Gå til innhold

Vurderer å ta en helt ny utdannelse.. noen råd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg føler meg helt rådvill om dagen, og trenger sårt råd. Er 29 år, og har tatt master i juss. Har nylig blitt advokat etter å ha jobbet som advokatfullmektig i litt i overkant av to år. Helt siden jeg begynte å jobbe har jeg følt at det ikke var helt riktig for meg. Jeg likte for så vidt å studere juss, men innser at jeg ikke helt har tenkt på hva slags type jobb som passer meg da jeg valgte yrke. Jeg interesserte meg da for det strafferettslige, og var jo ung og hadde vel en tanke om at det ville være "kult" og spennende å jobbe som advokat. 

Nå er jeg snart 30, og innser at jeg savner å være kreativ. Jeg tror jeg likte å studere jus fordi jeg skrev mye og kunne fordype meg i oppgaver og lære nye ting. Å jobbe i praksis føles altfor rutinepreget for meg. 

Jeg er inne på tanken om å ta en ny utdannelse innenfor noe mer kreativt, men det sitter utrolig langt inne. Jeg vet rett og slett ikke helt hva jeg skal gjøre. Har alltid hatt en sans for interiør og arkitektur, og har tenkt en del på dette i det siste. Jeg synes det er utrolig gøy med små detaljer, og venninner spør meg alltid om råd når de skal innrede leiligheter etc. Det samme gjelder egentlig klær og mote. Drømmer meg litt vekk når jeg holder på med slike ting, men har jo alltid bare sett på det som en hobby. Og så tenker jeg på dette med skrivingen, for jeg likte jo å studere og skrive oppgaver etc. Lengter vel etter å jobbe på en måte der man står litt fritt enn det jeg gjør nå. 

Noen som har endret kurs helt? Eller som har noen råd til meg? Føler meg helt blank om dagen, og trangen til å gjøre noe helt annet har bare blitt sterkere og sterkere, enda de siste årene føles helt forgjeves 😩

Anonymkode: 651bc...b10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg føler meg helt rådvill om dagen, og trenger sårt råd. Er 29 år, og har tatt master i juss. Har nylig blitt advokat etter å ha jobbet som advokatfullmektig i litt i overkant av to år. Helt siden jeg begynte å jobbe har jeg følt at det ikke var helt riktig for meg. Jeg likte for så vidt å studere juss, men innser at jeg ikke helt har tenkt på hva slags type jobb som passer meg da jeg valgte yrke. Jeg interesserte meg da for det strafferettslige, og var jo ung og hadde vel en tanke om at det ville være "kult" og spennende å jobbe som advokat. 

Nå er jeg snart 30, og innser at jeg savner å være kreativ. Jeg tror jeg likte å studere jus fordi jeg skrev mye og kunne fordype meg i oppgaver og lære nye ting. Å jobbe i praksis føles altfor rutinepreget for meg. 

Jeg er inne på tanken om å ta en ny utdannelse innenfor noe mer kreativt, men det sitter utrolig langt inne. Jeg vet rett og slett ikke helt hva jeg skal gjøre. Har alltid hatt en sans for interiør og arkitektur, og har tenkt en del på dette i det siste. Jeg synes det er utrolig gøy med små detaljer, og venninner spør meg alltid om råd når de skal innrede leiligheter etc. Det samme gjelder egentlig klær og mote. Drømmer meg litt vekk når jeg holder på med slike ting, men har jo alltid bare sett på det som en hobby. Og så tenker jeg på dette med skrivingen, for jeg likte jo å studere og skrive oppgaver etc. Lengter vel etter å jobbe på en måte der man står litt fritt enn det jeg gjør nå. 

Noen som har endret kurs helt? Eller som har noen råd til meg? Føler meg helt blank om dagen, og trangen til å gjøre noe helt annet har bare blitt sterkere og sterkere, enda de siste årene føles helt forgjeves 😩

Anonymkode: 651bc...b10

Hva med å forsøke seg innen akademia, da kan du vil spesialisere deg innen områder som interesserer deg i jussen og ta en doktorgrad?

Eller så kan du selvsagt skifte beite helt, og satse på design.

Eller kanskje du kan tenke litt på å jobbe innefor kulturvern, eller en administrerende stilling innenfor museer/ eller noe annet som kombinerer det administrative med interessen din for design og arkitektur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Influenseren Helene Hemera har jo studert juss, og gått en helt annen retning etter at hun ble ferdig,

Anonymkode: 2e66e...837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville prøvd å jobbe i advokatyrket litt til, du har jo investert mange års utdanning (og har studielån?), og interessen for faget kan endre seg også med mer erfaring. 

Det er fullt mulig å bruke sine kreative evner, på hobbybasis, eventuelt som sidejobb.

Det går også an å skifte beite/ta kurs eller ny utdanning senere i livet - det er mange som tar kreative utdanninger senere i livet (i alle aldre).

Jeg har selv en ganske lang kunstnerisk utdannelse, og kjenner mange som har gjort det (diverse kunst, diverse design, interiør, arkitektur o.l.), og tro meg: det er et nåløye. Det er ofte ikke nok å bare ha interesse og talent i disse bransjene, det er maange om beinet - og man må jobbe hardt, og ha flaks også.

Dette skriver jeg IKKE for å demotivere deg, men fordi det kan være greit å stille seg noen spørsmål:

Som advokat har du fast jobb? Tjener greit? 

Hva er utsiktene for fast jobb og ok lønn innen interiør/design/arkitektur? Ganske små, og nesten null uten utdanning..

Kan du trives med å ha det som hobby, utvikle deg - gå et kurs eller to på fritiden, se hvor det leder?

Beklager om det ble rotete. Jeg tenker i alle fall det er lurt å jobbe noen år som advokat og få det etablert skikkelig - så om du skulle teste noe annet har du det å falle tilbake på.

Anonymkode: 654b1...062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...