Gå til innhold

Wegovy vs Monjaro

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har noen byttet? Går på wegovy men den funker ikke lenger. Ønsker å bytte til Monjaro. Men er usikker. Og hvor dyrerer blir det? Wegovy er 3000kr mnd for full dose. 

Anonymkode: 725cd...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Minste dosen på Mounjaro er på 3450. De høyeste dosene er på rundt 5000.

Anonymkode: 62fc5...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på TS. Noen som har erfaringer med bruk av begge og kan si noe om forskjellene? 

Anonymkode: 2c7df...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk ned 30 kg helt selv i 2019. Har brukt fem år på å desperat klare å holde de 30 kg av. Vet nemlig hva som kan skje, da jeg klarte å gå ned 40 kg på egen hånd for tjue år siden (alt kom tilbake) og 35 kg for ti år siden (alt kom tilbake). 

Vi som er tjukke er ikke dumme. Ikke mangler vi viljestyrke heller. I tillegg til de 105 kg jeg skriver om her som jeg har gått ned selv, har jeg også gått ned 2 kg, 5 kg, 10 kg etc et utall ganger. Jeg vil tro jeg har slanket meg minst 200 kg til sammen.

Vi tjukke vet alt om hva vi bør spise og ikke spise, vi kjenner til makroer, hvilke typer karbohydrater som er best, umettet vs mettet fett, spisevindu, autofagi, you name it. Det hjelper så jævlig lite når kroppen hele tiden lengter etter å komme seg tilbake til sin høyeste vekt, og den skrur opp sultfølelsen slik at du nesten er klar til å spise dine egne fingre i desperasjon. 

Slutt å rakke ned på folk! Jeg har altså brukt de siste fem årene på å klare å unngå å gå opp igjen de 30 kg jeg gikk ned i 2019 (det året jeg nesten gråt av at jeg var sulten). Jeg har fremdeles 30-40 kg til som må av, men det har virket umulig, når jeg har brukt fem år på å klare å være stabil.

Derfor startet jeg på Mounjaro i november, i samråd med lege. Jeg har gått ned 9 kg på to måneder og gråter nesten av glede. Jeg kom meg gjennom desember med kaloriunderskudd hver dag, inkludert på julaften. Jeg er så uendelig takknemlig for å ha funnet et legemiddel som kan hjelpe meg på veien mot bedre helse. 

Anonymkode: 05c9f...d4e

Fjernet sitat av slettet innhold og svar til dette. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 7
  • Hjerte 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av delene virker på meg dessverre. Har gått på M i to måneder nå, null effekt.

Anonymkode: 1f982...d70

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner hva du mener, og det virker jo riktig. Men man leser jo om de som raser ned i vekt.. Da gir det mening å betale 3k i mnd for det, men for bare noen hundre gram i mnd så føles 3k litt mye ut xD Også når jeg må telle kalorier sånn som jeg gjør nå. De man leser om spiser det de vil og raser ned. Er bare kjipt å føle seg så feilet på dette området også.

Fjernet sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ravnen_238 skrev (5 minutter siden):

Jeg skjønner hva du mener, og det virker jo riktig. Men man leser jo om de som raser ned i vekt.. Da gir det mening å betale 3k i mnd for det, men for bare noen hundre gram i mnd så føles 3k litt mye ut xD Også når jeg må telle kalorier sånn som jeg gjør nå. De man leser om spiser det de vil og raser ned. Er bare kjipt å føle seg så feilet på dette området også.

De spiser det de vil, ja. Men det er nok fordi de ikke vil spise så mye. Man går ikke ned i vekt av medisinen i seg selv, men fordi den gjør at man ikke vil eller klarer spise nok. På Wegovy spiser jeg det jeg vil. Det er knappe 1300kcal daglig, for jeg blir dritkvalm hvis jeg spiser mer. 

Anonymkode: e473f...5bb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Max vekten min var på 130kg. Så gikk jeg ned til 103kg på egenhånd, men så stagnerte det. Ble mye jojo opp og ned.. Så hørte jeg om Wegovy (ja jeg har ikke fulgt god nok med xD Visste ikke at det var en mulighet) og jeg fikk resept av legen. Jeg var nede på 88,9kg, men så har jeg gått opp til 91kg igjen nå ser jeg. Er så frustrerende! I følge den norske fedmeskalaen så skal jeg helst ned til 70kg for å være "normalvektig". Så det er jo en del igjen å ta av.

Fjernet sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ravnen_238 skrev (13 minutter siden):

Max vekten min var på 130kg. Så gikk jeg ned til 103kg på egenhånd, men så stagnerte det. Ble mye jojo opp og ned.. Så hørte jeg om Wegovy (ja jeg har ikke fulgt god nok med xD Visste ikke at det var en mulighet) og jeg fikk resept av legen. Jeg var nede på 88,9kg, men så har jeg gått opp til 91kg igjen nå ser jeg. Er så frustrerende! I følge den norske fedmeskalaen så skal jeg helst ned til 70kg for å være "normalvektig". Så det er jo en del igjen å ta av. Xxx

Hvis du er 178 høy trenger du bare å gå ned  til 79 kg for å få normal bmi. Dessuten har du allerede gått ned veldig mye i vekt, da er det ikke rart det stopper opp litt. 
Nå har du en bmi på 28.7, det er ikke så ille og du har bare 10 kg ca før du er normalvektig. 

Anonymkode: c4938...08e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvis du er 178 høy trenger du bare å gå ned  til 79 kg for å få normal bmi. Dessuten har du allerede gått ned veldig mye i vekt, da er det ikke rart det stopper opp litt. 
Nå har du en bmi på 28.7, det er ikke så ille og du har bare 10 kg ca før du er normalvektig. 

Joda, men man skal jo ikke ligge i den "øvrige" grensen for "normalvektige" heller da. Så målet er minimum 75kg. Det jeg har ført opp som målet. Mest spent på kulemagen min, for den minker så sakte. Jeg ser jo at den har gått ned siden jeg nå passer klær som er L (selv om man ser kulemagen mer i de klærne enn de som er XL😅). Den er fortsatt alt for stor, så jeg har mye vekt å gå ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ravnen_238 skrev (2 minutter siden):

Joda, men man skal jo ikke ligge i den "øvrige" grensen for "normalvektige" heller da. Så målet er minimum 75kg. Det jeg har ført opp som målet. Mest spent på kulemagen min, for den minker så sakte. Jeg ser jo at den har gått ned siden jeg nå passer klær som er L (selv om man ser kulemagen mer i de klærne enn de som er XL😅). Den er fortsatt alt for stor, så jeg har mye vekt å gå ned.

Man kan fint ligge i den øvrige delen av normalvekt. Det er ikke realistisk for alle å komme på den nedre delen eller midterste delen av normalvekt.

Helsemessig lever man lengst hvis man ligger i øvre del av normalvekt faktisk.

Du har jo allerede kommet kjempelangt og bør være stolt av deg selv. Og selv om du bytter til mounjaro kommer du ikke til å gå ned 3-5 kg i uka, nettopp fordi du er ganske nærme målet og du har allerede gått ned mye! Det at du går ned 0.7 kg i uka er jo allerede fantastisk. 

Tror du må tenke mer realistisk og moderere målene dine litt. Fortsetter du slik du har gjort kommer du til å nå normalvekt. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for diskusjon rundt dosering av medisiner. 

Vi minner om følgende regelpresisering: 

* Det er ikke tillatt å diskutere dosering av medisiner, kosttilskudd og lignende. Diskusjon rundt dosering av medisiner og kosttilskudd, og "medisintips" slettes. Kvinneguiden har ikke nødvendig kompetanse til å luke ut potensielt farlige råd og tips, og vi vil derfor ha en nulltoleranse på dette. Erfaringer knyttet til medisinbruk, som ikke går på diskusjon av dosering og "tipsing" kan ved noen tilfeller bli stående, dette blir vurdert av moderatorene fra gang til gang. Er man usikker på noe i forhold til legemidler/dosering kan man konferere med Felleskatalogen, eller aller best; ta kontakt med apotek eller lege.

Mvh Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...