AnonymBruker Skrevet 14. januar #1 Skrevet 14. januar Hvilke retter lager dere av frosne fiskeblokker (sei/torsk)? Jeg pleier å bruke de til fiskegrateng, men trenger inspirasjon til noe annet. Prøvde å tilberede en sånn fisk i ovn, men den ble tørr( (Håper at det ikke blir diskusjon om versk vs. frossen fisk eller lignende! 😃) Anonymkode: dbd25...ffa
AnonymBruker Skrevet 14. januar #3 Skrevet 14. januar Jeg er så primitiv at jeg bare putter den frossen i en gryte og tiner den over lav varme til den blir lett kokt, uten vann. Anonymkode: 01ead...a19
AnonymBruker Skrevet 14. januar #4 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvilke retter lager dere av frosne fiskeblokker (sei/torsk)? Jeg pleier å bruke de til fiskegrateng, men trenger inspirasjon til noe annet. Prøvde å tilberede en sånn fisk i ovn, men den ble tørr( (Håper at det ikke blir diskusjon om versk vs. frossen fisk eller lignende! 😃) Anonymkode: dbd25...ffa Kjøper det som kattemat. Frossen fisk er etter min mening vel så bra som fersk fisk, men de blokkene er ikke loin for å si det slik. Der er det mye avskjær og rygg-fett som smaker tran. Så kjøp heller litt mer kvalitet. For i de sammenpressede blokkene der er det mye avskjær som ellers ikke ville blitt brukt. Anonymkode: 7ddb7...813 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar #5 Skrevet 14. januar Plukkfisk, fiskesuppe eller fiskegryte Anonymkode: 6a3f5...37c
Summeer Skrevet 14. januar #6 Skrevet 14. januar (endret) Jeg skjærer seiblokk i kuber når den er halvfrossen og vender i mel/salt/pepper og steker i olje på høy varme. Har ris og ratatouille til. Kan også lage fiskepinner av torskeblokk (vender i egg og strøkavring) med poteter og revne gulrøtter. Det er viktig å bruke alt fra dyret, det er mye bra igjen når man har skjært av de pene filetene! Torsk og sei er mager, villfanget fisk, avskjæret blir gjort samtidig som man tar ut loin. Ingen skrupler med å ha det som (relativt) billig hverdags middag Endret 15. januar av Summeer 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar #7 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvilke retter lager dere av frosne fiskeblokker (sei/torsk)? Jeg pleier å bruke de til fiskegrateng, men trenger inspirasjon til noe annet. Prøvde å tilberede en sånn fisk i ovn, men den ble tørr( (Håper at det ikke blir diskusjon om versk vs. frossen fisk eller lignende! 😃) Anonymkode: dbd25...ffa Koker dem i vann tilsatt litt salt. Eller lager «sop i hop» der fisken ligger nederst, grønnsaker av det vi kan finne i kjøleskapet og poteter. I en ildfast form med lokk. God olje og salt og pepper på.inn i stekeovnen og nyt. alternativet er fiskesuppe med fiskebiter i. Anonymkode: e5a6e...a8d
AnonymBruker Skrevet 15. januar #9 Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hvilke retter lager dere av frosne fiskeblokker (sei/torsk)? Jeg pleier å bruke de til fiskegrateng, men trenger inspirasjon til noe annet. Prøvde å tilberede en sånn fisk i ovn, men den ble tørr( (Håper at det ikke blir diskusjon om versk vs. frossen fisk eller lignende! 😃) Anonymkode: dbd25...ffa lag noe ala "baccalao" - enkel og god middag. potet/bokstomat/krydder/løk/hvitløk/purre/++ i ovn til potetene er møre (tar tid), så fisken siste minuttene. Anonymkode: 96254...77a
AnonymBruker Skrevet 15. januar #10 Skrevet 15. januar Lager seibiff av dem. Deler en blokk i fire. Anonymkode: caef1...425
Perine Skrevet 15. januar #11 Skrevet 15. januar Steke i panne, fiskesuppe, fiskegryte, fiskegrateng, seikaker. Prisen for slik frossenfisk har dessverre mer enn doblet seg på et par år.
AnonymBruker Skrevet 15. januar #12 Skrevet 15. januar Blander sammen tomatpuré, olivenolje og sitronsaft. Deler fisken i stykker, har på løk, salt, pepper og persille, og tomatblandingen til slutt. Steker på 200 grader i 20-25 minutter, og serverer med ris og aspargesbønner. Anonymkode: 56c8d...9e0
AnonymBruker Skrevet 15. januar #13 Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (21 timer siden): Kjøper det som kattemat. Frossen fisk er etter min mening vel så bra som fersk fisk, men de blokkene er ikke loin for å si det slik. Der er det mye avskjær og rygg-fett som smaker tran. Så kjøp heller litt mer kvalitet. For i de sammenpressede blokkene der er det mye avskjær som ellers ikke ville blitt brukt. Anonymkode: 7ddb7...813 Tran? Det smaker da absolutt ikke tran, hvilket merke kjøper du? First Price sin er veldig bra, men Coop sin syns jeg det er litt dårligere kvalitet på, men ingen av dem smaker da tran. Og prisforskjellen er ganske stor på blokkene og annen frossen fisk. Anonymkode: 01ead...a19 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar #14 Skrevet 15. januar Perine skrev (3 timer siden): Steke i panne, fiskesuppe, fiskegryte, fiskegrateng, seikaker. Prisen for slik frossenfisk har dessverre mer enn doblet seg på et par år. Prisen på blokkene har ikke doblet seg, men den har økt mye ja. Anonymkode: 01ead...a19
Perine Skrevet 15. januar #15 Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Prisen på blokkene har ikke doblet seg, men den har økt mye ja. Anonymkode: 01ead...a19 Jeg tok nok litt hardt i, ser den 😀 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar #16 Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (På 14.1.2025 den 17.09): Kjøper det som kattemat. Frossen fisk er etter min mening vel så bra som fersk fisk, men de blokkene er ikke loin for å si det slik. Der er det mye avskjær og rygg-fett som smaker tran. Så kjøp heller litt mer kvalitet. For i de sammenpressede blokkene der er det mye avskjær som ellers ikke ville blitt brukt. Anonymkode: 7ddb7...813 Jeg spiser med glede avskjær, mat er mat og det kastes alt for mye dessverre. Fiskeavskjær, "grytekjøtt", kjøttdeig med med restekjøtt og most brusk? Jatakk😅 Jeg syntes det er litt jåleri å kun spise de fineste delene av et dyr sålenge avskjæret/"restene" smaker bra, og det ikke er ubehagelig å spise. Skjønner man kanskje ikke vil servere i fint lag, men i hverdagen burde det ikke være noe problem. 😋 Heldige katter du har da 😊👍🏼 Anonymkode: b4c6d...7f8 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar #17 Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg spiser med glede avskjær, mat er mat og det kastes alt for mye dessverre. Fiskeavskjær, "grytekjøtt", kjøttdeig med med restekjøtt og most brusk? Jatakk😅 Jeg syntes det er litt jåleri å kun spise de fineste delene av et dyr sålenge avskjæret/"restene" smaker bra, og det ikke er ubehagelig å spise. Skjønner man kanskje ikke vil servere i fint lag, men i hverdagen burde det ikke være noe problem. 😋 Heldige katter du har da 😊👍🏼 Anonymkode: b4c6d...7f8 Hadde fisken vært hvit hadde jeg ikke hatt problemer med å bruke den. Men mye av den fisken i de blokkene er brun/ består av fett fra ryggen. Fiskefett smaker ikke godt, derfor kjøper jeg heller fisk med bedre kvalitet, eller fisker selv en sjelden gang. De blokkene hadde mye bedre kvalitet for få år siden, da var det helt kurant fisk man kunne bruke til «alt» i hverdagen til en litt rimeligere penge. Anonymkode: 7ddb7...813
AnonymBruker Skrevet 15. januar #18 Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hadde fisken vært hvit hadde jeg ikke hatt problemer med å bruke den. Men mye av den fisken i de blokkene er brun/ består av fett fra ryggen. Fiskefett smaker ikke godt, derfor kjøper jeg heller fisk med bedre kvalitet, eller fisker selv en sjelden gang. De blokkene hadde mye bedre kvalitet for få år siden, da var det helt kurant fisk man kunne bruke til «alt» i hverdagen til en litt rimeligere penge. Anonymkode: 7ddb7...813 Men hvor kjøper du disse blokkene? Mener du alle eller et bestemt merke? Har ikke den opplevelsen selv.... Anonymkode: 01ead...a19
AnonymBruker Skrevet 15. januar #19 Skrevet 15. januar fiskepinner, ta en bolle med egg og en litenklype salt som du vender fisken i før du vender det i grilljermel og steker det på stekepanen.. Anonymkode: d2ea0...fdb
Lill3My Skrevet 15. januar #20 Skrevet 15. januar Bruker seiblokk ukentlig. Enten i airfryeren som en slags sunnifisert fish n chips. Eller oftere i en stor jerngryte: en klatt smør, masse løk og hvitløk, tomatpure, tomater på boks, lager en god og rund tomatsaus, og har fisken i til slutt sammen med oliven. Serverer med kokt brokkoli, eller ovnsbakte grønnsaker, og poteter. Eller har du denne med creme fraiche, superkjapt https://www.godfisk.no/oppskrifter/sei/seigryte-med-gulrot-og-purre/ Og denne med sopp https://www.godfisk.no/oppskrifter/sei/sei-med-sopp-og-lok/ 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå