Gå til innhold

Vil bli sivilingeniør men gidder ikke flytte til Trondheim

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Snitt og alt er sikret, vingler mellom å bli sivilingeniør gjennom NTNU eller ta noe på UiO.

Har bodd i Oslo hele livet og liker egentlig byen... i tillegg har jeg allerede satt meg på venteliste for studentbolig. I Trondheim finner jeg seriøst ingenting som frister og det virker som om det kun er festing og drikking det går i... hele året... for ikke å snakke om all snøen og drittværet. Synes liksom det er så kjipt å skulle bo der de neste 5 årene selv om utdanningen i seg selv er fristende (petroleumsingeniør, tror vel det heter geovitenskap eller noe annet tull nå).

Hvis jeg blir i Oslo studerer jeg nok jus men synes liksom det er et taperstudiet. Der alle som ikke kom inn på medisin må nøye seg med å gå. Synes også folk der virker til å være enten vestkantbærter eller super basic typer ala sleik og Nike Airforce. Fordelen med jus er at det gir hjemmekontor og relativt enkelt arbeid... men føler jeg kommer til å ende opp som en Marianne (32) saksbehandler i NAV som bare har gitt opp livet.

Noen andre som har nølt med å flytte til Trondheim? Eller kan si noe om miljøet. 

Anonymkode: 82921...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei vel, så bli hjemme da. Case closed

Anonymkode: ec788...6fc

• Liker 6
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor gammel er du?

Anonymkode: d8f95...161

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det veldig viktig for deg at graden kommer fra NTNU? De har jo siving-linje på UiA også, men det er kanskje ikke fint nok for deg. 

Anonymkode: 3c134...112

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sukk for et livsvalg… hvordan skal dette gå.. høres ikke ut som noen av studiene er noe for deg egentlig.. ta deg et år med hjelpearbeid i utlandet og få beina ned på bakken 

Anonymkode: 28111...910

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei vel, så bli hjemme da. Case closed

Anonymkode: ec788...6fc

Ja men det er så ork å føle at man ikke oppnår sitt fulle potensial

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor gammel er du?

Anonymkode: d8f95...161

18

Er det veldig viktig for deg at graden kommer fra NTNU? De har jo siving-linje på UiA også, men det er kanskje ikke fint nok for deg. 

Anonymkode: 3c134...112

Ja absolutt ikke fint nok. UIO eller NTNU, alt annet er annenrangs på CVen. Hvorfor skal jeg gjøre det mot meg selv? Man bør jo gi seg selv alle fortrinn man kan her i livet.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sukk for et livsvalg… hvordan skal dette gå.. høres ikke ut som noen av studiene er noe for deg egentlig.. ta deg et år med hjelpearbeid i utlandet og få beina ned på bakken 

Anonymkode: 28111...910

Har tenkt på det, men det koster faktisk en del penger mtp fly og losji. Så pengene går nok til utenlandsreise nå i sommer før studiene starter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis du vil bli siv-ing og ønsker å få jobbtilbud istedenfor å søke, bør du gå ntnu. Du bestemmer selv hvor mye du vil feste. 
Og så er det veldig sunt å se andre steder enn hjembyen. Man vokser veldig og får nyttig livserfaring av det. 

Anonymkode: 39511...ba6

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvis du vil bli siv-ing og ønsker å få jobbtilbud istedenfor å søke, bør du gå ntnu. Du bestemmer selv hvor mye du vil feste. 
Og så er det veldig sunt å se andre steder enn hjembyen. Man vokser veldig og får nyttig livserfaring av det. 

Anonymkode: 39511...ba6

Sant, men jeg synes at hybelløsningen i Trondheim er så dårlig. Det er ikke snakk om å bo sammen med noen, jeg skal ha en hybel (+ bad / kjøkken) alene, men i Trondheim virker det som sit nesten kun har ledige kollektiv. Jeg nekter !! Og de har ikke venteliste engang, så det blir vel førstemann til mølla da? I Oslo er det i alle fall mer siviliserte tilstander med et konsept som heter 'kø'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Sant, men jeg synes at hybelløsningen i Trondheim er så dårlig. Det er ikke snakk om å bo sammen med noen, jeg skal ha en hybel (+ bad / kjøkken) alene, men i Trondheim virker det som sit nesten kun har ledige kollektiv. Jeg nekter !! Og de har ikke venteliste engang, så det blir vel førstemann til mølla da? I Oslo er det i alle fall mer siviliserte tilstander med et konsept som heter 'kø'.

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ja men det er så ork å føle at man ikke oppnår sitt fulle potensial

Hva er verst, bo litt mindre komfortabelt en stund eller ikke oppnå sitt fulle potensial? 

Anonymkode: a2872...ab1

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan da bli siv.ing på Oslo met? Det er mer enn bra nok her jeg jobber. Verre er det nok om holdningene og ditt syn på andre mennesker framkommer på intervjuet

Anonymkode: ac1b5...4ff

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du mener at juss gir en enkel jobb, men det er helt avhengig av hva du velger å gjøre som jurist. Selvfølgelig kan du jobbe i offentlig administrasjon og gjespe deg gjennom dagen, men du kan også bli advokat og spesialisert innenfor et eller flere områder du synes er interessante, og det er ikke en enkel jobb. Da må du selvfølgelig jobbe mengder med overtid, men noen liker jo det og. Og selv om de fleste på studiet kanskje ikke er som deg, så finnes det alltids noen du kommer overens med.

Jeg har bodd i Trondheim i 22 år, og studert her. Jeg skjønner godt at været ikke frister, og det er ikke verdens navle akkurat. Men jeg tror faktisk at studentene er de som trives best her, nesten bedre enn de som vokser opp og etablerer seg her 😅

Mitt inntrykk er at drikkekulturen og vidden i studenttilbud var dårligere da jeg studerte (2010 - 2015). Nå er det flere alternativer til aktiviteter, foreninger og grupper man kan delta i. Siden jeg bodde her fra før var det mest naturlig for meg å henge med de jeg hang med fra før, gå på jobb og leve som normalt. Jeg angret på det etterpå, da jeg aldri fikk den samme opplevelsen av å være student som det tilflytterne fikk. Å skape seg et nytt liv i en ny by, involvere seg mer på skolen og i foreninger, bli bedre kjent med de på studiet, være frivillig på f.eks samfundet, generelt sett få med seg mer av alt som foregikk. Det virker på meg som om man får igjen for det man investerer; vil man ha en sosial og minnerik studietid får man det om man går "all in". Spesielt om man tar fagene enkelt, slik du sikkert gjør, har man stor kapasitet til å både jobbe og "henge med" på alt som skjer.

Vi har nok også en smule hyggeligere priser på en del, f.eks bolig, selv om det uansett er tøft økonomisk å være student. Så får du bare investere i gode sko, brodder og vindtett jakke, og prøve å bo så skolenært som mulig 😅

Jeg tror 5 år i en kjipere by er verdt det om du får NTNU på cven. Du er bare 18, så det virker sikkert lenge, men når du er ferdig og har jobbet noen år vil du tenke at 5 år var kort tid.

Anonymkode: 3bf8f...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsket Trondheim - det er mye mer enn bare dårlig vær der. Mindre stress enn i Oslo også. Om man vil drikke eller ikke velger du jo helt selv - har faktisk aldri vært borti at noen tvang meg til det i de mange årene jeg studerte.

Med mindre man bor i en dårlig hybel med tynne vegger, så likte jeg godt å bo i kollektiv - traff mange bra folk jeg hadde det mye morsomt med. I tillegg så slipper man å bli sittende helt alene på kvelden, og får jo med seg mer om det som skjer overalt når man bor sammen. Nå kjenner jeg jo ikke deg da - er jo mulig du er på autismespekteret og ikke liker folk, eller heller har lyst til å gå ut og skaffe deg venner på egenhånd. Jeg vet i alle fall om flere som var ganske ensomme av å bo alene, og det å bo i kollektiv er ikke noe man ellers får oppleve så ofte, og i alle fall ikke like sosialt akseptabelt senere i livet.

Ellers hadde jeg delt kjøkken, men eget bad - vil ikke dele bad med andre, for det finnes ekle mennesker jeg ikke hadde stolt på at hverken hadde ryddet etter seg eller holdt seg unna mine ting.

Endret av katties
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Da vil du det ikke nok. 

Anonymkode: d3ece...95b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For alles beste bør du i alle fall ta siv.ing.- og ikke jusstudier. Du kan potensielt påvirke mennesker direkte i mye større grad som jurist eller advokat, og med ditt menneskesyn er vi best tjent med at du jobber med noe rent teknisk.

Anonymkode: b6c1a...981

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Snitt og alt er sikret, vingler mellom å bli sivilingeniør gjennom NTNU eller ta noe på UiO.

Har bodd i Oslo hele livet og liker egentlig byen... i tillegg har jeg allerede satt meg på venteliste for studentbolig. I Trondheim finner jeg seriøst ingenting som frister og det virker som om det kun er festing og drikking det går i... hele året... for ikke å snakke om all snøen og drittværet. Synes liksom det er så kjipt å skulle bo der de neste 5 årene selv om utdanningen i seg selv er fristende (petroleumsingeniør, tror vel det heter geovitenskap eller noe annet tull nå).

Hvis jeg blir i Oslo studerer jeg nok jus men synes liksom det er et taperstudiet. Der alle som ikke kom inn på medisin må nøye seg med å gå. Synes også folk der virker til å være enten vestkantbærter eller super basic typer ala sleik og Nike Airforce. Fordelen med jus er at det gir hjemmekontor og relativt enkelt arbeid... men føler jeg kommer til å ende opp som en Marianne (32) saksbehandler i NAV som bare har gitt opp livet.

Noen andre som har nølt med å flytte til Trondheim? Eller kan si noe om miljøet. 

Jeg syns du bør satse på Trondheim. Den byen har fått mye skryt for å være en bra studentby

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Er det umulig å få det om du setter inn en annonse på finn? Folk flytter jo hele tiden, så det vil alltid være noe som blir ledig. 

Anonymkode: 21544...8e1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det umulig å få det om du setter inn en annonse på finn? Folk flytter jo hele tiden, så det vil alltid være noe som blir ledig. 

Anonymkode: 21544...8e1

Ja, og bor man der i 3 år eller mer og har råd til å kjøpe noe, så går man i omtrent null (mulig med øiten fortjeneste) når man selger igjen, i stedet for å tape penger til utleier.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med Oslo som studieby er det som du liker så godt, som du ikke finner i Trondheim? 
Jeg kjenner ikke så mange som har nølt med å flytte til Trondheim, de fleste ønsket flytte dit enten fordi det var drømmestudier, eller fordi Trondheim er godt kjent for å ha bra studentmiljø. 

Jeg studerte der selv, og stortrivdes. Mange jeg kjenner som flyttet dit for å studere ble også boende etterpå på grunn av trivsel. 
Men generelt så blir det slik du gjør det til selv, og om du skal studere noen steder med de negative innstillingene og dømmende holdningene dine, så vil du nok ikke trives uansett. 

Anonymkode: 20dc1...329

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har studert både i Trondheim og Oslo og det er hverken mer alkohol eller snø i Trondheim enn Oslo så hvis DET er grunnene til at du ikke vil flytte til Trondheim så må du nesten revurdere litt 😜 synes også utvalget av foreninger var bedre på NTNU. Bedre å ha NTNU på cv’en enn OsloMET. Fordelen med Oslo er litt mer storbyfølelse, internasjonale artister har som regel konsert her og bedre utvalg i direktefly til utlandet om du liker å reise. Ellers er jo Oslo ghetto men om du er oppvokst her vet du vel allerede det ;) 

Anonymkode: b7489...a01

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...