AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:21 #1 Del Skrevet tirsdag kl 20:21 Hei! Jeg er en kvinne på 34 med schizoaffektiv lidelse. Dette har jeg slitt med helt siden tidlig tenårene og jeg har vært tungt medisinert i noen år. Nå har kroppen begynt å slite etter mange år med høye doser zyprexa og seroquel. På grunn av bekymringsfulle leververdier må jeg slutte på disse medisinene, iallfall for en periode. Nå er jeg i enden av nedtrappingen og tar ikke disse medisinene på kvelden lengre. Men det som nå sliter meg ut er at jeg ikke får sove. Jeg er nå på døgn tre der jeg ikke har sovet i det hele tatt. Med så lite søvn har jeg en påbegynnende psykose som jeg er bekymret for. Jeg skal legges inn så snart det blir plass til meg på døgnpost, men det kan ta lang tid. Nå begynner jeg å bli redd. Jeg får ikke sove eller hvilt noe som helt og det virker ikke som det har noen ende. Har noen sluttet på disse medisinene som kan dele sine erfaringer? Hvor lang tid gikk det før du fikk sove? Jeg er så redd for å bli dårligere mens jeg venter på sengepost. Tusen takk om noen kan komme med sine erfaringer og tips til hvordan du/dere fikk hvilt og sovet Anonymkode: 77a4a...c78 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:26 #2 Del Skrevet tirsdag kl 20:26 Kan du ikke få medisiner for å sove på frem til seponeringssymptomene gir seg? Jeg har bare brukt lav dose med Zyprexa, men opplevde ikke dette da jeg sluttet. Men jeg har generelt søvnproblemer uansett da, og bruker andre medisiner for å få sove når jeg trenger det. Type benzo eller benzolignende. Hva sier ev legen? Anonymkode: e0608...a42 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:27 #3 Del Skrevet tirsdag kl 20:27 Jeg har ikke personlig erfaring, jeg håper du får svar av noen andre som har det. Ville bare si at hvis du blir dårligere, så må du jo ta kontakt med lege/sykehus og fortelle at du ikke har sovet noen ting på tre døgn, symptomene dine osv., så du kan få høyere prioritet og slippe inn tidligere. Anonymkode: 3b37d...4e0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:32 #4 Del Skrevet tirsdag kl 20:32 Ta kontakt med lege, fortell hvordan du har det, også dette med påbegynnende psykose. Si at du MÅ få sove, og at du MÅ få hjelp til dette, og selvfølgelig begynnende psykose. Det er veldig viktig at du nå tar kontakt med helsevesenet. Blir det altfor uutholdelig ringer du legevakten allerede i kveld. Ikke vent for lenge, ta godt vare på deg selv nå ❤️ Anonymkode: e2a0c...dda 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:36 #5 Del Skrevet tirsdag kl 20:36 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kan du ikke få medisiner for å sove på frem til seponeringssymptomene gir seg? Jeg har bare brukt lav dose med Zyprexa, men opplevde ikke dette da jeg sluttet. Men jeg har generelt søvnproblemer uansett da, og bruker andre medisiner for å få sove når jeg trenger det. Type benzo eller benzolignende. Hva sier ev legen? Anonymkode: e0608...a42 Jeg ble seponert fra 300mg seroquel og 20mg zyprexa. Jeg gikk fra full dose til null på rundt to måneder. Jeg kan ikke ha disse i blodet på en stund siden leveren min kan ta alvorlig skade. Jeg skulle ønske jeg kunne fått beroligende eller lignende for bare en ukes tid. Eller bare ha de liggende slik at jeg hadde tryggheten i at om jeg blir redd så ligger de der Anonymkode: 77a4a...c78 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:39 #6 Del Skrevet tirsdag kl 20:39 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg ble seponert fra 300mg seroquel og 20mg zyprexa. Jeg gikk fra full dose til null på rundt to måneder. Jeg kan ikke ha disse i blodet på en stund siden leveren min kan ta alvorlig skade. Jeg skulle ønske jeg kunne fått beroligende eller lignende for bare en ukes tid. Eller bare ha de liggende slik at jeg hadde tryggheten i at om jeg blir redd så ligger de der Anonymkode: 77a4a...c78 Men hvorfor får du ikke beroligende da? Annet enn med beroligende, så har jeg erfaring med å bare legge meg på et mørkt rom, ev med noe veldig rolig musikk og bare ligge der. Dette har jeg gjort i perioder med hypomani, særlig når beroligende har dårlig effekt. Det løser ikke problemet, men er likevel med på å roe ned kroppen og hodet litt. Anonymkode: e0608...a42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:50 #7 Del Skrevet tirsdag kl 20:50 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men hvorfor får du ikke beroligende da? Annet enn med beroligende, så har jeg erfaring med å bare legge meg på et mørkt rom, ev med noe veldig rolig musikk og bare ligge der. Dette har jeg gjort i perioder med hypomani, særlig når beroligende har dårlig effekt. Det løser ikke problemet, men er likevel med på å roe ned kroppen og hodet litt. Anonymkode: e0608...a42 Legen sier han ikke ønsker at jeg skal ta benzo. Er ikke sikker på hvorfor. Når jeg er innlagt så får jeg det på natten. Det er da jeg har de verste episodene. Tror det er fordi jeg ikke har hatt det store behovet for de mens jeg gikk på medisinene. Men jeg skal ringe å få en time på dagen Anonymkode: 77a4a...c78 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:55 #8 Del Skrevet tirsdag kl 20:55 Ja det må du ts. Er du forresten alene eller har du noen rundt deg? ❤️ Anonymkode: e2a0c...dda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:55 #9 Del Skrevet tirsdag kl 20:55 Hva med cdb olje ? Anonymkode: de0c2...eb5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 21:17 #10 Del Skrevet tirsdag kl 21:17 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hva med cdb olje ? Anonymkode: de0c2...eb5 Er ikke det veldig dyrt? Det var en periode en litt alternativ venn av meg fra masterstudiet ville at jeg skulle røyke hasj. Har fått noen klumper av han i ny og ne, men de har aldri funket på søvn hos meg. Har aldri respondert negativt på det, men synes ikke rusen er behagelig Anonymkode: 77a4a...c78 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 21:22 #11 Del Skrevet tirsdag kl 21:22 Hvor mye mg stod du på av Seroquil? Og la du på deg? Hvilke bivirkninger har du? Anonymkode: 6a2a3...1c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 21:36 #12 Del Skrevet tirsdag kl 21:36 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvor mye mg stod du på av Seroquil? Og la du på deg? Hvilke bivirkninger har du? Anonymkode: 6a2a3...1c4 Jeg gikk på høye doser seroquel før jeg også begynte på zyprexa. Før jeg begynte på zyprexa veide jeg 53kg og veier nå 78. Så ingen tvil om at det var den som fikk meg til å gå opp i vekt, ikke seroquel. Men det kommer veldig an på dose og hvordan du responderer på medisinen. Men om medisinen hjelper deg så er det verd å gå opp i vekt. Men man må passe på hele tiden på hva man spiser. Jeg fikk diabetes av zyprexa. Det er også en av grunnene for at jeg måtte slutte helt på begge medisinene Anonymkode: 77a4a...c78 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 22:14 #13 Del Skrevet tirsdag kl 22:14 Hva driver du med på dagtid og kveld? Er du liksom ute eller sitter du bare inne? For det kan jo være en ide å holde seg inne og "kjede seg" litt. Så kanskje du blir trøtt, går å legger deg i senga og til slutt sovner. Istedenfor å være ute og farte og ha det gøy om du gjør det. Anonymkode: bd348...c8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #14 Del Skrevet 4 timer siden Hvordan går det med seg ts? Har du fått noe hjelp/søvn? Anonymkode: e2a0c...dda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #15 Del Skrevet 2 timer siden Dette tar du opp med legen din. Anonymkode: 6c737...53b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå