AnonymBruker Skrevet 14. januar #1 Skrevet 14. januar Hei:) skulle vasket hodeputa i vaskemaskinen. Aldri gjort dette før så litt usikker på hva som er best å gjøre. Skal følge vaskelappen, men har hørt at jeg bør legge inn et laken/håndkle eller lignende for å få motvekt til puta under vask? Noen som gjør det? Eller vasker dere kun hodeputa alene i maskinen? er dunpute. Anonymkode: 07458...7b5
AnonymBruker Skrevet 14. januar #2 Skrevet 14. januar Jeg vasker min alene i vaskemaskinen, men lar den få selskap av noen tennisballer når den skal i trommelen 😊 Anonymkode: b20d2...1b3 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar #3 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg vasker min alene i vaskemaskinen, men lar den få selskap av noen tennisballer når den skal i trommelen 😊 Anonymkode: b20d2...1b3 Takk for svar:) har du vasket én pute alene, og det har gått fint?😊 Redd for å ødelegge maskinen 😂 Ser det står normal vask 60 grader på dunputa. Vasker du på bomullsvask, og hva med sentrifuge?😊 Anonymkode: 07458...7b5
AnonymBruker Skrevet 14. januar #4 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hei:) skulle vasket hodeputa i vaskemaskinen. Aldri gjort dette før så litt usikker på hva som er best å gjøre. Skal følge vaskelappen, men har hørt at jeg bør legge inn et laken/håndkle eller lignende for å få motvekt til puta under vask? Noen som gjør det? Eller vasker dere kun hodeputa alene i maskinen? er dunpute. Anonymkode: 07458...7b5 Vasker du en hodepute i maskinen så er faren stor for at hele maskinen blir kaputt. Billigere å kjøpe ny hodepute enn å kjøpe ny vaskemaskin. Eller å gå på vaskeri. Der var og en stor undersøkelse av innhold i hodeputen for en del år tilbake. Å vaske hodeputer hadde lite for seg, faren for at der kom mer i putene etter vask enn som var der før vask, var sannsynlig. Da spesielt muggsopper fordi kan aldri vil klare å tørke en hodepute raskt og grundig nok. Så lykke til. Anonymkode: f7f29...8ed
AnonymBruker Skrevet 15. januar #5 Skrevet 15. januar Jeg vasker putene mine flere ganger i året. Det har aldri oppstått noen problemer. Vasker iht vaskelapp og bruker tørketrommel + tørkeballer. Anonymkode: e5e6b...d99 3
AnonymBruker Skrevet 15. januar #6 Skrevet 15. januar Jeg vasker hodeputer 3 - 4 ganger i året. En om gangen. Bruker 40 grader. Aldri hatt noe problem. Sommerdyner vasker jeg også. Vinterdynene er for store for min maskin. Pleier å base dem i ren snø en iskald dag, og la dem henge ute litt. Anonymkode: a4324...6d4
Gjest issoras Skrevet 15. januar #7 Skrevet 15. januar Jeg har ødelagt mange puter fordi de er så sykt vanskelige å vaske. Tørker aldri (selv med tørketrommel), fyllet klumper seg. Dun tror jeg faktisk er enklere å vaske, dunputene våre har tålt det fint, men de syntetiske (som jeg foretrekker) er et helsiken. 🤯
GodtNok Skrevet 15. januar #8 Skrevet 15. januar Jeg har fått problemer under sentrifugering, med at den ikke klarer å sentrifugere pga ensidig vekt. Det ordnet seg da jeg hadde et stort badehåndkle med, men jeg har lest at man bør vaske to puter sammen, så skal prøve det neste gang. Følger vaskeanvisningen, tørketromler med tennisballer, og da går tørkingen ganske fort. 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar #9 Skrevet 15. januar Aldri hatt problemer med å vaske hodeputer eller få de tørre 🤔 Henger de enten ut i solen, eller foran varmepumpa/vedovnen. Tørker fort. Nå har ikke jeg gedigene svære puter. Har normale med medium fyll. Høie puter, en er dun - ikke hatt problemer med det heller. Vasker alltid 2-4 samtidig da Hvordan skal du ødelegge maskinen ved vask av puter? Anonymkode: 12ecc...bb6
AnonymBruker Skrevet 15. januar #10 Skrevet 15. januar Vasker ikke, kjøper nye. Anonymkode: 89629...df0
AnonymBruker Skrevet 15. januar #11 Skrevet 15. januar issoras skrev (1 time siden): Jeg har ødelagt mange puter fordi de er så sykt vanskelige å vaske. Tørker aldri (selv med tørketrommel), fyllet klumper seg. Dun tror jeg faktisk er enklere å vaske, dunputene våre har tålt det fint, men de syntetiske (som jeg foretrekker) er et helsiken. 🤯 Dette☝️ Dunputene blir som nye etter vask og tørk, mens putene med syntetisk fyll blir helt ødelagte. Heldigvis er puter med syntetisk fyll generelt billigere enn dunputer, da. Anonymkode: 5127d...cbf
AnonymBruker Skrevet 15. januar #12 Skrevet 15. januar Tusen takk for alle svar og gode tips 😄 Det er dunpute jeg har kjøpt 😊 Anonymkode: 07458...7b5
monican94 Skrevet 15. januar #13 Skrevet 15. januar vasker de 2 ganger i året eller mer, 2 om gangen eller 1 dyne, 60 grader. Tørketrommel tar jeg først 2 også en om gangen for å få de fortere helt tørre. Blir som nye igjen. (dun/fjær) og aalsri opplevd ødelagte maskiner eller puter
Stor pike Skrevet 15. januar #14 Skrevet 15. januar Jeg vasket min og tenkte den skulle bli nice og fluffy. Not so much. Den ble helt rund og hard og måtte banke den skikkelig opp. Lå på sofaputer i flere netter. Neste gang jeg føler behovet får jeg heller kjøpe ny.
AprilLudgate Skrevet 15. januar #15 Skrevet 15. januar De jeg har nå fra Høie (downfeel) er for tunge for sentrifugering….., Kjøptr tykk pute, men vurderer velge to tynnere neste gang.
AprilLudgate Skrevet 15. januar #16 Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Dette☝️ Dunputene blir som nye etter vask og tørk, mens putene med syntetisk fyll blir helt ødelagte. Heldigvis er puter med syntetisk fyll generelt billigere enn dunputer, da. Anonymkode: 5127d...cbf Ikke Høies downfeel, de tørker veldig fint
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå