Gå til innhold

Hvordan utredes dyskalkuli?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Som jeg skrev i det første innlegget i denne tråden. PPT. 

Anonymkode: 9a9f9...34b

Takk for svar. Jeg skal kontakte dem i min kommune for å se om de kan hjelpe. 

TS

Anonymkode: bb111...97a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Høyr og gjerne med opplæring for vaksne også. 

Anonymkode: fa65d...2c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.1.2025 den 14.42):

Høyr og gjerne med opplæring for vaksne også. 

Anonymkode: fa65d...2c3

Jeg har googlet dette men det ser ut som det er støtte for voksne som ikke har gjennomført grunnskole? Jeg klarte å få vitnemålet fra videregående, selv om det var så vidt 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.1.2025 den 23.17):

Hovedgrunnen til at jeg gjerne vil vite om jeg har det er at jeg vil forstå meg selv og min egen hjerne. Jeg mener ikke at det offentlige skal betale for det hvis det blir feil. Jeg kan spare opp selv og gjøre det privat, jeg føler meg bare litt stuck i denne prosessen siden ikke engang legen vet hvor man henviser seg og hvor veien går videre når man mistenker dyskalkuli som voksen.

Jeg prøver å unngå alt med tall og matte, men iblant må jeg gjøre noe med det i forbindelse med jobb. Det er veldig stressende og pinlig. Hvis jeg var diagnostisert med dyskalkuli, ville jeg liksom hatt en forklaring på hvorfor jeg sliter så med tall og jeg ville sluppet å føle meg så dum i jobbsammenheng.

Jeg føler også at disse uforklarlige problemene med tall, avstander, koordinasjon osv holder meg tilbake i livet. Jeg tror ikke jeg kan ta lappen slik det er nå, og det blir vanskelig å f.eks få barn hvis jeg ikke kan kjøre (bor på et lite sted, dårlig med buss). Jeg har hørt at man kan få tilrettelagt opplæring hvis man har lærevansker som kunne gjort det mer overkommelig. Aller mest vil jeg bare vite hvordan hjernen min fungerer, om det er en forklaring på dette eller om jeg bare er dum, liksom.  

I ditt tilfelle synes jeg det er riktig at du går privat og betaler for utredningen selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...