AnonymBruker Skrevet 14. januar #1 Del Skrevet 14. januar Jeg har oppfølging hos spesialist i slutten av januar. Det står i brevet jeg fikk fra sykehuset at jeg må ta blodprøver i god tid før timen. Timen skal tas over telefon, så skal ikke møte fysisk på sykehuset. Hva ville dere definert dette som og når ville dere tatt blodprøver? Timen er på en onsdag og jeg tenkte å dra innom labben på sykehus og ta blodprøvene onsdagen før. Er dette i god nok tid? Skal ta ganske mange ulike blodprøver, men de fleste tror jeg går raskt å analysere. Eneste blodprøven jeg skal ta som kanskje krever litt lenger analysetid er antistoffer mot den biologiske medisinen jeg går på - adalimumab. Skal sjekke: Full blodtelling, hb, ery-MCV, ery-MCH, Kreatinin, CRP, ALAT, ALP, Amylase, S-jern, S-TIBC, S-tranferritingmetning, S-ferritin, B12, folat, D-vitamin, adalimumab. Jeg lurer også om jeg må møte opp fastende til S-jern, eller betyr fastende i den sammenheng bare at man ikke skal ta jerntilskudd før prøven? Anonymkode: b5f45...432 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 14. januar #2 Del Skrevet 14. januar Hadde tatt minst 14 dager før. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #3 Del Skrevet 14. januar Jeg hadde tatt det så fort som mulig. Anonymkode: a7f4f...a54 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille39 Skrevet 14. januar #4 Del Skrevet 14. januar Jeg tar jevnlig BP, og en uke før holder slik at prøvene er noenlunde " ferske ". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #5 Del Skrevet 14. januar jegerrinne skrev (2 minutter siden): Hadde tatt minst 14 dager før. Jøss, da må jeg ta de i morgen isåfall. Hvorfor tenker du det, fordi det kan ta noen dager før de får begynt på analysene? Trodde nesten det ble for tidlig med en uke før Anonymkode: b5f45...432 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 14. januar #6 Del Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jøss, da må jeg ta de i morgen isåfall. Hvorfor tenker du det, fordi det kan ta noen dager før de får begynt på analysene? Trodde nesten det ble for tidlig med en uke før Anonymkode: b5f45...432 Vet enkelte prøver kan fort gå over 1 uke etter min erfaring. Så bare i dag tok sønnen en blodprøver og fikk da beskjed at noen av de ville han ikke få svar på før om ca 8 til 9 dager 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sovela Skrevet 14. januar #7 Del Skrevet 14. januar Tar blodprøver 1 uke før jeg skal til sykehuskontroller. Men ser de gjerne er ferdig på 2-4 dager. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #8 Del Skrevet 14. januar Jeg ville ringt lab'en på sykehuset i morgen tidlig, om det er der du skal ta prøvene, de vet hvor lang tid analysene tar. Hvis ikke hadde jeg også tatt de 14 dager før. Vet ikke hvor mange ganger jeg har tatt blodprøver på tidspunkt jeg fikk beskjed var "mer enn tidsnok" - og når jeg så har kommet til spesialist så har de ikke fått svar på alle prøvene enda. Ta prøvene i morgen, så er du sikrere! Anonymkode: 33e0c...d5b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #9 Del Skrevet 14. januar Spørs jo hvilke prøver som tas? Anonymkode: aa1c4...026 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #10 Del Skrevet 14. januar Jeg tar blodprøver samme dag som legetime på sykehuset, minst 1.5 timer før. Alternativet er dagen før. Da er prøvene ferdig analysert. Noen prøver må tas tidlig på dagen for å bli ferdig. Hva som er i god tid for dine prøver kan være et par dager. Hvis du lurer, ring og spør. Anonymkode: d1b49...5e1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #11 Del Skrevet 14. januar TS her, leser litt på blodprøven som sjekker antistoffer mot den biologiske medisinen. Ser på Rikshospitalet så ser det ut som de analyserer prøven bare en gang i uken, avhengig av hvor mange prøver de får. Nå ble jeg brått usikker om de faktisk analyserer den selv på sykehuset her, siden det er et lite sykehus. Da tror jeg en uke før er i knappeste laget. Da tenker jeg at senest bør stikke innom på mandag, men kanskje jeg allerede bør ta det nå på torsdag pga. denne prøven i tilfelle den må sendes til Rikshospitalet. Timen er 29.januar og det er viktig at prøven er klar for å vurdere dosering videre. Anonymkode: b5f45...432 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #12 Del Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ville ringt lab'en på sykehuset i morgen tidlig, om det er der du skal ta prøvene, de vet hvor lang tid analysene tar. Hvis ikke hadde jeg også tatt de 14 dager før. Vet ikke hvor mange ganger jeg har tatt blodprøver på tidspunkt jeg fikk beskjed var "mer enn tidsnok" - og når jeg så har kommet til spesialist så har de ikke fått svar på alle prøvene enda. Ta prøvene i morgen, så er du sikrere! Anonymkode: 33e0c...d5b Det var et godt forslag. Kanskje jeg skal gjøre det, eller så stikker jeg innom nåkommende torsdag. Anonymkode: b5f45...432 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #13 Del Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Spørs jo hvilke prøver som tas? Anonymkode: aa1c4...026 Som jeg skrev i HI: Skal sjekke: Full blodtelling, hb, ery-MCV, ery-MCH, Kreatinin, CRP, ALAT, ALP, Amylase, S-jern, S-TIBC, S-tranferritingmetning, S-ferritin, B12, folat, D-vitamin, adalimumab. Anonymkode: b5f45...432 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
maggan Skrevet 14. januar #14 Del Skrevet 14. januar Nå har jeg vært til sjekk på Ahus, men der spesifiserte de at prøvene måtte tas mellom 14-7 dager før. Altså er det over 14 dager er de for gamle, men under 7 dager risikerer man å ikke rekke å få svaret. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #15 Del Skrevet 14. januar Sitat Pasientforberedelse Prøve til adalimumab kan i utgangspunktet tas uavhengig av injeksjonstidspunkt, men muligheten for å oppdage nøytraliserende antistoffer (ADAb) mot adalimumab er størst om prøven tas kort tid før neste injeksjon. Ingen pasientforberedelser. Forventet svartid Adalimumab Svartid avhenger i hovedsak av antall tilsendte prøver. Analyseres ca en gang i uken. Antistoff mot adalimumab Inntil 3 uker etter analyse av adalimumab. TS her. Jeg tar nok prøvene enten i morgen eller på torsdag, Ser nå at det er best å ta den prøven rett før neste injeksjon som jeg skal ta på torsdag. Ellers kommer jeg til å ta den mellom to injeksjoner, og prøvesvaret er kanskje ikke klart før timen min, noe som er litt dumt. Better safe then sorry. Jeg har et vagt minne også om at sykepleieren oppfordret meg å ta prøvene tidlig pga. et eller annet, men klarer ikke helt å huske hvor lenge før hun sa jeg burde ta det. Anonymkode: b5f45...432 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #16 Del Skrevet 14. januar maggan skrev (2 minutter siden): Nå har jeg vært til sjekk på Ahus, men der spesifiserte de at prøvene måtte tas mellom 14-7 dager før. Altså er det over 14 dager er de for gamle, men under 7 dager risikerer man å ikke rekke å få svaret. Takk, da passer det bra med at jeg tar de på torsdag, det blir 13 dager før timen. Godt tips, jeg er også redd for at prøvene skal bli "for gamle". Anonymkode: b5f45...432 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #17 Del Skrevet 14. januar Noen som kan svare på om S-jern må tas fastende, altså - på tom mage? Anonymkode: b5f45...432 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #18 Del Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg har oppfølging hos spesialist i slutten av januar. Det står i brevet jeg fikk fra sykehuset at jeg må ta blodprøver i god tid før timen. Timen skal tas over telefon, så skal ikke møte fysisk på sykehuset. Hva ville dere definert dette som og når ville dere tatt blodprøver? Timen er på en onsdag og jeg tenkte å dra innom labben på sykehus og ta blodprøvene onsdagen før. Er dette i god nok tid? Skal ta ganske mange ulike blodprøver, men de fleste tror jeg går raskt å analysere. Eneste blodprøven jeg skal ta som kanskje krever litt lenger analysetid er antistoffer mot den biologiske medisinen jeg går på - adalimumab. Skal sjekke: Full blodtelling, hb, ery-MCV, ery-MCH, Kreatinin, CRP, ALAT, ALP, Amylase, S-jern, S-TIBC, S-tranferritingmetning, S-ferritin, B12, folat, D-vitamin, adalimumab. Jeg lurer også om jeg må møte opp fastende til S-jern, eller betyr fastende i den sammenheng bare at man ikke skal ta jerntilskudd før prøven? Anonymkode: b5f45...432 Hva står om fastende for S Jern, i brevet? Ved blodprøver på jern/feritin m.m. så er det vanlig å ikke ta jerntilskudd noen dager i forveien. Onsdag en uke før bør være tilstrekkelig, særlig dersom blodprøver og konsultasjonen er på samme sykehus. Anonymkode: 38015...416 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #19 Del Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva står om fastende for S Jern, i brevet? Ved blodprøver på jern/feritin m.m. så er det vanlig å ikke ta jerntilskudd noen dager i forveien. Onsdag en uke før bør være tilstrekkelig, særlig dersom blodprøver og konsultasjonen er på samme sykehus. Anonymkode: 38015...416 Jeg går ikke på jerntilskudd nå, så det er ikke noe problem. Det står: Klinisk opplysning: *S-jern, Fastende: null Skjønner ikke så mye av det. Betyr det at nullen bak fastende betyr at jeg ikke skal faste? Anonymkode: b5f45...432 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #20 Del Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Noen som kan svare på om S-jern må tas fastende, altså - på tom mage? Anonymkode: b5f45...432 Pasienten må ikke ha inntatt jernpreparater minst et døgn før prøvetaking. Pga stor døgnvariasjon bør prøven tas om morgenen, men det er ikke nødvendig med faste. Krav om 2 døgns jernfaste dersom det dreier seg om parenteral behandling (injeksjonsbehandling). Anonymkode: 399e4...adf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå