mommyaka Skrevet 14. januar #21 Del Skrevet 14. januar (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og da tenker jeg legen til ungen først kan sjekke om det her er noe som behøves. Har selv forsøkt driten, og de bivirkningene unner jeg ingen. Anonymkode: 4fd83...c77 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man skal være ekstremt forsiktig med å gi melatonin til barn og ungdom, dette har med at noe forskning viser at det forstyrrer kroppens måte å lage det til naturlig. Så her må det rådføres med LEGE om trådstarter velger å utforske dette. https://www.nrk.no/nordland/sovnekspert-mener-kunstig-hormon-bor-vaere-siste-losning-for-dognville-barn-1.16983665 https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/et-stort-medisinsk-eksperiment/16495998/ Selfølgelig skal ts snakke med legen Jeg skriver da ikke at hun skal dra i butikken og gi henne dette idag Men om dette faktisk kan hjelpe henne ( og hun selfølgelig har sjekket seg hos legen) så går det an å prøve Endret 14. januar av mommyaka Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #22 Del Skrevet 14. januar mommyaka skrev (2 minutter siden): Selfølgelig skal ts snakke med legen Jeg skriver da ikke at hun skal dra i butikken og gi henne dette idag Men om dette faktisk kan hjelpe henne ( og hun selfølgelig har sjekket seg hos legen) så går det an å prøve "kanskje prøve melatonin", var alt du skrev. Neste gang du foreslår sånt tenker jeg du kan også skrive at dette besøker man lege før man forsøker. Anonymkode: 4fd83...c77 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #23 Del Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Bor ikke sentralt, er ca 3 km til der skolebuss henter Anonymkode: 0ea8a...b3b At hun må gå 3 km til skolebussen er jo drøyt! Har hun ikke krav på skoleskyss helt hjem? Hva slags vei går hun langs? Fortau/asfalt/belysning/fartsgrense? Anonymkode: d09a3...edf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #24 Del Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): At hun må gå 3 km til skolebussen er jo drøyt! Har hun ikke krav på skoleskyss helt hjem? Hva slags vei går hun langs? Fortau/asfalt/belysning/fartsgrense? Anonymkode: d09a3...edf Ingen buss rett hjem her nei. Kun vi som bor akkurat her. De andre barna på bussen bor 10 min unna stoppet. Åh, ja vi har bråket med bussopertør årlig siden 1.kl for å endre vedtaket, fortsatt ikke omgjort. Hun går på delvis opplyst gangvei, blir målet og strødd heldig. Vi jobber i motsatt retning av bussen, så enten kommer hun ekstremt tidlig til bussen eller så kommer vi forsent til jobb. Anonymkode: 0ea8a...b3b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 14. januar #25 Del Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): "kanskje prøve melatonin", var alt du skrev. Neste gang du foreslår sånt tenker jeg du kan også skrive at dette besøker man lege før man forsøker. Anonymkode: 4fd83...c77 Må folk ja tung inn med t skje? Ja...prøve det... Siden folk ikke skjønner dette selv... Ts..du kan jo snakke med legen om å prøve melatonin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #26 Del Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan du smøre matpakken hennes og lage frokost klart til henne? At det er ferdig gir henne i hvert fall en lettere og raskere start på morgenen. Det var veldig langt å gå til bussen forresten, det må vel være flere kilometer? Er det noe som kan gjøres der, kan hun sitte på med noen til/fra bussen? Spesielt nå på vinteren må det være energikrevende å gå så langt i vær og vind. Anonymkode: 44fd9...927 Løsningen er i alle fall ikke enda mer stillesitting. Barn i dag sitter mye på skolen og hjemme Anonymkode: 14d3e...838 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #27 Del Skrevet 14. januar Jeg gikk også 20 min til skolen hver vei i alle år. Bodde på vestlandet, og gikk i all slags vær. Det var jo slitsomt, men det gikk fint. Jeg tenker at gåingen går fint for datteren din også. Tror ikke at det er der problemet ligger. Jeg ville heller fokusert på om hun har god søvn når hun skal sove. Som andre har nevnt, sovner hun eller blir hun liggende å gruble? Hvis hun grubler, så kanskje det kan hjelpe med en gruble-prat med mammaen sin før legging slik at hun får det ut av systemet? Ellers fremstår det jo som at hun og dere gjør alt riktig. Jeg husker ungdomskolen og vgs som en slitsom tid. Var bestandig trøtt, men det var fordi jeg ikke sov godt og fikk aldri sammenhengende søvn hele natten. Håper dere finner ut hvorfor hun er så trøtt og at dere får til å gjøre noe med det.❤️ Anonymkode: 46dbb...e77 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #28 Del Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ingen buss rett hjem her nei. Kun vi som bor akkurat her. De andre barna på bussen bor 10 min unna stoppet. Åh, ja vi har bråket med bussopertør årlig siden 1.kl for å endre vedtaket, fortsatt ikke omgjort. Hun går på delvis opplyst gangvei, blir målet og strødd heldig. Vi jobber i motsatt retning av bussen, så enten kommer hun ekstremt tidlig til bussen eller så kommer vi forsent til jobb. Anonymkode: 0ea8a...b3b «Dumt» skoleveien ikke er farlig da slik at hun hadde hatt krav på taxi. Hvor lang er den del av skoleveien som dekkes av buss? Regner med dere har klaget til Fylkeskommunen? Kan elsykkel/sparkesykkel være et alternativ til dager uten is/snø? Anonymkode: d09a3...edf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #29 Del Skrevet 14. januar Sykle til busstopp? Hun kan smøre matpakken sin om kvelden og legge i kjøleskap. Alt av pakking og sekk og finne frem klær må gjøres kvelden før så klart. Kutte ned på aktiviteter og legge seg tidligere ihvertfall noen av kveldene. Synes ikke dette regimet høres hyggelig ut i det hele tatt, halv sju hadde vært uaktuelt for meg, jeg hadde skulka skolen hele ungdomsskolen og vgs (står opp rundt kl 06 nå, men nå er jeg voksen). Det er regelrett smertefullt i den alderen der. Anonymkode: 11939...dbb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #30 Del Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Løsningen er i alle fall ikke enda mer stillesitting. Barn i dag sitter mye på skolen og hjemme Anonymkode: 14d3e...838 Men det er bedre at denne jenta får skyss til bussen, og har energi til å fortsette på volleyball. Enn å måtte kutte ut noe så sosialt og gøy (og god trening). Det er ikke normalt å måtte gå så langt til/fra bussen, så kutt heller der… Anonymkode: 44fd9...927 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #31 Del Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi har en jente (fyller 13 år til høsten) som siden oppstart i 7.jl har hatt flere perioder med frustrasjon, oppgitthet og sagt hun er veldig trøtt. Vi tok blodprøver for å sjekke jernlager, d vit og stoffskifte-alt var normalt. Det er mye skolearbeid, og mye som skjer om dagen (øving til nyttårsball denne uken(med taler og polonaise), det er prøve i naturfag, innlevering i engelsk og norsk. Hun er på trening 2x pr uke(volleyball), og har kulturskole 25 min pr uke. Hun sier hun er trøtt hver eneste morgen, og sier selv hun sovner sent. Mobil og ipad legges igjen i stua ved legge tid, og brukes ikke siste timen før legging. Hun spiser godt, så legger seg ikke sulten. Hun er i seng til senest2115, vi prater litt om dagen, og sier god natt etter ca 10 min. Hun må stå opp 0630 for å rekke skolebuss som går 0745, skolen begynner 0815. Har 20 min å gå til bussen, må smøre matpakke og spise frokost før hun går. Er det normalt at preteens er så trøtte. Trenger sårt tips til hva vi kan gjøre for å lette dagen hennes, da veldig få morgener er hyggelige for tiden. Anonymkode: 0ea8a...b3b Det er normalt at barn i den alderen kan sove mye, ja. Det er også normalt å være særdeles manipulativ, bare så det er nevnt. Utdanningen er viktigere enn fritidsaktiviteter, så ta bort noe trening til å begynne med og se om det hjelper. Om det ikke gjør det, så ta bort ytterligere aktiviteter på fritiden, så energien kan fokuseres på grunnlaget for voksenlivet - skolearbeid. Konsekvenser for å ikke følge regler antar jeg at det er på plass allerede, som hos de fleste barn. Anonymkode: f5b1b...45a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #32 Del Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Ingen buss rett hjem her nei. Kun vi som bor akkurat her. De andre barna på bussen bor 10 min unna stoppet. Åh, ja vi har bråket med bussopertør årlig siden 1.kl for å endre vedtaket, fortsatt ikke omgjort. Hun går på delvis opplyst gangvei, blir målet og strødd heldig. Vi jobber i motsatt retning av bussen, så enten kommer hun ekstremt tidlig til bussen eller så kommer vi forsent til jobb. Anonymkode: 0ea8a...b3b Det er da virkelig ikke busselskapet/bussoperatør man bråker med her. Det er nemlig ikke dem som innvilger skoleskyss. Mitt spørsmål må bare bli etterhvert som denne tråden skrider frem og der fakta er helt utenfor alle støvleskafter: Er dette en trolletråd? Måten et slikt spørsmål blir besvart eller ikke besvart fra ts pleier gi en god pekepinn på nettopp dette spørsmålet. Anonymkode: 5368a...dcd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #33 Del Skrevet 14. januar De er trette og sover dårlig. Tror det er normalt. Hormoner og sånn. Anonymkode: 14b8c...2f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #34 Del Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kan du smøre matpakken hennes og lage frokost klart til henne? At det er ferdig gir henne i hvert fall en lettere og raskere start på morgenen. Det var veldig langt å gå til bussen forresten, det må vel være flere kilometer? Er det noe som kan gjøres der, kan hun sitte på med noen til/fra bussen? Spesielt nå på vinteren må det være energikrevende å gå så langt i vær og vind. Anonymkode: 44fd9...927 20 min er da vitterlig ikke langt å gå!!😅🙈 Anonymkode: 9a7cf...d47 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sol79 Skrevet 14. januar #35 Del Skrevet 14. januar Hvorfor kan ikke du lette på situasjonen og smøre matpakka hennes? Min 7.klassing har ingen prøver av betydning og ikke innleveringer. Korte dager også. Rart det er så stor forskjell. Han kan fint sove 12 timer uten problemer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #36 Del Skrevet 15. januar Med tanke på at dere har bosett dere slik at hun må opp så grytidlig og har kronglete skolevei så synes jeg dere burde tatt mer ansvar for å ha frokost og matboks klar, ev at matboks MÅ være klar kvelden før. Dere stiller for høye krav før 07.00 om morgenen. Anonymkode: 6c62c...94c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #37 Del Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): 20 min er da vitterlig ikke langt å gå!!😅🙈 Anonymkode: 9a7cf...d47 Jeg bodde sentralt i en mellomstor by og hadde også 20 min skolevei, som jeg gikk hver eneste dag fra 1 første klasse. Fikk ikke sykle til skolen av skolen før vi tok sykkelprøven heller, og det tror jeg var i 4 klasse. Helt enig, 20 min er ikke langt å gå, hvor lite aktivitet skal barna tåle i dag? Bli kjørt fra dør til dør, fordi det er så slitsomt å gå litt? 🤦🏻♀️ Anonymkode: 022ef...86c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #38 Del Skrevet 15. januar Veldig vanlig, veldig «normalt». Anonymkode: 1abb8...45e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #39 Del Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Med tanke på at dere har bosett dere slik at hun må opp så grytidlig og har kronglete skolevei så synes jeg dere burde tatt mer ansvar for å ha frokost og matboks klar, ev at matboks MÅ være klar kvelden før. Dere stiller for høye krav før 07.00 om morgenen. Anonymkode: 6c62c...94c Vel, mye kan sies om valg av bosted. Noen ganger kan det være krevende å si nei til å bo et sted. Vi bor i hovedhuset på gården der min mann er oppvokst. Han overtok på odel da han var 22 år. Kommunen har endret skolekretsene siden min mann var barn, så da sokner vi til den skolen som ligger lenger unna. Vi har alltid tilbudt matpakke og frokost ferdig, hun har villet ordne det selv siden hun gikk i 4.kl.....så jeg ser ikke helt hvorfor hun ikke skal få fortsette med? Hun takker nei ved tilbud forresten. Anonymkode: 0ea8a...b3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #40 Del Skrevet 15. januar Du spør om ting du kan gjøre: -smøre matpakke for henne -gjøre klar frokost -kjøre henne til bussen -hun kan legge frem klær og dusje kvelden før, og om hun ikke må smøre mat så kan hun sove f.eks. 20 min lenger på morgenen Jeg har barn i 8.klasse og mye er likt som du beskriver, jeg hjelper hn med matpakker osv for ser at det er så mye som skjer i kroppen på den alderen, mye press på skole/lekser, og så er det årstiden nå. Tror bare det blir vår så blir det lettere vi å stå opp og være uthvilt. Mange trenger mer søvn på vinteren. Anonymkode: 30a41...882 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå