Gå til innhold

Kan man settes inn i grunnbemanning på arbeidsretta tiltak?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er for tiden i arbeidsretta tiltak. Trives og fungerer godt. MEN!!...... Arbeidsleder sjonglerer med dagene (har faste dager) om personal skal til lege ol. Nå er ene personalet langtidssykemeldt, men de tar ikke inn vikar. Noe som vil si at de er avhengig av at eg er der for at det skal gå rundt.  Som sagt, liker jobben..... men liker ikke å bli utnytta som gratis arbeidskraft.

Anonymkode: 2e0c2...2d7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Trodde du skulle være ekstra? Vær "syk" en dag og se hva som skjer ❤️

Anonymkode: bf569...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

men liker ikke å bli utnytta som gratis arbeidskraft.

Du har vel betalt for dagen du er på jobb? En form for økonomisk ytelse, som AAP, dagpenger eller annet tilskudd fra NAV? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil si det kommer litt an på hvorfor du er i tiltak. Hvis du har lite erfaring og har behov for ekstra oppfølging, eller har veldig varierende arbeidsevne, så bør du gå utenom.

Men hvis du skal prøve å se om du fungerer som en vanlig arbeidstaker i vanlig drift, så bør du inngå i vanlig plan når du er klar for det.

Anonymkode: c0135...815

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er for tiden i arbeidsretta tiltak. Trives og fungerer godt. MEN!!...... Arbeidsleder sjonglerer med dagene (har faste dager) om personal skal til lege ol. Nå er ene personalet langtidssykemeldt, men de tar ikke inn vikar. Noe som vil si at de er avhengig av at eg er der for at det skal gå rundt.  Som sagt, liker jobben..... men liker ikke å bli utnytta som gratis arbeidskraft.

Hva er din begrunnelse for at du ikke skal være i normal turnus? Er du under avklaring? Har hatt flere i arbeidsrettet tiltak, ikke under avklaring vel og merke. De har aldri hatt holdning eller innstilling som tilsier at de ikke skulle bli «utnytta som gratis arbeidskraft». Er vel heller ingen i Norge som liker å betale for at du skal bli betalt…….

Anonymkode: caebc...9d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vært i flere slike tiltak, og så vidt jeg har forstått er det enkle svaret at: Nei, du skal ikke være en del av grunnbemanningen. De skal ikke budsjettere med gratis arbeidskraft, og de kan ikke kreve det samme av deg som av sine arbeidstakere. Du skal gå "oppå". Arbeidsplanen du får skal være ihht. avtale, og jeg tviler på at det er en del av avtalen med NAV at de kan bruke deg i grunnbemanningen.

Det ikke så enkle svaret er at det er gråsoner her. Det kommer an på hvorfor du er i tiltak, hvilken avtale dere har, hvordan helsesituasjonen din er. I mine tiltak har jeg fått oppgaver som jeg skal utføre alene, hvor kunder forventer at ting blir gjort. Jeg ville jo ha ekte oppgaver, ikke fiktive. Da er de jo avhengig av at jeg følger det opp, og det kan på en måte sammenlignes med en grunnbemanning. Poenget med det er at jeg samtykket til det. For noen kan det presset bli for stort. Dermed må man se på avtalen man har gjort. Og er man usikker kan man høre med NAV. Tiltaket skal gi deg noe positivt, være seg erfaring, utprøving, mestring eller noe annet. Om det blir for mye press for deg at de gjør seg avhengig av deg, og tiltaket blir en negativ opplevelse, så bør du si fra til dem og NAV.

Anonymkode: ff777...104

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Og du er sikker på at fraværet hadde blitt dekket om du ikke var der? Veldig mange steder får se jo ikke nødvendigvis dekke opp ved sykdom. 

Anonymkode: 6ca81...eb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...