Gå til innhold

Jobben har trekt skatt fra den forrige satsen......hva gjør man

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, jeg har bommet helt skatten i fjor, tjente over 1 mill men betalte bare 200.000 i skatt - ja jeg vet jeg skal få tidenes smell... men jobben har trukket meg etter gamle skattesatsen på 15%. for lønnen jeg fikk utbetalt i år. hva gjør man? det står på skattekortet at min lønn skal trekkes 42%. må jeg gi de beskjed?

Anonymkode: 4b42a...371

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hei, jeg har bommet helt skatten i fjor, tjente over 1 mill men betalte bare 200.000 i skatt - ja jeg vet jeg skal få tidenes smell... men jobben har trukket meg etter gamle skattesatsen på 15%. for lønnen jeg fikk utbetalt i år. hva gjør man? det står på skattekortet at min lønn skal trekkes 42%. må jeg gi de beskjed?

Gå inn og endre skattekortet til litt mer enn du skal betale. Eller bedre, spar pengene selv til neste smell.

Anonymkode: e3180...476

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Gå inn og endre skattekortet til litt mer enn du skal betale. Eller bedre, spar pengene selv til neste smell.

Anonymkode: e3180...476

vet du om det er en side jeg kan finne hvor mye jeg må betale i skatt? tjente 1 100 000 og skatet serisøt bare 230 000. må sikkert betale 300 000 kr i skatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
BobbySocks skrev (5 minutter siden):

Ja, det ville jeg gjort.

gjør det med engang jeg får lønnsslipp i morgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

vet du om det er en side jeg kan finne hvor mye jeg må betale i skatt? tjente 1 100 000 og skatet serisøt bare 230 000. må sikkert betale 300 000 kr i skatt

Skattetaten.no. «Mitt skattekort» der inne, logg inn og sjekk tallene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og problemet er? Jeg tjener noe mer enn deg og trakk bare 50 000 i fjor. Har du ikke det du fikk ekstra utbetalt stående på konto eller investert så du kan  ta det ut til restskatten?

Anonymkode: 5b880...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og problemet er? Jeg tjener noe mer enn deg og trakk bare 50 000 i fjor. Har du ikke det du fikk ekstra utbetalt stående på konto eller investert så du kan  ta det ut til restskatten?

Jeg har penger til å betale skatt. Det er ingen problem, men kjedelig uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Endret av BobbySocks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gå inn hver januar og gjerne en gang i kvartalet og sjekke skatten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
BobbySocks skrev (12 minutter siden):

Ja, det ville jeg gjort.

Dumt spm, men dette er lønn fra desember som utbetales nå i januar - i desember var skattekortet satt til 15% - tror dere at det har noe med det å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt spm, men dette er lønn fra desember som utbetales nå i januar - i desember var skattekortet satt til 15% - tror dere at det har noe med det å gjøre?

Sannsynligvis. Dog ville jeg forsikret meg at skattekortet er rett og at bedriften du jobber for har hentet det nye. Det ser du og inne på skatteetaten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva gjør man spør du?

Man setter til side penger på en sparekonto med OK rente, til du får skatteoppgjøret.

Hvis du vil gjøre mer utover det, så sjekker og ev. oppdaterer du skattekort på skatteetaten, og i verste fall sender en henvendelse til lønningsavdelingen hvor du eksplisitt ber om at de henter ut ditt nye/endrede skattekort.

Anonymkode: 553c3...d1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
BobbySocks skrev (1 minutt siden):

Sannsynligvis. Dog ville jeg forsikret meg at skattekortet er rett og at bedriften du jobber for har hentet det nye. Det ser du og inne på skatteetaten. 

Det står at de var å hentet nytt skattekort  i dag og lønn ble utbetalt i dag, men fikk tilbake så mye at det kan ikke ha vært nye skattesatsen, med mindre de har gitt meg julebonus som jeg ikke vet om haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står at de var å hentet nytt skattekort  i dag og lønn ble utbetalt i dag, men fikk tilbake så mye at det kan ikke ha vært nye skattesatsen, med mindre de har gitt meg julebonus som jeg ikke vet om haha

Sjekk lønnsslippen i morgen og så ringer du om det er feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har penger til å betale skatt. Det er ingen problem, men kjedelig uansett.

Hvorfor mener du det er kjedelig? Lavt skattetrekk er jo det som er lønnsomt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det så stort problem egentlig? Det som er viktig er jo hva du betaler i skatt totalt i året. Du setter bare av penger til baksmellen så ordner det seg på sikt. Sjekk med lønningskontoret slik at de trekker riktig til neste lønning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blue Sky skrev (Akkurat nå):

Er det så stort problem egentlig? Det som er viktig er jo hva du betaler i skatt totalt i året. Du setter bare av penger til baksmellen så ordner det seg på sikt. Sjekk med lønningskontoret slik at de trekker riktig til neste lønning. 

Problemet er jo at de fleste ikke setter av. Nå har TS pengene, men veldig mange får jo uplanlagt smell.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

https://skattekalkulator.formueinntekt.skatt.skatteetaten.no/skattekalkulator/2024

Max : 365 277 kr skatt på 1,1mill uten å legge inn noen form for fradrag.

Så blir sikkert noe alla 150k ved mindre du har mye formue (formueskatt).

Anonymkode: ef766...70c

Si ikke det, jeg har samme inntekt, gjeld og div, betalte 330000 i skatt. 

Anonymkode: 97980...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...