AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #1 Del Skrevet 9 timer siden Ble sammen med mannen min i tenårene, så har vert sammen og gift i over 20år. Økonomisk har ting alltid vert lett, vi har delt likt på alt. Når jeg fikk jobb så delte jeg med han, når han fikk jobb delte han med meg, dette var før vi flyttet sammen og sånt. Alt av lønn går inn på felles konto før de blir fordelt på forskjellige poster som mat, regninger, fritid, barn osv. Da jeg jobber redusert for å få tid med barna til å gå opp får han inn mere penger enn meg. En del av felles venner har skilt seg og når jeg snakket med hun ene venninna så advarte hun meg mot å være så naiv. Jeg jobber mindre ergo mindre pensjon. Vi har felles økonomi så jeg har ingen penger spart som han ikke vet om/ikke har tilgang til. Jeg sa men jeg kan jo ikke leve som vi ikke skal være sammen hele livet, min plan er jallefall å være med han. Da bare himla hu med øyene. Jeg er ennå kjempe forelska i mannen min, han er min bestevenn. Og viser hele tiden at han elsker meg og. Men er jeg naiv? Har noen opplevd at det som føles ut som et godt og solid forhold bare har tatt slutt utav det blå?? Bør jeg sikre meg selv økonomisk? Anonymkode: d53e0...6b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #2 Del Skrevet 9 timer siden Jeg ville vel heller sagt uforsiktig. Ingen har garantier. Det høres ut som om du har gått i kvinnefella ved å jobbe redusert helt uten å kompensere for sparing til pensjon. Anonymkode: 85025...56e 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 9 timer siden #3 Del Skrevet 9 timer siden Jeg synes dere lever slik ektepar skal leve. Kjempefint at dere får til å bygge og drifte et felles hjem sammen i tillit til hverandre og at dere deler på de økonomiske ressursene dere har uten å tenke at noe tilhører den ene og noe den andre. Det er akkurat slik det skal være. Gratulerer med at dere får dette til å fungere så bra!! Så kan jo selvsagt det tragiske skje at dere velger å gå fra hverandre. Selv om tanken virker fjern, kan det være lurt å ha tenkt gjennom hva som vil være konsekvensen av det, både praktisk og økonomisk. Her vil nok tidspunktet for når det eventuelt skjer og hvilken livsfase dere da er i, spille en stor rolle for hvordan det blir. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #4 Del Skrevet 9 timer siden Jeg jobbet redusert for å ha bedre tid til barna, uten at det ble kompensert. Jeg har også vært i ulønnet permisjon tilsammen to år. Så ble vi plutselig skilt. Økonomisk klarer jeg meg uansett, men han vil jo alltid tjene mer enn meg og få bedre pensjon enn meg. Det er verre at jeg mistet den jeg elsket. 😔Hadde gjort akkurat det samme om igjen økonomisk. (Vi hadde som dere, fullstendig felles økonomi, slik jeg synes det skal være) Anonymkode: 8fb8b...466 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 9 timer siden #5 Del Skrevet 9 timer siden Dere lever jo livet slik dere bør, og deler alt i tykt og tynt🥰Og det er lettere siden dere møttes unge og kun har felles barn. Hvorfor jobber du deltid, vil du det eller er det for å få hverdagen til å gå rundt? Om du gjør det for familien så ville jeg nok spart litt ekstra til deg siden du ender opp med mindre i pensjon. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #6 Del Skrevet 9 timer siden Du må snakke med mannen din om pensjon, og pensjonssparing. Ingen grunn til at slik sparing skal være skjult. Anonymkode: 1b108...e75 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #7 Del Skrevet 9 timer siden Vi deler alt, og sparer sammen til pensjon. Men har inkludert klausul om skjevdeling pensjonssparing ved brudd i ektepakt. Eneste andre vi har avtalefestet skjevdelt ved brudd er arv. (og kjæledyr) Det er ingen grunn til å spare skjult, i alle fall. Dette vil deles likt ved brudd. Men ektepakt bør alle ha på plass. Selv om vi gjennom 25 år aldri har vært usikker på forholdet, og at det er for alltid. Anonymkode: d2197...510 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #8 Del Skrevet 8 timer siden Dette er en av måtene menn beholder overtaket over kvinner på. Det er mye vanskeligere å gå fra en mann når man er avhengig av ham økonomisk. Dette er helt sikkert ikke planen hans rent bevisst, men på et samfunnsmessig nivå er dette en god, gammel taktikk for å holde kvinner i en underlegen, avhengig posisjon. Penger er makt. Samfunnet er lagt opp til at det skal være slik. Det er meningen at du skal slite hvis du går fra ham. Anonymkode: 949e9...76c 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #9 Del Skrevet 8 timer siden Vi har det helt likt. Vært sammen i over 20 år.. alt mitt er ditt og omvendt. Vi er en enhet og ressursene som kommer inn er våre. Akkurat nå tjener jeg mye mer en kona, men det har ikke alltid vært sånn. Hun har bidratt mer på hjemmebane når jeg har jobbet mye. Det det har (minst) like stor verdi. Anonymkode: fa8a7...60f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #10 Del Skrevet 8 timer siden Jeg jobber fullt, men mannen har en del fri i turnus. Målet vårt om noen år, når mer lån er nedbetalt, er at jeg skal gå ned i 80-90% stilling for å samle opp til litt langhelger og kunne reise litt i hans friperioder. Jeg har litt pensjonssparing, men det utgjør fint lite den dagen jeg skal gå av- blir mer som en sjokolade ekstra på lørdagen kanskje 😅 Jeg kommer ikke til endre noe i vår økonomi for dette, vi ser alt som felles. Enig i tanken at jeg ser for meg og tror på et liv med ham og lever etter det Anonymkode: 9eddf...a63 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #11 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Dette er en av måtene menn beholder overtaket over kvinner på. Det er mye vanskeligere å gå fra en mann når man er avhengig av ham økonomisk. Dette er helt sikkert ikke planen hans rent bevisst, men på et samfunnsmessig nivå er dette en god, gammel taktikk for å holde kvinner i en underlegen, avhengig posisjon. Penger er makt. Samfunnet er lagt opp til at det skal være slik. Det er meningen at du skal slite hvis du går fra ham. Anonymkode: 949e9...76c Denne retorikken om å herske over hverandre er skadelig. Ja, penger er makt men det er også relasjonen med barna som den hjemmeværende parten lettere får. Sannheten er at når man går inn for et forhold så gjør man seg sårbar. Jeg ser ingen måte et ordentlig forhold kan fungere på uten at man gjør seg sårbar for hverandre. Anonymkode: 6dffa...bc4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #12 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Denne retorikken om å herske over hverandre er skadelig. Ja, penger er makt men det er også relasjonen med barna som den hjemmeværende parten lettere får. Sannheten er at når man går inn for et forhold så gjør man seg sårbar. Jeg ser ingen måte et ordentlig forhold kan fungere på uten at man gjør seg sårbar for hverandre. Anonymkode: 6dffa...bc4 Kvinner gjør seg sårbare mener du. Sjelden menn. Anonymkode: ecbe8...6a1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #13 Del Skrevet 8 timer siden Det jeg synes dere burde sette dere ned og se på er livsforsikringer og pensjonssparing. En ting er hva du har rett på ved en eventuell skilsmisse, men hva om han skulle dø plutselig? Har du råd til å beholde huset? Vil du kunne leve ok som pensjonist? Hva om en av dere blir ufør? Anonymkode: a0e48...5da 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #14 Del Skrevet 8 timer siden Vi lever slik dere gjør. Jeg jobber redusert men tjener likevel greit for det. Over gjennomsnittet, men jeg blir likevel kompensert av mannen i form av pensjonssparing tilsvarende det jeg skulle fått om jeg jobbet heltid og høyde for lønnsøkninger. Jeg får også «lønn» som jeg har valgt å spare, siden jeg likevel har tilgang til felleskontoen som brukes til familien AS. Men han har ordnet med vaskehjelp for meg slik at vi har bedre tid med barna. Anonymkode: dcdd5...b4d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #15 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Ble sammen med mannen min i tenårene, så har vert sammen og gift i over 20år. Økonomisk har ting alltid vert lett, vi har delt likt på alt. Når jeg fikk jobb så delte jeg med han, når han fikk jobb delte han med meg, dette var før vi flyttet sammen og sånt. Alt av lønn går inn på felles konto før de blir fordelt på forskjellige poster som mat, regninger, fritid, barn osv. Da jeg jobber redusert for å få tid med barna til å gå opp får han inn mere penger enn meg. En del av felles venner har skilt seg og når jeg snakket med hun ene venninna så advarte hun meg mot å være så naiv. Jeg jobber mindre ergo mindre pensjon. Vi har felles økonomi så jeg har ingen penger spart som han ikke vet om/ikke har tilgang til. Jeg sa men jeg kan jo ikke leve som vi ikke skal være sammen hele livet, min plan er jallefall å være med han. Da bare himla hu med øyene. Jeg er ennå kjempe forelska i mannen min, han er min bestevenn. Og viser hele tiden at han elsker meg og. Men er jeg naiv? Har noen opplevd at det som føles ut som et godt og solid forhold bare har tatt slutt utav det blå?? Bør jeg sikre meg selv økonomisk? Anonymkode: d53e0...6b1 Kjempefint at dere har felles økonomi! Ofte sparer mannen masse til seg selv og kvinnen ikke gjør det. Så du har ikke gått direkte i kvinnefella. Men dere må bare legge til en budsjettpost til din pensjon, som kompensasjon for at du jobber redusert Anonymkode: 3d959...5d6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå