AnonymBruker Skrevet 14. januar #1 Skrevet 14. januar Jeg tror jeg er ganske deprimert, jeg har også store problemer med tankekjør og lite søvn. Siden jeg er så dårlig så må jeg ta meg litt i nakken å prøve å komme igang med livet. Jeg pleier da å gå mye i skogen, men nå er det ren is. Jeg prøver også å trene yoga i tillegg. Ikke hard trening, mye pust og avslapping. Trene på å få vekk tanker og stress er det viktigste. I dag var dette spesielt vanskelig, hver gang jeg "skjøv" en tanke bort kom det en ny vond tanke. Det ente med at jeg begynte å gråte for jeg ble veldig trist. Hvordan skal man klare å rense hode for tanker? Og er det meningen med yoga at man bare skal la tankene suse å gå? Jeg vil ut av depresjon, jeg vil bli meg selv igjen. Så derfor tenker jeg tur og yoga er en fin start. Anonymkode: 8929d...c8a 4
AnonymBruker Skrevet 14. januar #2 Skrevet 14. januar Du kan ikke rense hodet for tanker. Du bør få henvisving til psykolog! I mellomtiden kan du laste ned tankevirus-appen. Du kan også lese litt om metakognitiv terapi da en del av disse verktøyene (f.eks grubletid) brukes av mange psykologer. Hvis du blar nederst på denne siden kan du melde deg på et nyhetsbrev og så får du et hefte helt gratis som er veldig nyttig https://metacognitivetherapycentral.com/ Anonymkode: 18d42...557
AnonymBruker Skrevet 14. januar #3 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg tror jeg er ganske deprimert, jeg har også store problemer med tankekjør og lite søvn. Siden jeg er så dårlig så må jeg ta meg litt i nakken å prøve å komme igang med livet. Jeg pleier da å gå mye i skogen, men nå er det ren is. Jeg prøver også å trene yoga i tillegg. Ikke hard trening, mye pust og avslapping. Trene på å få vekk tanker og stress er det viktigste. I dag var dette spesielt vanskelig, hver gang jeg "skjøv" en tanke bort kom det en ny vond tanke. Det ente med at jeg begynte å gråte for jeg ble veldig trist. Hvordan skal man klare å rense hode for tanker? Og er det meningen med yoga at man bare skal la tankene suse å gå? Jeg vil ut av depresjon, jeg vil bli meg selv igjen. Så derfor tenker jeg tur og yoga er en fin start. Anonymkode: 8929d...c8a Yoga og skogsturer er jo en kjempefin start. Og det er ganske vanlig å gråte under yoga, det er jo bare at du får kontakt med kroppen og frigir spenninger. Men jeg tenker kanskje at det kan være nyttig for deg å lese litt om hva tanker er sånn at du ikke bruker energi på å tenke at du skal styre dem eller skyve dem vekk. Er enig i at det sikkert er bedre tankemønstre og steder i hodet du kan være enn der du er nå, men det handler ikke om at du "tenker feil" eller gjør noe galt som om tanker er i din kontroll. Det som er i din kontroll er hvordan du forholder deg til dem og da kan det være fint å vite litt om de ulike kategorier tanker vi har og hvorfor de kommer og hva vi skal gjøre når det skjer. Denne boka forklarer alt dette mye bedre enn meg: https://www.norli.no/boker/fagboker/medisin-og-sykepleie/psykiatri/livet-er-et-usikkert-prosjekt En annen ting er søvn. Er det noe mer du kan gjøre som du vet om som kan gjøre at du sover bedre? Du trenger ikke endre alt, men er det én ting du kan gjøre som kan ha effekt? For noen kan det hjelpe å skrive litt. Som ingen andre leser, kanskje ikke du heller senere, men bare for å klarne hodet litt. Anonymkode: 04310...898 4
AnonymBruker Skrevet 14. januar #4 Skrevet 14. januar Det er et veldig bra tegn at du gråter under yoga, det betyr jo at du frisetter gamle følelser som er stuck i kroppen! Det kan skape smerter (og noen mener også sykdom) på sikt. Litt kjipt når man gjør yoga offentlig, men jeg hadde bare kjent på følelsene og prøvd å la tårene trille litt diskret. Slik blir du kvitt følelsene, og vil etterhvert oppleve at det ikke skjer når du gjør yoga Anonymkode: 3c595...f69 3 4
skreppamedleppa Skrevet 14. januar #5 Skrevet 14. januar Nå gjør jeg litt ulike typer yoga blant annet mediyoga og der er det blant annet en hjerte meditasjon og første gangen jeg ble instruert i mediyoga sa instruktøren at under denne hjerte meditasjonen var det helt vanlig å gråte, en kunne begynne å le, en kunne begynne å klø på kroppen.. Med andre ord ulike følelser, tanker, kroppslige reaksjoner. Dette kan også skje under andre yoga former. Det er helt normalt og det er også viktig å være klar over at det er helt normalt Yoga kan være et verktøy for å lære seg selv bedre å kjenne, og tanker er ikke farlige, de kan være vonde men ikke farlige i seg selv. Yoga kan sette prosesser i gang, men det renser ikke hode for tanker. Lenge har vi tenkt at det å snakke hos psykolog (bruke kroppen bare fra halsen og opp) er det som funker for å få ut psykisk uhelse, problemer, traumer mm men vi ser mer og mer at det å koble på kroppen, få ting ut igjennom kroppen er vel så viktig og terapeutisk. Det kan være yoga, spenne ball, kaste ball i veggen, tegne, skrive (terapeutisk skriving), trening, slå på en tromme. Vi må få ting ut ikke bare i form av psykolog og kommunikasjon, hvis ikke blir en fort forsteinet. Selv bruker jeg mye yoga, pusteteknikker, tur i naturen og skriving både på gode dager men spesielt når ting butter imot. Så det er kjempe bra at du går tur og gjør yoga og at du ikke skyver ting ned men lar kroppen få snakke når tårer kommer. 4
AnonymBruker Skrevet 14. januar #6 Skrevet 14. januar Takk for så mange fine forklarende svar fra dere, setter jeg enormt pris på❤️ Skal prøve å svare på noe av det dere har skrevet. Jeg vil ikke til psykolog, jeg klarer ikke å prate meg ut av min depresjon. Har tidligere gått til psykolog, fin dame. Jeg har bare ikke det behovet for å sette ord på ting. Mye av dette har jeg heller ikke ord for. Som f.eks traumer som liten jente, de sitter i kroppen, jeg har ikke ord for å få de ut. Derfor har skogen vært en veldig fin terapi for meg tidligere, der lar jeg tanker rase gjennom, men klarer også å forsvinne med lydene som er i skogen. Det er noe helt spesielt, og jeg har behov for den aktiviteten fysisk også. Jeg prøver å lage meg rutiner nå for å få bedre søvn hygiene, legger med 23 hver dag. Jeg sovner ikke på mange timer, jeg drømmer om de tankene jeg hadde før jeg sovnet, og har masse oppvåkninger. Ser på klokka mi at jeg har utrolig mye høyt stress på natten. Prøver da å ikke sove lenger enn 08/09 problemet er at jeg er forferdelig trøtt og da får jeg migreneanfall. Men 8/10 ganger får jeg til dette. Vet også på sikt så vil det hjelpe. Jeg har kjøpt meg en dagbok for å prøve å tømme hode litt før kvelden, men siden jeg nå er så "negativ" så synes jeg boka blir for negativ, så jeg leter etter noe positivt å skrive isteden. Jeg vet veldig teit, for formålet var jo å få ting ut av hode. Jeg gjør yoga hjemme, gikk litt på det i fjor å lærte det grunnleggende. Jeg ligger først å puster og slapper av før noen få øvelser, før jeg roer helt ned med pusteøvelser igjen. Prøver å fokusere på pusten mest mulig, men tankene flyter bare rundt. Jeg har hele tiden kjempet i mot, men det er altså ikke riktig? At nå skal jeg bare la det flyte, gråte ut og etterhvert vil det bli lettere? En på kurset jeg gikk på begynte å gråte veldig, så har skjønt at det kan skje. Ts Anonymkode: 8929d...c8a 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar #7 Skrevet 14. januar En ting som virkelig hjalp meg da jeg slet som mest med tankekjør og søvn, var å slite meg helt ut fysisk. Det var en terapeut som sa det og jeg syntes det hørtes litt flåsete ut, men det var virkelig sant. Det å bli like sliten fysisk som jeg var psykisk ga en slags harmoni og balanse i kroppen som det er vanskelig å forklare. Det resulterte også i at jeg sovnet raskere og sov bedre. En tur i skog og mark i rask gange, gjerne i ulendt terreng, er helt supert. Eller en skikkelig hard treningsøkt. Jeg liker yoga og synes det kan være godt for kropp og sinn, men det kan nok også åpne for tankekjør. Jeg hadde bedre effekt av yoga etter å ha trent litt først. Anonymkode: 862ce...5ec
AnonymBruker Skrevet 14. januar #8 Skrevet 14. januar Forstår deg godt. Jeg ville prøvd å akseptere at tankene kommer, og så la de gå. Både de gode, og de vonde. Det kan være vanskelig, og som du opplevde utløse reaksjoner som gråt. Selv gikk jeg mye på yoga en vanskelig periode, og det var en god ting. Men yoga kan være konfronterende, gjentakende, langtekkelig og utfordrende å stå i. På en god måte, men viktig å ha aksept for at det ikke alltid kjennes bra, eller at det løser noe der og da. Det er lov å kjenne irritasjon, skuffelse og ha tanker man helst vil ha vekk. For å styre vekk vonde tanker, kan det være fint å se for seg noe å styre mot, og som man kan komme tilbake til- som er fint og rolig. En ting jeg pleide å gjøre, spesielt når man skulle ligge stille lenge, var å forestille at jeg lå havets bunn og kikket opp mot overflaten. Slik at vannet ble et slags filter mot omverdenen. Eller satt på hesten min som gikk gjennom en endeløs eng. Eller å være inne i et tomt rom eller en glasskuppel, og alt annet farer forbi. Det kan hende du trenger et annet sted, eller måte å gjøre det på, men det kan være en måte å få fokus litt vekk på og over på et bra sted for deg. Når andre tanker kommer og forstyrrer, møte det med "jaha" og "hadet bra". Anonymkode: 0d1f7...d80
AnonymBruker Skrevet 14. januar #9 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): En ting som virkelig hjalp meg da jeg slet som mest med tankekjør og søvn, var å slite meg helt ut fysisk. Det var en terapeut som sa det og jeg syntes det hørtes litt flåsete ut, men det var virkelig sant. Det å bli like sliten fysisk som jeg var psykisk ga en slags harmoni og balanse i kroppen som det er vanskelig å forklare. Det resulterte også i at jeg sovnet raskere og sov bedre. En tur i skog og mark i rask gange, gjerne i ulendt terreng, er helt supert. Eller en skikkelig hard treningsøkt. Jeg liker yoga og synes det kan være godt for kropp og sinn, men det kan nok også åpne for tankekjør. Jeg hadde bedre effekt av yoga etter å ha trent litt først. Anonymkode: 862ce...5ec Har litt begrensninger akkurat nå, det er nok mye av årsaken til depresjonen også. Jeg får ikke trent hardt, eller slite meg helt ut. Veldig enig med deg da, for ja da sovner man lettere, kroppen opplever jeg også som mindre vond. Nå er det at jeg må være i ro, derfor rolige turer og yoga, det er noe som ikke setter pulsen høyt. Så gleder meg til jeg får lov å være i aktivitet igjen, da skal jeg prioritere slik du skriver her. Ts Anonymkode: 8929d...c8a
AnonymBruker Skrevet 14. januar #10 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Forstår deg godt. Jeg ville prøvd å akseptere at tankene kommer, og så la de gå. Både de gode, og de vonde. Det kan være vanskelig, og som du opplevde utløse reaksjoner som gråt. Selv gikk jeg mye på yoga en vanskelig periode, og det var en god ting. Men yoga kan være konfronterende, gjentakende, langtekkelig og utfordrende å stå i. På en god måte, men viktig å ha aksept for at det ikke alltid kjennes bra, eller at det løser noe der og da. Det er lov å kjenne irritasjon, skuffelse og ha tanker man helst vil ha vekk. For å styre vekk vonde tanker, kan det være fint å se for seg noe å styre mot, og som man kan komme tilbake til- som er fint og rolig. En ting jeg pleide å gjøre, spesielt når man skulle ligge stille lenge, var å forestille at jeg lå havets bunn og kikket opp mot overflaten. Slik at vannet ble et slags filter mot omverdenen. Eller satt på hesten min som gikk gjennom en endeløs eng. Eller å være inne i et tomt rom eller en glasskuppel, og alt annet farer forbi. Det kan hende du trenger et annet sted, eller måte å gjøre det på, men det kan være en måte å få fokus litt vekk på og over på et bra sted for deg. Når andre tanker kommer og forstyrrer, møte det med "jaha" og "hadet bra". Anonymkode: 0d1f7...d80 Det siste du skriver her er det jeg har prøvd på, jeg har liksom sett for meg skogen, fjellet osv prøvd å få frem de gode følelsene der. Det går noen ganger, i dag var det klin umulig. Da skal jeg neste gang bare la det komme, i dag kjempet jeg alt jeg kunne. Ts Anonymkode: 8929d...c8a 1
Stor pike Skrevet 14. januar #11 Skrevet 14. januar Gråt i vei. Dette er forløsende for deg og kroppen din.
AnonymBruker Skrevet 15. januar #12 Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (På 14.1.2025 den 14.32): Jeg gjør yoga hjemme, gikk litt på det i fjor å lærte det grunnleggende. Jeg ligger først å puster og slapper av før noen få øvelser, før jeg roer helt ned med pusteøvelser igjen. Prøver å fokusere på pusten mest mulig, men tankene flyter bare rundt. Jeg har hele tiden kjempet i mot, men det er altså ikke riktig? At nå skal jeg bare la det flyte, gråte ut og etterhvert vil det bli lettere? En på kurset jeg gikk på begynte å gråte veldig, så har skjønt at det kan skje. Ts Anonymkode: 8929d...c8a Ikke prøve å dytte vekk tanker, da kommer de sterkere tilbake. Hodet tenker automatisk at tankene er viktig fordi du bryr deg om de, så forsøk heller å bare la de være, og ikke gå inn i de. "Vi kan ikke velge hva vi tenker, men vi kan velge hva vi engasjerer oss i" Det er bedre å aktivt konsentrere seg om noe, enn å prøve å skyve vekk. Yoga er kjempefint for mental helse! Her er en veldig fin som du kan gjøre hjemme foran TV eller iPad som starter veldig rolig - og så føler man seg litt bedre etterpå Anonymkode: b820e...66e
Stoltskeiv Skrevet 15. januar #13 Skrevet 15. januar For å komme seg ut av depresjonen så må man akseptere følelsene som kommer. Og ikke pushe de vekk da det kan bli verre. Prøv heller å aksepter de følelsene du har og de tankene som kommer opp. Bare observer de, de forteller deg hva de trenger! ❤️ Du må hente frem ditt indre barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå