AnonymBruker Skrevet 14. januar #1 Del Skrevet 14. januar Har to barn, og de blir en del syke på vinterhalvåret. Jeg gruer meg veldig før hver gang jeg må ringe sjefen og gi beskjed. Han er hyggelig og sier god bedring, men jeg merker at han blir oppgitt. Dette skjer jo opptil flere ganger i løpet av vinteren. Når den ene er frisk, blir den andre syk. Føler meg som verdens verste ansatt, som de til stadighet må jobbe ekstra for. Det er kun jeg som har så små barn, og jeg har hørt kolleger uffe seg over at de får det mer slitsomt på jobb når jeg ikke er der. Kan jo bare glemme å få en god referanse derfra, når jeg så ofte må bli hjemme. Er det vanlig å føle at en gjør noe galt og at en blir mistenkeliggjort når en tar sykt barn dager? Anonymkode: ab74e...b14 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #2 Del Skrevet 14. januar Sykt barn dager er en rettighet og skal ikke gi deg dårlige referanser. Uprofesjonelt av sjefen å bli oppgitt, men kanskje du bare overtolker? Anonymkode: 879e3...502 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #3 Del Skrevet 14. januar De kan ikke straffe deg med dårlig referanse fordi du har barn. Sykdom er det jo nå på vinteren. Og det er fremdeles etterslep etter pandemien, så barna blir mer syke nå leste jeg i avisa for en stund siden. Jeg har tre barn. Forrige uke var jeg borte 1,5 dag pga det ene barnet som var sykt. Mandag måtte jeg følge et annet barn til øyelege slik så jeg kom to timer for sent på jobb og i dag er jeg hjemme med minste som kastet opp i natt. Hurra for vinter og sykdom 🤷🏼♀️ Anonymkode: 47006...a1d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #4 Del Skrevet 14. januar Nei, det er bare slik det er, og gjelder jo kun i en relativt kort periode. Før jeg fikk barn var jeg «aldri» syk. Så i en periode var jeg først hjemme med barna i tur og orden, før plutselig syk selv ( satt på spissen, far tok selvfølgelig sin del). Nå er barna større, og jeg har ikke vært borte syk på snart to år. Dette er helt normalt i småbarnsperioden. Anonymkode: 6658b...0e7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #5 Del Skrevet 14. januar Det er jo ikke noe du kan noe for. Ungene trenger tilsyn, og dette er en rettighet du har Jeg er selv alvorlig råket av snill-pike-syndromet, men syke barn har jeg aldri hatt dårlig samvittighet for. Det er jo helt utenfor min kontroll. Jeg synes det er mye verre å være syk selv, da tenker jeg som regel "kunne jeg vært på jobb? Skulker jeg nå? Kanskje jeg bare skulle tatt meg sammen". Uansett hvor syk jeg er, har hatt sånne tanker ved omgangssyken liksom 🤭 Men syke barn har jeg aldri tenkt sånn med. Har heldigvis en forståelsesfull arbeidsplass med flere småbarnsforeldre da. Selv sjefen er borte i hytt og pine pga syke barn - så blir ingen sure miner der Anonymkode: e6e77...b08 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #6 Del Skrevet 14. januar Har ikke barn, men synes det er ekstremt ubehagelig å ringe og si at jeg selv er syk. Dette er jo ikke noe vi vil, og man kan føle seg litt som en «taper», og at man svikter kollegaer. Men at slikt fravær skal lede til ordentlig misnøye hos kollegaer, og dårlige referanser fra sjefen, det tenker jeg aldri. Så lenge man ikke misbruker ordningene gjør man ikke noe galt, og sjefer og kollegaer flest er profesjonelle nok til å vite at sykdom rammer alle. Anonymkode: ed797...9a4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #7 Del Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Har to barn, og de blir en del syke på vinterhalvåret. Jeg gruer meg veldig før hver gang jeg må ringe sjefen og gi beskjed. Han er hyggelig og sier god bedring, men jeg merker at han blir oppgitt. Dette skjer jo opptil flere ganger i løpet av vinteren. Når den ene er frisk, blir den andre syk. Føler meg som verdens verste ansatt, som de til stadighet må jobbe ekstra for. Det er kun jeg som har så små barn, og jeg har hørt kolleger uffe seg over at de får det mer slitsomt på jobb når jeg ikke er der. Kan jo bare glemme å få en god referanse derfra, når jeg så ofte må bli hjemme. Er det vanlig å føle at en gjør noe galt og at en blir mistenkeliggjort når en tar sykt barn dager? Anonymkode: ab74e...b14 er det bare du som er hjemme? Kjenner ei som jobber kveld, som er konsekvent "hjemme med sykt barn" når hun har kveldsvakt. Mannen hennes driver eget og han kunne da vel ha kommet hjem til klokken 14 slik at hun kunne reist på jobben?? Synes det er hårreisende at man tar sykt barn-dag en hel dag når man har kveldsvakt. Anonymkode: f3350...d52 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #8 Del Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (22 minutter siden): er det bare du som er hjemme? Kjenner ei som jobber kveld, som er konsekvent "hjemme med sykt barn" når hun har kveldsvakt. Mannen hennes driver eget og han kunne da vel ha kommet hjem til klokken 14 slik at hun kunne reist på jobben?? Synes det er hårreisende at man tar sykt barn-dag en hel dag når man har kveldsvakt. Anonymkode: f3350...d52 Jeg jobber skift og drar alltid på kveldsvakta når gubben kommer hjem til barna, hadde jeg vært sjefen til hun du kjenner hadde jeg blitt forbanna Anonymkode: d5615...2d3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #9 Del Skrevet 14. januar Jeg er leder og en av de som får disse telefonene. Mitt utgangspunkt er at hver og en arbeidstaker står i ulike livsfaser, og til de fasene er det ulike utfordringer som man faktisk ikke kan gjøre så mye med. Så er det alltid noen få som misbruker ordninger, men de avslører seg gjerne selv hvis man gir det litt tid. Anonymkode: b8a3a...fcb 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #10 Del Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg er leder og en av de som får disse telefonene. Mitt utgangspunkt er at hver og en arbeidstaker står i ulike livsfaser, og til de fasene er det ulike utfordringer som man faktisk ikke kan gjøre så mye med. Så er det alltid noen få som misbruker ordninger, men de avslører seg gjerne selv hvis man gir det litt tid. Anonymkode: b8a3a...fcb Hvordan merker du at noen misbruker ordninger? For jeg har hørt sjefen på jobb snakke om at det gjør noen, men han sier ikke mer enn det. Sitter og lurer på om jeg blir mistenkeliggjort fordi jeg må være hjemme. Og nei, jeg tar ikke flere sykt barn dager enn far. Vi deler det likt. Anonymkode: ab74e...b14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #11 Del Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvordan merker du at noen misbruker ordninger? For jeg har hørt sjefen på jobb snakke om at det gjør noen, men han sier ikke mer enn det. Sitter og lurer på om jeg blir mistenkeliggjort fordi jeg må være hjemme. Og nei, jeg tar ikke flere sykt barn dager enn far. Vi deler det likt. Anonymkode: ab74e...b14 Jeg har aldri sagt at du tar flere sykt barn dager enn far, sånn for ordens skyld. Det kan være en kollega som (utilsiktet?) avslører dem eller «historiene» om hvorfor de er borte endrer seg. Det kan være de har lagt ut noe på Facebook som avslører dem. Det letteste for meg er når de ringer meg og er « veldig» syke. Som godt utdannet innenfor helse er det lett for meg å høre forskjell på host og «host». De som mener de har influensa midt på sommeren eller omgangssyke utenfor sesong. Sjansen for det er uhorvelig liten. Og de som har tilgjort «sykestemme» når de vrikket en ankel eller likende. Matforgiftet flere ganger i året f.eks. Med tiden danner man seg et bilde av hver enkelt ansatt. Jeg har aldri mistenkt noen for å være feilaktig hjemme med syke barn. Og hvordan mor og far fordeler dette er opp til familien, man har x antall dager hver uansett. Hvis du føler ubehag, snakk med sjefen din. Anonymkode: b8a3a...fcb 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #12 Del Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg jobber skift og drar alltid på kveldsvakta når gubben kommer hjem til barna, hadde jeg vært sjefen til hun du kjenner hadde jeg blitt forbanna Anonymkode: d5615...2d3 Bra du ikke er sjef da Anonymkode: f34cf...f64 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jajakvinne12 Skrevet 14. januar #13 Del Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): er det bare du som er hjemme? Kjenner ei som jobber kveld, som er konsekvent "hjemme med sykt barn" når hun har kveldsvakt. Mannen hennes driver eget og han kunne da vel ha kommet hjem til klokken 14 slik at hun kunne reist på jobben?? Synes det er hårreisende at man tar sykt barn-dag en hel dag når man har kveldsvakt. Anonymkode: f3350...d52 Jeg og har vært hjemme med sykt barn selv om jeg hadde kveldsvakter. Ærlig talt, du vet ikke noe om situasjonen hjemme hos dem. Tydelig du ikke vet hvordan det kan være for andre. Sjerp deg jugdy judy. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #14 Del Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sykt barn dager er en rettighet og skal ikke gi deg dårlige referanser. Uprofesjonelt av sjefen å bli oppgitt, men kanskje du bare overtolker? Anonymkode: 879e3...502 Det er ikke uprofesjonelt å bli oppgitt. Men det er svært uprofesjonelt å vise at man blir det. Anonymkode: c725a...0fa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #15 Del Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (11 timer siden): er det bare du som er hjemme? Kjenner ei som jobber kveld, som er konsekvent "hjemme med sykt barn" når hun har kveldsvakt. Mannen hennes driver eget og han kunne da vel ha kommet hjem til klokken 14 slik at hun kunne reist på jobben?? Synes det er hårreisende at man tar sykt barn-dag en hel dag når man har kveldsvakt. Anonymkode: f3350...d52 Mannen min drev eget firma før og det er overhodet ingen dans på roser du. Mange tror at da er man sin egen sjef og styrer seg selv, men i realiteten betyr det at du må være klar til å hoppe når kunder sier hopp, og du har ingen arbeidstidsbestemmelser Om du har avtalt å jobbe om ettermiddagen kan man ikke bare la være, da mister man kunder (ja, faktisk, selv om man har "god grunn"). Så nei, det er slett ikke sikkert mannen hennes bare kunne komme hjem kl. 14. Jeg hadde flere ganger planlagt barnevakt for kveldsvakt pga han måtte jobbe, og man sender ikke syke barn til barnevakt. Da ble det sykt-barn-dag da Anonymkode: e6e77...b08 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mereo Skrevet 15. januar #16 Del Skrevet 15. januar Nei, har en leder med små barn selv som har full forståelse. Tidligere ledere har også hatt forståelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monican94 Skrevet 15. januar #17 Del Skrevet 15. januar så lenge det deles relativt likt med far så det ikke er deg hveeeer gan (om du ikke er alene da) er det ikke no å bry deg om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #18 Del Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har aldri sagt at du tar flere sykt barn dager enn far, sånn for ordens skyld. Det kan være en kollega som (utilsiktet?) avslører dem eller «historiene» om hvorfor de er borte endrer seg. Det kan være de har lagt ut noe på Facebook som avslører dem. Det letteste for meg er når de ringer meg og er « veldig» syke. Som godt utdannet innenfor helse er det lett for meg å høre forskjell på host og «host». De som mener de har influensa midt på sommeren eller omgangssyke utenfor sesong. Sjansen for det er uhorvelig liten. Og de som har tilgjort «sykestemme» når de vrikket en ankel eller likende. Matforgiftet flere ganger i året f.eks. Med tiden danner man seg et bilde av hver enkelt ansatt. Jeg har aldri mistenkt noen for å være feilaktig hjemme med syke barn. Og hvordan mor og far fordeler dette er opp til familien, man har x antall dager hver uansett. Hvis du føler ubehag, snakk med sjefen din. Anonymkode: b8a3a...fcb Haha.. jeg som jobber i barnehage vet at omgangssyke utenfor sesong er veldig vanlig! Anonymkode: a96e1...3c8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjoheiii Skrevet 15. januar #19 Del Skrevet 15. januar Ja, jeg synes også det er litt ubehagelig, selv om det ikke burde være det og jeg har attpåtil en veldig hyggelig sjef i motsetning til deg😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #20 Del Skrevet 15. januar Det kan være fint å snakke med sjefen om det over en kaffe. At du synes det er vanskelig. En proff sjef SKAL berolige deg med at dette vet de er helt normalt. Det kan være til hjelp bare å ta samtalen, så er det kanskje mye lettere å ta den telefonen de neste ørten gangene. For kan hende du overtolker. Evt kan du ta en ærlig samtale om at du opplever at han/hun blir oppgitt, og at det er veldig vanskelig for deg. Kan fort være vedkommende tar seg sammen om han/hun blir bustet på noe som ikke er god oppførsel. Så en prat er ikke dumt altså. Jeg har snakket med min sjef om det. En gang, da barna var 1 og 3 år, ville de sette meg inn i et stort og viktig prosjekt. Som en rådgiver. Da hadde vi et eget møte med forventningsavklaringer, men min sjef og med prosjektlederen, før jeg aksepterte oppdraget. Og en av tingene var nettopp det at når ungene mine er syke, skal jeg ikke ha noe av trøbbel med å være hjemme når det trengs. Ja, jeg fordeler med mannen, men veldig syke barn, de vil ha mamma, og det skal de få. Jeg visste de trengte meg, så var ikke redd for at de skulle finne noen andre. Men da var forventningene lagt, og det var null problem å gi beskjed de gangene ungene var syke. Jeg har litt flaks med at min sjef har kone som jobber i barnehage, og han har tre barn selv. Men denne proffe prosjektlederen hadde ikke det. Så å være litt tydelig på det fra sin egen side er ikke så dumt, for det er absolutt ingen grunn til at vi skal ha dårlig samvittighet over å benytte oss av retten vår til å være hjemme med syke barn når de er syke. Men man kan selvsagt ikke begynne å dikte det opp. Men hvem småbarnsforelder med de skarve 10 dagene hver ville være dumme nok til å begynne å ta av de dagene for å kose seg på cafe... og risikere fri uten lønn på slutten av året når ungen blir syk og dagene er brukt opp. Den forelder finnes ikke. Så en sjef som tror noen misbruker de dagene, har aldri hatt små barn selv. For det er null logikk i det. Anonymkode: dee68...d79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå