Gå til innhold

Hvordan kan jeg kutte ut denne venninnen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har en venninne jeg har kjent i 7 år, men vi ble bedre venner for 3 år siden. Vi er tidlig i tjueårene.

Hun ser på meg som sin «bestevenn» og hun har ingen andre venner egentlig.

Jeg har flere andre venner, men har hatt mindre kontakt med dem de siste årene fordi hun spør ofte om å henge før jeg har rukket å avtale med andre. Hun vil heller ikke være noe særlig med mine andre venner. Hun er sjalu på dem.

Hun har kommet med stygge kommentarer om mine venner, spesielt om kroppen deres. Og hun blir ofte sjalu hvis jeg er med andre venner.

Hun respekterer ikke mine grenser og gjør de samme tingene flere ganger selv om jeg sier det ikke er greit. Når jeg sier ifra har hun blitt sur og tatt ting personlig. Hun blir ofte sur for småting og lager drama ut av veldig mye.
Hun endrer mening om ting hele tiden, en dag hater hun venninnen min, en annen dag vil hun ha henne med på ting.

Hun er også veldig «skrytete» når hun er i gruppesettinger, noe andre også har reagert på. Og hun sier også ofte ting for å «hinte» til at hun er bedre enn andre. 
Hun har også to ganger vært full og faktisk også voldelig og dyttet meg og sagt stygge ting som at jeg er ubrukelig og at hun hater meg.

Hun klarer aldri å innrømme feil og alt er alle andres feil hele tiden. Nå er jeg veldig lei, prøver å minimere kontakten, men det er vanskelig.
Etter den forrige hendelsen der hun var fysisk (i desember) tok jeg det opp og sa hva hun hadde gjort. Hun påsto at jeg fant det på, men noen minutter senere beklagde hun seg. Men hun sa ikke hva hun egentlig beklagde for. Jeg sa aldri at jeg tilga henne, men vi har likevel fortsatt å snakke på sosiale medier, og har møttes en gang etter det og hun tror alt er «greit» igjen.
Venter nesten på at det skal skje noe igjen sånn at jeg har noe konkret å ta henne på, selv om jeg har mange grunner til å kutte henne ut. Noen som har erfaringer med noe liknende?

Anonymkode: 06d2c...ad2

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det ikke sånn at du må si ja til henne selv om du ikke har andre avtaler når hun spør. Når hun spør, så si at du er opptatt. Du kan også blokkere henne.

Du skylder ingen din tid.

Anonymkode: 80b40...df2

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det høres egentlig veldig trist ut for henne fordi det fremstår som hun har mindreverdighetskomplekser og overkompenserer på en lite sjarmerene måte. Synd det blir slik når hun egentlig er veldig usikker på seg selv. 

Jeg ville ha faset henne sakte og forsiktig ut, eller tatt en prat med henne om hva du mener er peoblematisk og gitt henne en sjanse til å skjerpe seg litt. Kanskje det kan hjelpe for henne å prate ut om hvorfor hun slenger dritt om andre osv slik at hun finner en bedre måte å hpndtere sin egen usikkerhet på. Uansett hvilken løsning du skulle lande på så ville jeg også ha prioritert andre venner og flere gode relasjoner. 

Anonymkode: ecb8a...9ab

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her høres det ut som om du bør jobbe med å sette tydelige grenser. En grense som går på hva DU gjør. Du kan ikke kontrollere hva hun gjør, bare hva du selv gjør. Du bør si klart ifra at "Jeg liker ikke når du gjør sånn og slik. Jeg vil ikke være sammen med deg når du gjør dette. Jeg kommer til å gå hjem om du gjør dette". Og så må du jo da også være dønn konsekvent og gjøre dette. 

Det er også helt i orden å avslutte vennskapet. Ghosting er jo en metode, men ikke en spesielt hyggelig en. 

Det er mer fair å neste gang hun tar kontakt svare at "Jeg føler at du gang på gang har oppført deg på en måte som jeg ikke liker. Jeg ønsker ikke å fortsette vennskapet vårt". 

Anonymkode: 8de7b...c2f

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Har en venninne jeg har kjent i 7 år, men vi ble bedre venner for 3 år siden. Vi er tidlig i tjueårene.

Hun ser på meg som sin «bestevenn» og hun har ingen andre venner egentlig.

Jeg har flere andre venner, men har hatt mindre kontakt med dem de siste årene fordi hun spør ofte om å henge før jeg har rukket å avtale med andre. Hun vil heller ikke være noe særlig med mine andre venner. Hun er sjalu på dem.

Hun har kommet med stygge kommentarer om mine venner, spesielt om kroppen deres. Og hun blir ofte sjalu hvis jeg er med andre venner.

Hun respekterer ikke mine grenser og gjør de samme tingene flere ganger selv om jeg sier det ikke er greit. Når jeg sier ifra har hun blitt sur og tatt ting personlig. Hun blir ofte sur for småting og lager drama ut av veldig mye.
Hun endrer mening om ting hele tiden, en dag hater hun venninnen min, en annen dag vil hun ha henne med på ting.

Hun er også veldig «skrytete» når hun er i gruppesettinger, noe andre også har reagert på. Og hun sier også ofte ting for å «hinte» til at hun er bedre enn andre. 
Hun har også to ganger vært full og faktisk også voldelig og dyttet meg og sagt stygge ting som at jeg er ubrukelig og at hun hater meg.

Hun klarer aldri å innrømme feil og alt er alle andres feil hele tiden. Nå er jeg veldig lei, prøver å minimere kontakten, men det er vanskelig.
Etter den forrige hendelsen der hun var fysisk (i desember) tok jeg det opp og sa hva hun hadde gjort. Hun påsto at jeg fant det på, men noen minutter senere beklagde hun seg. Men hun sa ikke hva hun egentlig beklagde for. Jeg sa aldri at jeg tilga henne, men vi har likevel fortsatt å snakke på sosiale medier, og har møttes en gang etter det og hun tror alt er «greit» igjen.
Venter nesten på at det skal skje noe igjen sånn at jeg har noe konkret å ta henne på, selv om jeg har mange grunner til å kutte henne ut. Noen som har erfaringer med noe liknende?

Du må bare kutte henne ut. ‘’Vær utilgjengelig’’ så vil hun over tid ta hintet forhåpentligvis. Eller hvis du er tøff nok, si at du ikke lenger ønsker hennes bekjentskap. 😉 Lykke til!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Her høres det ut som om du bør jobbe med å sette tydelige grenser. En grense som går på hva DU gjør. Du kan ikke kontrollere hva hun gjør, bare hva du selv gjør. Du bør si klart ifra at "Jeg liker ikke når du gjør sånn og slik. Jeg vil ikke være sammen med deg når du gjør dette. Jeg kommer til å gå hjem om du gjør dette". Og så må du jo da også være dønn konsekvent og gjøre dette. 

Det er også helt i orden å avslutte vennskapet. Ghosting er jo en metode, men ikke en spesielt hyggelig en. 

Det er mer fair å neste gang hun tar kontakt svare at "Jeg føler at du gang på gang har oppført deg på en måte som jeg ikke liker. Jeg ønsker ikke å fortsette vennskapet vårt". 

Prøver å sette grenser, men hver gang bare klikker hun og sier enten at alt hun gjør er feil eller så sier hun at hun ikke gidder å snakke om det eller så ignorerer hun meg. Om det er noe jeg sier på melding bare bytter hun samtaleemne eller skriver «ok» og gidder ikke ta ting til seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Prøver å sette grenser, men hver gang bare klikker hun og sier enten at alt hun gjør er feil eller så sier hun at hun ikke gidder å snakke om det eller så ignorerer hun meg. Om det er noe jeg sier på melding bare bytter hun samtaleemne eller skriver «ok» og gidder ikke ta ting til seg. 

Det høres mer ut som om du prøver å ta opp noe i ettertid, enn å gjøre det klart i ord og handling at du ikke godtar oppførselen hennes der og da.

Anonymkode: f4224...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Her er du rett og slett konfliktsky. Hvorfor kan ikke du behandle henne likt tilbake, ignoere henne? Du kan også si rett ut til henne at du ikke ønsker å være med henne.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har flere andre venner, men har hatt mindre kontakt med dem de siste årene fordi hun spør ofte om å henge før jeg har rukket å avtale med andre.

Her allerede så tror du at du må si ja til henne fordi du ikke har andre avtaler. Du må jo ikke det. Du velger å si ja til henne. Du har det som kalles en fri vilje. Det betyr at du kan velge å si nei til henne også. Si nei til henne. Du vil jo ikke være venn med henne. Du liker henne jo ikke en gang.

Anonymkode: 80b40...df2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det høres mer ut som om du prøver å ta opp noe i ettertid, enn å gjøre det klart i ord og handling at du ikke godtar oppførselen hennes der og da.

Jeg har sagt ifra der og da. Jeg har også sagt ifra i «ettertid» og sagt «jeg vil ikke at du gjør x idag» selv om jeg tidligere har sagt at jeg ikke likte det. Er vel lov å si ifra selv om det er i ettertid? Når noe har skjedd flere ganger er det jo helt greit å si ifra.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Men da setter du jo ikke grenser. En grense er "oppførsel jeg ikke vil tolerere" PLUSS "her er hva jeg kommer til å gjøre om dette skjer" PLUSS "konsekvent gjennomføre denne konsekvensen". Her høres det ut som om du kun har tatt den første delen, og fullstendig feilet på å både sette og gjennomføre en konsekvens. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har sagt ifra der og da. Jeg har også sagt ifra i «ettertid» og sagt «jeg vil ikke at du gjør x idag» selv om jeg tidligere har sagt at jeg ikke likte det. Er vel lov å si ifra selv om det er i ettertid? Når noe har skjedd flere ganger er det jo helt greit å si ifra.

"Jeg vil ikke du skal gjøre x i dag" er ikke en effektiv grense. Du kan ikke beordre eller kontrollere andre, kun deg. Det du sa, var en ordre til hva HUN skal gjøre. En god grense er hva DU gjør. 

"Om du gjør x i dag, kommer jeg til å gå hjem med en gang" + faktisk gå hjem med en gang om hun gjør x. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men da setter du jo ikke grenser. En grense er "oppførsel jeg ikke vil tolerere" PLUSS "her er hva jeg kommer til å gjøre om dette skjer" PLUSS "konsekvent gjennomføre denne konsekvensen". Her høres det ut som om du kun har tatt den første delen, og fullstendig feilet på å både sette og gjennomføre en konsekvens. 

Ja, det er riktig det. Men er litt vanskelig når det blir så dårlig stemning og drama ut av alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det er riktig det. Men er litt vanskelig når det blir så dårlig stemning og drama ut av alt.

Det er sånn det er med grenser. Du må tåle å stå i ubehaget. 

Men om du uansett ønsker å avslutte vennskapet, så gjør det jo ikke noe om hun blir sur? Da sier du bare klart ifra at du ikke ønsker å fortsette vennskapet, og at du ikke kommer til å svare på meldinger. Og så blokkerer du henne og lar være å åpne meldinger, og da kan hun jo bære så sur hun bare vil, det merker jo ikke du noe til? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om det blir dårlig stemning og drama så sier du bare at dette gidder du ikke, og at du har fått nok og går hjem eller legger på, og så gjør du det. Og når hun tar kontakt igjen så er du utilgjengelig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

"Jeg vil ikke du skal gjøre x i dag" er ikke en effektiv grense. Du kan ikke beordre eller kontrollere andre, kun deg. Det du sa, var en ordre til hva HUN skal gjøre. En god grense er hva DU gjør. 

"Om du gjør x i dag, kommer jeg til å gå hjem med en gang" + faktisk gå hjem med en gang om hun gjør x. 

Nei, men når det er noe som hun gjør mot meg, er det jo noe som går utover meg. Jeg har trodd at hun faktisk skulle ta ting til seg når jeg sier «jeg liker ikke når du gjør x mot meg fordi det er respektløst», fordi det er det normale mennesker gjør. Men hun er tydeligvis ikke som alle andre.

Men ja, skal gå neste gang, bryr meg egentlig ikke om reaksjonen hennes lenger heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hvorfor blir det en neste gang om du allerede er lei? Er jo bare å si at du nå avslutter bekjentskapet og lykke til videre i livet. 

Anonymkode: 9b0c5...243

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, men når det er noe som hun gjør mot meg, er det jo noe som går utover meg. Jeg har trodd at hun faktisk skulle ta ting til seg når jeg sier «jeg liker ikke når du gjør x mot meg fordi det er respektløst», fordi det er det normale mennesker gjør. Men hun er tydeligvis ikke som alle andre.

Men ja, skal gå neste gang, bryr meg egentlig ikke om reaksjonen hennes lenger heller. 

Det går utover deg, men du kan likevel ikke kontrollere hva hun gjør. Du kan kun kontollere hva du gjør. Normale mennesker vil gjerne ta til seg når du sier at du ikke liker hva de gjør, men ikke alle. Men igjen: du kan kun kontrollere hvordan du da reagerer. Som ved å si klart og tydelig at du kommer til å gå hjem hvis hun gjør det. Du har jo ingen makt i det hele tatt til å fysisk stoppe henne fra å si ting - du kan ikke stappe en knebel i kjeften på henne.. Så da må du heller se på hva du faktisk kan gjøre, og det er å gå vekk, kutte kontakten, osv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt frem til jeg leste at dere hadde drukket alkohol, så hørtes dette ut som «venninna» til min 12 år gamle datter.. 

Hvor gamle er dere? 

Hun er til og med fysisk mot deg. Bare kutt henne ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Irja skrev (4 minutter siden):

Helt frem til jeg leste at dere hadde drukket alkohol, så hørtes dette ut som «venninna» til min 12 år gamle datter.. 

Hvor gamle er dere? 

Hun er til og med fysisk mot deg. Bare kutt henne ut.

Det er forståelig, vi er 23. Men hun minner meg om en tenåring og noen ganger om et barn i trassalderen egentlig

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...