Gå til innhold

Hvordan utredes dyskalkuli?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg tror jeg har dyskalkuli. Fra barndommen av slet jeg veldig med matte. Jeg klarte visst å karre meg til en 2-er de fleste årene, så jeg fikk såvidt gått ut av videregående. Siden det har jeg vært ganske begrenset mtp jobb og studier siden jeg rett og slett ikke klarer matte og sliter med ting som beregninger, forstå avstander osv. Jeg kunne ikke ta lappen siden jeg slet så med antall, avstander og generelt å lære i tradisjonell setting siden jeg blir veldig stresset av det og hjernen låser seg helt, så det er en del jobber jeg dessverre ikke kan ha/progresjon jeg ikke kan oppnå. 

Jeg innså ikke før et par år siden at dyskalkuli fantes og at jeg kunne ha det. Jeg har tatt flere tester på nett som alle tyder på at jeg har dyskalkuli. Har vært til legen, hen visste ikke hva dyskalkuli var så jeg måtte forklare. Hen visste ikke hvor det evt. utredes, men henviste meg til DPS. De svarte at de ikke utreder dette, og at hvis jeg hadde det ville det bli oppdaget i barndommen. Legen vet ikke hvordan vi kan gå videre og synes at siden jeg har levd med dårlig matteforståelse hele livet har jeg vel ikke behov for å løse opp i dette og kan bare fortsette å leve som jeg har gjort, med å unngå alt som har med matte og tall å gjøre. Men det er veldig vanskelig, og jeg vil gjerne vite om jeg har dyskalkuli.

Jeg har hørt at nevropsykologisk utredning brukes for å finne ut om voksne har dyskalkuli, men legen sa at det ikke gjøres i mitt område. Kan jeg be om å henvises til et annet sted i landet for å få det gjort? Jeg har også googlet og funnet ut at NAV tilbyr utredning i visse kommuner. Jeg ringte dem, men de visste ikke om det var tilfellet i min kommune og ba meg besøke mitt lokale NAV-kontor for å finne ut av det, men åpningstiden er 9-15 da jeg er på jobb, og det er vanskelig å få fri siden vi er underbemannet. 

Anonymkode: bb111...97a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg ble utredet for det for 20-25 år siden. Den gang måtte jeg ta en stor mattetest. Jeg kunne nesten ikke svare på noen av oppgavene, men fikk likevel ikke diagnosen. Tror det skal veldig mye til. Type ikke forstå basic pluss og minus.

dette var i regi av nav, i forbindelse med arbeidsrettede tiltak.

Anonymkode: c4b4c...f03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg ble utredet for det for 20-25 år siden. Den gang måtte jeg ta en stor mattetest. Jeg kunne nesten ikke svare på noen av oppgavene, men fikk likevel ikke diagnosen. Tror det skal veldig mye til. Type ikke forstå basic pluss og minus.

Hvem så på oppgavene dine? Ansatte på nav? De eier jo ikke kompetanse på noe!!

Anonymkode: 7180c...c60

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det heter ikke dyskalkuli lengre, men spesifikke læringsvansker i matte. Dyskalkuli må en visst ha hjerneskade av slags for å få diagnosen etter dagens kriterier. 

Det finnes private som utreder, de holder til i Oslo og du må betale det selv.

Jeg var under AAP og fikk truffet igjennom utredning da de hadde faktisk relevans med forløpet de hadde satt i gang (eks: veldig vanskelig å være hjelpelærer eller 1 til 1 og hjelpe elevene med matematikk når du ikke skjønner matte selv). Møtte hun som utreder på NAV, ble testet og undersøkt.

Det hun spesielt så etter var om jeg hadde mattevegring eller om jeg hadde faktiske læringsvansker. Jeg hadde da det siste (som igjen fører til mattevegring/matteangst) og det er noe en lærer seg læringsstrategier for å klare seg, men en kan ikke "avlære seg" læringsvansker. Mattevegring eller matteangst er ikke en læringsvanske, det er tillært basert på erfaringer og liten mestringsfølelse i faget.

Anonymkode: 97014...686

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvem så på oppgavene dine? Ansatte på nav? De eier jo ikke kompetanse på noe!!

Anonymkode: 7180c...c60

NAV leide inn folk som jobber og tester. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Man står ofte uten rettigheter dersom dette ikke oppdages som barn.

Uansett, hvilken nytte skal en slik utredning gjøre i dag? Jeg tviler på at du får det offentlig, men kanskje noen private kan gi en slik utredning. 

Anonymkode: 31c78...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dyskalkuli har ikke vært anerkjent som læringsvanske i Norge og har kun i senere tid fått en aldri så lite promille av oppmerksomheten som gis til læringsvansker. Å oppdage det som barn innebærer at barnet har flaks! PPT må ha kunnskap, viljen og foreldre som skyver på for at det i det hele tatt skal vurderes. Om barnet har andre diagnoser (dysleksi og/eller ADHD) KAN barnet KANSKJE bli utredet for dysleksi, men stort sett forsvinner det under "læringsvanske paraplyen".

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare finn en privat nevropsykolog. Hos Volvat f. Eks. 

Anonymkode: cb6bd...023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fountaine skrev (Akkurat nå):

Har du også dysleksi?

Jeg har ikke dysleksi, kun "spesifikke læringsvansker i matematikk". Det påvirker med tidssans, retningssans, jeg kan ikke lese noter, og en haug andre ting som i tillegg forsvinner inn under ADD-diagnosen min.

Har du ADHD/ADD er sjansene store for at du har dysleksi. Har du dysleksi er det stor sjanse, nesten 50/50 om du kan ha mattevansker i tillegg. Men det er så greit for alle at ADHD/DYSLEKSI/DYSKALKULI bare blir klødd sammen og kalt "læringsvansker" og gjemt bak "skolen skal tilrettelegge for læring", alle barn har egen individuell opplæringsplan, og tomme ord der "diagnoser ikke betyr noe" (men prøv å få hjelp uten "rett" diagnose!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser at det er ganske mange forskjellige råd her. Hvis jeg må ta dette privat, må jeg nok spare opp en del penger først. Hadde håpet det var mulig å få gjort det i det offentlige, men skjønner at det er vanskelig som voksen. Synes alt dette er leit og trist. Når jeg ser tilbake på barndommen skjønner jeg virkelig ikke hvorfor ingen reagerte på at jeg hadde så dårlig matteforståelse. 

Noen har spurt om dysleksi, jeg vet ikke om det var rettet til meg eller noen andre. Jeg tror ikke jeg har dysleksi, men jeg tror jeg har ADD. Det er mange tegn på det, tester på nett viser at det er sannsynlig og flere familiemedlemmer og venner har hintet til meg om jeg har tenkt at jeg kan ha det/sjekke meg for det. Legen henviste meg til DPS for utredning det også, men fikk avslag. Mulig at jeg må prøve å finne ut av det også privat, men da må jeg jo spare opp enda mer penger. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du utredes for dyskalkuli/mattevansker i voksen alder? Arbeider du med tall?

Jeg synes ikke det er riktig at det offentlige skal betale for en utredning du strengt tatt ikke trenger. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det heter ikke dyskalkuli lengre, men spesifikke læringsvansker i matte. Dyskalkuli må en visst ha hjerneskade av slags for å få diagnosen etter dagens kriterier. 

Det finnes private som utreder, de holder til i Oslo og du må betale det selv.

Jeg var under AAP og fikk truffet igjennom utredning da de hadde faktisk relevans med forløpet de hadde satt i gang (eks: veldig vanskelig å være hjelpelærer eller 1 til 1 og hjelpe elevene med matematikk når du ikke skjønner matte selv). Møtte hun som utreder på NAV, ble testet og undersøkt.

Det hun spesielt så etter var om jeg hadde mattevegring eller om jeg hadde faktiske læringsvansker. Jeg hadde da det siste (som igjen fører til mattevegring/matteangst) og det er noe en lærer seg læringsstrategier for å klare seg, men en kan ikke "avlære seg" læringsvansker. Mattevegring eller matteangst er ikke en læringsvanske, det er tillært basert på erfaringer og liten mestringsfølelse i faget.

Dette stemmer ikke helt.

https://nhi.no/familie/barn/dette-er-dyskalkuli

«Omstridt begrep

Hvilke begreper som brukes om disse vanskene, er omstridt.

Lie forteller at Dysleksi Norge bruker begrepene dyskalkuli og spesifikke matematikkvansker om det samme. Men i den nye medisinske diagnosemanualen som heter ICD-11, benyttes begrepet «utviklingsmessige lærevansker».

Lie sier dette har skapt forvirring. Statped omtaler ikke dyskalkuli som en lærevanske lenger, men som en ervervet hjerneskade.

- I Dysleksi Norge har vi beholdt dyskalkuli-begrepet. ICD-11 er ennå ikke oversatt til norsk og det er ikke ferdigstilt, og noen fagmiljøer forholder seg derfor til ICD-10. Forvirringen dette skaper, går ut over de det gjelder, og læreren som skal avdekke det, sier Lie.»

Anonymkode: e4e15...1e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg tror kanskje du ikke helt forstår hva denne diagnosen er. Diskalkuli handler om mye mer enn matte så det at du ikke fikk diagnosen handler ikke om at du forstår pluss og minus. Årsaken var at du ikke oppfylte alle kriteriene som må være til stede for å få denne diagnosen så med andre ord skal det ikke mere til for å få diagnosen enn at man oppfyller kriteriene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror kanskje du ikke helt forstår hva denne diagnosen er. Diskalkuli handler om mye mer enn matte så det at du ikke fikk diagnosen handler ikke om at du forstår pluss og minus. Årsaken var at du ikke oppfylte alle kriteriene som må være til stede for å få denne diagnosen så med andre ord skal det ikke mere til for å få diagnosen enn at man oppfyller kriteriene.

*Dyskalkuli (autokorrekten skrudde seg på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Eg fekk merkelappen på vgs når eg strøk alle prøvene og gjekk ut av vgs med stryk i matematikk. 

Det var ikkje formelt. Det var ingen prosess. 

Eg har forresten tatt lappen og køyrer super fint. Men eg hadde køyretimar til ein verdi av 80.000 kr og masse masse mengdetrening. Ikkje tenk at du ikkje kan bestå, det kan du ❤️

Anonymkode: fa65d...2c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Uanonym bruker skrev (26 minutter siden):

Hvorfor skal du utredes for dyskalkuli/mattevansker i voksen alder? Arbeider du med tall?

Jeg synes ikke det er riktig at det offentlige skal betale for en utredning du strengt tatt ikke trenger. 

Jeg skjønner heller ikke poenget med å utrede dette, annet enn for egen bekreftelses skyld

Anonymkode: 036b9...4ee

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Uanonym bruker skrev (1 time siden):

Hovedgrunnen til at jeg gjerne vil vite om jeg har det er at jeg vil forstå meg selv og min egen hjerne. Jeg mener ikke at det offentlige skal betale for det hvis det blir feil. Jeg kan spare opp selv og gjøre det privat, jeg føler meg bare litt stuck i denne prosessen siden ikke engang legen vet hvor man henviser seg og hvor veien går videre når man mistenker dyskalkuli som voksen.

Jeg prøver å unngå alt med tall og matte, men iblant må jeg gjøre noe med det i forbindelse med jobb. Det er veldig stressende og pinlig. Hvis jeg var diagnostisert med dyskalkuli, ville jeg liksom hatt en forklaring på hvorfor jeg sliter så med tall og jeg ville sluppet å føle meg så dum i jobbsammenheng.

Jeg føler også at disse uforklarlige problemene med tall, avstander, koordinasjon osv holder meg tilbake i livet. Jeg tror ikke jeg kan ta lappen slik det er nå, og det blir vanskelig å f.eks få barn hvis jeg ikke kan kjøre (bor på et lite sted, dårlig med buss). Jeg har hørt at man kan få tilrettelagt opplæring hvis man har lærevansker som kunne gjort det mer overkommelig. Aller mest vil jeg bare vite hvordan hjernen min fungerer, om det er en forklaring på dette eller om jeg bare er dum, liksom.  

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ser at det er ganske mange forskjellige råd her. Hvis jeg må ta dette privat, må jeg nok spare opp en del penger først. Hadde håpet det var mulig å få gjort det i det offentlige, men skjønner at det er vanskelig som voksen. 

Som jeg skrev i det første innlegget i denne tråden. PPT. 

Anonymkode: 9a9f9...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...