AnonymBruker Skrevet 15. januar #1 Del Skrevet 15. januar Hva er vanlig prisnivå på dette? Må jeg regne med over to tusen for røntgen og kanskje bortimot det samme for avliving og så er det pluss konsultasjon? Hvis det blir konsultasjon -> røntgen - > avliving Er det vanlig å gå rett på avliving uten røntgen hvis det virker åpenbart at det er behov for operasjon for å kanskje redde katten, som ikke er så aktuelt å gjennomføre pga kattens litt høye alder og ikke så lovende helsetilstand (hjerteproblem i tillegg til skade som det kan være aktuelt å ta røntgen av)? Anonymkode: bbb42...d74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #2 Del Skrevet 15. januar Glemte prislisten som står på nettsiden: Anonymkode: bbb42...d74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #3 Del Skrevet 15. januar Hvis det er helt åpenbart at det vil bli avliving, så trenger nok ikke katta å få røntgen, men hvis det er den minste tvil, så kan det jo potensielt redde livet dens. Altså at de finner ut at katta ikke trenger operasjon. Dette må du nesten snakke med veterinæren om, og håpe at hen kan gi deg et svar på hvor sannsynlig utfallene er. Prismessig så vil nok den dyreste ruta fort bli godt over 5000,- Anonymkode: 09b3e...76d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 15. januar #4 Del Skrevet 15. januar Her så var vi ute med 2400 for rønken og avlivning av hund for kort tid siden. Ble tatt rønken for å avgjøre om kreft hadde spredd seg om det var noe å operere eller om avliving var best 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #5 Del Skrevet 15. januar Du kan velge å avlive katten om den er alvorlig syk, eller skadet. Du trenger ikke betale for masse behandling i forkant. Da min gamle venn begynte å bli dement og tydelig syk, ringte vi dyrlegen. Hun kom hjem til oss, og avlivet han hjemme på sofaen. Dyrlegen stilte ingen spørsmålstegn til vårt valg, da der var helt tydelig at katten var gammel og syk. Det ble en fin avslutning for min beste venn. Anonymkode: e3482...e57 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #6 Del Skrevet 15. januar Pris på røntgen kommer helt an på, er "vanlig" nok eller er det nødvendig med CT/MR? Isåfall er det snakk om flere titalls tusen. Anonymkode: a6297...56b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #7 Del Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du kan velge å avlive katten om den er alvorlig syk, eller skadet. Du trenger ikke betale for masse behandling i forkant. Da min gamle venn begynte å bli dement og tydelig syk, ringte vi dyrlegen. Hun kom hjem til oss, og avlivet han hjemme på sofaen. Dyrlegen stilte ingen spørsmålstegn til vårt valg, da der var helt tydelig at katten var gammel og syk. Det ble en fin avslutning for min beste venn. Anonymkode: e3482...e57 Jeg kan ikke se for meg at det er mulig å redde katten uten operasjon dessverre, og jeg vil tro at operasjon vil koste mange tusen. Det kan/vil jeg ikke betale, ikke når katten har nådd en alder der han fort kan dø naturlig eller må avlives i løpet av et par år uansett. Sånn sett var det lettere for deg og noe veterinæren var helt enig i at var det rette å gjøre. Jeg frykter at veterinæren ikke er så innstilt på å avlive min, kanskje er veldig innstilt på røntgen og så blir det bare avliving uansett etterpå. Anonymkode: bbb42...d74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #8 Del Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Pris på røntgen kommer helt an på, er "vanlig" nok eller er det nødvendig med CT/MR? Isåfall er det snakk om flere titalls tusen. Anonymkode: a6297...56b Bare helt vanlig vil jeg tro for å kunne påvise beinbrudd, og jeg vil tro at et stygt beinbrudd må opereres for at det skal bli bra. Anonymkode: bbb42...d74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #9 Del Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg kan ikke se for meg at det er mulig å redde katten uten operasjon dessverre, og jeg vil tro at operasjon vil koste mange tusen. Det kan/vil jeg ikke