Gå til innhold

Cybersikkerhet: Lett eller vanskelig å få jobb?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg vurderer å ta en bachelor i cybersikkerhet, men jeg har hørt fra flere at det kan være vanskelig å få jobb, til tross for at det sies å være stor etterspørsel etter folk.

Er det noen som har erfaring eller vet noe om dette?

Jeg er veldig sjenert og usikker på om jeg klarer å "by på meg selv" nok til å havne fremst i køen hos en potensiell arbeidsgiver. I tillegg har jeg ingen relevant erfaring fra tidligere jobber.

Er det noen som vet hvor vanskelig eller lett det er å få jobb med en bachelor i cybersikkerhet, og hva som evt. må til?

Anonymkode: 1e018...b62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Erfaring har uten tvil mye å si, men det er også uten tvil stor etterspørsel, da etter gode folk. Å vise at man er god uten erfaring krever noe innsats.

For egen del var det lett å få jobb med "bare" en nyere bachelor, samt noen kurs og sertifiseringer fra 20+ år siden, men jeg hadde (/har) samtidig en brennende interesse innen fagfeltet, skriver blogginnlegg og er på samlinger i fagmiljøet om jeg har tid og mulighet (jobben betaler per i dag, tidligere har jeg betalt en del selv).

Dette gjorde meg noe mer kjent, og plutselig ble jeg kontaktet av et av de større firmaene som er sertifiserte til å "rykke ut" ved cyberhendelser, og jobben satt.

Det skadet heller ikke å ha et snitt på noe over B for hele graden.

Høres veldig skrytete ut, og det er det nok også, men poenget er at ja, om du er flink utover å gjøre akkurat det du må - særlig under studiene for din del siden du mangler erfaring, så vil du bli lagt merke til og sannsynlig også få en enklere arbeidshverdag på sikt.

Anonymkode: b4c3b...dc6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Erfaring har uten tvil mye å si, men det er også uten tvil stor etterspørsel, da etter gode folk. Å vise at man er god uten erfaring krever noe innsats.

For egen del var det lett å få jobb med "bare" en nyere bachelor, samt noen kurs og sertifiseringer fra 20+ år siden, men jeg hadde (/har) samtidig en brennende interesse innen fagfeltet, skriver blogginnlegg og er på samlinger i fagmiljøet om jeg har tid og mulighet (jobben betaler per i dag, tidligere har jeg betalt en del selv).

Dette gjorde meg noe mer kjent, og plutselig ble jeg kontaktet av et av de større firmaene som er sertifiserte til å "rykke ut" ved cyberhendelser, og jobben satt.

Det skadet heller ikke å ha et snitt på noe over B for hele graden.

Høres veldig skrytete ut, og det er det nok også, men poenget er at ja, om du er flink utover å gjøre akkurat det du må - særlig under studiene for din del siden du mangler erfaring, så vil du bli lagt merke til og sannsynlig også få en enklere arbeidshverdag på sikt.

Må bare legge til at cybersikkerhetsmiljøet i Norge er faktisk relativt lite, og selv om du skriver du er noe sjenert så tror jeg ikke det har så mye å si om kunnskapen sitter. IT-bransjen, og særlig innen spesialiseringer som sikkerhet, er godt vant med at folk er tilbakeholdene. Det er vel derfor vi alltid har to-tre-fire drikkebonger om ikke hele kvelden er sponset 🤣

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vurderer å ta en bachelor i cybersikkerhet, men jeg har hørt fra flere at det kan være vanskelig å få jobb, til tross for at det sies å være stor etterspørsel etter folk.

Er det noen som har erfaring eller vet noe om dette?

Jeg er veldig sjenert og usikker på om jeg klarer å "by på meg selv" nok til å havne fremst i køen hos en potensiell arbeidsgiver. I tillegg har jeg ingen relevant erfaring fra tidligere jobber.

Er det noen som vet hvor vanskelig eller lett det er å få jobb med en bachelor i cybersikkerhet, og hva som evt. må til?

Er du IT interessert i det hele tatt? Eller tenker du å ta utdanningen kun fordi det er smart?

Det vil skinne imellom om du ikke har noe IT erfaring eller er i det minste interessert. Og da spiller det liten rolle med graden.

Anonymkode: 92d17...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er du IT interessert i det hele tatt? Eller tenker du å ta utdanningen kun fordi det er smart?

Det vil skinne imellom om du ikke har noe IT erfaring eller er i det minste interessert. Og da spiller det liten rolle med graden.

Anonymkode: 92d17...00e

Jeg har alltid vært veldig interessert i IT og teknologi, og dette har vært en stor del av livet mitt siden jeg var liten. Da jeg var 16 år bygde jeg min første stasjonære Pc, og siden da har interessen bare vokst enda mer. 

Jeg har vel egentlig drømt om å jobbe innenfor IT siden jeg var veldig liten, men har alltid tenkt at jeg ikke ville komme til å passe inn, fordi jeg er jente. Jeg valgte derfor en helt annen retning, fordi det var der de rundt meg mente at jeg hørte til. 

Det angrer jeg på i dag. 

Jeg er ikke bekymret for selve fagene - de tror jeg at jeg skal klare. Jeg har grunnleggende kunnskaper og forståelse av operativsystemer, programmering og nettverksanalyse mm. Jeg har også prøvd meg på noen ctfer, som jeg syntes er veldig gøy. Jeg har begynt å teste litt i JuiceShop for gøy, og bruker ofte kveldene mine på det, istedenfor å game eller gjøre andre ting.  

Problemer er jo som nevnt redselen for å måtte stå uten jobb etter endt utdanning, og at jeg er sjenert, og ikke helt klarer å forstå hvordan jeg skal selge meg inn hos potensielle arbeidsgivere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så litt på timesprisene vi fakturerer kunder med for forskjellige kompetanser på arbeidsplassen min, og cybersikkerhet var den suverent høyeste timesprisen. Så det er nok en stor etterspørsel og lett å få en meget godt betalt jobb innenfor dette.

Anonymkode: 2ba7b...307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...