Gå til innhold

Mørk flekk i overmadrass på ny seng - selger avslo reklamasjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Kjøpte ny seng ifjor høst fra en kjent møbelkjede, for rundt 16 000,- på salg.  Fant senere ut at det var en feilproduksjon i overmadrassen (noe skitt som var sydd inni trekket og som hadde laget merke på madrasskummet, se bilder)

Mener at når sengen er helt ny så bør produktet være rent og fint? Sendte inn reklamasjon og fikk dette til svar: 

«Leverandør godkjenner ikke dette som en reklamasjon, er kun kosmestisk og har ingenting med kvalitet å gjøre

Kjenner jeg blir irritert - har jeg grunn til å fortsette å gå videre med dette, eller overreagerer jeg?😫

EC011ED6-B7AE-4496-9FA0-63448D98270F.jpeg

225A4639-6666-4A9C-B4DC-A0A02825208F.jpeg

Anonymkode: 00ff2...d23

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke godtatt det svaret.. hele madrassen kunne vært flekkete men de hadde fortsatt sagt nei fordi det er kosmetisk?😅 

det er jo åpenbart en produksjonsfeil som har lagd den flekken, og når en seng koster 16000 på salg så bør den være nærmest feilfri etter min mening.

Anonymkode: 57518...381

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hadde ikke godtatt det svaret.. hele madrassen kunne vært flekkete men de hadde fortsatt sagt nei fordi det er kosmetisk?😅 

det er jo åpenbart en produksjonsfeil som har lagd den flekken, og når en seng koster 16000 på salg så bør den være nærmest feilfri etter min mening.

Anonymkode: 57518...381

Takk for du tok deg tid til å svare🫶🏻

Jeg er helt enig, synes senga var dyr selv på salg, og forventet at alt skulle være i skjønneste orden🥺 

Hva ville du gjort som neste steg? Protestert mot butikken først, nevne Forbrukerrådet dersom vi ikke kommer til enighet? Har bare bedt om ny overmadrass, ikke hele senga..

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er det å kjenne på den store mørke flekken?

Umulig å se på bildet hva det er, men kan nesten minne om edderkopp eller lignende.

Jeg ville forsøkt å forstå hva det mørke er, da tror jeg du også står sterkere i klagen.

Om noe er på salg pga. feil (selv ev. skjønnhetsfeil) så skal dette opplyses til kjøper før kjøpet.

Anonymkode: c1ffe...694

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser man godt etter så avgir det mørke også farge til trekket i overmadrassen (der det er blitt gulere).

Anonymkode: c1ffe...694

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det irriterer meg at butikker prøver å forflytte avtalen over på kjøper og leverandør, og fraskrive seg selv ansvar fordi leverandøren sier nei. Jeg har ikke kjøpt en vare av leverandøren, jeg har kjøpt av butikken! At leverandøren er vanskelig er butikken sitt problem. Da får de velge seg mer medgjørlige leverandører.

Jeg hadde ikke gitt meg. Hadde gitt klar beskjed om at leverandøren er deres problem. Hadde glatt tatt dette videre. 

Anonymkode: 35f03...7a4

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Æsj det ser nesten ut som en død mus😳 jeg hadde ikke gitt meg på det der! Det er butikkens ansvar å fikse dette ikke leverandøren. Jeg ville tatt det videre til forbrukerrådet hvis butikken ikke gir seg. 

Anonymkode: 5121e...62f

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Du skriver du kjøpte den i fjor høst, og du reklamerte først nå?

Butikken vil med all sannsynlighet kunne avvise reklamasjonen med begrunnelse i at det er reklamert for sent. Dersom dette var der da du kjøpte senga skulle du reklamert på det tidligere. 

Anonymkode: c8e5e...264

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hei!

Kjøpte ny seng ifjor høst fra en kjent møbelkjede, for rundt 16 000,- på salg.  Fant senere ut at det var en feilproduksjon i overmadrassen (noe skitt som var sydd inni trekket og som hadde laget merke på madrasskummet, se bilder)

Mener at når sengen er helt ny så bør produktet være rent og fint? Sendte inn reklamasjon og fikk dette til svar: 

«Leverandør godkjenner ikke dette som en reklamasjon, er kun kosmestisk og har ingenting med kvalitet å gjøre

Kjenner jeg blir irritert - har jeg grunn til å fortsette å gå videre med dette, eller overreagerer jeg?😫

EC011ED6-B7AE-4496-9FA0-63448D98270F.jpeg

225A4639-6666-4A9C-B4DC-A0A02825208F.jpeg

Nei, du overreagerer ikke. Selvsagt skal en madrass være ren og fin. Ikke gi deg på dette! Opplevd det samme, og  fikk liknende svar som du fikk her, men endte til slutt opp med ny madrass. 

• Nyttig 1
Skrevet

Man har stort sett en reklamasjonsfrist på 3 måneder etter at en feil burde vært oppdaget. Når "I fjor høst" kjøpte du sengen? 

Og det ser jo bare ut som en mørk tråd som har kommet under overtrekket under produksjon. Føler man den, eller er det kun kosmetisk? 

AnonymBruker
Skrevet

Er jo bare en tråd. Du kunne bare ha tatt den bort

Anonymkode: 61e47...bd3

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du skriver du kjøpte den i fjor høst, og du reklamerte først nå?

Butikken vil med all sannsynlighet kunne avvise reklamasjonen med begrunnelse i at det er reklamert for sent. Dersom dette var der da du kjøpte senga skulle du reklamert på det tidligere. 

Anonymkode: c8e5e...264

TS oppdaget da ikke dette før senere. Man har langt lenger reklamasjonsrett enn 1 år på senger. 

Anonymkode: 9a08d...ee3

AnonymBruker
Skrevet

Det er umulig å se på bildet hva det er. Hvis det har vært noe levende, så hadde jeg aldri gitt meg! Men hvis det bare er en tråd, som noen nevnte, så er det ikke verdt en lang reklamasjonssak. Noen ganger er det bedre å få fred, enn å få rett.

Anonymkode: 4dc6a...e4f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei alle! Takker for dere tar dere tid til å svare🙏🏻

For å oppklare så fikk vi senga september 2024, og jeg oppdaget feilen tidlig november 2024 (da sendte jeg også reklamasjonen inn, og fikk ikke svar før nå, over 2 mnd senere!). Jeg oppdaget feilen fordi jeg skulle vaske trekket på overmadrassen. Det er ikke rimelig å anta at jeg burde ha oppdaget det tidligere enn 2 måneder etter kjøp, da vi har brukt masrassbeskytter og heller vasket den. En skal ikke måtte ta av overmadrasstrekket for vask så veldig ofte i løpet av et år..

Skiten som var sydd inni trekket var ikke bare EN tråd, men en ekkel støvklump og tråder fra fabrikasjon. Det støvet av den når jeg plukket den fra hverandre, og den har laget merke i skummet, så jeg føler dessverre det var litt uhygienisk😖

TS

8B379F81-33C8-406D-82B3-C1C789ADCA7B.jpeg

AnonymBruker
Skrevet

Når selgeren ikke vil godta reklamasjon i slike saker så kan det lønne seg å ta kontakt direkte med produsenten, er egentlig bare å sende de en mail å forklare situasjonen og spørre om dette virkelig er den type kvalitet man kan forvente av de.

Er du heldig så kan det hende at de tar tak i problemet på en eller en annen måte.

Anonymkode: 44801...a2e

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når selgeren ikke vil godta reklamasjon i slike saker så kan det lønne seg å ta kontakt direkte med produsenten, er egentlig bare å sende de en mail å forklare situasjonen og spørre om dette virkelig er den type kvalitet man kan forvente av de.

Er du heldig så kan det hende at de tar tak i problemet på en eller en annen måte.

Anonymkode: 44801...a2e

Enig i dette. Så kan man evnt klatre høyere i hierarkiet i møbelkjeden, og snakke med folk høyere opp i ledelsen. Det har jeg gjort i andre type saker, og da har det mirakuløst løst seg. 

Ikke gi deg, TS. Hadde aldri godtatt dette selv. 

Anonymkode: 9a08d...ee3

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her, takk for svar dere!

Det som er merkelig er at sengen er fra møbelkjedens egen kolleksjon.. Så det er ikke en ekstern leverandør 

AnonymBruker
Skrevet

Så du klippet ut støvklumpen og nå er det kun en liten flekk igjen, og du vil ha en ny madrass pga den flekken? 

Anonymkode: f2fbe...e34

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Så du klippet ut støvklumpen og nå er det kun en liten flekk igjen, og du vil ha en ny madrass pga den flekken? 

Anonymkode: f2fbe...e34

JA det vil jeg.. Jeg forventer at en helt nykjøpt seng skal være ren og hygienisk..

Hvorfor har støvklumpen laget et svart merke på skummet i madrassen, hva vet vi om det har vært fuktig støv fra fabrikasjon og at det svarte er da soppdannelse? Synes det er ekkelt å ikke vite hva det er, og med astma selv og mann som har allergi så trenger vi ikke å gamble på at det går fint.. Vi har tross alt betalt 16 000 for sengen🤯 Det var en kampanje for møbelkjeden i hele Norge, og de måtte bestille den inn til oss, så det var ikke en utstillingsmodell eller noe heller..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det under trekket så hadde jeg gitt blaffen😆 du har jo fjernet tråden og støvet nå.

Anonymkode: ac83a...db5

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...