betale, ikke når katten har nådd en alder der han fort kan dø naturlig eller må avlives i løpet av et par år uansett. Sånn sett var det lettere for deg og noe veterinæren var helt enig i at var det rette å gjøre. Jeg frykter at veterinæren ikke er så innstilt på å avlive min, kanskje er veldig innstilt på røntgen og så blir det bare avliving uansett etterpå. Anonymkode: bbb42...d74 Hva er galt med katten? Hvor gammel er den? Anonymkode: fc515...4d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #10 Del Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg kan ikke se for meg at det er mulig å redde katten uten operasjon dessverre, og jeg vil tro at operasjon vil koste mange tusen. Det kan/vil jeg ikke betale, ikke når katten har nådd en alder der han fort kan dø naturlig eller må avlives i løpet av et par år uansett. Sånn sett var det lettere for deg og noe veterinæren var helt enig i at var det rette å gjøre. Jeg frykter at veterinæren ikke er så innstilt på å avlive min, kanskje er veldig innstilt på røntgen og så blir det bare avliving uansett etterpå. Anonymkode: bbb42...d74 Det er du som bestemmer dette. Katten din er gammel. La han få slippe. Vi ringte dyrlegen og ba om avlivning av en 17 år gammel katt. Det ble ikke stilt noe spørsmålstegn til det. Ville valgt en annen veterinær om jeg var deg. Anonymkode: e3482...e57 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #11 Del Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva er galt med katten? Hvor gammel er den? Anonymkode: fc515...4d7 Det er jeg som har den andre tråden med bilde av beinet til katten. Han er snart 14 år, har bilyd på hjertet og har hatt en poteskade i årevis. Pga poteskaden har han holdt opp det ene beinet iblant i lang tid, han vil at jeg skal løfte ham ned fra små høyder osv. Beinskaden er samme beinet, vet ikke om det har en sammenheng med poten. Nå halter han mer pga beinet. Veterinæren har ment at å operere poten ikke nødvendigvis har noe for seg, at det ikke nødvendigvis blir noe bedre og han har tilsynelatende klart seg fint med den skaden. Anonymkode: bbb42...d74 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 15. januar #12 Del Skrevet 15. januar Å la en katt gå er vondt. Jeg hadde 2 søstre. Den ene ble skadet. Jeg trodde kjørt over en bil. Dyrelegen sa, noen har sparket henne. Hun haltet på ett ben. Ifølgje dyrelegen, ben var ute av ledd. Et ben var også knust. Jeg måtte la katten gå. Vondt for meg, men det var det beste for katten. Hun var da 14 år. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #13 Del Skrevet 15. januar Vi betalte litt over 5000 kr for røntgen og konsultasjon. Deretter ble det rundt 5-600 kr i medisiner, så 500 kr * 3-4 ganger i oppfølgingstimer. Katten ble ikke frisk og til slutt betalte vi 1200 kr i avliving og felleskremasjon. I utgangspunktet trodde vi dette var noe som enkelt kunne fikses med antibiotika. I ettertid ser vi at vi burde gått rett på avliving, ikke bare pga kostnadene, men dette var en forholdsvis gammel katt som burde fått slippe de rundene med veterinær de siste par månedene. Den hadde hatt et langt og friskt katteliv. Det er du som bestemmer om katten din skal avlives uten nærmere undersøkelser, ikke veterinæren. Anonymkode: 4503e...832 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #14 Del Skrevet 15. januar Jeg har avlivet 2 katter for sent, den ene hadde nyresivkt(som ikke ble oppdaget) og den andre var dårlig til beins, spiste lite og fikk pustebesvær. Hver gang jeg ringte til veterinær så var symptomene jeg beskrev «normalt for en gammel katt». Den ene ble 13 og den andre 19, de burde blitt avlivet 1/2 - 1 år tidligere begge to da livskvaliteten var dårlig men det gikk så sakte og gradvis at vi ble blind for det. Hvis katten din har hjerteproblem og en skade i foten så synes jeg du må begynne å observere livskvalitet og tenke over når det er på tide. Du har ingen garanti for at narkose og røntgen gjør katten bedre. Min katt med nyresykdom var tilsynelatende frisk, så fikk hun narkose og skulle barbere tovet pels, 3 dager etter narkose var hun i så store smerter når nyrene ikke fungerte at hun måte avlives. Anonymkode: 0dd0e...2be 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #15 Del Skrevet 15. januar Han ble avlivet, aggressiv kreft som spiser opp skjelettet 😔 Anonymkode: bbb42...d74 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #16 Del Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Han ble avlivet, aggressiv kreft som spiser opp skjelettet 😔 Anonymkode: bbb42...d74 Så trist, kondolerer Men da var det i hvert fall ikke noen tvil, og du vet 100% sikkert at du tok den riktige avgjørelsen Anonymkode: a6297...56b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #17 Del Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg kan ikke se for meg at det er mulig å redde katten uten operasjon dessverre, og jeg vil tro at operasjon vil koste mange tusen. Det kan/vil jeg ikke betale, ikke når katten har nådd en alder der han fort kan dø naturlig eller må avlives i løpet av et par år uansett. Sånn sett var det lettere for deg og noe veterinæren var helt enig i at var det rette å gjøre. Jeg frykter at veterinæren ikke er så innstilt på å avlive min, kanskje er veldig innstilt på røntgen og så blir det bare avliving uansett etterpå. Anonymkode: bbb42...d74 Så en operasjon vil kunne redde katten, men dere er ikke villige til å bruke penger på det fordi den uansett kommer til å dø en naturlig død i løpet av et par år? Jeg håper virkelig ikke dere ta på dere ansvaret for et annet levende vesen etter dette. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er du som bestemmer dette. Katten din er gammel. La han få slippe. Vi ringte dyrlegen og ba om avlivning av en 17 år gammel katt. Det ble ikke stilt noe spørsmålstegn til det. Ville valgt en annen veterinær om jeg var deg. Anonymkode: e3482...e57 Men jeg regner vel med at den katten var syk at de ikke gjorde på grunn av alder. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er jeg som har den andre tråden med bilde av beinet til katten. Han er snart 14 år, har bilyd på hjertet og har hatt en poteskade i årevis. Pga poteskaden har han holdt opp det ene beinet iblant i lang tid, han vil at jeg skal løfte ham ned fra små høyder osv. Beinskaden er samme beinet, vet ikke om det har en sammenheng med poten. Nå halter han mer pga beinet. Veterinæren har ment at å operere poten ikke nødvendigvis har noe for seg, at det ikke nødvendigvis blir noe bedre og han har tilsynelatende klart seg fint med den skaden. Anonymkode: bbb42...d74 Katten er 14 år og kan fint ha mer enn et par år igjen før den dør en naturlig død. Anonymkode: c9a0a...b0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 15. januar #18 Del Skrevet 15. januar Andre søster levde i 2 år til. Måtte la henne gå, dette var pga nyresvikt . Å ha et dyr gjennom 16 år er som familie. Dette er hele barndommen til ungen min. Nå har jeg nye katter. Ingen kan erstatte de vi hadde. Den eldste er x sin katt. Jeg har hatt han i mitt liv siden han var 6 mnd. De 2 andre er mine. De er unge dyr. X sin katt følge jeg veldig med. Han er nå 15 år. Alle dyrene får årlig oppfølging. Siste sjekk, gamle katten er frisk og rask. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #19 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (19 timer siden): Han ble avlivet, aggressiv kreft som spiser opp skjelettet 😔 Anonymkode: bbb42...d74 Fryktelig leit å høre. Kondolerer 😥😥 Anonymkode: e4f42...e69 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 18. januar #20 Del Skrevet 18. januar Det er så leit å høre om katter som må avlives. Samtidig, dette er dyrevelferd og ansvar som dyreeier. Det betyr ikke at det er mindre vondt. Jeg vet at gamle pus lever et voksent liv. Nå ble det tatt blodprøver for et par år siden. Etter dette, veterinær sjekk 1 gang pr år, med oppfølging av vaksine. Veterinær sier han er frisk og, ok, kanskje ikke så rask 😸. Han er lat. Jeg tror nå gamle pus blir 20 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå