Gå til innhold

Hvordan utredes dyskalkuli?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Som jeg skrev i det første innlegget i denne tråden. PPT. 

Anonymkode: 9a9f9...34b

Takk for svar. Jeg skal kontakte dem i min kommune for å se om de kan hjelpe. 

TS

Anonymkode: bb111...97a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høyr og gjerne med opplæring for vaksne også. 

Anonymkode: fa65d...2c3

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.1.2025 den 14.42):

Høyr og gjerne med opplæring for vaksne også. 

Anonymkode: fa65d...2c3

Jeg har googlet dette men det ser ut som det er støtte for voksne som ikke har gjennomført grunnskole? Jeg klarte å få vitnemålet fra videregående, selv om det var så vidt 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.1.2025 den 23.17):

Hovedgrunnen til at jeg gjerne vil vite om jeg har det er at jeg vil forstå meg selv og min egen hjerne. Jeg mener ikke at det offentlige skal betale for det hvis det blir feil. Jeg kan spare opp selv og gjøre det privat, jeg føler meg bare litt stuck i denne prosessen siden ikke engang legen vet hvor man henviser seg og hvor veien går videre når man mistenker dyskalkuli som voksen.

Jeg prøver å unngå alt med tall og matte, men iblant må jeg gjøre noe med det i forbindelse med jobb. Det er veldig stressende og pinlig. Hvis jeg var diagnostisert med dyskalkuli, ville jeg liksom hatt en forklaring på hvorfor jeg sliter så med tall og jeg ville sluppet å føle meg så dum i jobbsammenheng.

Jeg føler også at disse uforklarlige problemene med tall, avstander, koordinasjon osv holder meg tilbake i livet. Jeg tror ikke jeg kan ta lappen slik det er nå, og det blir vanskelig å f.eks få barn hvis jeg ikke kan kjøre (bor på et lite sted, dårlig med buss). Jeg har hørt at man kan få tilrettelagt opplæring hvis man har lærevansker som kunne gjort det mer overkommelig. Aller mest vil jeg bare vite hvordan hjernen min fungerer, om det er en forklaring på dette eller om jeg bare er dum, liksom.  

I ditt tilfelle synes jeg det er riktig at du går privat og betaler for utredningen selv.

• Liker 3
  • 9 måneder senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.1.2025 den 9.57):

Takk for svar. Jeg skal kontakte dem i min kommune for å se om de kan hjelpe. 

TS

Håper du fikk avslag på det.
PPT bør virkelig ikke bruke ressurser på å utrede voksne som har fullført grunnskole og videregående, men som «bare lurer på om de har en eller annen diagnose». 
Det er nok av barn og unge i skolealder som står i kø for å få hjelp! 

Anonymkode: 525c2...365

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.1.2025 den 14.41):

Jeg ble utredet for det for 20-25 år siden. Den gang måtte jeg ta en stor mattetest. Jeg kunne nesten ikke svare på noen av oppgavene, men fikk likevel ikke diagnosen. Tror det skal veldig mye til. Type ikke forstå basic pluss og minus.

dette var i regi av nav, i forbindelse med arbeidsrettede tiltak.

Anonymkode: c4b4c...f03

Nå er jo dyskalkuli så mye mer enn matematikk og man kan ha store problemer med matte uten at man har en diagnose. Jeg synes det høres merkelig ut at du hadde en utredning som kun innebar en stor matteprøve.

Anonymkode: 601a8...89e

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.1.2025 den 21.43):

Ser at det er ganske mange forskjellige råd her. Hvis jeg må ta dette privat, må jeg nok spare opp en del penger først. Hadde håpet det var mulig å få gjort det i det offentlige, men skjønner at det er vanskelig som voksen. Synes alt dette er leit og trist. Når jeg ser tilbake på barndommen skjønner jeg virkelig ikke hvorfor ingen reagerte på at jeg hadde så dårlig matteforståelse. 

Noen har spurt om dysleksi, jeg vet ikke om det var rettet til meg eller noen andre. Jeg tror ikke jeg har dysleksi, men jeg tror jeg har ADD. Det er mange tegn på det, tester på nett viser at det er sannsynlig og flere familiemedlemmer og venner har hintet til meg om jeg har tenkt at jeg kan ha det/sjekke meg for det. Legen henviste meg til DPS for utredning det også, men fikk avslag. Mulig at jeg må prøve å finne ut av det også privat, men da må jeg jo spare opp enda mer penger. 

TS

Men spørsmålet du må stille deg selv er hvorfor det er viktig for deg å få denne diagnosen? Jeg forstår at det er viktig for de som går på skole sånn at de kan få tilrettelagt undervisning, men som en som har diagnosen selv så har ikke det at jeg har den diagnosen på et papir vært av noe viktig betydning etter at jeg ble voksen.

Skrevet
Uanonym bruker skrev (På 14.1.2025 den 21.59):

Hvorfor skal du utredes for dyskalkuli/mattevansker i voksen alder? Arbeider du med tall?

Jeg synes ikke det er riktig at det offentlige skal betale for en utredning du strengt tatt ikke trenger. 

AnonymBruker skrev (På 14.1.2025 den 22.27):

Jeg skjønner heller ikke poenget med å utrede dette, annet enn for egen bekreftelses skyld

Anonymkode: 036b9...4ee

Trådstarter kommer garantert ikke til å få utredning dekket av det offentlige.

• Hjerte 1
Skrevet

Basert på hvor godt du formulerer deg i dine innlegg TS, tør jeg garantere at du hverken har dysleksi eller er dum i alle fall! 

Uavhengig om du får dekket utredning eller ikke, tror jeg du kan gå ut i fra at du har en grad av dyskalkuli. Klarer du digital og analog klokke?

Det er som du sier et stort hinder å ikke ha førerkort. Det vil gi deg stor frihet og selvstendighet (om du ikke bor i en storby). Jeg ville heller brukt energien og pengene på å fikse førerkort fremfor utredning!

Ta kontakt med en kjøreskole og forklar problematikken. De kan helt sikkert bistå deg i veien til førerkortet. Ikke gi deg! 

Anonymkode: 76fa2...3ce

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.1.2025 den 13.48):

Hvordan utredes dyskalkuli?

Det er bare å legge to og to sammen.

Anonymkode: 2c93a...65e

• Liker 1
Skrevet

Jeg mistenker også at jeg har dyskalkuli, eller læringsvansker i matte som jeg ser mange kaller det nå. Bare nyskjerrig på hva du tenker å faktisk få diagnosen vil gjøre for deg? Å få diagnosen som barn er jo viktig med tanke på tilrettelegging, men som voksen har det jo egentlig ingen verdi?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er bare å legge to og to sammen.

Anonymkode: 2c93a...65e

Ja dette er nok noe både ts og en ekspert med regne og kalkulere litt rundt. 😅

Anonymkode: ac8db...2f1

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.1.2025 den 1.58):

Som jeg skrev i det første innlegget i denne tråden. PPT. 

Anonymkode: 9a9f9...34b

Det er for barn i skolealder, ts er voksen. 

Anonymkode: 3de5f...3d8

• Liker 2
Skrevet
Wilma89 skrev (7 timer siden):

Jeg mistenker også at jeg har dyskalkuli, eller læringsvansker i matte som jeg ser mange kaller det nå. Bare nyskjerrig på hva du tenker å faktisk få diagnosen vil gjøre for deg? Å få diagnosen som barn er jo viktig med tanke på tilrettelegging, men som voksen har det jo egentlig ingen verdi?

Med mindre du selv skal jobbe i skole har det veldig lite å si praktisk. Samtidig var det godt å vite at jeg ikke var "dum" og at det virkelig var en grunn til at jeg slet så med matte, med klokka, med retning, med kartlegging +++

De aller fleste som sliter med matte har matteangst sa hun som testet meg. Det er ytterst få som virkelig kommer igjennom "spesifikke læringsvansker innen matematikk" som det så fint heter nå. Dyskalkuli har nokså nylig blitt en anerkjent lærevansker (etter jeg sluttet skolen, usikker på nøyaktig når det endelig ble godkjent) men så skal det plutselig være "spesifikke læringsvansker innen matematikk" og Dyskalkuli innebærer en hjerneskade visstnok. Helt idiotisk.

Anonymkode: 97014...686

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.11.2025 den 21.07):

Med mindre du selv skal jobbe i skole har det veldig lite å si praktisk. Samtidig var det godt å vite at jeg ikke var "dum" og at det virkelig var en grunn til at jeg slet så med matte, med klokka, med retning, med kartlegging +++

De aller fleste som sliter med matte har matteangst sa hun som testet meg. Det er ytterst få som virkelig kommer igjennom "spesifikke læringsvansker innen matematikk" som det så fint heter nå. Dyskalkuli har nokså nylig blitt en anerkjent lærevansker (etter jeg sluttet skolen, usikker på nøyaktig når det endelig ble godkjent) men så skal det plutselig være "spesifikke læringsvansker innen matematikk" og Dyskalkuli innebærer en hjerneskade visstnok. Helt idiotisk.

Anonymkode: 97014...686

Det er fordi det kommer ny diagnosemanual. 
ICD-11. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er fordi det kommer ny diagnosemanual. 
ICD-11. 

Har nok selv dyskalkuli (et under at jeg besto, jukset på mange prøver). Men tenker det er fint å ha i mente at diagnosemanualene blir sett på av fagfolk som ikke er eksperter. Dette er psykologi. Og diagnosering har jo blitt ultrapopulært om dagen. Jeg har andre diagnoser som faktisk er satt,  men å ta diagnosemanualene for god fisk er også naivt. Legemiddelindustrien tjener virkelig grovt på at halve USAs befolkning plutselig er bipolare og har ptsd. 

Anonymkode: b175f...755

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...