorske den? Mine foreldre er typisk turister på tur som aldri beveger seg utenfor Europa, men liker allikevel å spise autentisk mat fra hele verden som den er ment til å være. Det er en gøy opplevelse. Og var sikkert en grunn til at de spurte om du kunne lage en rett derfra! Anonymkode: caaf9...46b Ja helt forståelig å tenke sånt. forrige gang jeg laget noe etnisk mat, så spiste de 3 biter og sa «nei dette var åntli spennande» og satte på en grandis… orker ikke bruke timer på mat de ikke kommer til å spise. men har vært gift såpass lite at jeg tørr ikke si noe på det😂 Anonymkode: d8c75...533 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar #6 Skrevet 15. januar De ber deg om å lage favorittmaten din fra land de ikke har noe forhold til, til tross for at de tidligere helt tydelig ikke har likt den utenlandske maten du har laget tidligere? Da vil jeg virkelig si at de ønsker å prøve, så godt de kan. Det skal de ha. 😃 Mine tips til fornorsking av maten: i retter med chili (eller andre sterke ingredienser): bruk mildere varianter hvis mulig, og under halvparten av mengden du ellers ville brukt i krydrede retter: bruk halvparten av kryddermengdene du ellers ville brukt hvis maten kan varieres med ulike ingredienser: bruk kun ingredienser du kan finne i en vanlig norsk dagligvarebutikk Du vil ikke synes maten smaker noe særlig, men det er den beste muligheten for at de skal like den. Anonymkode: c9915...338 3
AnonymBruker Skrevet 15. januar #7 Skrevet 15. januar Er søtpotet en vanlig grønnsak der, så er jo den ganske mild og god?;) Anonymkode: 36dbc...f00 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar #8 Skrevet 15. januar Dette er jo retter med ingredienser og smakprofiler som også er vanlige i Norge. Med fufu kan du bruke vanlige poteter og maismel. Eventuelt søtpoteter. Det serveres jo med en rekke ulikt tilbehør, så de bør jo finne noe de liker. jeg synes efo riro er godt, det er jo ingenting der som er veldig uvanlig for norske ganer. I chacalaka er det bare å være litt lett på handen når det kommer til hvitløk, ingefær og chili. Karrismaken er jo også vanlig i norske hjem. Ville nok også laget en god gryte, her har jo det afrikanske kjøkkenet en lang rekke varianter å by på. Og tradisjonelt brød. Anonymkode: 9de5b...e6e
AnonymBruker Skrevet 15. januar #9 Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja helt forståelig å tenke sånt. forrige gang jeg laget noe etnisk mat, så spiste de 3 biter og sa «nei dette var åntli spennande» og satte på en grandis… orker ikke bruke timer på mat de ikke kommer til å spise. men har vært gift såpass lite at jeg tørr ikke si noe på det😂 Anonymkode: d8c75...533 Jeg er norsk, men lager en lang rekke mat som ikke alltid går rett hjem hos de eldre. Mannen min parerer bare barndommens "vi går ikke fra bordet før vi har spist opp". Eller "om du er sulten igjen etter en time er det brødskive som gjelder" Er så rart at generasjonen som oppdra oss til å spise det som ble servert, nå er mange ganger mer kresne enn oss. Anonymkode: 9de5b...e6e 7
Taffel Skrevet 15. januar #10 Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja helt forståelig å tenke sånt. forrige gang jeg laget noe etnisk mat, så spiste de 3 biter og sa «nei dette var åntli spennande» og satte på en grandis… orker ikke bruke timer på mat de ikke kommer til å spise. men har vært gift såpass lite at jeg tørr ikke si noe på det😂 Anonymkode: d8c75...533 Trodde først at dette var TS, og hadde dermed full forståelse, men ser nå at det ikke er det. Da blir svaret annerledes. Du er litt fordomsfull, TS, lag det som det skal lages, og vurder justeringer etterpå. Folk kan overraske. 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar #11 Skrevet 15. januar Jeg hadde laget etter oppskrift da de ber om å få smake. Også fufu. Bor du er sted hvor ingrediensene er vanskelig å få tak i, kan du servere med rundstykker, hvitløksbrød eller naan. Hvis de ikke liker sterk mat ville jeg begrenset chilli og sterke krydder. Anonymkode: 61b8a...a09
AnonymBruker Skrevet 15. januar #12 Skrevet 15. januar Taffel skrev (3 timer siden): Trodde først at dette var TS, og hadde dermed full forståelse, men ser nå at det ikke er det. Da blir svaret annerledes. Du er litt fordomsfull, TS, lag det som det skal lages, og vurder justeringer etterpå. Folk kan overraske. DET ER MEG!😀 du får bare ny anonymkode når du poster Anonymkode: d8c75...533
AnonymBruker Skrevet 15. januar #13 Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): DET ER MEG!😀 du får bare ny anonymkode når du poster Anonymkode: d8c75...533 eller… avogtil ihvertfall. tror det er dorskjell på telf og pcn (forskjellige enheter Anonymkode: d8c75...533
AnonymBruker Skrevet 15. januar #14 Skrevet 15. januar Svigerforeldrene spør om du kan tilberede din favorittrett fra Afrika, - da serverer du DIN favorittrett. Om du mener retten kan bli for sterkt krydret så går du litt ned på krydderet. Hvor vanskelig kan det være? Anonymkode: 1160e...182 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar #15 Skrevet 15. januar De synes sikkert det er spennende. Anonymkode: c0246...1f5
AnonymBruker Skrevet 15. januar #16 Skrevet 15. januar Jeg måtte google disse rettene, men syntes dette virket som noe du kunne servert mine forende hvertfall - som til daglig spiser mest husmannskost. Det eneste er evt sterkhetsgraden. Så veldig godt ut 😊 Anonymkode: 1701a...330
AnonymBruker Skrevet 15. januar #17 Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ja helt forståelig å tenke sånt. forrige gang jeg laget noe etnisk mat, så spiste de 3 biter og sa «nei dette var åntli spennande» og satte på en grandis… orker ikke bruke timer på mat de ikke kommer til å spise. men har vært gift såpass lite at jeg tørr ikke si noe på det😂 Anonymkode: d8c75...533 Hva serverte du den gangen? Anonymkode: 14256...b79
AnonymBruker Skrevet 15. januar #18 Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva serverte du den gangen? Anonymkode: 14256...b79 Ikke superspennende. Baobuns, honeyglazed svin og grønnsaker Anonymkode: d8c75...533
AnonymBruker Skrevet 15. januar #19 Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg måtte google disse rettene, men syntes dette virket som noe du kunne servert mine forende hvertfall - som til daglig spiser mest husmannskost. Det eneste er evt sterkhetsgraden. Så veldig godt ut 😊 Anonymkode: 1701a...330 Annbefales veldig! fufu kan lett lages med poteter (de selger ikke rett plant i norge må bestille inn) og det smaker nokså likt Anonymkode: d8c75...533
AnonymBruker Skrevet 15. januar #20 Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke superspennende. Baobuns, honeyglazed svin og grønnsaker Anonymkode: d8c75...533 Om de ikke likte det skjønner jeg at du sliter 😅 Anonymkode: 14256...b79 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå