Gå til innhold

Jeg sliter med ekstrem PMS, men føler ikke jeg blir hørt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg sliter veldig med PMS, det er såpass at jeg vurderer å si opp jobben, skille meg, stikke av osv. Jeg må jobbe knallhardt hver dag 14 dager før mensen for at jeg ikke skal la de irrasjonelle tankene mine ta overhånd og ødelegge alt for meg. 
Jeg har hatt det slik i flere år, men det blir bare verre.

Jeg har tatt det opp med gynekolog, og det eneste de ville var at jeg skulle sette i spiral. Jeg sa at jeg skal ikke bruke prevensjonsmidler siden kroppen min reagerer så negativt på det så mannen min har sterilisert seg. Jeg er 35 år og ferdig med barn. 
Finnes det virkelig ikke noen andre hjelpemidler enn antidepressiva eller prevensjonsmidler? 

Anonymkode: c95e4...04a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nå vet jeg ikke alderen din, men de siste årene før jeg kom i overgangsalderen (46) så ble jeg mer nedstemt og plaget av PMS før mensen.  
Ta deg en tur til gynekolog og få undersøkt hormonnivået ditt 

Anonymkode: 0dc76...a83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå vet jeg ikke alderen din, men de siste årene før jeg kom i overgangsalderen (46) så ble jeg mer nedstemt og plaget av PMS før mensen.  
Ta deg en tur til gynekolog og få undersøkt hormonnivået ditt 

Anonymkode: 0dc76...a83

Det står alder i hovedinnlegget…. 😅

Anonymkode: e2c28...3c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 41 år og har det også sånn. Vil være alene, vil flytte fra mannen, vil si opp jobben, vil ikke ha sex. Prøver å si fra til de rundt meg at jeg trenger å være litt i fred pga pms, men de lar meg ikke være i fred.  De tar det ikke seriøst at jeg har de plagene. 

Jeg hørte en podcast med sandra lyng og en lege. Han mente hvis man plages av pms og kanskje er i perimenopausen kan man ta hormoner. En blanding av østrogen, progresteron og testosteron tror jeg.  Vet ikke så mye mer detaljer, men jeg skal undersøke selv. 

Anonymkode: 2a73b...595

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Sjekk ut Facebook gruppen : pmdd Norge - støttegruppe

Du er dessverre ikke alene om å ha det sånn, der deles erfaringer og mye info om hvor man kan søke hjelp. 

Har det på samme måte, skilte meg for 6 år siden med småbarn i bildet, ante ikke at det var pmdd og ikke forholdet som var problemet. 

Synd det ikke snakkes mer om og man må finne ut av alt på egen hånd som kvinne. 

Anonymkode: ac5a7...454

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du prøvd antidepressiva da? Klarer ikke å tolke av innlegget ditt om du faktisk har forsøkt eller om du bare vet om det og vil ha en annen løsning. 

Anonymkode: 55412...853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En venninne av meg har det slik. Hun fikk antidepressiver og går på det kanskje 10 dager i mnd. Eller noe sånt. Men hun fant også ut, etter hvert, at det var tidlig overgangsalder og får nå hormoner istedet, tror jeg. Men det høret virkelig ut som om du har PMDD jah, ingen tvil om det. Men mange fastleger har ikke peiling, desverre. 

Anonymkode: 419cb...8e3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Styrketrening og kondisjonstrening. 

Anonymkode: 37a4b...8d8

Jeg er ikke TS, men jeg trener regelmessig, og det har nok 100% en veldig positiv effekt på psyken. Men det er langt ifra å løse mine problemer med PMS. Har ganske like problemer som TS.

Anonymkode: c533c...150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vel antidepressiva som er behandlingen mot PMDD, ja. Det finnes jo veldig mange antidepressiva-typer, så du kan jo prøve ut litt og se hva som fungerer best for deg (men det tar jo tid da).

Anonymkode: ca612...5ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Antidepressiva fungerer som gull åå meg. Det var et liv før og etter. Det er helt merkelig, men når jeg begynner å bli gal, merker mannen min det først ofte. Jeg irriterer meg, blir forbannet på nyheter....det er første tegnet. Så gikk det jo over til mye verre. En pille stopper alt det. Det smeltet vekk. Har du ikke prøvd det, så prøv!

Anonymkode: abe2c...b5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...