Gå til innhold

Soppinfeksjon i halsen? Smerter.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har hatt streptokokkfølelsevondt på den ene siden av halsen siden begynnelsen av desember. Var hos legen før helga, alt så fint ut (som jeg også har sett), og hun kjente ingen hovne lymfer osv. Hun gjettet på sopp i halsen, noe jeg syntes var rart, for dette var bare vondt, og de gangene jeg har hatt sopp før (fotsopp som barn og underlivssopp som voksen) så har det klødd. Det har det ikke gjort i halsen.

Sa meg selvfølgelig villig til å prøve behandling, og nå er det altså mye mindre vondt for første gang på fem-seks uker.

Sopp har vi visst alltid i halsen uansett, men det blir ikke infeksjon før man feks har nedsatt immunforsvar, er mye mer stresset enn normalt osv. Det kan stemme hos meg i ukene før halsen begynte.

Noen andre som har hatt dette og også hatt den type vondt? Jeg leser jo at man kan få svelgesmerter av å ha det i halsen, og det stemmer jo bra, det føles bare så "rart" at den ordentlige "vondten" var det!

Anonymkode: c86c6...52b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg får alltid vondt i halsen som første tegn på soppinfeksjon. Så kommer sårhet i resten av munnen, tørrhet og noe hovne lymfer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har hatt streptokokkfølelsevondt på den ene siden av halsen siden begynnelsen av desember. Var hos legen før helga, alt så fint ut (som jeg også har sett), og hun kjente ingen hovne lymfer osv. Hun gjettet på sopp i halsen, noe jeg syntes var rart, for dette var bare vondt, og de gangene jeg har hatt sopp før (fotsopp som barn og underlivssopp som voksen) så har det klødd. Det har det ikke gjort i halsen.

Sa meg selvfølgelig villig til å prøve behandling, og nå er det altså mye mindre vondt for første gang på fem-seks uker.

Sopp har vi visst alltid i halsen uansett, men det blir ikke infeksjon før man feks har nedsatt immunforsvar, er mye mer stresset enn normalt osv. Det kan stemme hos meg i ukene før halsen begynte.

Noen andre som har hatt dette og også hatt den type vondt? Jeg leser jo at man kan få svelgesmerter av å ha det i halsen, og det stemmer jo bra, det føles bare så "rart" at den ordentlige "vondten" var det!

Fot sopp og underlivssopp samt sopp i svelg kan ikke sammenlignes. 
Når normalfloraen blir forstyrret så oppstår oppvekst av enten den soppen du har eller annen sopp type du får tilført utenfra. 
Vi har mengder av både bakterier og sopp naturlig både på huden og inne i kroppen. 
Skal du få bort eventuell sopp så må du følge kuren du har fått fra legen fullt ut, ellers får du lett ny oppvekst. Sopp er en hardfør mikroorganismer og er seig på få tatt knekken på. 

Anonymkode: 129d1...09c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ulven skrev (1 time siden):

Jeg får alltid vondt i halsen som første tegn på soppinfeksjon. Så kommer sårhet i resten av munnen, tørrhet og noe hovne lymfer. 

Interessant! Jeg har ikke hatt noen av de andre symptomene du nevner da, og merker eller ser heller ingenting i munnen. Men fascinerende at det kan arte seg sånn i halsen! Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fot sopp og underlivssopp samt sopp i svelg kan ikke sammenlignes. 
Når normalfloraen blir forstyrret så oppstår oppvekst av enten den soppen du har eller annen sopp type du får tilført utenfra. 
Vi har mengder av både bakterier og sopp naturlig både på huden og inne i kroppen. 
Skal du få bort eventuell sopp så må du følge kuren du har fått fra legen fullt ut, ellers får du lett ny oppvekst. Sopp er en hardfør mikroorganismer og er seig på få tatt knekken på. 

Anonymkode: 129d1...09c

Ja, jeg har ikke tenkt å avslutte kuren før jeg skal, jeg er fascinert over at det ser ut til å faktisk ha vært sopp med sånne symptomer. Jeg skjønner jo at det ikke nødvendigvis er helt likt som annen sopp, men dette har jeg ikke vært borti før - så da har jeg lært noe nå også! :)

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...