AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #1 Del Skrevet 14 timer siden Hva regnes egentlig som en alvorlig psykisk lidelse? Hva legger de fleste i det begrepet? Jeg tenker nå mer i dagligtale enn feks den juridiske definisjonen av "alvorlig sinnslidelse" i strl. og phvl. Jeg regner med de fleste lidelser som innebærer full psykose uten bakkekontakt inngår her, men det finnes jo også mye mer "subtile" psykoser som ikke er like fremtredende. Ser det ofte nevnes schizofreni og bipolar lidelse som alvorlig, mens angst og depresjon regnes som "mildere". Men for en del med bipolar lidelse er jo depresjon det tyngste (og også den delen av sykdommen som feks innbefatter psykose). Jeg er åpenbart ikke ute etter noe fasitsvar, da det neppe finnes, men mer hva folk generelt tenker. Tenker man kanskje ikke på diagnose i det hele tatt når man snakker om "alvorlig psykisk lidelse", men utelukkende om hvor hardt rammet den enkelte er? Anonymkode: d07b3...16d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #2 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hva regnes egentlig som en alvorlig psykisk lidelse? Hva legger de fleste i det begrepet? Jeg tenker nå mer i dagligtale enn feks den juridiske definisjonen av "alvorlig sinnslidelse" i strl. og phvl. Jeg regner med de fleste lidelser som innebærer full psykose uten bakkekontakt inngår her, men det finnes jo også mye mer "subtile" psykoser som ikke er like fremtredende. Ser det ofte nevnes schizofreni og bipolar lidelse som alvorlig, mens angst og depresjon regnes som "mildere". Men for en del med bipolar lidelse er jo depresjon det tyngste (og også den delen av sykdommen som feks innbefatter psykose). Jeg er åpenbart ikke ute etter noe fasitsvar, da det neppe finnes, men mer hva folk generelt tenker. Tenker man kanskje ikke på diagnose i det hele tatt når man snakker om "alvorlig psykisk lidelse", men utelukkende om hvor hardt rammet den enkelte er? Anonymkode: d07b3...16d Der er en klar kategorisering. Depresjon og og angst regnes som lettere psykiske lidelser enn så lenge de er moderate noe som er mest vanlig. Disse kan man bli helt frisk av. Så tar du såkalt «tung psykiatri» som schizofreni, bipolar 1, alvorlige personlighetsforstyrrelser og lignende diagnoser som gjør at de som er rammet fungerer svært dårlig. Disse har ikke håp om å bli frisk siden de ofte er kronikere og schizofreni og bipolar 1 har sterke genetiske komponenter. Disse to siste er faktiske fysiske sykdommer som gir seg psykiske utslag. Alke kan bli psykotiske hvis bare belastningen i livet et stort nok, men da går det som regel over og man blir helt frisk. Depresjon skjer med svært mange i løpet av livet og er som å regne som en psykisk influensa i følge læreboka. Anonymkode: 10494...4a3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #3 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Der er en klar kategorisering. Depresjon og og angst regnes som lettere psykiske lidelser enn så lenge de er moderate noe som er mest vanlig. Disse kan man bli helt frisk av. Så tar du såkalt «tung psykiatri» som schizofreni, bipolar 1, alvorlige personlighetsforstyrrelser og lignende diagnoser som gjør at de som er rammet fungerer svært dårlig. Disse har ikke håp om å bli frisk siden de ofte er kronikere og schizofreni og bipolar 1 har sterke genetiske komponenter. Disse to siste er faktiske fysiske sykdommer som gir seg psykiske utslag. Alke kan bli psykotiske hvis bare belastningen i livet et stort nok, men da går det som regel over og man blir helt frisk. Depresjon skjer med svært mange i løpet av livet og er som å regne som en psykisk influensa i følge læreboka. Anonymkode: 10494...4a3 Mtp angst og depresjon så kommer det jo helt an på graden av det. Man kan ha begge deler uten betydelig funksjonssvikt. Man kan også ha begge deler å være suicidal og ha alvorlig utmattelse/være ufør. Anonymkode: 01ea3...26b 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #4 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Der er en klar kategorisering. Depresjon og og angst regnes som lettere psykiske lidelser enn så lenge de er moderate noe som er mest vanlig. Disse kan man bli helt frisk av. Så tar du såkalt «tung psykiatri» som schizofreni, bipolar 1, alvorlige personlighetsforstyrrelser og lignende diagnoser som gjør at de som er rammet fungerer svært dårlig. Disse har ikke håp om å bli frisk siden de ofte er kronikere og schizofreni og bipolar 1 har sterke genetiske komponenter. Disse to siste er faktiske fysiske sykdommer som gir seg psykiske utslag. Alke kan bli psykotiske hvis bare belastningen i livet et stort nok, men da går det som regel over og man blir helt frisk. Depresjon skjer med svært mange i løpet av livet og er som å regne som en psykisk influensa i følge læreboka. Anonymkode: 10494...4a3 Men det finnes jo folk som feks er godt medisinert med bipolar 1 som kanskje har en episode med mani/depresjon i året og ellers er fullstendig fungerende. Samtidig finnes det folk som har alvorlig depresjon som ikke har noe medisin som fungerer og er syke så å si hele tiden. Hvor havner bipolar 2? Dissosiative lidelser? PTSD? Hvor er det denne kategoriseringen kommer klart frem? Det er jo ikke i ICD-10 i alle fall. Anonymkode: d07b3...16d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #5 Del Skrevet 9 timer siden I dagligtale legger jeg «alvorlig psykisk sykdom/uhelse» inn i samme kategori. Alle som fremstår i offentligheten på en måte som gjør at jeg må ta høyde for at de påregnelig utgjør en fare for meg eller andre inngår i den definisjonen. Det samme gjør mennesker som jeg VET reellt er farlige, selvsagt. Hva de har, rent diagnosemessig? Meg revnende likegyldig. Det er uansett ikke noe keg har innsyn i, eller rett til innsyn i. Oppfører noen seg slik at jeg plasserer meg utenfor deres gripe-avstand i butikken, på trikken, på bussen eller på gata? Alvorlig psykisk sykdom. Potensialet for fare er mitt eneste kriterie. Anonymkode: b33f5...e02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #6 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Der er en klar kategorisering. Depresjon og og angst regnes som lettere psykiske lidelser enn så lenge de er moderate noe som er mest vanlig. Disse kan man bli helt frisk av. Så tar du såkalt «tung psykiatri» som schizofreni, bipolar 1, alvorlige personlighetsforstyrrelser og lignende diagnoser som gjør at de som er rammet fungerer svært dårlig. Disse har ikke håp om å bli frisk siden de ofte er kronikere og schizofreni og bipolar 1 har sterke genetiske komponenter. Disse to siste er faktiske fysiske sykdommer som gir seg psykiske utslag. Alke kan bli psykotiske hvis bare belastningen i livet et stort nok, men da går det som regel over og man blir helt frisk. Depresjon skjer med svært mange i løpet av livet og er som å regne som en psykisk influensa i følge læreboka. Anonymkode: 10494...4a3 Det er fullt mulig å bli frisk fra schizofreni. I dag blir faktisk 1/4 av pasientene som diagnostiseres i ungdomsalder friske. Anonymkode: 84938...28d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #7 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er fullt mulig å bli frisk fra schizofreni. I dag blir faktisk 1/4 av pasientene som diagnostiseres i ungdomsalder friske. Anonymkode: 84938...28d Dette. 👆 Og man kan bli fri for symptomer når det gjelder personlighetsforstyrrelse også. Mange blir bedre etter behandling og med alderen. Anonymkode: aeec7...22a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #8 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er fullt mulig å bli frisk fra schizofreni. I dag blir faktisk 1/4 av pasientene som diagnostiseres i ungdomsalder friske. Anonymkode: 84938...28d Det er mange som dessverre har blitt feildiagnostisert med schizofreni også. Stressutløste psykoser eller traumelidelser kan fort forveksles med schizofreni. Men ja schizofreni kan man bli frisk fra. Anonymkode: e0eaf...1c3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #9 Del Skrevet 6 timer siden I klinisk diagnostisk forstand er «alvorlig psykisk lidelse» nesten ensbetydende med bipolar lidelse type 1 og ulike former for schozofreni. I litt utvidet forstand kan det også omfatte andre lidelser med svært alvorlig funksjonstap. F.eks ved alvorlig depresjon med psykose eller tankeforstyrrelser, alvorlig OCD der man kanskje ikke kommer seg ut av huset, eller liknende funksjonsfall. Anonymkode: 71be9...0ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #10 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er mange som dessverre har blitt feildiagnostisert med schizofreni også. Stressutløste psykoser eller traumelidelser kan fort forveksles med schizofreni. Men ja schizofreni kan man bli frisk fra. Anonymkode: e0eaf...1c3 Jeg leste på b12 foreningen sin offentlige side om feildiagnosering av schizofreni. Fikk b12 sprøyter og ble frisk. Man kan bli alvorlig mentalt syk av for lite b12 over tid. Anonymkode: 01ea3...26b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå